Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Vége az első felvonásnak (Ausztrál Nagydíj, 2011) – 1. rész | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Vége az első felvonásnak (Ausztrál Nagydíj, 2011) – 1. rész

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.03.30. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,803

A téli hónapokat követően végre valahára elkezdődhetett a 2011-es Formula-1-es világbajnoki szezon, amely az eredeti forgatókönyv szerint a Bahreini Nagydíjjal vett volna kezdetét. A sors azonban másként keverte azt a bizonyos képzeletbeli pakli kártyát, miután az elmúlt időszakban súlyos zavargások törtek ki Bahreinben. A versenynaptár első helyét elfoglalt nagydíjnak otthont adó térségben kialakult kaotikus állapotok miatt a Nemzetközi Automobil Szövetség jobbnak látta, ha biztonsági okokból nem utazik a száguldó cirkusz az arab térségbe, így az idénynyitó verseny szerepét az Ausztrál Nagydíj vette át.

A háromnapos melbourne-i hétvége tulajdonképpen abszolút Red Bull fölénnyel zárult, miután Sebastian Vettel előbb a kvalifikációt, majd pedig az azt követő versenyt is az első helyen fejezte be. A fiatal német pilóta minden különösebb gond és szemmel látható nehézség nélkül autózott végig az 58 körös versenyen, és végül mintha mi sem lett volna számára a legtermészetesebb, felállt a legjobbaknak kijáró dobogó legfelső fokára.

No de Vettelről legyen elöljáróban ennyi elég. Személy szerint csak abban bízok – és mondom ezt elsősorban a nézők érdekében-, hogy nem fog annyira „szárnyra kapni” a Red Bull Racing istálló, hogy minél több igazi pozícióharcot lássunk az elsőségért.

A következőkben pedig egy kis technikai színezettel nézzük meg, hogyan is teljesítettek az egyes csapatok az Ausztrál Nagydíjon.

 

Red Bull Racing

Red Bull Renault RB7

(1) Sebastian Vettel, 1. hely
(2) Mark Webber, 5. hely

Azt hiszem joggal állíthatjuk, hogy a Red Bull csapat szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon mutatott teljesítménye kimagasló volt. A 2010-es évben világbajnoki címet szerzett alakulat pontosan onnan folytatta tovább a munkát, ahol azt a tavalyi esztendőben abbahagyták, az élen. Kétségtelen tehát, hogy az Adrian Newey által vezetett mérnökcsapat ezúttal is remek munkát végzett a téli hónapokban, hiszen remekül felkészített konstrukciókkal látták el a pilótákat.

Mindamellett, hogy a jelenlegi versenyautó jó néhány bevált technológiai megoldást megörökölt az RB5 és RB6 névre hallgató elődöktől, egy igazi fricska volt a riválisoknak az a tény, hogy a melbourne-i időmérőn Sebastian Vettel pole pozíciós körideje és a vasárnapi futamgyőzelme a KERS mellőzése mellett született meg.

Mindamellett, hogy a Red Bull Racing dominanciája megkérdőjelezhetetlen volt Ausztráliában, és a Neweyék által megépített konstrukciók is kiegyensúlyozottan teljesítettek, nem volt minden rendben a csapat háza táján. Míg Sebastian Vettel az első helyen tudott végezni az Albert Parkban, úgy csapattársa, Mark Webber az ötödik pozíciót tudta végül megszerezni. A két pilóta közötti teljesítménykülönbség hátterét illetően a csapat motorsport igazgatója, Helmut Marko is megerősítette, hogy Webber autójának karosszériájával, illetve annak alvázával kapcsolatban voltak problémák. Ebből adódóan a Pirelli által biztosított kemény- és lágy gumikeverékek sem az optimális menetjellemzőket produkálták, ami azt is maga után vonta, hogy a motor által biztosított nyomaték aszfaltra történő átvitele sem az előzetes elvárások szerint alakult. Ez utóbbihoz hozzátartoznak továbbá a felfüggesztési rendszer beállításaiból adódó problémák is, ami pedig szorosan összefügg a gumiabroncsok gyors elhasználódásával, hiszen a futamot követő vizsgálatok is egyértelműsítették, hogy Webber esetében a gumiabroncsok nem éppen optimálisnak mondható kopási mértéket mutattak.

A csapaton belüli szerepléshez viszont az is hozzátartozik, hogy a hazai közönség előtt pályára lépett Webberre vonatkozóan kissé más versenystratégia volt kidolgozva, pontosan azért, mert az autóján tapasztalt gyorsabb és egyenetlen gumikopás jelenségét már a szabadedzéseken is észlelték. A szezonnyitó futam eredményének tekintetében tehát kétségtelen, hogy a Red Bull Racing számára a legnagyobb kihívás a KERS megbízhatóságának növelése mellett az, hogy pontosan megértsék mi is okozta a két versenyző közötti kissé szokatlan különbséget, és hogy visszaállítsák Webber esetében is az ún. „normális” szintet.

