Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Vége az első felvonásnak (Ausztrál Nagydíj, 2011) – 2. rész | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Vége az első felvonásnak (Ausztrál Nagydíj, 2011) – 2. rész

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.04.02. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,957

Team Lotus

Lotus T128(20) Jarno Trulli, 13. hely
(21) Heikki Kovalainen, Kiesett

A Lotus alakulat minden bizonnyal csalódottan térhetett haza a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat követően. Az idénykezdet előtti téli tesztsorozatok alkalmával tett nyilatkozataik szerint ugyanis a középmezőnybe jutás volt a legfőbb céljuk, de sajnálatos módon Heikki Kovalainen már a verseny 19-dik körében kiesett, míg olasz csapattársa, Jarno Trulli kétkörös hátránnyal a 13-dik helyen zárta az idénynyitót. A csapat balszerencséjére legyen mondva ugyanis, hogy már a második szabadedzésen kínlódtak az üzemanyagnyomással, amely leginkább Trulli számára okozott fejtörést, de Kovalainen és Chandhok esetében pedig a T128-as konstrukció elektronikai rendszerének meghibásodásai jelentettek akadályt a zavartalan munkában.

A technika ördöge azonban a kvalifikáció során sem hagyta nyugodtan a csapatot. Kovalainen autójának hátsó légterelő szárnyával kapcsolatban kellett néhányszor beavatkozni a mérnököknek, és az elem hibája miatt nem igazán tudtak már javítani a köridőkön a második garnitúra gumikkal sem. A finn csapattársa, Trulli pedig az első kerékcserét követően tapadási gondokkal küszködött, ami pontosan elegendő volt ahhoz, hogy ne tudja kihozni a T128-ban rejlő maximumot.

Az időmérőn tapasztalt problémák ellenére azonban akadt némi pozitívum is a Lotus háza táján, ugyanis a szezon előtti tesztek során a kormányművel kapcsolatban észlelt problémákat sikerült megoldaniuk, és a Pirelli gumiabroncsok is jobban teljesítettek már a magasabb környezeti hőmérsékletnek köszönhetően.

A verseny során Kovalainen autójának hűtőrendszeréből szivárgó víz miatt kellett a finn pilótának idő előtt búcsúznia a verseny izgalmaitól, míg Jarno Trulli esetében az elsődleges gumikról az opcionálisra történt váltás után valamelyest megszűntek a tapadási problémák.

 

Marussia Virgin Racing

Virgin Cosworth MVR-02(24) Timo Glock, Kiesett
(25) Jerome d’Ambrosio, 14. hely

A Virgin alakulat is azon csapatok közé sorolható, akik abszolút csalódottsággal zárták a melbourne-i idénynyitót. Az általuk elért végeredmény teljes mértékben ellentmond az előzetes elvárásaiknak, hiszen a csapat újonc belga pilótája, Jerome d’Ambrosio a 14-dik, Timo Glock pedig a kiesők között zárta az 58 körös megmérettetést.

Már az időmérő sem igazán ment számukra valami fényesen, hiszen csak alig fértek be az idei évben életbe léptetett 107%-os szabály adta kereteken belülre. A verseny során Glock MVR-02-es autójának egyik kerékagyával kapcsolatban akadtak gondok, amely többek között a menetstabilitást is rontotta. Emellett azonban jelentősebb technikai probléma nem hátráltatta a csapatot.

 

AT&T Williams

Williams Cosworth FW33(11) Rubens Barrichello, Kiesett
(12) Pastor Maldonado, Kiesett

A Williams csapat sem éppen a jó szereplés nyújtotta élmények kapcsán gondolhat vissza a 2011-es év első versenyére. A grove-i alakulat számos újítással érkezett a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj helyszínére, de mint ahogyan azt láthattuk, ez sem volt elegendő a sikerhez.

A fejlesztéseik közül a legnagyobb várakozás az FW33-as konstrukció alacsony építésű sebességváltóját övezte, de sajnos pontosan ennek az egységnek a meghibásodása, illetve olajfolyás okozta Pastor Maldonado kiesését.

A csapat által használt új hátsó légterelő szárny és a Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer jól vizsgázott. A verseny vége felé közeledve azonban Rubens Barrichello 11-es számmal ellátott autója elkezdett lassulni, amely az erőátviteli rendszerben jelentkezett problémára volt visszavezethető. Ugyanez a technikai probléma állt elő Pastor Maldonado autója esetében is, de a venezuelai pilóta esetén jóval korábban, már a futam 10-dik körében, amely végül a Williams újonc pilótájának kiesését eredményezte.

