Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Zűrzavar a „fújt” diffúzorok ügyében | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Zűrzavar a „fújt” diffúzorok ügyében

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.07.09. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,549
Renault motor (Red Bull Racing, Barcelona teszt, 2011.02.19)

A motorvezérlés használatának korlátozására irányuló szabálymódosítás újabb fordulatot vett az Angol Nagydíj hétvégéjén. © Red Bull Racing

Mint ismeretes, a hétvégén megrendezésre kerülő Angol Nagydíjtól kezdődően a Nemzetközi Automobil Szövetség módosítást szeretett volna bevezetni a technikai szabályrendszert illetően, amely a kipufogógázzal „fújt” diffúzor használatának korlátozását foglalta magában. Igen, már-már múlt időben lehet beszélni az esettel kapcsolatban, hiszen a háromnapos versenyhétvége kezdetét követően a csapatok szinte folyamatos egyeztetéseken vettek részt az FIA-nál, amelynek eredményeképpen a szabálymódosítás visszavonására is sor kerülhet. A kérdés azonban az, hogy minderre mikor, és milyen formában?

 

 

 

 

 

Előzmények …

Az FIA a Spanyol Nagydíjat megelőzően már hangot adott véleményének, miszerint a versenyautó motorja nem biztosíthat extra égéstermék-áramlást abban az esetben, ha a pilóta nem ad gázt, és a fékezések alkalmával a fojtószelep maximum 10%-os mértékben maradhat nyitva. Ezzel tehát azt kívánta elérni az FIA, hogy csakis a pálya padlógázas szakaszain lehessen tovább használni a kipufogógázzal „fújt” diffúzorokat az eddigiekben alkalmazott módon, továbbá ne tudjanak a csapatok olyan motorvezérlést alkalmazni, melynek hatására az autó fékezése alatt is extra égéstermék-áramlást biztosítanának a diffúzor számára, ami pedig a szabálymódosítás értelmében jogosulatlan aerodinamikai előnyt jelentene.

Mindezen szigorítást már évközben, a 2011-es világbajnoki sorozat kilencedik állomásaként megrendezésre kerülő Angol Nagydíjtól kezdődően érvényre kívánták juttatni, de mint ahogyan az az alábbi sorok elmondásaiból is látható, nem éppen az FIA előzetes tervei szerint alakultak az események.

A motorvezérlések efféle alkalmazási módja azonban nem teljesen újkeletű a Formula-1-ben. A száguldó cirkusz eseményeit technikai szemmel is figyelemmel kísérő szurkolók körében minden bizonnyal nem hangzik ismeretlenül az, amikor a pilóták arról panaszkodnak, hogy a versenyautó lassítása – és itt hangsúlyoznám, hogy a motorfékkel történő lassítása – során az autó igen könnyedén instabillá tud válni. Ennek kiküszöbölésére kezdték el kihasználni az elektronikus gázpedálban rejlő lehetőségeket, vagyis a motorféknél fellépő fékező erőnek a menetstabilitásra kifejtett negatív hatását úgy igyekeztek kompenzálni, hogy gázelvételkor teljes-, vagy majdnem teljes mértékben nyitva hagyták a kipufogórendszerben lévő fojtószelepet. Ezt a technikai megoldást nevezik egyébként ma ún. hidegfúvásos rendszernek, amely a diffúzor aerodinamikai hatékonyságát is javítja.

