Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Williams-Cosworth FW33: A hajtótengely vizsgálata | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Williams-Cosworth FW33: A hajtótengely vizsgálata

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.06.25. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,347
A hajtótengely vizsgálata (Williams, Európa Nagydíj, 2011)

Az Európa Nagydíj pénteki szabadedzésén a Williams csapat mérnökei a hajtótengelyre helyezett szenzorokkal vizsgálta a hajtáslánc által leadott nyomatéki viszonyokat. © AT&T Williams

Mivel a Nemzetközi Automobil Szövetség igencsak lekorlátozta a csapatok számára a szezonközben végezhető tesztek lehetőségét, a csapatok igyekeznek a nagydíjak szabadedzésein elvégezni a lehető legtöbb vizsgálatot, pótolva ezzel a teszttilalom okozta kiesést.

Egy Formula-1-es autóban számtalan érzékelőt használnak a mérnökök, hogy a kritikusabb elemek, illetve alkatrészek viselkedését pontosan elemezni tudják. Ezek közé sorolható többek között a fékeknél, vagy akár a motornál használt hőmérsékletérzékelők, a távolságmérésre rendszeresített szenzorok, és a kormányrúd, a kerékfelfüggesztő karok, vagy akár a hajtótengelyt érő terhelések vizsgálatára alkalmazott érzékelők és mérőegységek.

Egy Kedves Ismerősöm küldte el nekem a bejegyzés elején látható fotót, és egyúttal feltette a kérdést: „Mi az a két dolog az autó tengelyén?” Természetesen válaszoltam Neki röviden, de úgy gondolom, hogy megosztom az ezzel kapcsolatos ismereteimet a Formula1Tech Blog Kedves Olvasóival is.

Az Európa Nagydíj pénteki szabadedzésén készült fotó arról árulkodik, hogy a Williams alakulat speciális módon vizsgálta az FW33-as konstrukció hajtótengelyén ébredő terhelések nagyságát. A bal- és a jobb oldali hajtótengelyeken a sebességváltó blokkjához közel elhelyezve egy-egy adóegység található, amely közvetlen kapcsolatban van a hajtótengelyre felerősített nyúlásmérő bélyegekkel. Ez az egység tulajdonképpen nem más, mint egy vezeték nélküli adatátvitelre képes nyomatékmérő műszer. Ehhez hasonló egységeket a Formula-1-es csapatok mérnökei körében jól ismert Pi Research, és az Entran vállalatok is készítenek.

De nézzük meg néhány szóban, hogyan is épül fel és hogyan működik a szóban forgó mérőműszer.

A vizsgálat alapját tehát egy, az előzőleg is említett nyúlásmérő bélyeg képezi. A nyúlásmérő bélyeg egy test megnyúlásának mérésére szolgál. Leggyakoribb előfordulási módja, amikor egy rugalmas elektromosan szigetelő fólián egy megfelelő alakú elektromosan vezető réteget alakítanak ki. Az így összeállított bélyeget a vizsgálandó tárgyra fel kell ragasztani egy megfelelő szilárdságú ragasztó segítségével. Ha a vizsgált tárgy alakváltozást szenved, vele együtt a ráragasztott nyúlásmérő bélyeg is deformálódni, idegen szóval élve kontrahálni fog (amely egyúttal a bélyegben lévő elektromosan vezető huzalsor keresztmetszetbeli változását is jelenti), és ezen folyamat hatására megváltozik annak vezető ellenállása. Ez az ellenállás-változás – amelyet általában Wheatstone-híddal mérnek – lesz a megnyúlással arányos, ami pedig a vizsgált tárgyra utaló alakváltozás, illetve terhelés nagyságára vezethető vissza.

Ahogyan az a bejegyzéshez mellékelt fotón is látható, a hajtótengelyre egy-egy nyúlásmérő bélyeget ragasztottak fel. Miután a tengely közvetlen kapcsolatban van a nyúlásmérő bélyeggel, mindkét elem együtt deformálódik, illetve a bélyeg képes érzékelni a tengelyre ható terhelésekből eredő feszültségeket. A tengelyre ható erőhatások következtében tehát megváltozik a bélyeg villamos ellenállása, és ebből pedig következtetni lehet a hajtótengely helyi fajlagos nyúlására. Mindamellett, hogy a hajtótengely nemcsak egyirányú feszültségi állapotban van, kissé eltérő számítási módszert kell alkalmazni azon vizsgálandó alkatrészekkel szemben, amelyekre csak egyféle jellemző terhelés hat (ez utóbbi esetben ugyanis a Hooke-törvény segítségével a rugalmassági modulus ismeretében számítható ki az adott darab felületén ébredő helyi feszültség).