A grove-i alakulat által összeállított FW33-as autó új első légterelő szárnyat kapott az Ausztrál Nagydíjra, miután a szabadedzéseken Barrichello autóján jól vizsgáztak a módosított elemek.

 

Mercedes GP Petronas F1 Team

Mercedes MGP W02(7) Michael Schumacher, Kiesett
(8) Nico Rosberg, Kiesett

A Mercedes által épített MGP W02-es konstrukció nem bizonyult olyan gyorsnak, mint ahogyan azt a szezon előtti tesztsorozatok során nyert tapasztalatok alapján várni lehetett. A pilóták kiesését azonban némi balszerencse is okozta, hiszen a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher autója egy koccanás következtében meghibásodott, és biztonsági okokból idő előtt abba kellett hagynia a német pilótának a versenyt.

Schumacher csapattársa, Nico Rosberg kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott ugyan a futam során, de az ő vesztét Rubens Barrichello kissé túlbuzgó előzési vágya okozta, miután a Williams brazilja oldalról nekiütközött Rosberg autójának, ami a 8-as rajtszámú autó hűtőrendszerének végzetes meghibásodását okozta.

Annak ellenére, hogy a Mercedes által a 2011-es évre épített új versenyautó a sebesség tekintetében nem aratott elismerést a pilóták és a csapat körében egyaránt, a technika mindvégig kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott a háromnapos hétvége alatt.

 

Sauber F1 Team

Sauber Ferrari C30(16) Kamui Kobayashi, Kizárás
(17) Sergio Perez, Kizárás

A Sauber alakulat számára nem éppen az előzetes elvárásoknak megfelelően zárult a 2011-es szezon idénynyitó Ausztrál Nagydíja. Mindamellett, hogy a csapat mindkét versenyzője pontszerző helyen ért célba, és ami még talán ennél is nagyobb bravúrnak mondható, hogy a GP2 Sorozatból átszerződött Sergio Perez egyetlen egy boxkiállást követőn zárt a hetedik helyen, miközben a mexikói fiú által teljesített leggyorsabb kör még a dobogón végzett két riválisa, Vitaly Petrov és Lewis Hamilton legjobb köridejét is felülmúlta.

A svájci gárda öröme azonban nem tarthatott sokáig, miután a verseny végét követően a C30-as autók átvizsgálásakor az FIA szabálytalanságot vélt felfedezni mindkét négykerekűn. Az FIA által kiadott indoklás szerint ugyanis a Sauberek hátsó légterelő szárnya nem felelt meg maradéktalanul a Technikai Szabálykönyv 3.10.1-es és 3.10.2-es cikkelyének.

A 2011-es évre bevezetett új hátsó légterelő szárny mindkét vízszintes terelőlapját illetően pontosan meghatározzák azok minimális sugarát. Az ellenőrzés során azonban kiderült, hogy a pilóta által menetközben állítható hátsó légterelő szárny változtatható dőlésszögű eleme kisebb rádiusszal készült el, mint ahogyan azt a szabályzat megengedi. Az előírások szerint a fékszárny mindazon felületének sugara – amely érintkezik az aerodinamikai leszorító erőt előállító légáramlatokkal – nem lehet kisebb 100mm-nél.

Az FIA véleménye szerint a hozzávetőlegesen 5mm-es eltérés minden bizonnyal összefügg a Sauberek versenyen mért végsebességével, ezért a kisebb ívsugarú terelőlapok használata miatt végül a csapat versenyzőinek futamból történt kizárását eszközölte versenybíróság.

 

Hispania Racing Team

Hispania Cosworth F111(22) Narain Karthikeyan, Kiesett
(23) Vitantonio Liuzzi, Kiesett

A Hispania alakulat idénykezdete egyáltalán nem alakult valami egyszerűen. A téli tesztidőszak során még az sem volt biztos, hogy az új autójukkal kezdhetik-e meg a 2011-es szezont, de végül szinte az utolsó pillanatban, március első felében hozták ki a Cosworth erőforrással ellátott F111-es konstrukciót.

A jelentős mértékű financiális problémákkal küszködő csapat gondjait tetézte az idei évben bevezetett 107%-os szabály is. A sportszabályzat szerint ugyanis csakis azok a pilóták állhatnak rajthoz, akik a leggyorsabb kvalifikációs (vagy valamely szabadedzésen teljesített) körük során 107%-on belül vannak az időmérő első szakaszának legjobb időeredményéhez viszonyítva.

