Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Vége a „fújt” diffúzorok további használatának | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Vége a „fújt” diffúzorok további használatának

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.06.14. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,515
Diffúzor (McLaren, Maláj Nagydíj, 2011)

Úgy tűnik, hogy az FIA döntött a „fújt” diffúzorok további sorsáról: az Angol Nagydíjon már nem használhatják azt a csapatok. © Vodafone McLaren Mercedes

A Kanadai Nagydíj hétvégéje nemcsak az időjárás okozta, igencsak elhúzódó, kaotikusra sikeredett futam miatt maradhat emlékezetes a Formula-1 rajongói számára. A Nemzetközi Automobil Szövetség ugyanis hivatalos bejelentésével pontot tett a több hét óta húzódó egyeztetések végére, melynek eredményeképpen a világbajnokság kilencedik állomásától, az Angol Nagydíjtól kezdődően tilos lesz a csapatoknak tovább használni a kipufogógázzal „fújt” diffúzorokat.

Az FIA Charlie Whiting vezetése alatt ténykedő technikai csapata eredetileg már a barcelonai versenyen sem akarta engedélyezni a szóban forgó elemet. Tervezett döntésének indoklásául biztonsági szempontokat sorakoztatott fel, miután véleménye szerint a „fújt” diffúzorok fejlesztésével könnyedén olyan irányba mozdulhatnak el a csapatok, hogy az már balesetveszélyes szituációkat is eredményezhet. Az eredetileg Spanyol Nagydíjra szánt szankció végül nem került kivitelezésre, miután a csapatok érvelése alapján túlzottan kevés idő állt volna a rendelkezésükre ahhoz, hogy elvégezzék az autókon szükségessé váló módosításokat.

Az FIA döntésének értelmében tehát a silverstone-i hétvégén már nem lehet használni sem a hideg-, sem pedig a forró levegő befúvásával manipulált diffúzorokat. Az előbbi megoldást már a tavalyi szezonban is használták a csapatok, míg az utóbbi változatot a Red Bull Racing alakulat kezdte bevezetni az idei évben.

 

Előzmények …

Mielőtt azonban megnéznénk, hogy miért is döntött a szövetség a „fújt” diffúzorok betiltása mellett, engedjenek meg a Kedves Olvasók egy kis történeti visszatekintést.

Mint ismeretes, a Formula-1 2011-es szezonja számos újdonságot hozott a csapatok számára, és a technikai szabályzatban bevezetett szigorításoknak köszönhetően jó néhány dologról le kellett mondani a csapatoknak. A megszorítások miatt le kellett mondaniuk az elmúlt évben igen közkedvelt aerodinamikai eszközként használt F-csatorna mellett az emeletes diffúzorok használatáról is, amely extra leszorító erőt volt képes biztosítani az autó hátsó traktusára nézve.

Az F1-es csapatok azonban csak egyet tehetnek az FIA ilyen jellegű szigorításai révén, mégpedig olyan fejlesztésekkel kell előhozakodniuk, amelyekkel képesek kompenzálni az ilyen megszorítások miatti hátrányt. Az idei szezon elején a Lotus Renault GP által kifejlesztett előrevezetett kipufogórendszer hívta fel magára elsőként a figyelmet, amely szokatlan kialakítása mellett igencsak előnyös aerodinamikai tulajdonságokat képes kölcsönözni a versenyautónak.

A kipufogórendszeren keresztül távozó forró égésterméket a versenyautó padlólemeze alá juttatva, és végül az autó hátsó részében helyet foglaló diffúzoron kialakított légkamrákon keresztül kiáramoltatva a meleg levegő aerodinamikai hatásának köszönhetően nagyobb szívóhatást lehet elérni, amely megnöveli az autóra ható leszorító erő nagyságát, növelve ezzel annak menetstabilitását.

Ez a koncepciót felhasználva a Red Bull Racing, a Sauber, a Williams, de még a Ferrari is elkezdte évközben alkalmazni (a felsorolás nem teljes), ami a kipufogórendszer módosítása mellett a padlólemez, a diffúzor, de még az oldalsó kocsiszekrény alatti terület kisebb-nagyobb átalakítását is maga után vonta. A szezon előrehaladtával tehát a csapatok egyre inkább kezdték felismerni a diffúzor-kipufogó párosításból eredő aerodinamikai előnyöket.

