Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Új boxutcai jelzőlámpa a McLarennél | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Új boxutcai jelzőlámpa a McLarennél

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.03.27. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,599
A boxutcai jelzőlámpa alkalmazása (McLaren, Maláj Nagydíj, 2012)

A McLaren új boxutcai jelzőlámpa rendszere a Maláj Nagydíjon. © Vodafone McLaren Mercedes

A Formula-1-et nem véletlenül nevezik az autóversenyzés királykategóriájának, amely többek között az alkalmazott technológiai újítások és technikai megoldások révén is jogosnak mondható. Mindamellett, hogy a csapatok szüntelenül igyekeznek kisebb-nagyobb mértékű fejlesztéseikkel javítani a versenyautó teljesítményén és megbízhatóságán, ezek a törekvések nemcsak az autókkal kapcsolatban mondhatóak el.

Évről-évre megfigyelhető, hogy a csapatok garázsában és a boxutcában alkalmazott eszközök tekintetében is folyamatos a fejlődés, hiszen a csapat dolgát megkönnyítő, és nem utolsósorban a csapat teljesítményét javító eszközökre és felszerelésekre is odafigyelnek a mérnökök. A versenypályán elsősorban az autó adottságai és a pilóta ügyessége és rutinja az, amely befolyásolja az elérhető eredményeket, de egy megfelelően beállított versenyautó és a jó vezetési képességekkel rendelkező versenyző vajon mit érne egy kiválóan működő csapatirányítás és nem utolsó sorban boxutcai személyzet nélkül.

A futamon elérhető eredményt nagymértékben befolyásolják azok az értékes másodpercek, amelyeket a pilóta a kerékcserék alkalmával el kell hogy töltsön a szerelők között. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a kerékcserében résztvevő csapattagok alaposan összehangolt és gyors munkát végezzenek, míg a tervezőasztal mögött helyet foglaló mérnököknek azon kell fáradozni, hogy milyen eszközökkel lehetne megkönnyíteni az autó mellett tüsténkedő szakemberek dolgát, amely a kerékcsere biztonságának fokozása mellett néhány tizedmásodpercet is le tud faragni a pilóta várakozási idejéből. A McLaren alakulat ennek érdekében egy vadonat új, megjelenését tekintve igencsak komplexnek mondható boxutcai irányítórendszert fejlesztett ki, és kezdett alkalmazni a 2012-es szezon nagydíjhétvégéin.

Új boxutcai jelzőlámpa (McLaren, Barcelona teszt, 2012.03.04)

A wokingi csapat 2012-es szezonra fejlesztett új eszköze a kerékcserék hatékonyságának növelésére. © Sutton Images

De mi is történik egy klasszikusnak mondható boxkiállás során? Amikor a pilóta kihajt a boxba, hogy elvégezzék a kerekek cseréjét, a boxutcai személyzet közül egy fő – aki a vezető szerelő szerepét tölti be -, az autó előtt állva a pilóta elé tart egy táblát, amelyet a szakzsargon csak „nyalókaként” emleget. Ez a megnevezés nem is áll olyan messze a valóságtól, hiszen a hosszú tartórúd végén lévő hol kerek, hol pedig teljesen egyedi alakot öltő tábla valóban a gyermekek által kedvelt édességre emlékeztet.

Ennek a táblának a segítségével jelzik a boxban várakozó pilótának, hogy az autója körül zajlik-e még a munka, illetve mikor indulhat el végre a garázs elől.

Amikor a pilóta megérkezik a boxba, a vezető szerelő a versenyző elé tartja a „nyalókát”, és ezzel szinte egy időben már meg is kezdődik az elhasznált kerekek cseréje. Eközben a „nyalókás” embernek mindvégig figyelnie kell minden egyes munkafolyamatot. A kerekek cseréjének végeztével kézfeltartással jelzik a szerelők a táblát tartó kollégájuknak, hogy ők készen vannak a rájuk bízott feladattal. Ekkor a „nyalókás” ember megfordítja a táblát, és ezzel jelzi a pilótának, hogy hamarosan indulhat, aki ekkor egyes sebességi fokozatba kapcsol. Amennyiben a boxutcai forgalom is lehetővé teszi, és eközben nem jelentkezett semmiféle technikai probléma, a vezető szerelő felemeli a versenyző elől a táblát, aki felengedi a féket és elindul a garázs elől.