 

Vodafone McLaren Mercedes

McLaren Mercedes MP4-26

(3) Lewis Hamilton, 2. hely
(4) Jenson Button, 6. hely

A wokingi gárda a szezonnyitó versennyel kapcsolatban nem igazán kergetett hiú ábrándokat, miután a téli tesztidőszak alatt több technikai problémával is meg kellett küzdeniük mindamellett, hogy a 2011-es évre tervezett konstrukció gyorsaságával sem lehetnek igazán elégedettek. A szezon előtti edzések során többek között az MP4-26-os autók első légterelő szárnya és az új elrendezésű kipufogórendszer okozott komolyabb nehézségeket, melynek eredményéül az Ausztrál Nagydíjra kénytelenek voltak egy leegyszerűsített kipufogórendszerrel rajthoz állni.

Sajnálatos módon aerodinamikai oldalról sem volt minden rendben az ezüstnyilaknál. A csapat még a legutolsó barcelonai tesztelések során sem lehetett teljes egészében nyugodt az autó technikai megbízhatóságát illetően, és kénytelenek voltak egy olyan átdolgozott aerodinamikai csomaggal megérkezni a szezonnyitó versenyre, amelynek jelentősebb összetevőit azt megelőzően pályán még nem próbálták ki. A módosítások között szerepelt többek között az előzőleg is említett leegyszerűsített kipufogórendszer. A diffúzor előtti területen kiáramoltatott forró égésterméket a diffúzor alá vezették, melynek alsó felületét speciális hőálló kerámiaréteggel látták el. Ennek hatékonyságát illetően nem szivárogtak ki különösebb információk, de amit tudni lehet, hogy a McLaren már javában dolgozik egy új elrendezésen alapuló kipufogórendszer összeállításán.

 

Scuderia Ferrari Marlboro

Ferrari 150th Italia

(5) Fernando Alonso, 4. hely
(6) Felipe Massa, 7. hely

A Ferrari alakulat melbourne-i teljesítményét illetően azt hiszem túlzás nélkül állítható, hogy Fernando Alonso 4-dik, és Felipe Massa 7-dik helyezése teljes mértékben alulmúlta az előzetes várakozásokat. A maranellóiak technikai vezetője, Pat Fry minden bizonnyal kénytelen volt válaszolni az újságírók kellemetlenebb kérdéseire is, és minden bizonnyal sokszor elmondhatta a „Nagyon sok munka vár még ránk” mondatot. Ezt természetesen minden egyes csapat elmondhatja magáról, de figyelembe véve a Ferrari Formula-1-ben eltöltött pályafutását, teljesen érthető, hogy a legtöbben ennél jobb eredményt vártak az olaszoktól.

Azt azonban le szeretném szögezni az elején, hogy még csak egyetlen egy versenyen vagyunk túl, és ennek eredményéből azért még nem szabad levonni messzemenő következtetéseket. Az viszont egyértelműen kiderült, hogy a téli felkészülés-sorozatot követően ki milyen szinten áll jelenleg.

Az olasz gárda szereplésével kapcsolatban azt hiszem mindennemű megjegyzés nélkül elmondható, hogy sem a versenyen, sem pedig az azt megelőző kvalifikáción nem bizonyultak igazán ütőképesnek, hiszen a McLaren és a Red Bull autói gyorsabbak voltak náluk. A csapat által kidolgozott stratégia azt hiszem Fernando Alonso esetében jól vizsgázott, ha már csak azt nézzük, hogy a rajt során visszaesett egészen a 9-dik pozícióba, és a futam során jó ütemben elvégzett boxkiállásoknak, valamint a spanyol pilóta előzési manővereinek köszönhetően végül a 4-dik helyre tudta behozni a tűzpiros Ferrarit. A futam második felében azonban a spanyol pilóta autóján a hátsó gumiabroncsok hőmérséklete túlzottan megemelkedett, ami pedig a vártnál kissé gyorsabb mértékű kopást eredményezett.

Az Ausztrál Nagydíjat követően a csapat minden bizonnyal visszautazott a maranellói központba, ahol a versenyhétvégén szerzett tapasztalatokat és adatokat ki kell majd értékelniük annak reményében, hogy a szezon soron következő malajziai versenyére sokkal jobb formában érkezzenek majd meg. A versenyen szerzett tapasztalatok azt mutatták, hogy az Ferrari F150th Italia nevet viselő konstrukció elülső részére ható aerodinamikai leszorító erő nagysága nem kielégítő, de minden bizonnyal van még mit finomítani a motor és a KERS tekintetében is.

 

Lotus Renault GP

Lotus Renault GP R31

(9) Nick Heidfeld, 12. hely
(10) Vitaly Petrov, 3. hely

Azt hiszem sokan vagyunk azok, akiket a Lotus Renault GP színeiben versenyző Vitaly Petrov melbourne-i harmadik helyezése igazán meglepett. A verseny előtti napokban jó néhányan feltették nekem a kérdést: „Mit gondolsz, ki áll majd fel a dobogóra?” Az igazat megvallva a Red Bull mellett a Renault csapat is ott szerepelt a válaszomban, hiszen látva az idei évre megépített R31-es autójukat, nagyon ígéretesnek bizonyult.

