Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Williams Renault FW35: Speciális légcsatorna az első tengelyben | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Williams Renault FW35: Speciális légcsatorna az első tengelyben

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.02.23. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,486
Befújt első kerékanya (Williams, Barcelona teszt, 2013.02.20)

Különleges légcsatornát rejt a Williams Renault FW35-ös autó első tengelye (Fotó: Formule1.nl)

A Mike Coughlan technikai igazgató által koordinált mérnökgárda igyekezett egy olyan új konstrukcióval előhozakodni a soron következő világbajnoki idényre, amelynek minden egyes porcikája a minél jobb megbízhatóság, és a minél jobb teljesítmény elérését segítse. Ennek reményében egy, a tavalyi évben a Red Bull Renault RB8-as versenyautók esetében is alkalmazott, úgynevezett befújt kerékanyát alakítottak ki a Williams Renault FW35-ös első kerekeinél. A grove-i alakulat azonban eltérő elven működő megoldást alkalmaz, mivel a Red Bull Racing egykori próbálkozását az FIA a 2012-es Kanadai Nagydíj hétvégéjén szabálytalannak minősített.

 

Az egykori RB8-as versenyautók esetében azok első tengelyén sugárirányban kialakított furatok voltak alkalmazva. A kerék belső felületén kialakított, a féktárcsa, a fékbetétek és nem utolsó sorban a féknyereg hűtésére kialakított légbeömlő nyíláson keresztül beáramló levegő az előzőleg említett tengelyfuratokon keresztül távozott, a kerékanya külső részének befúvását megvalósítva ezzel. A kerék és a kerékanya forgó mozgásának hatására a kerékanya mentén az abroncs mellé kilépő légáramlatok kavitációjának hatására módosult a kerék mellett, illetve mögött kialakult áramláskép, amely befolyásolta a padlólemez és nem utolsó sorban annak hátsó meghosszabbításában lévő diffúzor aerodinamikai hatékonyságát.

A Nemzetközi Automobil Szövetség azonban a Red Bull Racing 2012-es évben alkalmazott technikai megoldását szabálytalannak minősítette a mozgó aerodinamikai elemekre vonatkozó tiltás miatt, ezért a Kanadai Nagydíj időmérőjétől kezdődően mellőzniük kellett a „furatolt” kerékagyak alkalmazását.

 

A Williams alakulat a 2013-as évre tervezett FW35-ös konstrukción megjelent megoldással követi ugyan a Red Bull Racing korábbi elképzelését, de a grove-ak úgy tűnik a technikai szabályzatban megfogalmazott kritériumokhoz megfelelően igazodó megoldást dolgoztak ki.

 

Az F1-es autókban alkalmazott fékek csak meghatározott hőmérséklettartományban üzemelnek megfelelő hatásfokkal. A féktárcsák és a fékbetétek hőmérséklete a fékezések alkalmával másodperceken belül képesek több száz Celsius fokot is emelkedni, melynek mértéke a fékek üzemideje mellett a fékhatást is jelentősen befolyásolja. Abban az esetben, ha a versenyautó fékei gyakran 1000ºC-os hőmérséklet fölé hevülnek, az a gyors elhasználódásukat eredményezheti, míg abban az esetben, ha nem melegednek fel 400ºC-ig, nem biztosítanak megfelelő fékhatást. Egy Formula-1-es versenyautó fékrendszere nagyjából 650ºC-os hőmérsékleten képes biztosítani az optimális fékteljesítményt.

 

Ebből adódóan a csapatoknak gondoskodni kell arról, hogy a fékeket minden körülmények között megfelelő hőmérsékleten tudják tartani. Az adott versenypálya karakterisztikája, valamint a gyors- és lassabb pályaszakaszok figyelembe vételével határozzák meg a fékek hűtésének mértékét. A hosszú és gyors egyeneseket tartalmazó pálya esetében a kanyarokban felhevült fékeknek van ideje visszahűlni, míg az olyan pályákon, ahol a szűk kanyarok mellett viszonylag kevés egyenes pályaszakasz található, nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fékek minél hatékonyabb hűtését elősegítő aerodinamikai elemek kialakítására.

