Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Tökéletes viselet | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Tökéletes viselet

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.08.20. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,860
Jenson Button (McLaren Mercedes, Magyar Nagydij, 2011)

A kényelem mellett a biztonság a legfontosabb kritériuma az F1-es ruházatnak. © Vodafone McLaren Mercedes

A Formula-1-ben a balesetek során az egyik legnagyobb veszélyt a keletkezett tűzesetek jelentik. Annak érdekében, hogy az ilyen esetekből eredő sérülések mértékét minél jobban lecsökkentsék, nagy hangsúlyt fektetnek a megfelelő versenyzői ruházatokra.

Ennek megfelelően folyamatos fókusz jellemzi mind a versenyautókat, mind pedig versenypályák közvetlen környezetét. A pilóták versenyzői overalljai az elmúlt 30 év alatt folyamatos fejlődésen mentek keresztül, amelynek köszönhetően napjainkra a motorversenyzés legfelsőbb kategóriájára jellemző legmagasabb biztonsági előírásoknak is megfelelnek. Mintha a versenyzők második bőrrétege lenne, meg kell védeniük viselőit az esetleges tüzek során keletkezett lángokkal szemben, és meghatározott ideig még a 840°C-os hőséggel is sikeresen szembe kell szállniuk.

A Formula-1-es versenysorozat alapításának éveiben a pilóták által a versenyeken viselt ruhadaraboknak aligha volt némi közük a mai értelemben vett versenyzői overálokhoz. A kényelem és az elegancia dominált még akkor, valamint sokkal inkább munkaruházatnak tekintették azokat a viseleteket. Például a legendás hírű Juan Manuel Fangio sokkal nagyobb előnyben részesítette a rövid ujjú póló és az egyszerű szövetnadrág használatát, míg Michael Hawthorn sohasem ült be autójába anélkül, hogy csokornyakkendőjét ne viselte volna.

Az 1970-es évekre a pilóták versenyzői overáljai már nagyon sokat fejlődtek, ugyanis megjelentek már a magas tűzállósági jellemzőkkel rendelkező pamut anyagból készített öltözékek, amelyek már jóval nagyobb védelmet nyújtottak az esetleges tűzesetek alkalmával. A szakemberek állítása szerint gyökeres változás akkor következett be a versenyzői ruhadarabok tekintetében, miután az osztrák nemzetiségű Niki Lauda 1976-ban a nürburgringi versenyen egy hatalmas bukást követően örökkévalóságnak tűnő ideig a kigyulladt Ferrarijának fogságába került, és ahonnan szinte a csodával határos módon élve ki tudott jutni.

Az osztrák pilóta sajnálatos balesete óriási lökést adott a versenyzői overálok, és ruhadarabok fejlődésének. 1979-ben Niki Lauda, Carlos Reutemann és Mario Andretti voltak azok, akik első ízben versenyeztek olyan overálban, amely már 5 rétegű tűzálló anyag felhasználásával készült, éppúgy, mint a NASA által alkalmazott űrruha esetében. A Formula-1-ben általában egy varázslatos szó hangzik el akkor, amikor az előzőekben említett versenyzői overálokról esik szó, amely nem más, mint a Nomex. Ebből az alapanyagból azonban nemcsak a pilóták kezes-lábas öltözékét készítik, hiszen a versenyek során viselt összes többi ruhaneműnek is ugyan olyan szigorú biztonsági követelményeknek kell megfelelniük, mint a versenyzői overáloknak. A cipők, az alsóneműk, a kesztyűk, a sisak alatt használatos maszk éppúgy ebből a sokat emlegetett Nomexből áll össze. A versenypályán viselt ruhadarabok összetételének köszönhetően nemcsak az extrém hőmérsékleti viszonyoknak kell meghatározott ideig ellenállniuk, hanem meg kell védeniük viselőjét az esetleges tűzeset során keletkező gázokkal szemben is.

Természetesen ahhoz, hogy a fentieknek megfelelő tulajdonsággal rendelkező ruhadarabokat állítsanak elő, nem kevés pénzre van szükség. Az alkalmazott alapanyagoknak és a speciális technológiai eljárások miatt egy-egy versenyzői overál ára elérheti akár az 1.200 eurós nagyságrendet is.

Ahogyan azt már a Formula-1-nél megszokhattuk, minden egyes gramm számít, és ez nemcsak a versenyautók alkatrészeit érintően mondható el. Ez is az egyik legnagyobb előnye az előzőekben említett Nomex nevű anyagnak, hiszen az ebből készített ruhadarabok jóval kisebb súlyt képviselnek a hagyományos viseleteknél. A versenyzők által használt overál – amely általában 3 rétegű tűzálló anyagból áll össze – hozzávetőlegesen 1.9kg-ot nyom. Minden egyes ruhadarabot precíz módon állítanak össze, amelyet pontosan az adott egyénre szabottan készítenek el. Mivel technikai sportról van szó, így ezeknek az overáloknak a megtervezése és elkészítése is elképzelhetetlen lenne a számítástechnika nélkül. Speciális háromdimenziós programokkal teszik még pontosabbá a gyártást megelőző előkészületeket, hogy végül egy olyan viselet szülessen meg, amely maximális módon igazodik a pilóta testéhez, hogy utána megfelelő kényelmet is biztosítson. Ez ugyanis rendkívül fontos, hiszen csak egy kényelmes overálban tud maximálisan koncentrálni és teljesíteni a versenyző.

