Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Új összetételű akkumulátorok az F1 számára | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Új összetételű akkumulátorok az F1 számára

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.02.23. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,579
A hátsó felfüggesztés és a KERS akkumulátora (Red Bull Racing, Maláj Nagydíj, 2011.04.10)

A 2014-ben bevezetésre kerülő új technikai szabályok miatt alaposan megváltoznak majd a jelenleg használatos Formula-1-es konstrukciók. © Red Bull Racing

A londoni székhelyű BAE Systems új összetételű akkumulátorok fejlesztésébe kezdett, amelyeket elsősorban az autósportok résztvevői számára fognak majd gyártani. Az új kialakítású energiaforrásnak nemcsak teljesítményben kell pluszt jelentenie elődjével szemben. Miután a versenyautókban alkalmazott minden egyes alkatrészt a lehető legkisebb súlyban és méretben kell elkészíteni, ugyanez a kritérium a padlólemezre helyezett akkumulátorok esetében is érvényes.

A BAE Systems új technológia szerint összeállított akkumulátorait jelenleg az új Lola-Drayson B12/69EV prototípusban teszteli, amely az idei évben már versenykörülmények között is be fog majd mutatkozni. A BAE Systems elmondása szerint a súly és a méret mellett a szükséges energiaszint biztosítása jelenti a legnagyobb kihívást.

Az új fejlesztésű akkumulátorok nikkel alapúak, és hosszú élettartamra lettek tervezve. A BAE Systems kifejlesztett továbbá egy olyan akkumulátort is, amelyet kifejezetten az időmérők során lehet jó hatékonysággal alkalmazni. A vezető mögött a padlólemezen elhelyezésre kerülő lítium-nanofoszfát akkumulátorok ugyanis versenytempóban egyetlen egy töltési ciklussal nagyjából 15 percet képesek üzemelni. A gyártó által közölt adatok szerint azonban a fentiekben említett LMP konstrukció esetében ezen időtartam alatt kiváló teljesítményt tesz elérhetővé: a kerekeknél beépített motorok összteljesítménye hozzávetőlegesen 850LE-re tehető, és álló pozícióból mindössze 3mp-re van szükség a 100km/h-ás tempó eléréséhez, és a 160km/h-ás sebesség abszolválásához pedig további 2.1mp szükségeltetik.

A BAE Systems által kifejlesztett új összetételű energiatároló rendszer további különlegességeként az indukciós elven működő töltési folyamatot lehet megemlíteni. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy a versenyautó a talajra helyezett egységben lévő tekercsek fölé áll, és az akkumulátorok töltési folyamata már el is indítható.

Az elektromos hajtás részét képező akkumulátorok kialakításánál és működtetésénél azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni bizonyos biztonságtechnikai előírásokat sem. Az energiatároló egységek tűzveszélyessége miatt például a BAE Systems szakemberei olyan vezérlőrendszert alakítottak ki, amelynek a segítségével egy esetleges balesetnél azonnal megtörténik az akkumulátor celláinak kisütése.

A 2014-es évre tervezett technikai szabályváltozásoknak köszönhetően a Formula-1-es versenyautót elektromos módba kell majd kapcsolni, amikor a pilóta behajt a boxutcába. Ez pedig azt is jelenti egyben, hogy a 1.6 literes, hathengeres, 500 bar maximális nyomású, turbófeltöltővel ellátott motor ekkor nem égethet el üzemanyagot és nem kerülhet hajtóanyag az erőforrásba.

A Formula-1 számára tehát egyértelmű irányvonalként van jelen a környezettudatosság, így ennek szellemében kissé tovább lehetne gondolni mindezt, hiszen minden bizonnyal még számtalan kiaknázatlan területtel lehet találkozni. Csupán gondolatébresztőként kívánom megemlíteni a teljes mértékben újrahasznosítható karosszériaelemek (aerodinamikai elemek) kifejlesztését és használatát, vagy akár az energiafelhasználás módját tovább korszerűsítő olyan megoldásokat, mint például a kerékfelfüggesztő elemek mozgásából adódó kinetikai energia villamos energiává történő átalakítását.

Ezek viszont egyelőre csak elmélkedések az F1-et illetően, ami viszont már tényként kezelhető, hogy két év múlva az elektromos hajtás hangsúlyosabban is jelen lesz az autóversenyzés elit kategóriájának nevezett Formula-1-ben. Mindez pedig előrevetíti a fentiekben említett, új összetételű akkumulátorok alkalmazásának lehetőségét, amellyel hatékony energia- és nem utolsósorban rendszerfelhasználás válna elérhetővé.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Formula-1 FIA frontális törésteszt
Technikai ismertető: Törésteszt a Formula-1-ben (+Videó)

A hétköznapi életben, a közutakon használatos személyautók és az utcai használatra tervezett sportautók esetében alkalmazott töréstesztekhez hasonló vizsgálatok a Formula-1-ben...

Michael Schumacher a W03-mal (Mercedes, Silverstone, 2012.02.17)
Első benyomások a Mercedes 2012-es autójáról (+Videó)

Annak ellenére, hogy a Mercedes AMG Petronas Formula 1 Team még nem mutatta be hivatalosan a 2012-es évre tervezett vadonat...

Az F1 hivatalos gumibeszállítója (Pirelli, Török Nagydíj, 2011.05.05)
Kiválasztották a gumikat az első három nagydíjra

A Formula-1 hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli nyilvánosságra hozta a 2012-es szezon első három nagydíjára szánt gumitípusok kilétét. A március közepén...

Close