A fojtószelep működtetésének természetesen a motor megbízhatóságára nézve is van hatása, és tulajdonképpen ahogy az a lenti sorokban is olvasható, a Renault is ezen szempontokra hivatkozva fejtette ki az FIA szigorításával kapcsolatos ellenérzését. De mit is jelent mindez a megbízhatósággal kapcsolatban? Azt hiszem azt sem kell túlzottan magyarázni, hogy a Formula-1-es motorok gyártásánál alkalmazott különleges anyagok, a speciális szerkezeti kialakítás, kis súlyuk és az általuk elérhető hatalmas teljesítmény korántsem lenne elegendő a sikerhez, ha mindez nem megfelelő üzemi körülmények között kerülne felhasználásra. A motorok működése közben az egyes alkatrészekre nehezedő mechanikai terhelések mellett ugyanis hatalmas hőmérsékleti igénybevételekkel is számolni kell. Éppen ezért a kipufogószelepek optimális hőmérsékleti szintjének biztosításában is szerepet játszik az oly sokat emlegetett szelepnyitás mértéke, ha csak a jelenleg megengedett maximális 18.000 ford/perc motorfordulat közelében történő száguldást követően alkalmazott gázelvételnél jelentkező hatásokat is vesszük figyelembe. Ekkor ugyanis valóban jó szolgálatot tesz a technikai megbízhatóság tekintetében a fojtószelep 10%-nál nagyobb mértékben történő nyitva tartása

 

A csapatok reakciói …

A szabályokkal kapcsolatban mindenki azt gondolná – és természetesen joggal -, hogy az adott játék résztvevőire nézve egyformán érvényesek. Természetesen az FIA sem akart kivételezni egyik csapattal sem, de mégis, kissé furán alakultak a dolgok a silverstone-i hétvége pénteki napján. A Nemzetközi Automobil Szövetség által bevezetni kívánt motorelektronikai korlátozásokkal kapcsolatban ugyanis a Renault és a Mercedes azzal hozakodott elő, hogy korrekt adatokkal alá tudják támasztani, hogy a „fújt” diffúzorok betiltása révén igenis komoly megbízhatósági gondjaik adódhatnak.

A francia motorgyártó azzal próbált érvelni, hogy az általuk gyártott motoroknál nemcsak teljesítménybeli problémák jelentkezhetnek, hanem azok technikai megbízhatósága is veszélybe kerülhet abban az esetben, ha a motorvezérlés használatát érintő szigorítás értelmében kell a fojtószelepet használni. Elmondásuk szerint ugyanis, gázelvétel esetén minimum 50%-os mértékben nyitva kellene tartani az említett szabályzószelepet.

 

Jól van, legyen jó napod …

Érdekes módon az FIA jóváhagyta a Renault kérését, és engedélyezte számukra a fojtószelep ezirányú alkalmazásának módját, amely természetesen az ellenfeleknek egyáltalán nem nyerte meg a tetszését. Egyes feltételezések szerint ezzel a kitétellel a mezőnyben jelenleg elől lévő Red Bull Racing az égvilágon semmit sem vesztene, miután ők eddig is csak 45%-os mértékben hagyták nyitva a kipufogógázok visszaáramoltatásában szerepet játszó fojtószelepet.

Ezzel azonban nem ért véget a „kivételezés”. A szigorítással kapcsolatban szintén a motorok technikai megbízhatóságának érdekében felszólaló Mercedesszel pedig másképpen járt el az FIA. A németek által készített erőforrásokat használó csapatok esetében ugyanis a nyolc hengerből négyben továbbra is engedélyezték, hogy gázelvételkor is alkalmazzanak benzinbefecskendezést. A szabályalkotók azzal indokolták döntésüket, hogy a Mercedes más okból kifolyólag ugyan, de már a 2009-es szezonban is használta a motorvezérlés ezen módját.

A motorvezérlés korlátozásával kapcsolatban tehát igencsak kesze-kusza helyzet állt elő. Teljes joggal megérthető a csapatok felháborodása – legyen az a Renault, vagy éppen a Mercedes motorjai által ellátott alakulat -, de azt hiszem egyáltalán nem szerencsés az FIA részéről a technikai szabályok év közbeni, ilyen mértékű nyírbálása.

 

Az FIA kissé elbizonytalanodott? Most akkor mi lesz?

Nem sokkal azt követően, hogy az FIA megadta a kivételesnek mondható engedményét a Renault motorokat használó csapatok számára, a szombati napon egy újabb meglepő bejelentéssel álltak elő.

Engedve az ellenfelek tiltakozásának, a Formula-1 szabályalkotói úgy döntöttek, hogy visszavonják a korábbi határozatukat, melynek értelmében a francia motorokat használó csapatokra is érvényesnek kell lennie gázelvételkor a fojtószelep 10%-os nyitási értékének.