A Hispania versenyzői, Vitantonio Liuzzi és Narain Karthikeyan azonban nem tudták teljesíteni a szükséges időeredményt, hiszen az olasz legjobb köre 1.712 másodperccel, míg Karthikeyané pedig 3.027 másodperccel volt rosszabb a szükséges limitnél.

 

Az FIA által elvégzett ellenőrzések és azok végeredménye

A Formula-1-es versenyautók minden egyes nagydíjhétvégén keresztül kell hogy essenek az FIA szakemberei által elvégzett technikai átvizsgálásokon, hogy megállapítsák az adott versenyen indítani kívánt, vagy a már versenyt teljesített konstrukcióról, hogy az teljes mértékben megfelel-e az érvényes Technikai Szabályzatnak.

 

A verseny leintése után a következő versenyautók mérlegelésére került sor:

– Red Bull Renault RB7 (Mindkét versenyautó)
– McLaren Mercedes MP4-26 (Mindkét versenyautó)
– Ferrari 150th Italia (Mindkét versenyautó)
– Lotus Renault GP R31 (Mindkét versenyautó)
– Force India Mercedes VJM04 (Mindkét versenyautó)
– Sauber Ferrari C30 (Mindkét versenyautó)
– Toro Rosso Ferrari STR06 (Mindkét versenyautó)
– Lotus T128 (Jarno Trulli versenyautója)
– Virgin Racing MVR-02 (Jerome d’Ambrosio versenyautója)

 

Az autókon elvégzett ellenőrzések:

– Az első kerekek körüli karosszéria ellenőrzése
– Az első légterelő szárny magasságának és flexibilitásának ellenőrzése
– A hátsó légterelő szárny magasságának és flexibilitásának ellenőrzése
– Az első- és a hátsó légterelő szárny szélességének ellenőrzése
– A hátsó légterelő szárny összeállításának ellenőrzése
– Hátsó karosszéria-terület ellenőrzése
– A hátsó légterelő szárnyacska ellenőrzése
– A csúszólemez vastagságának ellenőrzése
– A lépcsőzetes fenéklemez ellenőrzése
– A diffúzor magasságának ellenőrzése
– A diffúzor terület ellenőrzése
– A versenyautó teljes magasságának ellenőrzése
– A versenyautó teljes szélességének ellenőrzése

 

A 2011-es technikai szabályzat 3.7.3-as cikkelyében meghatározott kritériumok szerint megtörtént a Red Bull Renault RB7-es, a Ferrari 150th Italia, a Lotus Renault GP R31-es, a Sauber Ferrari C30-as és a Toro Rosso Ferrari STR6-os konstrukciókon lévő első légterelő szárnyprofilok ellenőrzése is.

Ellenőrzésre került a légterelő lapok teljes hosszában a hátsó légterelő szárny vízszintes profiljai között minimálisan megadott távolság mindkét Red Bull Renault RB7-es, mindkét McLaren Mercedes MP4-26-os, mindkét Ferrari 150th Italia, Vitaly Petrov Lotus Renault GP R31-es autója, mindkét Sauber Ferrari C30-as és Sebastian Buemi Toro Rosso Ferrari STR6-os konstrukciója esetében.

A Red Bull Renault RB7-es, a McLaren Mercedes MP4-26-os, a Ferrari 150th Italia, Vitaly Petrov Lotus Renault GP R31-es autója, mindkét Sauber Ferrari C30-as és Sebastian Buemi Toro Rosso Ferrari STR6-os versenygépén megtörtént az autó középvonalában lévő függőleges keresztmetszet ellenőrzése a technikai szabályzat 3.8.4-es cikkelye szerint, valamint a karosszériaburkolat külső felületének rádiusza mindegyik konstrukció esetében a megadott minimális 75mm-es érték felett volt.

Az 1-es rajtszámmal rendelkező, Sebastian Vettel autóján leellenőrizték továbbá a padlólemez orrkúp alá nyúló szakaszát. A versenyautó hosszanti szimmetriatengelyétől balra 100mm-es távolságban megadott súllyal végzett terhelés nem mutatott ki a megengedett mértéknél nagyobb elhajlást. Ugyanezt a tesztet a 10-es rajtszámú, Vitaly Petrov versenyautója esetén is elvégezte az FIA technikai delegátusa.

A padlólemez kialakításának módját mindegyik autó esetében elvégezték, éppúgy, mint az elektronikai rendszerek működtetéséért felelős szoftverek alkalmazott verzióit is.

