Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Williams-Cosworth FW33: Módosított első fékhűtés | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Williams-Cosworth FW33: Módosított első fékhűtés

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.06.17. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,230
Első fékhűtés és féktárcsa (Williams, Kanadai Nagydíj, 2011)

Más csapatokhoz hasonlóan a Williams autóiban is megnövelt hűtésű féktárcsát alkalmaztak a kanadai versenypályán. © AT&T Williams

Miután a Kanadai Nagydíjnak otthont adó Gilles Villeneuve versenypálya meglehetősen igénybe veszi a Formula-1-es autók fékrendszerét, a csapatok többsége megpróbált mindent megtenni annak érdekében, hogy a féktárcsák és a fékbetétek megfelelő, az optimális fékteljesítmény biztosításához szükséges hőmérsékleti szinten tudják tartani az érintett alkatrészeket. Ennek megfelelően a Williams alakulat is végzett kisebb-nagyobb módosításokat, ahogyan az a fotón látható, megnövelt hűtésű féktárcsa kialakításán is megfigyelhető.

A gyors egyenes szakaszok végén lévő szűk kanyarok megfelelő teljesítésének érdekében a pilótáknak igencsak intenzív módon kell használni a fékpedált. Az ilyen pillanatokban ébredő igénybevételek érzékeltetéséhez érdekes adatként szolgálhat, hogy a montreali pálya utolsó hajtűkanyarja előtti fékezés alkalmával például az autók sebessége nagyjából 185km/h-val csökken. Ekkor pedig nem kevesebb, mint 2.522kW energia és a pilóta szervezetére ható 5.65G nehézségi erő keletkezik.

További érdekesség, hogy egy verseny teljesítése során legalább 800 alkalommal hevülnek fel a fékek 1.000°C körüli hőmérsékletre, ezért a pilótáknak óvatosan kell kezelni a fékpedálokat, hogy megakadályozzák a kerekek blokkolását, amely leginkább a verseny első részében a feltankolt autók esetében a legkritikusabb.

A Formula-1-es versenyautók köztudottan kiváló gyorsulási jellemzőkkel rendelkeznek. 100km/h-ról 300-as sebességre alig 9mp alatt gyorsulnak fel, míg ugyanerről a sebességről mindössze 2.5mp alatt lassulnak vissza. A pilóták testi épségének megóvásához azonban a kellő szilárdságot biztosító karosszériaelemekkel ellátott versenyautót megfelelő kialakítású fékekkel is fel kell szerelni.

Ahogyan azt a fékekkel kapcsolatban már többször is megemlítettem, az F1-es autókban alkalmazott fékelemek csak meghatározott hőmérséklettartományban üzemelnek tökéletesen. Az autó lassításakor másodperceken belül képes több száz fokot is emelkedni a féktárcsák és a fékbetétek hőmérséklete, melynek intenzitása a fékek üzemideje mellett a fékrendszer hatékonyságát is jelentősen befolyásolja. Ha a versenyautó fékei mérhető hőmérséklet gyakran 1000ºC fölé emelkedik, az a gyors elhasználódásukat eredményezheti, ha pedig nem melegednek fel 400ºC-ra, nem képesek megfelelő fékhatást biztosítani. A Formula-1-es versenyautók fékrendszere 650ºC-os hőmérsékleten képesek nyújtani az optimális fékteljesítményt.

Az előzőekben említett adatok is érzékeltetik, hogy a csapatoknak igen is komolyan kell foglalkozniuk az ezzel kapcsolatos fejlesztésekkel, hogy a fékeket minden körülmények között a megfelelő hőmérsékleten tudják tartani. A versenypálya karakterisztikája, valamint a gyors- és lassabb pályaszakaszok összetétele alapján kell meghatározni a fékek hűtésének mértékét. A hosszú, gyors egyenesek segítenek abban, hogy a kanyarokban felhevült fékeknek legyen idejük visszahűlni, míg az olyan pályákon, mint például a kanadai, ahol sok szűk kanyar is található, nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fékek minél hatékonyabb hűtését elősegítő aerodinamikai elemek kialakítására.

A Formula-1-es versenyautók fékeinek optimális hőmérsékleten való tartásához az első és a hátsó kerekeknél hűtőnyílásokat alakítanak ki a kerékagy belső felületén. A menetiránynak megfelelően elhelyezett nyílásokon keresztül jut be a féktárcsákhoz és a fékbetéthez a menetszél, amelynek egy része a féktárcsában sugárirányban kialakított furatokon keresztül áthaladva hűti azt, más része pedig keresztülhaladva a kerékagyon, a fékbetétek hűtését segíti elő. A légbeömlők méretét azonban nem szabad eltúlozni, hiszen a Formula-1-es autó légellenállási tényezőjét – amely egy személyautóhoz viszonyítva nagyjából háromszor nagyobb – igencsak lerontja egy nem megfelelő módon kialakított, vagy éppen a kelleténél nagyobbra készített kürtő.

Éppen ezért szokás a csapatok részéről a féktárcsán kialakított hűtőfuratok mennyiségének a növelése, ahogyan azt ezúttal a Williams alakulat is alkalmazta az FW33-as konstrukciók esetében.

A furatok számának növelésével és kialakításával azonban figyelni kell arra is, hogy a féktárcsa megfelelő vastagságával továbbra is biztosítva legyen annak mechanikai szilárdsága. Ez természetesen nem működhet kontrollálatlan módon, hiszen a Formula-1 technikai szabályzata pontosan megszabja, hogy a féktárcsa vastagsága nem lépheti túl a 28mm-es értéket.

 

(Technikai fejlesztés – AT&T Williams – Kanadai Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Williams-Cosworth FW33: Módosított első fékhűtés, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Tony Fernandes (Team Lotus, Jerez teszt, 2010.02.19)
A Team Lotus jelentős fejlesztésekre készül

A Team Lotus és a General Electric között az elmúlt napokban megkötött szponzori szerződésnek köszönhetően a brit csapat jelentős anyagi...

Diffúzor (McLaren, Maláj Nagydíj, 2011)
Vége a „fújt” diffúzorok további használatának

A Kanadai Nagydíj hétvégéje nemcsak az időjárás okozta, igencsak elhúzódó, kaotikusra sikeredett futam miatt maradhat emlékezetes a Formula-1 rajongói számára....

Orrkúpok (Team Lotus, Spanyol Nagydíj, 2011)
A Williams szélcsatornáját használhatja majd a Team Lotus

A Lotus csapat a Kanadai Nagydíj hétvégéjén bejelentette, hogy a jövőben a Williams alakulat szélcsatornáját fogják majd használni a fejlesztéseikhez....

Close