Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Toro Rosso Ferrari STR6: Magasabb építésű orrkúp | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Toro Rosso Ferrari STR6: Magasabb építésű orrkúp

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.08.29. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,778
Orrkúp (Toro Rosso, Belga Nagydíj, 2011)

A Toro Rosso alakulat a Mercedes csapat által használt orrkúphoz hasonló kivitellel próbálkozott a Belga Nagydíjon. © Scuderia Toro Rosso

A Toro Rosso alakulat a Belga Nagydíjra összeállított aerodinamikai csomag részeként egy módosított orrkúppal jelent meg a Spa-Francorchamps versenypályán. Az új elem a korábbi változattal ellentétben magasabb, laposabb felületű és nem utolsó sorban hosszabb kivitelben készült el.

A Formula-1-es versenyautó orrkúpja nemcsak aerodinamikai szempontból lát el lényeges feladatokat, de egy esetleges baleset, illetve frontális ütközés során jelentős biztonsági feladattal is bír. A gyártás során alkalmazott anyagok és technológiák révén kialakított ütközési zóna igen szigorú technikai paraméterekkel kell, hogy rendelkezzen, amelyet természetesen a Nemzetközi Automobil Szövetségnek is ellenőriznie kell. A statikus- és dinamikus töréstesztekre minden esetben sor kerül, amikor az adott csapat – jelen esetben a Toro Rosso – módosítja az orrkúp korábban alkalmazott, és már ellenőrzött struktúráját. Nem volt ez másként az olasz alakulat esetében sem, akik az új elem végleges használatba vétele előtt az FIA rendelkezésére kellett, hogy bocsájtson egy-egy tesztpéldányt a szükséges vizsgálatok elvégzéséhez.

A Mercedes GP W02-es konstrukciókon alkalmazott megoldást idéző magasabb építésű orrkúppal az autó elülső része alatti szekció aerodinamikai hatékonyságát kívánta növelni a Toro Rosso mérnökcsapata. A módosítással hangsúlyosabb szerephez jutottak az orrkúp alatt lévő fordítólemezek, és mindez a padlólemez előrenyúló szakaszának kisebb módosításával kiegészülve hatékonyabb légáramlást tud biztosítani a padlólemez alatt.

A Formula-1-es versenyautó elülső részének kialakítása rendkívül fontos szerepet játszik az autó teljes egészében vett aerodinamikai hatékonyságra vonatkozóan. Az orrkúp alatt, annak két oldalán elhelyezett fordítólemezek segítségével tulajdonképpen egy extra légcsatorna kialakítása valósul meg, amelynek a segítségével szabályozni lehet az autó alatt áramló légáramlatok aerodinamikai hatását. Ahogyan az már korábban is említésre került, az alkalmazott aerodinamikai kiegészítőkkel befolyásolni lehet a versenyautó padlólemeze alá kerülő levegő mennyiségét, amely egyúttal hatással van a diffúzor hatékonyságára is.

Az autó elülső részére, és ezzel együtt az első tengelyre, valamint a kerekekre ható leszorító erő fokozásánál tekintettel kell lenni az alkalmazott gumiabroncsok jellemzőire is, vagyis meg kell találni a menetstabilitás, a leszorító erő és a szükséges tapadás közötti egészséges egyensúlyt. Abban az esetben ugyanis, ha az autó elülső részein keletkező leszorító erő nagysága nem megfelelő, az autó könnyedén alulkormányozottá válhat, ami a pontos vonalvezetést igénylő belgiumi pálya kanyarjaiban igencsak komoly nehézséget okozhat annak a pilótának, aki minél nagyobb tempót igyekszik ezekben a szakaszokban véghezvinni.

Természetesen a beállításokból adódó másik véglet, vagyis a túlságosan nagymértékű aerodinamikai terhelés sem elfogadható, hiszen annak hatására megnő ugyan a tapadás, de ezzel együtt nagyobb lesz a gumiabroncsok igénybevétele is.

A Venturi-elv érvényesülése révén tehát a fentiekben említett elemekkel finomítani lehet az autó alól kilépő légáramlatok sebességét is, amely pozitívan jelentkezhet az aerodinamikai hatékonyságot illetően.