Ezen rövid leírás alapján is érzékelhető, hogy a boxkiállások alkalmával rendkívül rövid idő alatt (nagyjából 3 másodperc) kell a csapat szerelőinek profi módon összehangolt munkát végezni. A versenyautó körül ilyenkor összesen 19 ember teljesít szolgálatot, és szinte mindenkit figyelemmel kell kísérnie a vezető szerelőnek. Az elmúlt években sajnos történt egy-két olyan eset, amikor a táblát tartó személy, vagy a boxutcai csapat valamelyik tagjának figyelmetlensége miatt megadták a szabad jelzést a versenyzőnek, aki azonnal megindult az autójával, majd visszaengedték elé a táblát, mert vagy a korábban még engedélyezett üzemanyag-tankolást nem fejezték még be, vagy valamelyik kerékanyát nem tudták tökéletesen a helyére tenni. Ilyen helyzetekben sajnos nagyon könnyen megtörténhet, hogy a pilóta saját hibáján kívül elüti valamelyik szerelőjét, vagy miután elindult a versenyző, a nem megfelelően rögzített kerék leválik a tengelyvégről, és az így elszabadult kerék okoz személyi sérülést.

Jelzőfények a hátsó autóemelőn (McLaren, Barcelona teszt, 2012.03.04)

A hátsó autóemelőn elhelyezett jelzőfények mutatják a kezelő számára a kerékcserék állapotát. © Sutton Images

Az ehhez hasonló esetek elkerülése és nem utolsó sorban a kerékcserére szükséges időtartam minimalizálása érdekében a McLaren alakulat egy félautomatikus elektronikai rendszert kezdett alkalmazni a fentiekben is említett „nyalóka” helyett. Az ehhez hasonló technikai megoldások, vagyis a versenyautó elé lelógatott jelzőlámpa-rendszer nem ismeretlen a Formula-1-ben, hiszen más csapatok garázsainál is fellelhetőek ilyenek.

A wokingi gárda boxutcai csapatának vezető szerelője már nem tart semmiféle táblát az autójában várakozó pilóta elé, hanem az autó felett átnyúló, többek között villamos vezetékeket és pneumatikus csöveket hordozó tartókonzolok egyikén kialakított rudazaton egy igencsak komplex megjelenésű lámparendszert engednek le a pilóta látómezejébe. A McLaren által alkalmazott eszköz összesen 37db LED-et tartalmaz. Ezek közül a pilóta felöli oldalon 7-7db LED foglal helyet, amelyek közül a bal oldali csoport piros, a jobb oldali pedig zöld fényjelzésre képes. Az autó előtt helyet foglaló vezető szerelő, valamint az első autóemelőt kezelő személy felöli frontoldalon lévő 19db LED piros és zöld fényei pedig jelzik a kerékcserék állapotát, valamint a két autóemelő pozícióját.

Amikor a pilóta megérkezik a boxba, és elfoglalja a pozícióját, akkor a frontoldalon lévő kék jelzőfény automatikusan világítani kezd. Ezt követően az első- és a hátsó autóemelőkkel egy-egy szerelő felemeli a versenyautót, amelyet követően a felső- és az alsó 2-2db LED pirosról zöld színűre vált. Miután a kerekeket cserélő személyzet végzett a munkájával, a kerékkulcson kialakított nyomógomb megnyomásával (vagy felengedésével) a kijelző oldalsó részén a kerekeket szimbolizáló LED-ek fényei is pirosról zöldre váltanak. Eközben a hátsó autóemelőt kezelő szerelő is folyamatosan figyelemmel tudja kísérni a kerékcserék állapotát, amelyben az emelő tartórúdjára applikált 4db LED piros-, és zöld fényjelzése ad segítséget.