 

Első fékhűtés (Red Bull Racing, Kanadai Nagydíj, 2012)

Az RB8-as első tengelyén kialakított furatsorokat szabálytalannak minősítette az FIA (Fotó: Auto Motor und Sport, Illusztráció: Formula1Tech Blog)

A Formula-1-es versenyautók fékeinek optimális hőmérsékleten történő tartásához az első- és a hátsó kerekek esetében légbeömlő nyílásokat alakítanak ki a kerékfelfüggesztések felől a kerékagy belső felületén. A menetiránynak megfelelően kialakított nyílásokon keresztül jut be a féktárcsához és a fékbetétekhez a menetszél (hűtőlevegő), amelynek egy része a féktárcsa kerületén kialakított ovális furatokon keresztül sugárirányban áthaladva hűti a tárcsát, más része pedig keresztülhaladva a kerékagyon, hűti a fékbetéteket.

 

Az előzőekben említett légbeömlőkön keresztül beáramló levegő egy része a fékbetétekre és ezzel együtt a féknyeregre jut, míg bizonyos mértéke a féktárcsákon keresztül áramolva hűti azt. Ennek hatékonyságát javítani lehet a kerékagy körül lévő, szénszálas anyagból készített burkolat kialakításával is, ahol a megfelelő méretben kialakított nyílások megnövelik az átáramló levegő sebességét, növelve ezzel a hűtés hatékonyságát. A Williams Renault FW35-ös autók első tengelye egy különleges műszaki megoldásnak köszönhetően képes befolyásolni az első kerekek mellett kialakuló áramlásviszonyokat. A csapat mérnökei ugyanis egy légcsatornát alakítottak ki a tengely belsejében, amelyen keresztül a fékek hűtésére szolgáló levegő egy része képes kiáramolni. Mivel az autó ezen része – ellentétben az RB8-as versenyautón a tavalyi évben használt műszaki megoldással – nem a forgó mozgás következtében befolyásolja az első kerék mellett kialakuló áramlási viszonyokat, nem ütközik a mozgó aerodinamikai segédeszközökkel kapcsolatos korlátozásba.

 

A légbeömlő nyílás méretének megválasztása azonban nemcsak a fékelemek hűtését befolyásolja, hiszen a nagyobb méretben elkészített kiegészítő esetében nagyobb közegellenállással is kalkulálni kell. A Williams Renault FW35-ös légcsatornával kiegészített első tengelyén keresztül távozó levegő tehát az autó első kereke mellé áramolva örvénylő mozgást végez. A nagyobb energiával rendelkező turbulens légáramlatok pedig az autó padlólemezének irányába haladva kedvező mértékben befolyásolják a padlólemez és a diffúzor alatt kialakuló áramlási viszonyokat, elősegítve ezzel a versenyautóra ható megfelelő mértékű aerodinamikai leszorító erő kialakulását.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Örvénykeltő lemezek az oldaldobozon (2013)
Az örvénykeltés fontossága az F1-es oldaldoboz felületén

A Nemzetközi Automobil Szövetség 2012-es évre eszközölt technikai szabálymódosítása, melynek értelmében a csapatok számára tiltott lett a kipufogóval befújt diffúzorok...

McLaren Mercedes MP4-28 hátsó kerékfelfüggesztés (McLaren, Woking, 2013.01.31)
Az F1-es hajtótengely és a Magnus-effektus összefüggései

A Formula-1 2012-es szezonja több tekintetben is emlékezetessé vált a száguldó cirkuszt figyelemmel kísérők számára. Technikai szempontból a DRS mechanizmus...

Valtteri Bottas (Williams, Jerez teszt, 2013.02.07)
Minden törésteszten átment a Williams FW35-ös autója

A 2013-as mezőny résztvevői közül legutolsóként a Williams alakulat mutatja be a vadonat új tervezésű versenyautóját, amelyre a következő héten...

Close