Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Változni fognak a DRS-zónák 2012-ben | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Változni fognak a DRS-zónák 2012-ben

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.01.25. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,445
DRS-vonal (Spanyol Nagydíj, 2011)

A 2011-ben debütált DRS beváltotta az előzetes reményeket. © Team Lotus

A tavalyi évben bevezetett technikai szabálymódosítások egyikeként a Formula-1 megismerkedhetett a DRS fogalmával. Mint ahogyan az a legtöbb új szabályozás esetében általában véve lenni szokott, vannak ellenzői és pártolói is egyben. Nem volt ez másként a DRS-sel sem, de az igazat megvallva maximális mértékben beváltotta az előzetes reményeket, vagyis általa valóban több előzést lehetett látni a versenypályákon.

A pilóta által menetközben mozgatható hátsó légterelő szárny használata tehát teljes újdonságként hatott a 2011-es évben, amelyet már a pilóták teljes mértékben el tudtak sajátítani. Az új rendszer a hátsó légterelő szárny felső vízszintes profilját érinti. A fékszárny mindössze két pozíciót vehet fel, amelynek mértéke 10…50mm közötti lehet, és a kormánykeréken elhelyezésre került nyomógomb, vagy egy harmadik pedál használatával elért laposabb szárnyállással csökkenteni lehet a légellenállás nagyságán, és az ily módon a hátsó légterelő szárnyon ébredő kisebb aerodinamikai leszorító erő hatására nagyjából 12…15km/h-ás sebességtöbbletre tehet szert a versenyző.

A pilóta az új rendszert a nagydíjhétvégék szabadedzésein és az időmérőn mindenféle megkötés nélkül használhatja, a versenyre vonatkozóan viszont az FIA előre meghatározza, hogy az adott pálya mely szakaszán (előzési zónán) lehet állítani a légterelő lap dőlésszögén, mindezt abban az esetben, ha az üldözött versenyautótól mért lemaradás kevesebb 1 másodpercnél. További szigorítás, hogy a futam rajtját, és az esetleges biztonsági autós fázist követő két kör megtétele alatt tilos a pilótának állítani a hátsó szárny dőlésszögén. Annak érdekében pedig, hogy a versenyző pontosan tudja, hogy a rendszer mikor van működésben, egy kontrol lámpa jelez a pilótafülke műszerfalán. A szárny dőlésszögének állításához az adott nyomógombot, vagy pedált mindvégig nyomva kell tartani, és abban az esetben fog az elem visszatérni az eredeti pozíciójába, ha a pilóta felengedi azt, vagy pedig rálép a fékpedálra.

A hátsó légterelő szárnnyal kapcsolatban további megkötésként került bevezetésre, hogy a csapatoknak tilos a főprofil középső 15cm-es sávjában bármilyen kivágást alkalmazni. Éppen ezért a hátsó szárny csak két elemből, a vízszintes elhelyezésű főprofilból, és a pilóta által menetközben állítható fékszárnyból állhat. Az FIA ezzel azt kívánja elérni, hogy a csapatok a főprofilt ne tudják több részre osztani, és ezzel extra menetstabilitást adni a versenyautónak. Ez a korlátozás ugyanúgy érvényesítve lett a főprofil alatt lévő rúd-szárnyra is.

Az FIA arról is rendelkezett továbbá, hogy az a pilóta, akinek az autóján intermediate, vagy esős pályára tervezett gumiabroncsok vannak, az egyáltalán nem használhatja a rendszert, de a versenyigazgató, Charlie Whiting további szigorítást látott indokoltnak, és az iménti gumiabroncsok használatával összefüggő megszorítás a szabadedzések és az időmérő ideje alatt is érvényesek lettek.

A fentiekben részletezett DRS (Drag Reduction System = Légellenállást Csökkentő Rendszer) ellenzőinek bánatára azonban a Nemzetközi Automobil Szövetség nem szándékozik változtatni a rendszer használatára vonatkozó regulákon, viszont a tavalyi évben szerzett tapasztalatoknak megfelelően változtatásokat terveznek az egyes versenypályákra vonatkozó előzési zónák kijelölésével kapcsolatban. Azokon a helyszíneken, ahol túlságosan nehéznek bizonyult az előzések kivitelezése, bővítésre kerül majd az érintett DRS-zóna, de ott, ahol túlzottan könnyűnek tűnt a pozíciószerzés, természetesen azon zónák sem maradnak érintetlenül.

Az előzési zónák hosszát érintő változtatások mellett azonban az sem kizárt, hogy az FIA módosítani fog az egy pályára szánt előzési szakaszok számát illetően is. Mint ismeretes, a 2011-es évben voltak olyan versenyek, ahol a pálya kialakításából eredően két különálló előzési szakasz is a pilóták rendelkezésére állt. Egyes állítások szerint például a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon két zóna lesz majd meghatározva, míg a tavalyi szezonnal ellentétben a valenciai és a kanadai ringeken csak egyetlen egy ilyen szakasz lesz majd kijelölve.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Változni fognak a DRS-zónák 2012-ben, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A Pirelli 2012-es gumiabroncsai (Abu Dhabi, 2012.01.25)
A Pirelli bemutatta a 2012-es abroncsokat

A Formula-1 hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli Abu Dhabiban tartott sajtótájékoztató keretén belül ismertette a 2012-es évre szóló terveit, és egyúttal...

Az autók felkészítése (Hispania Racing Team, Maláj Nagydíj, 2011.04.07)
Csapatról-csapatra: Várható fejlesztések és tervek 2012-re (3. rész)

A soron következő 2012-es Formula-1-es szezon jó néhány területen jelent majd újdonságot a csapatok és a versenyzők számára egyaránt. Az...

A Formula-1-es autó idegrendszere
A Formula-1-es autó idegrendszere

Az F1-es versenyautóban található vezetékhálózatot egy kis képtársítás útján talán az emberi test meglehetősen szövevényes idegrendszeréhez lehetne hasonlítani. Az autót...

Close