Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Williams-Cosworth FW33: Az első szárny új tartókonzoljai | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Williams-Cosworth FW33: Az első szárny új tartókonzoljai

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.10.09. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,898
Első légterelő szárny (AT&T Williams, Japán Nagydíj, 2011)

A Williams FW33-as konstrukció első légterelő szárnya szélesebb tartókonzolokkal kapcsolódik az orrkúphoz. © AT&T Williams

A Formula-1-es versenyautó elülső elemeinek kialakítása rendkívül fontos szerepet játszanak a konstrukcióra nézve annak teljes egészében vett aerodinamikai hatékonyságára, ezért az olyan aprócska módosítások, illetve finomítások, mint amilyet például a Williams alakulat is alkalmazott, még akár javíthat is az autó menetteljesítményén. A grove-i alakulat mérnökcsapata egy módosított tartókonzollal ellátott első légterelő szárnnyal jelent meg a Japán Nagydíjon, amely jó szolgálatot tud tenni a gyors kanyarokkal tarkított, tempós irányváltoztatásokat igénylő suzukai versenypályán.

A megnövelt felülettel rendelkező tartókonzolok révén tulajdonképpen kettős feladatot sikerült kielégítenie a Williams szakembereinek. A gyors irányváltoztatások alkalmával extra stabilitásra van szükség az autó elülső részét illetően is, hogy a pilóta folyamatosan íven tudja tartani az autót úgy, hogy eközben ne szenvedjen tempóvesztést, és az autó ne viselkedjen alulkormányozottan. A Formula-1-es versenyautó alulkormányozottsága egészen pontosan azt jelenti, hogy az autó kanyarban történő vezetése során, miközben a pilóta elfordítja a kormányt, az autó orra a kanyar külső íve felé orientálódik, ami miatt a versenyző kénytelen kisebb gázpedálállást, vagy akár fékezést is alkalmazni.

A szóban forgó új, széles kialakítású tartókonzoloknak van azonban egy másik, szintén jelentős szerepe is. Az elölről érkező légáramlatok irányítottságán képes javítani, mialatt csökkenti a nem kívánatos örvényléseket, és ezáltal koncentráltabb módon jut az aerodinamikai leszorító erőt elősegítő levegő az autó padlólemezének irányába. Ennek köszönhetően pedig a padlólemez alá kerülő légáramlatok fokozása segítségével javítani lehet a diffúzor hatékonyságán is, ami pedig az FW33-as konstrukció hátsó részének menetstabilitását képes javítani. Ebből is látható – mint ahogyan arra már más bejegyzésekben is találhatóak utalások -, hogy az első légterelő szárny kialakítása és a diffúzor működése között vannak összefüggések. Természetesen a diffúzor hatékonyságát más szempontok is befolyásolják, amelyek között megemlíthető például az autó hasmagassága, vagy a kerékfelfüggesztés beállítása és szerkezeti összetétele, amely szintén visszacsatolással bír az előzőleg említett hasmagasság mértékére.

(A Formula-1-es versenyautók hasmagasságával kapcsolatos technikai részletekről egy korábbi bejegyzésben lehet plusz információkat találni)

A Venturi-elv érvényesülésével tehát nemcsak a leszorító erőt és a menetstabilitást sikerült fokozni, hanem az első szárny alatt átáramló, és az autó alól kilépő légáramlatok sebessége is megnövelhető úgy, hogy ezzel javítani lehet az elemek aerodinamikai hatékonyságán.

 

Képgaléria:

Első légterelő szárny (AT&T Williams, Japán Nagydíj, 2011)   Első légterelő szárny (AT&T Williams, Japán Nagydíj, 2011)

 

(Technikai fejlesztés – AT&T Williams – Japán Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A KERS és az ECU egységei (Lotus Renault GP, Török Nagydíj, 2011)
ECU: Az F1-es autó vezérlőrendszere (1. rész)

A 2008-as Formula-1-es világbajnoki szezon a kategóriát érintő technikai részleteket illetően több technikai fejlesztés előhírnöke lett. A kutatások és fejlesztések...

Pirelli animáció (Japán Nagydíj, 2011)
Pirelli animáció: Japán Nagydíj, 2011 (Videó)

A Japán Nagydíjnak otthon adó suzukai versenypálya a maga 5.8km-es hosszával, és a teljesítendő 53 körös versenytáv mellett a technikailag...

Az F1 hivatalos gumibeszállítója (Pirelli, Török Nagydíj, 2011.05.05)
Nagyobb hangsúlyt kap a Pirelli lágy gumija

A Japán Nagydíj pénteki napján a Formula-1 hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli nyilvánosságra hozta, hogy milyen típusú gumikeverékeket biztosít majd a...

Close