 

Az elvégzett ellenőrzések a versenyautók rajtszámának megadásával:

– Az adatgyűjtő rendszer ellenőrzése (1, 3, 5, 10, 17)
– A rajt során rögzített adatok ellenőrzése (1, 3, 5, 6, 10, 17)
– A motorplombák ellenőrzése (1, 3, 5, 10, 17)
– A sebességváltó adatainak ellenőrzése (1, 3, 5, 10, 17)
– A sebességváltó konfigurációjának ellenőrzése (1, 3, 5, 10, 17)
– A KERS rendszerének ellenőrzése (1, 2, 3, 4, 5, 10, 17, 18)
– A verseny során rögzített maximális motorfordulatszámok ellenőrzése (a megengedett érték 18.000 ford/perc) (1, 3, 5, 10)
– A verseny során rögzített üzemanyag-nyomás értékek ellenőrzése (1, 3, 5, 10)
– A pilóták által használt gumiabroncsok ellenőrzése (az összes autó esetében)
– Üzemanyagminta ellenőrzése (1, 3) A Red Bull Renault RB7-es és a McLaren Mercedes MP4-26-os autókból vett minták teljes egyezőséget mutattak, és az általuk használt üzemanyag összetételében és minden egyes paraméterében megfelelt az FIA által alkalmazott szabályozásoknak.

 

A Nemzetközi Automobil Szövetség technikai szakemberei által elvégzett ellenőrzések során mindössze egyetlen egy csapat, a Sauber F1 Team esetében találtak szabálytalanságot. A vizsgálatok szerint ugyanis a Sauber Ferrari C30-as autók hátsó légterelő szárnyai nem feleltek meg a Technikai Szabálykönyv 3.10.1-es és 3.10.2-es cikkelyének.

A 2011-es évre bevezetett, a pilóta által menetközben állítható hátsó légterelő szárny mindkét vízszintes terelőlapját illetően pontosan meghatározzák azok minimális sugarát. A speciális sablonokkal történő ellenőrzés során azonban kiderült, hogy a felső, változtatható dőlésszögű elem kisebb rádiusszal készült el, mint ahogyan azt a szabályzat megengedi. Az előírások szerint a fékszárny mindazon felületének sugara – amely érintkezik az aerodinamikai leszorító erőt előállító légáramlatokkal – nem lehet kisebb 100mm-nél.

Az autók ellenőrzése során kapott mérési eredmények azonban azt mutatták, hogy az előzetesen említett határértéknél nagyjából 5mm-rel kisebb rádiusszal készültek el a fékszárnyak. De milyen előnyt is jelent valójában aerodinamikailag a Sauber által használt konstrukció?

A kisebb rádiuszú hátsó légterelő lap használata esetén a DRS-t aktiváló mechanizmus a forgócsap mentén eltérő szögben billenti ki a féklapot, mint ahogyan az a minimálisan megadott rádiusszal rendelkező változatok esetében mérhető, és a két vízszintes légterelő profil között maximálisan nyitható 50mm-es távolság mellett kisebb légellenállás, vagyis nagyobb végsebesség érhető el általa az egyenesekben.

Az FIA véleménye szerint a Sauberek versenyen mért végsebessége is minden bizonnyal összefügg a kisebb ívsugarú terelőlap használatával, ami végül a csapat versenyzőinek futamból történt kizárását vonta maga után. (A Sauberek melbourne-i futamból történt kizárásának részletes magyarázatát egy korábbi bejegyzésben el lehet olvasni)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Christian Klien sisakja (Hispania Racing Team, Szingapúri Nagydíj 2010.09.24)
Az extra erősítésű F1-es bukósisak részletei

Első ránézésre talán semmi különös nem fedezhető fel a lenti képen látható bukósisakon, pedig a Formula-1-ben jelenleg használt fejvédők a...

McLaren Mercedes MP4-26 diffuzor (McLaren, Barcelona teszt, 2011.03.08)
Technikai ismertető: Új diffúzort fejleszt a McLaren

Néhány nappal ezelőtt még arról lehetett beszámolni, hogy a melbourne-i szezonnyitón kiválóan teljesítő Red Bull Racing alakulat által használt kipufogórendszert...

A verseny rajtja (Ausztrál Nagydíj, 2011.03.27)
Vége az első felvonásnak (Ausztrál Nagydíj, 2011) – 1. rész

A téli hónapokat követően végre valahára elkezdődhetett a 2011-es Formula-1-es világbajnoki szezon, amely az eredeti forgatókönyv szerint a Bahreini Nagydíjjal...

Close