A Formula-1-es versenyautók esetében tehát a hajtótengelyen ébredő nyomatékviszonyok vizsgálatára nyúlásmérő bélyeget erősítenek a tengelyre, amely össze van kötve egy vezeték nélküli adatátvitelre képes adóegységgel, amelyet szintén a tengelyen helyeznek el. Ez utóbbi egység a versenyautó karosszériája alatt lévő vevőegységgel kommunikál. Értelemszerűen a hajtótengely vizsgálatához 2db bélyeg, 2db jeladó- és 2db vevőegység szükséges. A mérőegység jellemzői között az előzőleg említett vezeték nélküli kommunikáció mellett elmondható, hogy az ilyen egységeket már 25mm-es átmérővel rendelkező tengelyekre is fel lehet szerelni, és a vevőegység képes 0…5V-os analóg érzékelő fogadására is.

A Formula-1-es autóknál használt mérőegység működéséhez 10…16V-os tápfeszültség biztosítására van szükség. Az előzőleg említett mérőműszer a mért jelek 12 bites felbontására képes, 0…5V-os kimenet és 2.5V-os ofszet mellett. Az egység meglehetősen magas hőmérsékletet, akár 80°C-ot is képes elviselni, amely még nem befolyásolja a mérés pontosságát. A nyúlásmérő bélyeggel kapcsolatban álló adóegység 400…450Mhz frekvencián kommunikál az autó karosszériája alatt elhelyezett vevőegységgel.

Mint ismeretes, az F1-es autók minden egyes alkatrészének kialakításánál törekednek arra, hogy az a lehető legkisebb súllyal rendelkezzen. Nincs ez másként a szóban forgó nyomatékmérő berendezéssel sem, amely az adó- és a vevőegységgel együtt mindössze 225g-ot képvisel.

A fentiekben ismertetett műszaki megoldás révén tehát a mérnökök képesek monitorozni a versenyautó motorja által közvetlenül leadott nyomaték nagyságát, amelynek segítségével következtetni tudnak a teljes hajtáslánc hatékonyságára, és nem utolsó sorban a vizsgálattal nyert számadatok birtokában egyértelművé válik a nyomatékveszteség nagysága is.

Mindezek mellett pedig pontos információ nyerhető az erőátviteli rendszerben eredő terhelések és a gumiabroncsok viselkedése közötti összefüggésekre is, és nem utolsó sorban a differenciálmű, valamint a sebességváltó-fokozatok beállításának segítése mellett javítani lehet a versenyautó menetdinamikai jellemzőin is.

 

Képgaléria:

A hajtótengely vizsgálata (Williams, Európa Nagydíj, 2011) A hajtótengely vizsgálata (Williams, Európa Nagydíj, 2011) Nyomatékmérő egység (Pi Research, 2011)

 

(Technikai fejlesztés – AT&T Williams – Európa Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Pirelli animáció (Európa Nagydíj, 2011)
Pirelli animáció: Európa Nagydíj, 2011 (Videó)

A 2011-es Formula-1-es világbajnoki szezon 8-dik állomásaként szereplő Európa Nagydíjon a Pirelli a lágy- és a közepes keverékű gumikat biztosítja...

A "sirályszárnyú" biztonsági autó
A „sirályszárnyú” biztonsági autó (Videó)

Mercedes SLS AMG: A Formula-1 biztonsági autója. A 2010-es szezon 19 nagydíján összesen 21 alkalommal lépett pályára. Feladata, hogy a...

Az F1-es kormánykerék
Az F1-es kormánykerék (Videó)

Mindamellett, hogy a Formula-1-es autó kormánykerekét a kanyarodásnál keletkező erőhatások ellenére is el kell fordítania a pilótának, az autónak ezen...

Close