További érdekesség, hogy a tesztek, illetve azok hiányában a szabadedzések során a padlólemez síkja felett, az oldalsó kocsiszekrény előtti területen elhelyezett, Pitot-csövekből összeállított nyomásmérő berendezéseket szoktak alkalmazni, amelyek segítségével a versenyautó egyes elemein – jelen esetben a módosított orrkúp mentén – áthaladó légáramlatok által kifejtett aerodinamikai nyomást képesek megvizsgálni. Az ilyen módon elvégzett tesztek segítségével pedig számszerűsíteni tudják a be- és kilépő légáramlatok nyomáskülönbségét, valamint ezek aerodinamikai hatásait.

De ha már szóba került a Pitot-csöves rendszerek Formula-1-es alkalmazása, akkor szeretném azt néhány soron keresztül ismertetni.

A Pitot-csövek fajtáiMi is a Pitot-cső valójában? A Pitot-cső egy nyomásérzékelő műszer, amely áramlások sebességének mérésére használható. Többnyire a repülőgép-iparban alkalmazott eszköz, de az autógyártásban – és ebből adódóan a motorsportokban – végzett fejlesztések során sem ritka az alkalmazása. A Pitot-csövet egy olasz születésű francia mérnök, Henri Pitot találta fel 1732-ben, és a mai modern kivitelét egy másik francia tudós, Henry Darcy alkotta meg az XIX. század közepén. Fizikai- és matematikai törvényszerűségeit pedig Daniel Bernoulli fogalmazta meg.

A Pitot-csövekből összeállított mérőrendszert a versenyautó haladási irányával szemben installálják az autó vizsgálandó területére. Az áramvonalas homlokfallal rendelkező csőidom belső furatában a légáramlás hatására ún. torlónyomás keletkezik, miközben a furat másik végén (ami az áramlás helyétől egy távolabbi pontra van elvezetve) egy nyomáskülönbség mérésére alkalmas eszköz található. Fontos, hogy a nyomásváltozást minden esetben a környezethez képest kell mérni, így ennek megfelelően a rendszernek tartalmaznia kell egy statikus nyomást érzékelő pontot is. Ez általában a Pitot-csövön kialakított kis átmérőjű furatot jelent, melyet minden esetben az áramláshoz viszonyítva semleges pozícióban, az áramlás irányára merőlegesen kell kialakítani. Ezt leginkább a Pitot-csövön célszerű megoldani, és koaxiális úton, duplafalú csöveken keresztül eljuttatni mindkét nyomásértéket a kiértékelő elektronikáig.

A fentiekben ismertetett rendszer tehát a környezeti statikus nyomás és a légáramlásból adódó dinamikus nyomás együttes figyelembe vételével határozza meg a vizsgálandó területre jellemző aerodinamikai nyomás értékét. A Formula-1-es versenyautók esetében a Pitot-csőnek nem az egyszerű, hanem a statikus mérőponttal ellátott változatát alkalmazzák.

 

(Technikai fejlesztés – Scuderia Toro Rosso – Belga Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Motor és olajtartály (Ferrari, Ausztrál Nagydíj, 2011)
A Ferrari 2012-re tervezi a V6-os első próbatételét

A Nemzetközi Automobil Szövetség által a 2014-es évre összeállított technikai szabályzata értelmében a jelenleg használatos 2.4 literes V8-as szívómotorok helyett...

Kerékrögzítő rendszer (Mercedes GP Petronas F1 Team, Maláj Nagydíj, 2011)
Mercedes MGP W02: Integrált kerékanya

Kétségtelen, hogy a Formula-1-es versenyek legizgalmasabb pillanatait a pályán zajló pozícióharcok jelentik, de a verseny végkimenetele, illetve az, hogy az...

Első légterelő szárny (Ferrari, Belga Nagydíj, 2011)
Ferrari 150 Italia: Rugalmas első szárny próbája

A 2011-es Formula-1-es világbajnoki szezon 12-dik állomásaként megrendezésre kerülő Belga Nagydíj hétvégéjén a Ferrari alakulat egy új, a korábbi változatokkal...

Close