Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Továbbra is küszködik a fejlesztésekkel a Ferrari | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Továbbra is küszködik a fejlesztésekkel a Ferrari

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.10.03. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,174
A Ferrari szélcsatornája (Ferrari, 2012)

A szélcsatornában végzett tesztek eredményei félrevezették a csapat mérnökeit, ezért a teljes rendszer ismételt kalibrálása vált szükségessé (Fotó: Scuderia Ferrari Marlboro)

Az elmúlt hónapokban a Ferrari alakulat több ízben is hangot adott aggodalmának, miszerint nem igazán az előzetes elvárások szerint teljesít az idei szezonra megépített F2012-es konstrukciójuk. Az aerodinamikai téren kisebb-nagyobb lemaradásokkal küzdő alakulatnál sajnálatos módon a tervezés koncepcióját tekintve kellett keresni a problémák alapvető okát, amely egy olyan időszakban, amikor a csapatoknak igencsak kevés tesztelési lehetőséget biztosít az FIA, extra kihívást jelent.

 

Természetesen abban is van igazság, hogy a tesztekkel kapcsolatos korlátozások a mezőny minden egyes alakulatát egyenlő módon érinti, de éppen ezért van kiemelt fontossága annak, hogy az adott alakulat a lehető legjobb alapokkal felvértezett versenyautóval kezdje meg az adott szezont. Az új konstrukció tervezésének és kivitelezésének sikerességét döntően befolyásolja az, hogy az adott csapat mennyi időt képes hatékony módon eltölteni a szélcsatornában végzett aerodinamikai vizsgálatok alkalmával, ami egyaránt érvényes a Formula-1 legpatinásabb gárdájának számító Ferrari esetében is. De mint ahogyan azt a jelenlegi példa is mutatja, hiába a nagy név, hiába a megfelelő költségkeret, még egy olyan alakulatnál, mint a Ferrari, éppúgy adódhatnak komolyabb gondok, amelyek bizony rányomják azt a bizonyos bélyeget a pályán elérhető eredményekre is.

 

A Ferrari esetében pedig a csapatvezetés elmondása szerint a szélcsatornában elvégzett tesztek hihetőségében kell keresni a gyengélkedésük legfőbb okait, miután az aerodinamikai leszorító erő tekintetében elszenvedett hiányukat az idézi elő, hogy a tesztek során begyűjtött adatok eléggé ellentmondásosak.

 

 

Vajon a szabálymódosítások okozzák mindezt?

 

A Formula-1 eseményeit figyelemmel kísérők számára ismeretes, hogy az FIA a biztonságosabb versenyzés érdekében alacsonyabb építésű orrkúpokat vezetett be a 2012-es évben, amelynek eredményeképpen a Ferrari a lépcsős kialakítást tartotta megfelelőnek. Ezzel azt kívánták elérni, hogy az orrkúp és a biztonsági cella közötti válaszfal mögötti szakaszt minél magasabban tudják tartani, kihasználva ezzel a splitter feletti területben rejlő aerodinamikai előnyöket.

 

A versenyautó elülső részét érintő kötelező módosítások mellett betiltásra került továbbá a Ferrari által is alkalmazott (2011) kipufogóval fújt diffúzor, és helyette az oldaldoboz felé magasodó kipufogó-végződést kell alkalmazniuk. Ez a változás alapvetően megváltoztatta az autó hátsó traktusának aerodinamikai karakterisztikáját, és az így kialakult aerodinamikai leszorító erő vesztést valamilyen módon pótolniuk kellett, illetve kellene.

 

A versenyek előrehaladtával viszont egyre inkább körvonalazódott, hogy a Ferrari részéről nem a fentiekben leírt kötelező módosításokból adódnak az alapvető problémák, és hiába tűnik az F2012-es egy koncepcionálisan új tervezésű konstrukciónak, a gumiabroncsok felmelegítését érintő gondok mellett jelentős aerodinamikai hiányosságokkal is küzd az olasz istálló, ami nemcsak a gyors kanyarokban tapasztalt teljesítménybeli hátrányukban figyelhető meg.

