Új boxutcai jelzőlámpa a McLarennél
Írta: Papp István | 2012.03.27.
PDF Betűméret növelése
Betűméret csökkentése
Betűméret visszaállítása
Megtekintés: 3 243

A McLaren új boxutcai jelzőlámpa rendszere a Maláj Nagydíjon. © Vodafone McLaren Mercedes
A Formula-1-et nem véletlenül nevezik az autóversenyzés királykategóriájának, amely többek között az alkalmazott technológiai újítások és technikai megoldások révén is jogosnak mondható. Mindamellett, hogy a csapatok szüntelenül igyekeznek kisebb-nagyobb mértékű fejlesztéseikkel javítani a versenyautó teljesítményén és megbízhatóságán, ezek a törekvések nemcsak az autókkal kapcsolatban mondhatóak el.
Évről-évre megfigyelhető, hogy a csapatok garázsában és a boxutcában alkalmazott eszközök tekintetében is folyamatos a fejlődés, hiszen a csapat dolgát megkönnyítő, és nem utolsósorban a csapat teljesítményét javító eszközökre és felszerelésekre is odafigyelnek a mérnökök. A versenypályán elsősorban az autó adottságai és a pilóta ügyessége és rutinja az, amely befolyásolja az elérhető eredményeket, de egy megfelelően beállított versenyautó és a jó vezetési képességekkel rendelkező versenyző vajon mit érne egy kiválóan működő csapatirányítás és nem utolsó sorban boxutcai személyzet nélkül.
A futamon elérhető eredményt nagymértékben befolyásolják azok az értékes másodpercek, amelyeket a pilóta a kerékcserék alkalmával el kell hogy töltsön a szerelők között. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a kerékcserében résztvevő csapattagok alaposan összehangolt és gyors munkát végezzenek, míg a tervezőasztal mögött helyet foglaló mérnököknek azon kell fáradozni, hogy milyen eszközökkel lehetne megkönnyíteni az autó mellett tüsténkedő szakemberek dolgát, amely a kerékcsere biztonságának fokozása mellett néhány tizedmásodpercet is le tud faragni a pilóta várakozási idejéből. A McLaren alakulat ennek érdekében egy vadonat új, megjelenését tekintve igencsak komplexnek mondható boxutcai irányítórendszert fejlesztett ki, és kezdett alkalmazni a 2012-es szezon nagydíjhétvégéin.

A wokingi csapat 2012-es szezonra fejlesztett új eszköze a kerékcserék hatékonyságának növelésére. © Sutton Images
De mi is történik egy klasszikusnak mondható boxkiállás során? Amikor a pilóta kihajt a boxba, hogy elvégezzék a kerekek cseréjét, a boxutcai személyzet közül egy fő – aki a vezető szerelő szerepét tölti be -, az autó előtt állva a pilóta elé tart egy táblát, amelyet a szakzsargon csak „nyalókaként” emleget. Ez a megnevezés nem is áll olyan messze a valóságtól, hiszen a hosszú tartórúd végén lévő hol kerek, hol pedig teljesen egyedi alakot öltő tábla valóban a gyermekek által kedvelt édességre emlékeztet.
Ennek a táblának a segítségével jelzik a boxban várakozó pilótának, hogy az autója körül zajlik-e még a munka, illetve mikor indulhat el végre a garázs elől.
Amikor a pilóta megérkezik a boxba, a vezető szerelő a versenyző elé tartja a „nyalókát”, és ezzel szinte egy időben már meg is kezdődik az elhasznált kerekek cseréje. Eközben a „nyalókás” embernek mindvégig figyelnie kell minden egyes munkafolyamatot. A kerekek cseréjének végeztével kézfeltartással jelzik a szerelők a táblát tartó kollégájuknak, hogy ők készen vannak a rájuk bízott feladattal. Ekkor a „nyalókás” ember megfordítja a táblát, és ezzel jelzi a pilótának, hogy hamarosan indulhat, aki ekkor egyes sebességi fokozatba kapcsol. Amennyiben a boxutcai forgalom is lehetővé teszi, és eközben nem jelentkezett semmiféle technikai probléma, a vezető szerelő felemeli a versenyző elől a táblát, aki felengedi a féket és elindul a garázs elől.
Ezen rövid leírás alapján is érzékelhető, hogy a boxkiállások alkalmával rendkívül rövid idő alatt (nagyjából 3 másodperc) kell a csapat szerelőinek profi módon összehangolt munkát végezni. A versenyautó körül ilyenkor összesen 19 ember teljesít szolgálatot, és szinte mindenkit figyelemmel kell kísérnie a vezető szerelőnek. Az elmúlt években sajnos történt egy-két olyan eset, amikor a táblát tartó személy, vagy a boxutcai csapat valamelyik tagjának figyelmetlensége miatt megadták a szabad jelzést a versenyzőnek, aki azonnal megindult az autójával, majd visszaengedték elé a táblát, mert vagy a korábban még engedélyezett üzemanyag-tankolást nem fejezték még be, vagy valamelyik kerékanyát nem tudták tökéletesen a helyére tenni. Ilyen helyzetekben sajnos nagyon könnyen megtörténhet, hogy a pilóta saját hibáján kívül elüti valamelyik szerelőjét, vagy miután elindult a versenyző, a nem megfelelően rögzített kerék leválik a tengelyvégről, és az így elszabadult kerék okoz személyi sérülést.

