Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.08.26. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 4,566
Hátsó légterelő szárny (Williams, Belga Nagydíj, 2013)

Az alacsony aerodinamikai leszorító erőt követelő belga pályán egy különleges kialakítású hátsó légterelő szárny is előkerült a Williams garázsából (Fotó: AT&T Williams)

Az olyan kis aerodinamikai leszorító erőt igénylő versenypályák esetében – mint amilyen a Belga Nagydíj helyszínéül szolgáló Circuit de Spa Francorchamps – egyáltalán nem szokatlan a csapatoktól, hogy külső megjelenésre kissé kirívónak tűnő légterelő elemekkel látják el az autókat. Mindazonáltal, hogy a Williams alakulat már használt korábban ehhez hasonló műszaki megoldást, a belgiumi hétvégére a grove-i gárda a hagyományosnak mondható hátsó légterelő szárnyakhoz viszonyítva egy teljesen eltérő konstrukciót is magával vitt.

 

A Williams mérnökei ezúttal egy olyan hátsó légterelő szárnnyal látták el az FW35-ös versenyautót, amelynek főprofilja a csapatok által alkalmazott, nagyjából vízszintes vonalvezetéstől eltérően sokkal inkább egy parabolikus kivitelt kapott. Ez a fajta hátsó légterelő elem azonban csak a szabadedzések során lett próbára téve. A főprofil kissé furcsa, a versenyautó hosszanti szimmetriatengelyéhez közelítve felfelé ívelő formájából adódóan jelentős mértékben befolyásolja a szárny aerodinamikai működését. Míg a közel vízszintes belépő éllel és kialakítással rendelkező főprofilt tartalmazó hátsó légterelő szárnyakat az alacsony aerodinamikai leszorító erő érdekében akár extrém kis állásszöggel szokták beállítani, addig a Williams által készített parabolikus hátsó szárnyat az adott pálya karakterisztikájához igazodva úgy lehet alkalmazni, hogy a viszonylag nagyobb állásszög mellett a gyors és a lassú szakaszokon is megfelelően működjön. A parabolikus vonalvezetésnek köszönhetően ugyanis a szárny középső, felfelé ívelő szakaszán az elölről érkező légáramlatok nagyobb tömege a főprofil alatt áramlik tovább, melynek hatására a szárny ezen része felett lecsökken a légáramlatok statikus nyomása, szemben a szárny alatt kialakuló nagyobb nyomású területtel. Ezzel szemben viszont a főprofil két vége, amelyek a véglezáró lapokhoz közeledve határozottan lefelé ívelnek, nagyobb állásszöget és egyúttal nagyobb felületet képviselnek. Ennek hatására pedig a szárny két végénél a légterelő profil felett elhaladó légáramlatok nagyobb aerodinamikai nyomást képesek kifejteni, szemben a szárnyprofil középső szakaszával.

 

A Williams által próbára tett parabolikus hátsó légterelő szárny annak teljes hosszában az előzőekben említett módon eltérő aerodinamikai leszorító erőt képes biztosítani. Ez egyrészt a főprofil középső, felfelé ívelt szakaszának kisebb, és a főprofil két végének lefelé ívelő részeinek nagyobb állásszögének köszönhető. A grove-i csapat hátsó szárnyának további érdekessége, hogy mind a főprofil, mind pedig a DRS által mozgatott hátsó féklap a DRS mechanizmusnál kisebb szelvényhúrral rendelkezik, mindamellett, hogy az állásszögekből adódó eltérések miatt a szárny középső része a szárnyvégekhez viszonyítva hozzávetőlegesen 20…25%-kal laposabb beállítással rendelkezik. Ebből adódóan tehát ezeken a részeken a levegő kisebb szárnyfelület mentén halad végig – amely a szárny középső szakaszán tovább csökkenti az aerodinamikai leszorító erő nagyságát -, szemben a szárny két végének nagyobb szelvényhúrral, és ezzel együtt nagyobb felülettel ellátott részeivel.

 

Hátsó légterelő szárny (Williams, Belga Nagydíj, 2013)

A szokványos kialakítású, kis állásszögű, egyenes vonalvezetésű főprofil az FW35-ös hátsó légterelő szárnyán, amellyel a grove-i csapat pályára lépett a spái futamon (Fotó: Sutton Images)

A szárny két vége aerodinamikai szempontból tisztább légáramlást képes biztosítani, amely tulajdonképpen annak köszönhető, hogy semmiféle egyéb karosszéria elem sincs a szárnyvégekre érkező légáramlatok útjában. Ezt a fajta hatást fokozza a hátsó féklap meglehetősen lapos kialakítása, amely nyitott DRS-nél méginkább csökkenti a légterelő idom közegellenállását.

 

Az előzőekben ismertetett jellemzők láttán tehát túlzás nélkül állítható, hogy a Williams egy teljesen logikus tervezési filozófiát keltett életre az FW35-ös parabolikus hátsó légterelő szárnyának kialakításával kapcsolatban. Arról azonban nem szabad megfeledkezni, hogy míg egy aerodinamikai elem önmagában véve megfelelő hatékonyságúnak bizonyul, az autó egészének tökéletes aerodinamikai karakterisztikát kell megvalósítani. Abban az esetben tehát, ha van egy tökéletesen működő hátsó légterelő szárny, de az előtte lévő karosszériaelemek, az oldaldoboz és/vagy a motorburkolat együttes kialakítása miatt a hátsó szárnyra nem „tiszta” légáramlatok érkeznek, akkor annak aerodinamikai hatékonysága és ezzel együtt a versenyautó menetjellemzői egyaránt romlanak. Éppen ezért mindezen jellemzők figyelembe vétele rendkívül fontos, éppúgy, mint hogy az új hátsó légterelő szárny tökéletes összhangban legyen többek között a hátsó gyűrődési zóna felett alkalmazott rúdszárny és a padlólemez hátsó meghosszabbításában lévő diffúzor aerodinamikai jellemzőivel. Ezek ugyanis elengedhetetlenek ahhoz, hogy az autó hátsó traktusa megfelelő menetdinamikai tulajdonságokkal legyen felruházva.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny, 3.0 out of 5 based on 2 ratings


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Oldalsó kocsiszekrény (Lotus, Belga Nagydíj, 2013)
Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013)

A Magyar Nagydíjat követő négyhetes szünet után a Formula-1 mezőnye az Ardennekben található Circuit de Spa-Francorchamps versenypályán folytatja a világbajnoki...

Előzési zóna (Belga Nagydíj, 2013)
Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon

A négyhetes nyári szünetet követően a száguldó cirkusz mezőnye az Ardennekben található Circuit de Spa-Francorchamps versenypályán folytatja tovább a világbajnoki...

Kimi Räikkönen (Lotus, Magyar Nagydíj, 2013)
Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában?

A Magyar Nagydíjat követő igencsak hosszúra nyúlt nyári szünet után a Formula-1 mezőnye az Ardennekben húzódó Spa-Francorchamps versenypályán folytatja tovább...

Close