Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Technikai szabályváltozások 2014-ben | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Technikai szabályváltozások 2014-ben

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.07.21. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,990
FIA motorhome (Angol Nagydíj, 2009.06.18)

A 2014-es évre összeállított technikai szabályzat jó néhány érdekességet tartogat a csapatok, a pilóták és a Formula-1 rajongói számára egyaránt. © FIA

Mindazonáltal, hogy még csak a 2011-es világbajnoki szezon kellős közepén járunk, a Nemzetközi Automobil Szövetség, a Technikai Munkacsoport, valamint a Formula-1-es Versenyzők Érdekvédelmi Szervezete az elmúlt hónapokban többszöri egyeztetéseket folytatott a Formula-1 jövőjét érintő szabályrendszerrel kapcsolatban. Az FIA véglegesítette ugyan a motorokkal kapcsolatos szabályváltozásokat, és közölt már korábban némi részleteket a versenyautók aerodinamikai csomagját érintő módosításokkal kapcsolatban is, július 20-án kiadták a 2014-es évre összeállított technikai szabályzatot, amely jó néhány érdekességet tartogat a csapatok és az F1 rajongói számára egyaránt.

Azt tehát már lehetett tudni, hogy a jelenlegi 2.4 literes V8-as motorok helyett 1.6 literes, turbófeltöltővel ellátott V6-os erőforrások lesznek majd az autókban, és a KERS teljesítményét is meg kívánják duplázni, a 77 oldalas szabályzatból egyértelműen kiderül az is, hogy az FIA minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektet újabb alternatív energia-rendszerek Formula-1-ben történő meghonosítására is. Mielőtt azonban össze-vissza csaponganék az egyes szabálymódosítások között, a következőkben megpróbálom rendszerezetten közzétenni az egyes részleteket.

 

A definíciók pontosítása

Hajtásláncon a motor és a nyomaték-átviteli rendszer egyes elemeinek összességét kell érteni, amely nem tartalmazza a hajtótengelyeket.

A versenyautó erőforrását a belsőégésű motor és annak minden járulékos összetevője, valamint az Energia Visszanyerő Rendszer és annak működtetéséhez szükséges rendszerelemek csoportja képezi.

A motor definíciója alá a belsőégésű motor és annak minden járulékos összetevője, valamint ezek előírás szerint történő működtetéséhez szükséges elemek tartoznak.

Az Energia Visszanyerő Rendszer (Energy Recovery System = ERS) a versenyautó meghatározott területén eltárolt energia ismételt felhasználására szolgáló rendszer, annak minden járulékos összetevőjével, és a működtetéséhez szükséges rendszerelemek összességével.

A Kinetikai Motor Generátor Egység (MGUK) egy olyan elektromos berendezés, amely összeköttetésben van a versenyautó hajtásláncával és az ERS-sel.

Az „Izzító” Motor Generátor Egység (MGUH) egy olyan elektromos berendezés, amely összeköttetésben van a kipufogórendszer nyomásszabályzó rendszerével és az ERS-sel.

Az Energiatároló (ES), amely a nevének megfelelően energiatárolásra szolgál az ERS rendszerben. A biztonságos felhasználási körülmények érdekében megfelelő leválasztó elektronikával és tokozással kell rendelkeznie.

 

A karosszériára vonatkozó új előírások

Az első kerék tengelyvonala előtt lévő karosszériaelem szélessége nem haladhatja meg az 1.650mm-es értéket. Ennek megfelelően az első légterelő szárny jelenlegi, az autó szélességével megegyező 1.800mm-es hossza 1.650mm-re fog csökkenni.

Az első kerék tengelyvonala előtt, valamint a versenyautó tengelyvonalától mérten 750…825mm között a tervezett terület oldalról nézve nem lehet 95.000mm2-nél kisebb. A karosszéria minden egyes metszéspontját tekintve az oldalsó függőleges vagy vízszintes elhelyezésű aerodinamikai elemeknek egy összefüggő vonalban kell elhelyezkedni.

A hátsó kerék tengelyvonala mögött 150mm-nél távolabb, a versenyautó tengelyvonalától 75…355mm között és a referenciasík felett 150…750mm között nem lehet elhelyezni semmiféle karosszériaelemet.

