Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  További gondok a Ferrari szélcsatornájával | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

További gondok a Ferrari szélcsatornájával

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.05.01. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,958
A Ferrari szélcsatornája (Ferrari, 2012)

Saját szélcsatornával rendelkezik a Formula-1 legpatinásabb csapatának számító Ferrari. © Scuderia Ferrari Marlboro

Az elmúlt időszakban egyre több olyan bejelentéssel és nyilatkozattal lehetett találkozni, amelyek a Ferrari idei szegényes teljesítményét hivatottak taglalni. Mindamellett, hogy a 2012-es szezonra a Nemzetközi Automobil Szövetség a Formula-1-es versenyautók jelentősebb pontjain kötelező változtatásokat rendeltek el, egyre inkább úgy tűnik, hogy nem ezen előírt módosítások okozzák leginkább a maranellóiak gyengélkedését.

Mint ismeretes, az FIA a biztonságosabb versenyzés érdekében alacsonyabb építésű orrkúpokat vezetett be, amelyhez a Ferrari a mezőny tagjainak többségéhez igazodva a lépcsős kialakítást tartotta megfelelőnek, hogy az orrkúp és a biztonsági cella közötti válaszfal mögötti részt minél magasabban tudják tartani, kihasználva ezzel a splitter feletti terület aerodinamikai előnyeit.

A versenyautó elülső részét érintő kötelező változtatások mellett betiltásra került a Ferrari által is használt (2011) kipufogóval fújt diffúzor, és helyette az oldaldoboz felé magasodó kipufogó-végződést kell alkalmazni. Ez a változás alapvetően megváltoztatja az autó hátsó traktusának aerodinamikai karakterisztikáját, és az így elszenvedett aerodinamikai leszorító erő vesztést valamilyen módon pótolni kell.

Úgy tűnik azonban, hogy a Ferrari részéről nem a fentiekben leírt kötelező módosításokból adódnak az alapvető problémák, és hiába tűnik az F2012-es egy koncepcionálisan új tervezésű konstrukciónak, a gumiabroncsok felmelegítését érintő gondok mellett jelentős aerodinamikai hiányosságokkal is küzd az olasz istálló, ami nemcsak a gyors kanyarokban tapasztalt teljesítménybeli hátrányukban figyelhető meg.

Egy évvel ezelőtt a Ferrari vezetősége arról számolt be, hogy nincs minden rendben a csapat maranellói szélcsatornájával kapcsolatban, és ezért a Toyota saját, Kölnben lévő komplexumát vették igénybe. A csapat tehát már az F150-es tervezése során is tudatában volt annak, hogy aerodinamikai téren komoly szükségük van a megfelelő fejlődésre.

Az elmúlt években a Formula-1 technikai szabályrendszerében bevezetett változtatásoknak köszönhetően mára a csapatok mérnökeinek leginkább csak aerodinamikai téren van lehetőségük jelentősebb fejlesztések elvégzésére. Pontosan ezért határozott úgy az olasz istálló vezetősége, hogy a mielőbbi eredmények biztosítása érdekében szükségük van egy olyan szélcsatornára, amely hasonlatos az általuk is használt komplexumhoz. Így esett a választás a kölni központú Toyota bázisára, ahol az elmúlt években több autósportban érdekelt csapat is megfordult már.

Az olasz Corriere dello Sport arról számolt be, hogy a Ferrarinak több mint egy év elteltével sem sikerült maradéktalanul megoldani a saját szélcsatornájukkal kapcsolatos problémákat, ezért a maranellóiak továbbra is igényt tartanak a Toyota támogatására.

A Ferrari által 1997-ben megépített, az olasz építész, Renzo Piano által tervezett szélcsatorna igencsak egyedi külsőt mondhat magáénak. A komplexum egy 80 méter hosszú légcsatornát is kapott, ahol többek között a kisebb méretarányban elkészített modellek teszteléséhez szükséges 250km/h-ás szélsebesség előállítására képes turbina is található, amely alkalmas továbbá az eredeti, valós méretben elkészített modellek vizsgálatához elengedhetetlen 150km/h-ás szélsebesség biztosítására is. A speciális rendszerelemeknek és érzékelőknek köszönhetően a versenypályán előfordulható forgalmi helyzeteket maradéktalanul lehet szimulálni (kanyarodás, egy másik versenyautó követése, stb), és a mérnökök a szélsebesség tökéletes kontrollálása mellett a levegő hőmérsékletét 0.5°-os pontossággal is képesek szabályozni.

Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy a Ferrari nem tudja teljes mértékben kiaknázni a saját szélcsatornájában rejlő lehetőségeket, és ezért kénytelen továbbra is igénybe venni a Toyota kölni építményét. Mindamellett, hogy az olasz alakulat aerodinamikai fejlesztései nem igazán zökkenőmentesek, a legfrissebb információk szerint az elmúlt időszakban elvégzett mérnöki munkák eredményeképpen új orrkúppal és új első légterelő szárnnyal is próbálkoznak majd a május 1-én kezdődő háromnapos tesztsorozaton Mugellóban, miután az új elemek sikerrel teljesítették az ilyenkor kötelezően elvégzendő statikus- és dinamikus törésteszteket.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
További gondok a Ferrari szélcsatornájával, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A padlólemez flexibilitásának vizsgálata (Ferrari, Bahreini Nagydíj, 2012)
A padlólemez flexibilitásának vizsgálata

A Formula-1-es versenyautók megfelelő menettulajdonságaihoz nem elegendő egy jól megtervezett és kialakított, kifogástalan nyomatékviszonyokkal és jó végsebesség elérését lehetővé tevő...

Az FIA újabb pilótafülke védelmi rendszert tesztelt (2012.04.26)
Az FIA újabb pilótafülke védelmi rendszert tesztelt (+Videó)

A Formula-1 biztonsága mindig is kulcsfontosságú szereppel bírt, így a Nemzetközi Automobil Szövetség, illetve az erre szakosodott szervezetek folyamatosan dolgoznak...

Williams F1 KERS a londoni buszokhoz (2012.04.17)
F1-es technológia a tömegközlekedésben

Napjainkban egyre inkább előtérbe kerülnek az olyan fogalmak, mint a környezettudatosság és az energiatakarékosság. Ezen témakörök azonban nemcsak a hétköznapi...

Close