 

 

Változásmenedzsment, hibaanalízis…

 

Hozzávetőlegesen másfél évvel ezelőtt a Ferrari vezetősége arról számolt be, hogy nincs minden rendben a csapat maranellói szélcsatornáját illetően, és ezért a Toyota Kölnben lévő komplexumát vették igénybe. A csapat tehát már az F150-es konstrukció tervezése és fejlesztése során is tudatában volt annak, hogy aerodinamikai téren komoly előrelépésre lenne szükségük.

 

A Ferrari részéről kialakult helyzethez hozzátartozik az is, hogy az elmúlt években a Formula-1 technikai szabályrendszerében bevezetett változtatásoknak köszönhetően mára a csapatok mérnökeinek sokkal inkább csak aerodinamikai téren van lehetőségük jelentősebb fejlesztések végrehajtására. Pontosan ezért határozott úgy az olasz istálló vezetősége, hogy a mielőbbi eredmények biztosítása érdekében szükségük van egy olyan szélcsatornára, amely hasonlatos az általuk is használt komplexumhoz. Így esett a választásuk a kölni központú Toyota bázisára, ahol az elmúlt években több autósportban érdekelt csapat is megfordult már.

 

A Ferrari által 1997-ben megépített, az olasz építész, Renzo Piano által tervezett szélcsatorna igencsak egyedi külsővel rendelkezik. A komplexum egy 80 méter hosszú légcsatornát is kapott, ahol többek között a kisebb méretarányban elkészített modellek teszteléséhez szükséges 250km/h-ás szélsebesség előállítására képes turbina is elhelyezésre került, amely alkalmas továbbá az eredeti, valós méretben elkészített modellek vizsgálatához elengedhetetlen 150km/h-ás szélsebesség biztosítására is. A speciális rendszerelemeknek és érzékelőknek köszönhetően a versenypályán előfordulható forgalmi helyzeteket maradéktalanul lehet szimulálni (kanyarodás, egy másik versenyautó követése, stb), és a mérnökök a szélsebesség tökéletes kontrollálása mellett a levegő hőmérsékletét 0.5°C-os pontossággal is képesek szabályozni.

 

 

Az előzőekben részletezett szempontok és problémák ismeretében a maranellói csapatnak meg kellett hoznia azt a kényszerű döntést, miszerint le kell állítaniuk a saját komplexumukban folytatott teszteket egészen addig, míg az egyes rendszerek ismételt beállításaira nem kerül sor. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a Ferrari 2013-as konstrukciója sem hozhat majd jelentős előrelépést a csapat számára, de mindenképpen meg kell találniuk annak a módját, miként lesznek képesek áthidalni ezt az állapotot, és az egyes vizsgálatok során szerzett tapasztalatokat miként lesznek majd képesek átültetni a versenypályákra. Továbbra is úgy tűnik tehát, hogy a Ferrari nem tudja teljes mértékben kiaknázni a saját szélcsatornájában rejlő lehetőségeket, illetve meg kell találniuk a vizsgálati módszereikben rejlő problémák okait, ezért azt sem lehet kizárni, hogy ismét igénybe kell majd venniük a Toyota kölni létesítményét.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Továbbra is küszködik a fejlesztésekkel a Ferrari, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (2)

  1. Visszajelzés: A Ferrari is saját DDRS-t fejleszt? | Formula1Tech Blog

  2. Visszajelzés: Újabb aerodinamikai mérnökkel erősít a Ferrari | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Előzési zóna (Japán Nagydíj, 2012)
A suzukai pálya célegyenesében lesz használható a DRS

A 2012-es világbajnoki idény 15-dik állomásaként megrendezésre kerülő Japán Nagydíjjal kapcsolatban az FIA meghatározta a DRS használatának pontos helyét. A...

Lépcsős kialakítású orrkúp (Ferrari, F2012 bemutató, 2012.02.03)
Változhat az orrkúpok kialakítása 2013-ban

Az elmúlt napokban tett bejelentés szerint a következő szezonban kisebb módosítást lehet majd elvégezni a versenyautók orrkúpjának kialakításával kapcsolatban, miután...

Mercedes SLS AMG GT biztonsági autó (2012.09.23)
A Mercedes izmosabb biztonsági autót épített az F1-nek (+Videó)

Biztonsági autót először 1911-ben az Indianapolis 500-as futamon használtak az autósportban. A biztonsági óvintézkedések elvégzése mellett a nézők ekkor egy...

Close