A boxutcai jelzőlámpával összekötött kerékkulcs (McLaren, Maláj Nagydíj, 2012)

A pneumatikus kerékkulcson kialakított fehér színű nyomógomb segítségével adható jelzés a McLaren új boxutcai lámparendszerének. © Sutton Images

Abban az esetben, ha a kerékkulcsokat használó személyzet végzett a rászabott feladattal, és a kerékkulcson lévő nyomógomb használatával jelzi azt, akkor mindkét autóemelővel leengedik az aszfaltra az autót, és a kijelző pilóta felöli oldalán megjelenő, pirosról zöldre váltó LED-ek szabad utat adnak a versenyző számára, aki egyes fokozatba kapcsol, és a gázpedálra lépve visszatérhet a pályára.

Itt lehet még további szerepe az egykori „nyalókás” embernek, aki a tábla helyett a lámpasorral vezetékes összeköttetésben álló távvezérlőt tart a kezében. Ha a csapat végzett a kerékcserével, de a boxutcai forgalom miatt még nem indulhat el a pilóta, akkor azt a távvezérlő segítségével tudatja a kormánykerék mögött helyet foglaló versenyzővel. Miután pedig szabaddá válik az út, a vezető szerelőnek nincs más dolga, mint hogy bekapcsolja a szabad utat adó zöld színű fényjelzést.

A McLaren fejlesztésével tehát nem kívánták mellőzni a „nyalókás” embert, hiszen a rendszerhez tartozó távvezérlő használatával továbbra is az ő kezében van az úgynevezett karmesteri pálca, amellyel levezényli a sokszor zűrzavarosnak tűnő munkafolyamatokat. A Formula-1-re jellemző technikai fejlődést tehát úgy tűnik, nem lehet megállítani, és a mérnökök minden bizonnyal tovább dolgoznak majd a boxkiállások biztonságát és hatékonyságát növelő megoldásokon.

 

Képgaléria:

Új boxutcai jelzőlámpa (McLaren, Barcelona teszt, 2012.03.04)   Új boxutcai jelzőlámpa (McLaren, Barcelona teszt, 2012.03.04)   Jelzőfények a hátsó autóemelőn (McLaren, Barcelona teszt, 2012.03.04)   A boxutcai jelzőlámpával összekötött kerékkulcs (McLaren, Maláj Nagydíj, 2012)   A boxutcai jelzőlámpa alkalmazása (McLaren, Maláj Nagydíj, 2012)   A boxutcai jelzőlámpa alkalmazása (McLaren, Maláj Nagydíj, 2012)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (4 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Új boxutcai jelzőlámpa a McLarennél, 5.0 out of 5 based on 4 ratings


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Renault RS27 motor (Renault, Jerez teszt, 2012.02.06)
A motor felkészítése az extrém körülményekre

A Formula-1-es versenyautók minden egyes nagydíjra kisebb-nagyobb mértékű technikai változtatásokon mennek keresztül. Ezek hátterében az adott versenypálya karakterisztikája, és nem...

Első kerékfelfüggesztés (Ferrari, Maláj Nagydíj, 2012)
A Ferrari mellőzni kényszerül a vonórudas felfüggesztést

A Ferrari alakulat szakítva a korábbi években alkalmazott tervezési filozófiával bízva a teljesítménybeli előrelépésben jelentős technikai változtatásokat eszközölt az idei...

Az F2012 első fékrendszere (Ferrari, Maláj Nagydíj, 2012)
A Brembo is felkészült a 2012-es szezonra

A Formula-1-ben már jó néhány év óta jelen van a Brembo vállalat, miután a csapatok jelentős része az olaszországi központtal...

Close