Az autó minden egyes rugalmas eleme, amelyek a referenciasík felett 200mm-nél kisebb távolságban, az első kerék tengelyvonala előtt 450mm és a tengelyvonal mögött 325mm között helyezkedik el, szimmetrikusnak kell lennie a versenyautó tengelyvonalára.

Az első kerék tengelyvonala mögött 330mm-re lévő képzeletbeli vonal és a pilótafülke belépő nyílása előtt lévő 450mm-es határérték között a karosszéria széleinek az autó tengelyvonalához képest 600mm-nél közelebb kell lenni, ha az autót alulról nézzük, és a karosszéria éle mentén kialakított rádiusz maximálisan 50mm-es lehet.

 

Súlyhatárok

A versenyautó jelenleg megengedett minimum súlyát 640kg-ról 660kg-ra módosította az FIA, míg a motor és az Energia Visszanyerő Rendszer együttesen vett legkisebb súlya 155kg-ban lett meghatározva (jelenleg az autó motorjának minimum súlyhatára 95kg-ban van limitálva).

 

A motort érintő változások

A jelenleg használatos 2.4 literes V8-as szívómotorok helyett 1.6 literes, hathengeres, 500 bar maximális nyomású, közvetlen üzemanyag befecskendezéses, Energia Visszanyerő Rendszerrel kiegészített turbómotorok biztosítják majd a szükséges lőerőket. Az eredeti szabálytervezettel ellentétben a 2014-es évre érvényes specifikáció szerint elkészített erőforrások megengedett maximális fordulatszáma 12.000 ford/perc helyett 15.000 ford/percben lett meghatározva.

A hengerek furatának átmérője 80mm kell, hogy legyen, melynek mérettűrése mindössze +/- 0.1mm.

A főtengely és a versenyautó szimmetriatengelyének egybe kell esnie, és 90mm-rel (+/- 0.5mm) a referencia sík felett kell elhelyezkednie. A motor csakis kizárólag nyomatékátvitelt valósíthat meg a hajtási lánc irányába, és a kihajtó tengely forgásirányának meg kell egyeznie az óramutató járásával (ha az autó elől nézzük).

Az üzemanyag-áramlás értéke nem haladhatja meg a 100kg/h-át.

A motorfordulat 10.500 ford/perc-es szintje alatt az üzemanyag-áramlás értéke nem lehet nagyobb, mint Q (kg/h) = 0.009 N(ford/perc)+5.

A szelepek szárának átmérője nem lehet kevesebb 5mm-nél.

A hajtóművet összesen 6-6db ponton kell M12-es csavarral rögzíteni a biztonsági cellánál és a sebességváltónál.

Az ES-t teljes egészében a biztonsági cellán belül kell elhelyezni.

A motor tömegközéppontjának a referencia sík felett legalább 200mm-rel kell lennie.

Abban az esetben, ha a pilóta megfelelően elhelyezkedett a vezetői ülésben, külső segítség nélkül el-, illetve adott esetben újra tudja indítani a motort.

Az autót elektromos módba kell kapcsolni, amikor a pilóta behajt a boxutcába. Ez pedig azt is jelenti egyben, hogy a motor ekkor nem égethet el üzemanyagot és nem kerülhet hajtóanyag az erőforrásba.

 

Energia Visszanyerő Rendszer (ERS)

A Formula-1 számára 2009-ben megismertetett Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer jelenleg 60kW teljesítménytöbbletet képes produkálni, körönként 400kJ extra energia felhasználása mellett. Az elfogadott szabálymódosításnak megfelelően az új motorok esetében mindez úgy módosult, hogy az immáron ERS-nek nevezett hibrid hajtás teljesítményét megduplázták 120kW-ra (ami 160LE többletet jelent), de ami még ennél is drasztikusabb változás, hogy körönként 4MJ energia felhasználására lesz majd lehetősége a versenyzőknek.

Egy kör teljesítése során az MGUK által biztosított energia mennyisége nem haladhatja meg a 2MJ-os limitet, míg az ES maximum 4MJ-t adhat az MGUK számára körönként. Az ES által leadott legkisebb és legnagyobb extra energia értéke közötti különbség sem haladhatja meg a 4MJ-os szintet.

