Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Továbbra sincs megegyezés a kipufogórendszert érintő szabályról | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Továbbra sincs megegyezés a kipufogórendszert érintő szabályról

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.11.04. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,391
Kipufogó (McLaren Mercedes, Spanyol Nagydíj, 2011)

A kipufogógáz felhasználásának betiltását célozta meg az FIA. © Vodafone McLaren Mercedes

A tegnapi napon Genfben ülésezett a Formula-1-es Bizottság, ahol nem kevesebb, mint 28 napirendi pontról történtek egyeztetések.

A megbeszélésen szóba került többek között a Lotus, a Renault és a Virgin csapatok névváltoztatásával kapcsolatos témakör is, amely első körben elfogadásra került. Nem született azonban minden egyes pontot érintően egyértelmű döntés, mint például abban sem sikerült végleges megoldást találni a jelenlévőknek, hogy miként érjék el azt, hogy az időmérők utolsó, harmadik szakaszában ne a gumispórolásra törekedjenek a csapatok, hanem igen is minden pilóta hajtson ki a pályára.

A nézők számára a versenyzők jobb megkülönböztetése érdekében a nagyobb rajtszámok és az autókon lévő kamerák eltérő festéssel történő ellátása mellett a versenynaptárral kapcsolatos kérdések is terítéken voltak, csakúgy, mint a versenyautók kipufogórendszerének és diffúzorának a kialakítása is. Ez utóbbi tárgykörben a Nemzetközi Automobil Szövetség Technikai Bizottsága azt szeretné elérni, hogy ne lehessen felhasználni a kipufogón keresztül távozó forró égésterméket. Ezzel a törekvéssel azonban a csapatok többsége nem teljesen ért egyet, ezért további tárgyalásokra lesz még szükség a végleges döntés meghozatalának reményében.

Mint ismeretes, az FIA már a Spanyol Nagydíj előtt szerette volna azt elérni, hogy a versenyautó motorja ne biztosítson extra égéstermék-áramlást akkor, amikor a pilóta nem ad gázt, és a fékezések alkalmával a fojtószelep maximális nyitottságát pedig 10%-os szinten kívánták limitálni. Ezzel pedig azt akarta elérni az FIA, hogy csakis a pálya padlógázas részein lehessen tovább használni a kipufogógázzal „fújt” diffúzorokat az eddigiekben alkalmazott módon, továbbá ne lehessen olyan motorvezérlést alkalmazni, amelynek hatására az autó fékezése alatt is extra égéstermék-áramlást biztosítanának a diffúzor számára, ami pedig a szabálymódosítás értelmében jogosulatlan aerodinamikai előnyt jelentene.

A motorvezérlések ezirányú használatának módja viszont nem ismeretlen a Formula-1-ben. Annak érdekében, hogy a motorfékkel történő lassítás során az autó ne viselkedjen instabil módon, a csapatok elkezdték alkalmazni az elektronikus gázpedálban rejlő lehetőségeket. Ez egészen pontosan úgy történt a gyakorlatban, hogy a motorféknél fellépő fékező erőnek a menetstabilitásra kifejtett negatív hatásának kompenzálására gázelvételkor teljes-, vagy majdnem teljes mértékben nyitva hagyták a kipufogórendszerben lévő fojtószelepet. Ezt a technikai megoldást nevezik ún. hidegfúvásos rendszernek.

A fojtószelep használati módjának azonban a motor megbízhatóságára nézve is van hatása. De mit is jelent mindez a gyakorlatban? A Formula-1-es motorok gyártásánál alkalmazott anyagok, a speciális szerkezeti kialakítás, a kis súly és a hatalmas teljesítmény korántsem lenne elegendő a sikerhez, ha mindez nem megfelelő üzemi körülmények között kerülne felhasználásra. A motorok működése közben az egyes alkatrészekre nehezedő mechanikai igénybevételek mellett ugyanis hatalmas hőmérsékleti terheléssel is számolni kell. Éppen ezért a kipufogószelepek optimális hőmérsékleti szintjének biztosításában is szerepet játszik az oly sokat emlegetett szelepnyitás mértéke, ha csak a jelenleg megengedett maximális 18.000 ford/perc motorfordulat közelében történő száguldást követően alkalmazott gázelvételnél jelentkező hatásokat is vesszük figyelembe. Ekkor ugyanis valóban jó szolgálatot tesz a technikai megbízhatóság tekintetében a fojtószelep 10%-nál nagyobb mértékben történő nyitva tartása.

A biztonságos versenyzés és a mozgatható aerodinamikai elemek használatát tiltó szabályok értelmében szeretne tehát az FIA módosítani a versenyautók jelenlegi motorvezérlésén. Ehhez azonban további egyeztetés szükségeltetik a csapatok és az FIA között, hogy végül egy mindenki számára elfogadható döntés szülessen meg.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Az autók felkészítése (Hispania Racing Team, Maláj Nagydíj, 2011.04.07)
A Mercedes mellett a Williams is tovább segíti a HRT-t

Mint ismeretes, a Hispania Racing Team pilótái a 2011-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon nem állhattak rajthoz, miután a versenyt megelőző időmérő...

Formula1Tech Blog ajánló (Mondd el a véleményed)
Formula1Tech Blog: Melyik területen várható igazán innovatív fejlesztés 2012-ben?

A legutolsó szavazás során egy olyan véleménykérdést (Mit gondolsz melyik területen várható igazán innovatív fejlesztés 2012-ben?) tettem fel, amellyel a...

Ayrton Senna emlékmű
Emlékek és emlékezés: A Formula-1 klasszikusai (Videó)

A blog fő témájától kissé eltér ugyan, de miután a Twitteren egy bejegyzésben rátaláltam erre az összeállításra, úgy gondoltam, hogy...

Close