A fentiek után már azt hiszem szinte egyértelműen következett a Nemzetközi Automobil Szövetség következő lépése, miszerint a döntést a csapatok kezébe adta. Charlie Whitingék azzal zárták le a motorvezérlést érintő szigorítás szombati kálváriáját, hogy a csapatok képviselőinek a verseny előtt újra össze kell majd ülniük, és amennyiben az alakulatok egy mindenki számára elfogadható javaslat-csomaggal állnak elő, az FIA hajlandó lesz a hideg- és melegbefúvásos diffúzorokra vonatkozó szabálymódosítást az idény végéig mellőzni.

Vélhetően nem lesz sétagalopp a vasárnap délelőttre ütemezett tárgyalás, hiszen a Red Bull Racing, a McLaren és a Renault is egyöntetűen ellenzi a szabálymódosítást, míg a kipufogógázok diffúzorba történő befúvását nem alkalmazó Cosworth csapatai sokkal inkább támogatják azt, akik ezáltal bízhatnának benne, hogy csökkenne a hátrányuk a többiekkel szemben.

A biztonságos versenyzés és a mozgatható aerodinamikai elemek használatát tiltó regulák értelmében szeretne tehát az FIA módosítani a versenyautók jelenlegi motorvezérlésén. Azt hiszem túlzás nélkül állíthatom, hogy az ehhez hasonló esetek sem az FIA-ra, sem pedig a sportra nézve egyáltalán nincsenek jó hatással. Az emberek ugyanis azt szeretnék, és joggal reménykednek abban, hogy a Formula-1 számára összeállított technikai szabályrendszer minden egyes csapatra egyformán vonatkozzon, de a jelenlegi történetben ez egy kissé másképpen alakult.

Az FIA szankcióját pártolók és ellenzők közötti csata tehát még nem ért véget, és úgy tűnik, hogy a mérkőzés végkimenetele nemcsak a pályán mutatott szerepléstől, hanem a tárgyalóasztal mögött megszületett döntéstől is függhet majd.

 

Frissítés (2011.07.10, 21:45)

Az Angol Nagydíj versenynapjának délelőttjén megtartott csapatvezetői megbeszélésen nem sikerült megállapodásra jutni a kipufogógázzal „fújt” diffúzorok használatát korlátozó szabálymódosítással kapcsolatban. A Nemzetközi Automobil Szövetség korábban bejelentette, hogy hajlandóak a szigorítás bevezetésének elhalasztására, és a Német Nagydíjtól kezdődően egészen a szezon végéig nem vezetnék azt be abban az esetben, ha a csapatok mindenki számára elfogadható, egyöntetű döntést hoznak az ügyben.

Míg a Red Bull Racing és a McLaren mellett a Cosworth erőforrásokat használó csapatok szerették volna a szigorítás mellőzését, a Ferrari és a Sauber F1 Team viszont kitartóan a regulák azonnali módosítása mellett voksolt.

A diffúzor-ügyben folytatott délelőtti egyeztetést követően végül mégis sikerült a csapatoknak közös konszenzusra jutniuk. Az előzetes tiltakozásuk ellenére végül a Ferrari és a Sauber is elfogadta a többség akaratát, vagyis nem kerül sor a hideg- és forróbefúvásos diffúzorok használatának szigorítását célzó szabálymódosítás bevezetésére. Az eredeti határozat értelmében az FIA egy hetet adott volna a csapatoknak arra, hogy megegyezzenek, így viszont fejet hajtanak a döntésük előtt, és elfogadják az általuk balesetveszélyesnek tartott rendszer használatát az idény végéig.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (5)

  1. Szerintem ennél jobban már csak a 2004-es Futam ártott a Forma 1-nek,amikor hat pilóta indult el a versenyen.Ezt az FIA nagyon elrontotta,hogy év közben próbálta a szabályokat változtatni,ami nyilvánvaló ,hogy a Red Bull Racing hátrányára és a Ferrari előnyére szolgált.Nem meglepő,hisz ki is az FIA elnöke…Szerencsére marad minden a régiben.