A hátsó autóemelőn elhelyezett jelzőfények mutatják a kezelő számára a kerékcserék állapotát. © Sutton Images
Az ehhez hasonló esetek elkerülése és nem utolsó sorban a kerékcserére szükséges időtartam minimalizálása érdekében a McLaren alakulat egy félautomatikus elektronikai rendszert kezdett alkalmazni a fentiekben is említett „nyalóka” helyett. Az ehhez hasonló technikai megoldások, vagyis a versenyautó elé lelógatott jelzőlámpa-rendszer nem ismeretlen a Formula-1-ben, hiszen más csapatok garázsainál is fellelhetőek ilyenek.
A wokingi gárda boxutcai csapatának vezető szerelője már nem tart semmiféle táblát az autójában várakozó pilóta elé, hanem az autó felett átnyúló, többek között villamos vezetékeket és pneumatikus csöveket hordozó tartókonzolok egyikén kialakított rudazaton egy igencsak komplex megjelenésű lámparendszert engednek le a pilóta látómezejébe. A McLaren által alkalmazott eszköz összesen 37db LED-et tartalmaz. Ezek közül a pilóta felöli oldalon 7-7db LED foglal helyet, amelyek közül a bal oldali csoport piros, a jobb oldali pedig zöld fényjelzésre képes. Az autó előtt helyet foglaló vezető szerelő, valamint az első autóemelőt kezelő személy felöli frontoldalon lévő 19db LED piros és zöld fényei pedig jelzik a kerékcserék állapotát, valamint a két autóemelő pozícióját.
Amikor a pilóta megérkezik a boxba, és elfoglalja a pozícióját, akkor a frontoldalon lévő kék jelzőfény automatikusan világítani kezd. Ezt követően az első- és a hátsó autóemelőkkel egy-egy szerelő felemeli a versenyautót, amelyet követően a felső- és az alsó 2-2db LED pirosról zöld színűre vált. Miután a kerekeket cserélő személyzet végzett a munkájával, a kerékkulcson kialakított nyomógomb megnyomásával (vagy felengedésével) a kijelző oldalsó részén a kerekeket szimbolizáló LED-ek fényei is pirosról zöldre váltanak. Eközben a hátsó autóemelőt kezelő szerelő is folyamatosan figyelemmel tudja kísérni a kerékcserék állapotát, amelyben az emelő tartórúdjára applikált 4db LED piros-, és zöld fényjelzése ad segítséget.

A pneumatikus kerékkulcson kialakított fehér színű nyomógomb segítségével adható jelzés a McLaren új boxutcai lámparendszerének. © Sutton Images
Abban az esetben, ha a kerékkulcsokat használó személyzet végzett a rászabott feladattal, és a kerékkulcson lévő nyomógomb használatával jelzi azt, akkor mindkét autóemelővel leengedik az aszfaltra az autót, és a kijelző pilóta felöli oldalán megjelenő, pirosról zöldre váltó LED-ek szabad utat adnak a versenyző számára, aki egyes fokozatba kapcsol, és a gázpedálra lépve visszatérhet a pályára.
Itt lehet még további szerepe az egykori „nyalókás” embernek, aki a tábla helyett a lámpasorral vezetékes összeköttetésben álló távvezérlőt tart a kezében. Ha a csapat végzett a kerékcserével, de a boxutcai forgalom miatt még nem indulhat el a pilóta, akkor azt a távvezérlő segítségével tudatja a kormánykerék mögött helyet foglaló versenyzővel. Miután pedig szabaddá válik az út, a vezető szerelőnek nincs más dolga, mint hogy bekapcsolja a szabad utat adó zöld színű fényjelzést.
A McLaren fejlesztésével tehát nem kívánták mellőzni a „nyalókás” embert, hiszen a rendszerhez tartozó távvezérlő használatával továbbra is az ő kezében van az úgynevezett karmesteri pálca, amellyel levezényli a sokszor zűrzavarosnak tűnő munkafolyamatokat. A Formula-1-re jellemző technikai fejlődést tehát úgy tűnik, nem lehet megállítani, és a mérnökök minden bizonnyal tovább dolgoznak majd a boxkiállások biztonságát és hatékonyságát növelő megoldásokon.
Képgaléria:

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (4 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Új boxutcai jelzőlámpa a McLarennél, 5.0 out of 5 based on 4 ratings
Címkék: Boxutca, Kerékkulcs, Vodafone McLaren Mercedes

Kapcsolódó, és ajánlott írások:
Ajánld a cikket ismerőseid számára:
Hozzászólások (0)