Az enstone-i csapat fejlesztései közül az egyik legérdekesebb az ún. előrevezetett kipufogórendszer, amelynek kivezetését az autó egyik legalacsonyabb pontjára, az oldalsó kocsiszekrény elé helyezték el, egészen pontosan a hűtőpanelek előtti légbeömlő nyílások alatt. Ennek segítségével a kipufogón keresztül kiáramló forró égéstermék felhasználásával fokozni tudják a diffúzor aerodinamikai hatékonyságát, növelve ezzel a padlólemezre kifejtett szívóhatást. (A csapat radikális újításáról a „Lotus Renault GP R31: Előrevezetett kipufogórendszer” című írásban lehet olvasni)

Úgy tűnik tehát, hogy a Renault csapat által a téli tesztidőszak alatt elvégzett sok-sok fejlesztési munka, valamint a szimulációs vizsgálatok során végrehajtott áramlástani vizsgálatok előbb-utóbb meghozzák a várva-várt sikert.

 

Scuderia Toro Rosso

Toro Rosso Ferrari STR6

(18) Sebastian Buemi, 8. hely
(19) Jaime Alguersuari, 11. hely

A melbourne-i verseny másik meglepetés-csapata számomra a Toro Rosso alakulat volt. Sebastian Buemi 8-dik és egyben világbajnoki pontot jelentő helyezése egyértelműen azt igazolja, hogy a csapat komoly munkát végzett a szezon előtti felkészülések alkalmával, és nem eredménytelenül. A Red Bull testvércsapataként szereplő alakulat a fejlesztések során mindamellett, hogy kihasználta a hivatalos tesztek nyújtotta lehetőségeket, az aerodinamikai fejlesztésekhez a CFD technológia mellett leginkább a szélcsatornában elvégzett vizsgálatokra hagyatkozott, és láthatóan nem hiába.

Annak ellenére, hogy a Bridgestone-t leváltó Pirelli számára a téli tesztek során a legnagyobb gondot a gumiabroncsok túlzottan gyors ütemű kopása jelentette, a Toro Rossónak nem kellett ehhez hasonló problémával szembesülnie az Albert Parkban.

 

Force India F1 Team

Force India Mercedes VJM04

(14) Adrian Sutil, 9. hely
(15) Paul di Resta, 10. hely

A Force India csapat színeiben szereplő Adrian Sutil és Paul di Resta mindamellett, hogy nem alkotott igazán maradandót, a csapat szempontjából mindenképpen elismerésre méltó, hogy mindvégig kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtottak az 58 körös melbourne-i nyitófutam során. Szereplésükhöz az is hozzátartozik, hogy a Sauber pilótáinak futamból történt utólagos kizárásának köszönhetően két helyezéssel előrébb kerültek, és az így megszerzett 9-dik és 10-dik helyezésükkel pontszerzőként térhettek haza Melbourne-ből.

Annak ellenére, hogy látványos pozícióharcokban a Force India egyik pilótája sem vett részt, úgy gondolom, hogy pozitív érzésekkel térhetnek haza a csapat központjába. Mondom ezt annak ellenére, hogy az eredetileg megszerzett 11-dik és 12-dik helyezésük nem hozott volna VB pontot ugyan a Force India konyhájára, de mivel számukra is ez volt az első verseny, ahol éles helyzetben próbára tehették az idei évben bevezetett DRS-t (Légellenállást Csökkentő Rendszer), és az extra 80 lóerőt biztosító KERS-t, mindez úgy sikerült számukra, hogy semmiféle technikai probléma nem akadályozta a pilóták és a csapat munkáját. Ez pedig a Force India esetében mindenképpen elismerést érdemel.

 

Folytatás hamarosan …


A cikk következő részében az alábbiakról lehet majd olvasni:

  • Team Lotus
  • Marussia Virgin Racing
  • AT&T Williams
  • Mercedes GP Petronas F1 Team
  • Sauber F1 Team
  • Hispania Racing Team
  • Az FIA által elvégzett ellenőrzések és azok végeredménye
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Sebastian Vettel (Red Bull Racing , Ausztrál Nagydíj, időmérő, 2011.03.26)
Red Bull-Renault RB7: Mennyire hajlik az első légterelő szárny?

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat követően úgy tűnik, kezdik ízekre szedni a futamgyőztes Red Bull istállót. Mindamellett, hogy a 2010-es szezont...

A rajt előtti pillanatok (Ausztrál Nagydíj, 2010.03.28)
Hosszabb előzési szakaszt jelölnek ki a Maláj Nagydíjon

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon nem igazán aratott túlzottan nagy sikert a pilóta által menetközben állítható hátsó légterelő szárny. A verseny...

Pirelli gumiabroncsok (Pirelli, Barcelona teszt, 2011.03.08)
A Pirellinek változtatnia kellene a gumik jelölési módján

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat követően a Pirelli úgy nyilatkozott, hogy a futam előtt közzétett, a hatféle gumikeverék megkülönböztetésére kidolgozott színkódok...

Close