A versenyzői overál jellemzői

A versenypályán viselt ruhadarabok összetételének köszönhetően meghatározott ideig igencsak extrém hőmérsékleti viszonyoknak is ellen kell állniuk. © Formula1Tech Blog

Ahogyan az már az előzőekben is említésre került, az overálok gyártásánál nagyon oda kell figyelni arra, hogy minden egyes szegletében a lehető legmegfelelőbb módon igazodjon a pilóta testéhez. Nem szabad például mindenhol merev, vastag darabokat alkalmazni, mint például a nyaki résznél, ahol flexibilisebb anyagot használnak. Erre azért van szükség, hogy kormányzás közben zavartalanul tudja forgatni a fejét a versenyző. A 3 rétegű ruha legbelső rétege például nem tartalmaz varrást, hogy még kényelmesebb legyen annak viselése a versenyző számára, hiszen egy-egy kifoszlott cérna rendkívül zavaró és irritáló tud lenni egy teljes versenytávon keresztül. De természetesen a versenyzői ruhatárral kapcsolatban nemcsak a komfortosság az egyedüli kritérium, amelynek teljesülnie kell, hiszen mindezt úgy kell elérni, hogy eközben kellően biztonságos is legyen viselője számára. Mivel a Formula-1-ben rendkívül gyors autókról van szó, a gyakran 300km/h-ás sebesség feletti száguldozás rendkívüli módon megviseli a szervezetet. A pilótafülkében meglehetősen nagy hőmérséklet uralkodik, különösképpen az olyan helyszíneken, mint például Malajzia, vagy Bahrein. Ez utóbbi versenypályán nem ritka, hogy a vezetői fülkében mérhető hőmérséklet értéke eléri akár az 50°C-ot is.

A Formula-1 szabálykönyve igen magas követelmények elé állítja a versenyzői ruházatokat. Az overálokra is szigorú tesztek vonatkoznak, amelyeket végre kell hajtani, mielőtt a Nemzetközi Automobil Szövetség véglegesen engedélyezi annak viselését. Nemcsak a 15 alkalommal végrehajtott mosásnak és kémiai tisztításnak kell ellenállnia, hanem a „tűzpróbán” is sikeresen át kell esnie. Mindezek mellett még a 820°C-ot is ki kell bírnia, amelyben 10 másodpercig tartózkodik egy-egy overál a tesztelés alkalmával.

A csapatok átlagban mindkét pilóta számára 3-3db overált biztosít minden egyes nagydíjhétvége során. A pilóták egy teljes szezon alatt körülbelül 16db overált „fogyasztanak el”, amely számérték a szponzorok változásával még akár nőhet is. A versenyek után pedig ezeket a ruhadarabokat a tisztítóba szállítják, hogy megszabadítsák őket a különböző szennyeződésektől.

A Formula-1-et figyelemmel kísérők számára minden bizonnyal nem hangzik ismeretlenül, hogy az autóversenyzés királykategóriájában használatos versenyautók egyes elemeinek meglehetősen extrém igénybevételeknek kell ellenállnia ahhoz, hogy a lehető legjobb teljesítmény biztosítására legyen képes a teljes konstrukció. Az F1-es betontorpedóknak tehát rendkívül szigorú előírásoknak kell megfelelniük, és ez alól természetesen a pilóták versenyzői ruházata sem lehet kivétel. Ennek érzékeltetéseként elmondható, hogy a háromrétegű Nomex anyagból készült versenyzői overálnak 11 másodpercen keresztül ellen kell állnia akár a 840°C-os hőségnek is. De hogy mennyire is extrém ez a körülmény? Egy szaunában mérhető maximális hőmérséklet például 100°C, míg egy lakástűz során keletkezett hőmérséklet hozzávetőlegesen 800°C-ot, valamint egy vulkánkitörés során a felszínre kerülő láva hőfoka hozzávetőlegesen 750…1.000°C közé tehető.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Visszajelzés: A tűzálló versenyzői overál (Videó) | Formula1Tech

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Hátsó fékhűtés (McLaren Mercedes, Magyar Nagydíj, 2011)
McLaren Mercedes MP4-26: Módosított hátsó fékhűtés

A július utolsó hétvégéjén megrendezett 26-dik Magyar Nagydíjra a McLaren alakulat több kisebb-nagyobb módosítást végzett el az MP4-26-os konstrukcióval kapcsolatban....

A beállítások ellenőrzése (Team Lotus, Angol Nagydíj, 2011)
Az F1-es autó beállításának tudománya

A versenypályán való sikeres szereplés egyik kulcsa a versenyautók beállításában rejlik, mindamellett, hogy egy megfelelő beállításokkal rendelkező, több száz lóerővel...

Lombfúvóval a felhevült fékek ellen
Lombfúvóval a felhevült fékek ellen

A Formula-1-es versenyautók köztudottan kiemelkedő gyorsulási jellemzőkkel rendelkeznek. A pilóták testi épségének és a versenyzés biztonságának megóvásához azonban a jó...

Close