Az ERS által visszanyerhető energiát külső forrásból nem lehet biztosítani, csakis az autóban elhelyezett MGUK és/vagy az MGUH által. Az MGUK által visszatáplált energia leadására mechanikai összeköttetések révén valósul meg a versenyautó hajtásláncán keresztül, megfelelő áttételi arányok alkalmazása révén.

A kipufogórendszer nyomásszabályzó rendszerével és az ERS-sel megfelelő áttételi aránnyal mechanikai kapcsolatban álló MGUH működtetéséhez sem lehet külső forrást alkalmazni.

Az ERS-nek a tengelykapcsoló előtt a hátsó kerék hajtásláncához kell csatlakoznia.

Minden egyes versenyautóban lennie kell egy jelzőfénynek, amely az ERS üzemállapotát mutatja a pilóta számára:

  • A teljes versenyhétvége alatt üzemelnie kell, még abban az esetben is, ha a hidraulikai rendszer, a pneumatikus rendszer, vagy akár az elektromos rendszer valamilyen okból kifolyólag meghibásodik
  • Csakis abban az esetben világíthat zöld színnel, ha a rendszer ki van kapcsolva és a villamos berendezések megfelelően működnek
  • A motor leállítását követően legalább 15 percig biztosítani kell az energiaellátást
  • A nagyfeszültségre utaló szimbólum elhelyezése kötelező

Az energiatárolásra szolgáló ES rendszer súlya (a rögzítő elemekkel, az akkumulátorcellákkal, az elektromos csatlakozókkal, stb együtt) nem lehet kevesebb 20kg-nál, de nem haladhatja meg a 25kg-os felső határértéket.

 

A fentiekben ismertetett részletek mellett további változás lesz, hogy a jelenlegi hétfokozatú sebességváltók helyett a versenyautókba nyolc sebességi fokozattal rendelkező váltóműveket kell majd a mérnököknek applikálni.

Látható tehát, hogy aerodinamikai, mechanikai és erőátviteli szempontból is jelentős változások előtt áll a Formula-1. Ahogyan az a legtöbb szabályváltoztatással lenni szokott, minden bizonnyal ezúttal is vegyes érzelmeket váltanak ki az FIA által bevezetésre kerülő regulák. Az egyértelműen látható, hogy a szabályozások révén a csapatoknak nem lesz egyszerű dolguk a motorokkal és az autók aerodinamikai elemeivel kapcsolatos fejlesztéseket illetően. Attól azonban nem kell tartanunk, hogy a szakemberek ne oldanák meg ezt a helyzetet is, hiszen az elmúlt években számtalan kiváló technikai újítást láthattunk már, amelyek több-kevesebb ideig ugyan, de ott voltak a versenypályákon.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
Technikai szabályváltozások 2014-ben, 5.0 out of 5 based on 2 ratings


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (5)

  1. Visszajelzés: Formula1Tech Blog: Melyik 2011-es szabálymódosításnak van igazán pozitív hatása az F1-re? | Formula1Tech

  2. Visszajelzés: Újra előkerült az F1-es dosszié a Volkswagennél | Formula1Tech Blog

  3. Visszajelzés: Új összetételű akkumulátorok az F1 számára | Formula1Tech Blog

  4. Visszajelzés: A Cosworth már javában fejleszti a 2014-es motorját (+Videó) | Formula1Tech Blog

  5. Visszajelzés: Késhet az F1-es villanyautók 2014-es debütálása | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Pirelli animáció (Német Nagydíj, 2011)
Pirelli animáció: Német Nagydíj, 2011 (Videó)

Az 5.1km hosszú Nürburgring a nagy sebességgel teljesíthető szakaszai mellett három olyan pontot is tartalmaz, ahol a fékek és a...

Előrevezetett kipufogó (Renault, Ausztrál Nagydíj, 2011)
Módosítja kipufogórendszerét a Renault

A Renault úgy tűnik megválni készül az előrevezetett kipufogórendszerétől, miután a csapatvezetés úgy véli, hogy nem igazán hozta meg az...

Előzési zóna (Német Nagydíj, 2011)
A Nürburgringen is egy előzési zóna lesz

A Nemzetközi Automobil Szövetség meghatározta a hétvégén megrendezésre kerülő Német Nagydíjnak otthont adó Nürburgring előzési zónáját. A szabályalkotók határozatának értelmében...

Close