Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Változatlan marad a kötelező súlyeloszlás 2013-ig | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Változatlan marad a kötelező súlyeloszlás 2013-ig

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.09.19. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,201

Az elmúlt hetekben a Formula-1-es csapatok és az FIA technikai szakemberei között folytatott egyeztetés értelmében döntés születetett az idei szezonban bevezetett kötelező súlyeloszlás további alkalmazásával kapcsolatban. Ennek megfelelően a sport irányítói által kitűzött költségtakarékossági szempontok érvényesítése érdekében a 2013-as évig nem változtatnak az ide vonatkozó szabályozásokon.

De mi is a helyzet a kötelező súlyeloszlással kapcsolatban jelenleg, és hogyan rendelkezik ezzel kapcsolatban a Formula-1 technikai szabályzata?

Minden bizonnyal nem árulok el nagy titkot azzal, ha azt mondom, hogy a megfelelő tengelytáv alkalmazása rendkívül lényeges a versenyautó jó súlypontja szempontjából. A 2011-es évben bevezetett újdonságok között szerepel többek között a Bridgestone-t leváltó Pirelli cég által gyártott, kissé más specifikációk és elvárások szerint elkészített gumiabroncsok bevezetése is, amely fontos szerepet játszott a jelenlegi kötelező súlyeloszlás mértékének, vagyis az autó első- és hátsó tengelye között megvalósítandó súlyarány meghatározása során.

Ennek megfelelően a versenyautók első kerekeinél 45.5…46.7%, míg a hátsó kerekek esetében pedig 53.3…54.5% között kell lennie az oly sokat emlegetett súlyeloszlás arányának. A Nemzetközi Automobil Szövetség azonban további pontosításként rögzítette a szabálykönyvben, hogy az autó első tengelyére minimum 291kg, míg a hátsó tengelyre vonatkoztatva pedig legalább 342kg súlyterhelésnek kell teljesülnie.

 

A tengelytáv szerepe a Formula-1-es autóknál (Súlyeloszlás)

 

Az előírások azonban hagynak némi szabadságfokot a mérnökök számára a súlypont manipulálásával kapcsolatban. Ehhez ballaszt súlyokat alkalmaznak – ami egyáltalán nem ismeretlen az autósport más kategóriáiban sem -, amelyeket titán, karbon, vagy volfrámacél felhasználásával készítenek el. Egy Formula-1-es versenyautó motorja hozzávetőlegesen 90kg-ot nyom, a monocoque 50kg-ot, a sebességváltó 40kg-ot, a hátsó légterelő szárny a hozzá tartozó felépítményekkel együtt megközelítőleg 11kg-ot, míg az F1-es kuplungszerkezet hozzávetőlegesen 0.9kg-ot képvisel.

A versenyautó minden egyes alkatrészével és a megfelelő súlypont kialakításához szükséges további ballaszt súlyokkal, valamint a pilótával együtt a 2011-es technikai szabályok szerint az autó minimális súlyának 640kg-nak kell lennie. Abban az esetben például, ha az adott versenypályán az autó túlkormányozottan viselkedik, vagyis a kanyarodás során annak hátsó része a kanyar külső íve felé próbál kitörni, akkor a ballaszt súlyt az autó hátsó része felé eltolva érdemes elhelyezni. Ebben az esetben ugyanis javítható a versenyautó hátsó traktusának tapadása. Ebből adódóan pedig, ha az autó alulkormányozottnak bizonyul, vagyis a kanyar bevétele során a kormánykerék elfordítása mellett is a kanyar külső íve felé tolja az autó orrát, akkor az előzőleg említett ballaszt lapokat sokkal inkább az orr irányába, vagy akár az első légterelő szárny középső, 500mm hosszú semleges szakaszában kell elhelyezni. Ez utóbbi esetben tehát az autó elülső részének lehet nagyobb tapadást kölcsönözni, melynek segítségével nagyobb tempó esetén is könnyebben az ideális versenyvonalon lehet tartani az autót a pálya kanyarjaiban.

A Formula-1-es versenyautó komplexitásából adódóan tehát rendkívül összetett módon kell kezelni a helyzetet akkor, ha a fentiekben ismertetett, jelenleg érvényben lévő kötelező súlyeloszláson változtatniuk kellene a csapatoknak. Mindamellett, hogy a KERS már alkalmazva van az autókban, nem igazán egyszerű variálni a ballasztok elhelyezésével kapcsolatban. Ilyen esetben ugyanis át kell tervezni egyes összetevőket, hogy a lehető legoptimálisabb súllyal készüljenek el, és emiatt gyakran bizonyos mechanikai elemek geometriája sem maradhat érintetlenül. Ez pedig kétségtelenül nem kevés költségvonzattal járna a csapatok számára, éppen ezért az alakulatok egybehangzó javaslata és döntése az, hogy legalább még két évig, azaz a 2013-as szezonig ne változtasson az FIA a kötelező súlyeloszlás intézményén.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Pirelli szuperlágy gumi (McLaren Mercedes, Monacói Nagydíj, 2011.05.27)
Megjelölték a japán és a koreai pályákra szánt keverékeket

A Formula-1-es csapatokat gumiabroncsokkal ellátó Pirelli cég nyilvánosságra hozta azon keverékeinek típusát, amelyeket a Szingapúri Nagydíjat követő két nagydíjhétvégén biztosítani...

Jules Bianchi (Ferrari, Fiorano teszt, 2011.09.15)
Aerodinamikai tesztekkel készültek a csapatok Szingapúrra

Az elmúlt napokban kissé szokatlanul ugyan, de szinte egymást követően zajlottak aerodinamikai tesztelések a Virgin Racing a Williams és a...

Renault motor (Red Bull Racing, Barcelona teszt, 2011.02.19)
Erősödik a Renault F1-es dominanciája

Az elmúlt napokban egyre több hírforrás adott számot a Formula-1-es csapatok és a motorbeszállítók közötti helyezkedésekről, miszerint egyesek a jelenlegi...

Close