Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Williams Renault FW35: Tiszavirág-életű fejlesztés a kipufogón | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Williams Renault FW35: Tiszavirág-életű fejlesztés a kipufogón

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.02.23. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,081
Kipufogó (Williams, Barcelona teszt, 2013.02.19)

Az FIA szabálytalannak minősítette az FW35-ös autó kipufogó-végződésénél alkalmazott áramlásjavítót (Fotó: Williams F1 Team)

A 2013-as világbajnoki szezon résztvevői közül utolsóként a Williams alakulat mutatta be a vadonat új versenyautóját. Az előző években alkalmazott elnevezések analógiájához igazodó FW35-ös konstrukciót a szezon előtti barcelonai tesztsorozatot megelőzően mutatták be a közönségnek. Az új négykerekű a markáns megjelenésű orrkúpja, valamint a továbbfejlesztett és újrapozícionált hűtőpaneleknek köszönhetően megjelent karcsú elülső résszel rendelkező oldaldoboza mellett a kipufogórendszerének végződése is magára vonta az érdeklődők tekintetét.

 

Az FW35-ös autón elvégzett fejlesztések közül az utóbbi, vagyis a Coanda-kipufogót érintő módosítás azonban az FIA technikai delegátusának a figyelmét is felkeltette. A kipufogógázok meglehetősen korlátozott aerodinamikai célokra történő felhasználása révén ugyanis a csapatok igyekeznek minden olyan apró trükköt bevetni, amelyek segítségével fokozni tudják az autók hátsó részére ható aerodinamikai leszorító erő nagysága mellett az autó menetstabilitását is.

 

Ennek reményében a Williams mérnökei a kipufogó végződését követő, az oldaldobozban kialakított légcsatorna felső peremét egy ponton összekötötték, két különálló részre osztva ezzel a csatorna nyílásának felső síkját. Ehhez hasonló megoldást alkalmazott a Caterham alakulat is, mindössze azzal a különbséggel, hogy a CT03-as Coanda-csatornájának a két oldalfalát a kipufogó-végződés tengelyvonalával megegyező pozícióban elhelyezett áramlásjavítóval hidalták át.

 

Mindazonáltal, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség az általuk összeállított technikai szabályzattal igyekeznek megakadályozni a kipufogógázok aerodinamikai célokra történő közvetlen felhasználását, a Williams rámutatott a regulák által nem igazán pontosan körülhatárolt területre. A Caterham és a Williams mérnökei is azt kívánták elérni az általuk alkalmazott áramlásjavítóval, hogy a kipufogórendszerből távozó forró égéstermék minél hatékonyabb módon áramolhasson a padlólemez, és nem utolsó sorban a diffúzor irányába, javítva ezzel az autó hátsó traktusán keletkező aerodinamikai leszorító erő nagyságán. Látva azonban a két csapat műszaki megoldását, az FIA szabálytalannak minősítette azokat, mivel értelmezésük szerint nem megengedett olyan kiegészítő elem alkalmazása, amelyek megosztják a kipufogó-végződést követően kialakított légcsatornát. Az FIA elismert szakembere, Charlie Whiting hozzátette továbbá, hogy kipufogó-végződést követő csatorna oldalfalainak függőleges kialakítással kell rendelkezni, és a csatorna két oldalfalát semmilyen módon nem lehet összekötni.

 

Kipufogórendszer (Caterham, Jerez teszt, 2013.02.05)

Áramlásjavító lap a CT03-as Coanda-kipufogó számára kialakított légcsatornában (Fotó: Racecar Engineering)

A Formula-1 technikai szabálykönyvének 3.8.4-es cikkelye rendelkezik a kipufogórendszerek végződését érintő részletekről, míg az említett területen alkalmazható mindennemű nyílás kialakításával kapcsolatban a 3.8.5-ös cikkely az irányadó. A regulákban meghatározott kritériumok szerint nem lehet semmiféle karosszériaelemet elhelyezni a kipufogócső utolsó 100mm-es szakaszának tengelyvonalával megegyező pozícióban, a kipufogó végződésének közelében, és nem utolsó sorban úgy, hogy az általa létrejövő félkúp nyílásszöge a 3°-ot meghaladja, melynek hatására a kipufogó végződésénél lévő rész a hátsó tengely vonalának irányába nagyobb átmérővel rendelkezzen. Mindezek mellett a technikai szabályzat arról is rendelkezik, hogy a versenyautó kipufogójának végződése meghatározott nézőpontokból miként kell, hogy látható legyen, amivel kapcsolatosan az FIA kifejtette, hogy a kipufogó-végződés után kialakított csatornának felülről nézve nyitottnak kell lennie, és azt semmiféle módon nem lehet egyéb kiegészítő elemekkel megosztani.

 

Az FIA álláspontja és véleménye a Williams Renault FW35-ös autó kipufogójának végződésével kapcsolatban tehát ismert, így miután azt szabálytalannak minősítették, a grove-ak mérnökcsapatának a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjra olyan megoldással kell majd elutazniuk, ami teljes mértékben megfelel a Nemzetközi Automobil Szövetség előírásainak.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Visszajelzés: A Williams átalakította a szabálytalan kipufogóját | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Befújt orrkúp (Red Bull, Barcelona teszt, 2013.02.22)
Red Bull Renault RB9: A Sauber megoldását mintázó befújt orrkúp

A Red Bull Racing mérnökei által az idei évre tervezett RB9-es versenyautó orrkúpja egy különleges kialakítású légcsatornát tartalmaz, amelyről leginkább...

Módosított diffúzor (Ferrari, Barcelona teszt, 2013.02.19)
Ferrari F138: Módosított diffúzor próbája Barcelonában

A dupla diffúzorok betiltását követően a csapatok egyre nagyobb hangsúlyt kezdtek fektetni a versenyautók hátsó részére ható aerodinamikai leszorító erő...

Befújt első kerékanya (Williams, Barcelona teszt, 2013.02.20)
Williams Renault FW35: Speciális légcsatorna az első tengelyben

A Mike Coughlan technikai igazgató által koordinált mérnökgárda igyekezett egy olyan új konstrukcióval előhozakodni a soron következő világbajnoki idényre, amelynek...

Close