Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Termikus segédeszközzel befolyásolt fékhűtés az F1-ben? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Termikus segédeszközzel befolyásolt fékhűtés az F1-ben?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.11.02. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,460
Első fékhűtés (Red Bull Racing, Kanadai Nagydíj, 2012)

A Red Bull Racing feltételezése szerint van olyan csapat, ahol tiltott módon történik a fékrendszerek hőmérsékleti kontrollja (Fotó: Sutton Images)

Az Abu Dhabi Nagydíj pénteki szabadedzéseit követően a Red Bull Racing alakulat közleményben hívta fel a Nemzetközi Autosport Szövetség figyelmét arra, hogy feltételezésük szerint a mezőnyben van olyan alakulat, ahol a versenyautók fékhűtését a fékrendszerben elhelyezett úgynevezett termikus eszköz segítségével manipulálják.

 

A Formula 1-es autókban alkalmazott fékek csak meghatározott hőmérséklettartományban üzemelnek megfelelően. A fékezések alkalmával másodperceken belül képes több száz fokot is emelkedni a féktárcsák és a fékbetétek hőmérséklete, melynek mértéke a fékek üzemideje mellett a fékhatást is jelentősen befolyásolja. Abban az esetben, ha a versenyautó fékei gyakran 1000ºC-os hőmérséklet fölé hevülnek, az a gyors elhasználódásukat eredményezheti, míg abban az esetben, ha nem melegednek fel 400ºC-ig, nem biztosítanak megfelelő fékhatást. Egy F1-es versenyautó fékrendszere 650ºC-os hőmérsékleten képes biztosítani az optimális fékteljesítményt.

 

Ebből adódóan a csapatoknak gondoskodni kell arról, hogy a fékeket minden körülmények között a megfelelő hőmérsékleten tartsák. Az adott versenypálya karakterisztikája, valamint a gyors- és lassabb pályaszakaszok figyelembe vételével határozzák meg a fékek hűtésének mértékét. A hosszú, gyors egyenesekkel tarkított pálya esetében a kanyarokban felhevült fékeknek van idejük visszahűlni, míg az olyan pályák esetében, ahol a szűk kanyarok mellett viszonylag kevés egyenes pályaszakasz található, nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fékek minél hatékonyabb hűtését elősegítő aerodinamikai elemek kialakítására.

 

A Formula 1-es versenyautók fékeinek optimális hőmérsékleten történő tartásához az első és a hátsó kerekekre vonatkozóan hűtőnyílásokat alakítanak ki a kerékfelfüggesztések felől a kerékagy belső felületén. A menetiránynak megfelelően kialakított nyílásokon keresztül jut be a féktárcsához és a fékbetétekhez a menetszél (hűtőlevegő), amelynek egy része a féktárcsa kerületén kialakított ovális furatokon keresztül sugárirányban áthaladva hűti a tárcsát, más része pedig keresztülhaladva a kerékagyon, hűti a fékbetéteket.

 

Feltételezések szerint van olyan csapat, ahol az autó fékhűtésére szolgáló levegő mennyiségét egy bimetall-, vagy más néven ikerfém-szalaggal befolyásolják. Az eszköz működésének lényege pedig nem más, mint a két különböző hőtágulással rendelkező fém a fékrendszerben keletkező meleg levegő hőmérsékletének mértékéhez igazodva eltérő módon reagál (meghajlik, deformálódik, stb), és az így létrejövő alakváltozás hatására képes elzárni, vagy éppen nyitottá tenni a kerék belső felületén lévő légbeömlő nyílás keresztmetszetét, szabályozva ezzel a féktárcsához, a fékbetétekhez és a féknyereghez jutó hűtőlevegő mennyiségét.

 

Mindazonáltal, hogy a csapatok az adott futam helyszínéül szolgáló versenypálya adottságaihoz, és a helyszínen uralkodó időjárási viszonyok függvényében eltérő méretű fékhűtéseket szoktak elhelyezni az autók kerekein, nem ritka az az eset sem, amikor a légbeömlő nyílások egy részét ragasztószalaggal elfedik. Teszik mindezt annak érdekében, hogy meglehetősen egyszerű módon ugyan, de a fékrendszernél lévő hőmérsékletmérő szenzorok által mért adatok alapján csökkentsék, illetve kontrollálják a fékrendszer hűtésének intenzitását.

 

A Red Bull Racing alakulat feltételezése szerint tehát egyes versenyautók esetében olyan eszköz található a fékrendszerekben, amelynek a használata teljes mértékben ellentmond a technikai szabályzat 11.1.4-es cikkelyének. Ezen sorok tartalma szerint pedig abban az esetben, amikor a versenyautó mozgásban van, az autó fékrendszerét érintő bárminemű változtatás, vagy annak működésére kiható állapotváltozás csakis a pilóta közvetlen közreműködésével engedélyezett, vagyis mindvégig a vezetőnek kell kontrollálnia azt, aminek a módjától semmiképpen sem lehet eltérni.

 

Mindazonáltal, hogy egyik csapat esetében sem igazolódott még be a Red Bull Racing felvetése, az FIA egyértelmű álláspontját fejezte ki a mezőny számára. Charlie Whiting, a Nemzetközi Automobil Szövetség versenyigazgatója jelezte a világbajnokság résztvevői felé, hogy a versenyautók fékrendszerében annak működésének befolyásolására semmiféle olyan kiegészítő egység (bimetall szalag, vagy egyéb termikus elven működő összetevő), amelynek használatát az autó vezetése közben nem a pilóta kontrollálja, nem használható. Álláspontját pedig az előzőekben is említett, a technikai szabálykönyv 11.1.4-es cikkelyére hivatkozva fogalmazta meg az FIA szakembere.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Termikus segédeszközzel befolyásolt fékhűtés az F1-ben?, 5.0 out of 5 based on 2 ratings


Címkék: , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Kiegészítő légterelő a rúdszárnyon (Ferrari, Abu Dhabi Nagydíj, 2012)
Ferrari F2012: A rúdszárny módosított légterelője

A Formula 1 technikai szabályzata lehetővé teszi a csapatok számára, hogy az autók hosszanti szimmetriatengelyétől számított 75-75mm-es távolságban a hátsó...

Első légterelő szárny (Ferrari, Abu Dhabi Nagydíj, 2012)
Ferrari F2012: Új lezáró elemek az első szárnyon

A Ferrari alakulat az Abu Dhabi Nagydíjra összeállított aerodinamikai csomag részeként új véglezáró elemekkel látta el az F2012-es konstrukció első...

Előzési zóna (Abu Dhabi Nagydíj, 2012)
Az FIA tovább könnyíti az előzéseket Abu Dhabiban

A tavalyi évben megrendezett nagydíjhoz hasonlóan a Nemzetközi Automobil Szövetség ezúttal is két különálló előzési zónát határozott meg a november...

Close