 

Felismerés …

A különleges kialakítású kipufogórendszert illetően az egyik legfontosabb szempont, amit figyelembe kellett venni a fejlesztések során, hogy a csövezés, és ezzel együtt a gyűjtőcsonk kialakítása ne eredményezze a motor teljesítményvesztését kisebb gázpedálállás esetén sem. Pontosan ezért az ilyen megoldást használó csapatok mérnökei úgy próbálták ezt megoldani, hogy függetlenül attól, hogy a V8-as erőforrás fordulatszám-, illetve teljesítménytartományának éppen mely részében üzemel, állandó égéstermék-áramlást biztosítottak, a gázpedál állásszögének kontrollálása nélkül.

Az FIA a Spanyol Nagydíjat megelőzően már hangot adott véleményének: a motor nem biztosíthat extra égéstermék-áramlást abban az esetben, ha a pilóta nem ad gázt, és a fékezések alkalmával a fojtószelep maximum 10%-os mértékben maradhat nyitva. Charlie Whitingék szerint ugyanis vannak olyan csapatok, akik megfelelő motorbeállítások révén a forró kipufogógáz által elérhető aerodinamikai előnyök kihasználásának érdekében az autó fékezése alatt teljes mértékben nyitott pozíciót biztosítottak az előzőleg említett szelep számára.

Ennek további kiküszöbölése érdekében az FIA egyértelműen megfogalmazta, hogy a gázpedált, illetve a használatából eredő kipufogógázok áramlását szabályzó szelepet kizárólagosan a motor nyomatékszabályzására lehet alkalmazni, nem pedig a versenyautó aerodinamikai hatékonyságának növelésére.

 

Döntés …

Mindamellett, hogy az Angol Nagydíjtól kezdődően már nem lehet tovább használni a „fújt” diffúzorokat, az FIA további pontosításokat is bejelentett a diffúzorra és a kipufogóra vonatkozó szabályozást illetően. Ennek értelmében pedig a 2012-es évben a kipufogó végződésének 330…350mm-rel a hátsó kerekek tengelyvonala mögött, a rúdszárny és a diffúzor felső síkja felett kell elhelyezkedni. Ezzel a szankcióval igyekeznek megakadályozni, hogy a jövőben a kipufogórendszerrel bármilyen módon is befolyásolni lehessen a diffúzor aerodinamikai hatékonyságát.

Mindamellett, hogy a csapatok mérnökeinek módosítani kell majd az autók kipufogórendszere mellett annak hátsó traktusát is, a motorgyártóknak is át kell majd gondolni az új helyzetet, és annak várható következményeit. A „másodlagos” kipufogóval ugyanis megnövekszik majd a jelenlegi csövezés hossza, amelyet mindenképpen figyelembe kell venni a motorkarakterisztika, illetve a motorvezérlés kidolgozása során.

Az FIA újonnan bevezetett szigorítása minden bizonnyal komoly kihívások elé állítják a csapatokat, és vélhetően az átállás a szabályok által is elfogadott megoldásra, nem lesz mindenki számára teljes mértékben zökkenőmentes. De hogy mindez miként befolyásolja majd a mezőnyben eddig látott erőviszonyokat, egyelőre nyitott kérdés marad.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Orrkúpok (Team Lotus, Spanyol Nagydíj, 2011)
A Williams szélcsatornáját használhatja majd a Team Lotus

A Lotus csapat a Kanadai Nagydíj hétvégéjén bejelentette, hogy a jövőben a Williams alakulat szélcsatornáját fogják majd használni a fejlesztéseikhez....

Hátsó kerékfelfüggesztés (Mercedes GP Petronas F1 Team, Kanadai Nagydíj, 2011)
Mercedes MGP W02: Módosított hátsó felfüggesztés

Miután a montreali versenypálya köztudottan alacsony mértékű aerodinamikai leszorító erőt igényel, a Mercedes csapat az aerodinamikai módosítások mellett nagy hangsúlyt...

Első fékhűtés és féktárcsa (Ferrari, Kanadai Nagydíj, 2011)
Ferrari 150 Italia: Módosított hűtésű fékrendszer

A Kanadai Nagydíjnak otthont adó Gilles Villeneuve versenypálya köztudottan igénybe veszi a Formula-1-es autók fékrendszerét. A nagy sebességgel teljesíthető egyenes...

Close