    Egyébként gratulálok a cikkhez,sőt az összeshez.Nem sokat értettem eddig a technikából,mindössze az alap dolgokat.Amióta követem a blogot,egyre többet tudok.Köszönöm!

    • Szerző: Papp István | 2011.07.13. - 07:42

      Szia!

      Én sem tartom szerencsésnek, ha év közben módosít az FIA a szabálykönyvön, főleg ha olyan technikai részletről van szó – mint jelen esetben is -, hogy gyakorlatilag szinte a teljes mezőnyt érinti. Örülök neki, hogy végül a szezon végéig nem korlátozzák a “fújt” diffúzorok használatát, legalábbis a dolgok jelenlegi állása szerint.

      A szabálymódosításoknál sajnos szinte elkerülhetetlen, hogy az adott regula ne érintse valamelyik csapatot kellemetlenül. Ha szezon közben bevezetett szigorításról van szó, akkor az esetek többségében olyan dolgot akarnak betiltani, amit egy-két csapat mérnökei alkottak meg, és valóban nagy előnyt jelent a számukra. Ha pedig balesetveszélyesnek, vagy éppen valamelyik már meglévő cikkely által meghatározott “fogalomkörbe” bevonható, akkor nagy az esély rá, hogy kezdeményezik annak betiltását, vagy korlátozását (lásd a jelenlegi diffúzor-ügyet).

      Említetted a 2004-es évet, amikor csak hat pilóta állt rajthoz. Véletlenül nem a 2005-ös Amerikai Nagydíjra gondoltál? Ha jól emlékszem ott történt, hogy biztonsági okokra hivatkozva nem indult a mezőny többi résztvevője.

      A bloggal kapcsolatos pozitív visszajelzésedet pedig nagyon szépen köszönöm! Jó érzés hallani, illetve olvasni az ilyen véleményeket. Örömmel látom, hogy az, amiért tulajdonképpen a publikálást ebben a témában évekkel ezelőtt elkezdtem, nem teljesen hasztalan. Szeretném ugyanis minél szélesebb körben elérhetővé tenni ezen információkat, és ha mindez a Kedves F1 Rajongó információéhségét, a technika iránti érdeklődését, vagy akár F1-es szimulátorokban az autók beállításához nyújt plusz információt (mert már ilyen visszajelzéseket is kaptam), akkor számomra ez elég motivációt jelent ahhoz, hogy a személyes érdeklődésem mellett tovább folytassam mindezt.

      További jó olvasást kívánok!
      ;-)

  2. Visszajelzés: Formula1Tech Blog: Mit eredményezhet a kipufogógázzal “fújt” diffúzor használatának korlátozása? | Formula1Tech

  3. Szerző: Speed | 2011.07.20. - 01:42

    Igen.igen 2005 bocsánat :)

    Lenne egy-két ötletem az oldal “beindítására”.

    • Szerző: Papp István | 2011.07.20. - 07:22

      Szia!

      Örömmel venném, ha megosztanád velem az ötleteidet.
      Előre is köszönöm! ;-)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Pirelli gumiabroncs színkódok (Pirelli, 2011.04.07)
Felmerült a gumiszabály módosításának igénye

A Formula-1 Angol Nagydíja újabb szabálymódosítási lehetőségre hívta fel a FOTA figyelmét. Történt ugyanis, hogy a silverstone-i hétvége első napján...

Új boxlétesítmény Silverstone-ban (Angol Nagydíj, 2011)
További fejlesztések várhatóak a silverstone-i pályán

Azt követően, hogy az Angol Nagydíjnak otthont adó, nagy múlttal rendelkező silverstone-i aszfaltcsík a 2010-es szezonban új vonalvezetést kapott, majd...

Renault motor (Red Bull Racing, Barcelona teszt, 2011.02.19)
Új motorgyártó érkezhet az F1-be

A 2014-es évben bevezetésre kerülő új motorszabályok a regulákban eszközölt módosítások mellett további változást hozhat a száguldó cirkusz számára. A...

Close