Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Technikai részletek: Az üzemanyag-ellátó rendszer újabb hibája a Red Bullnál | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Technikai részletek: Az üzemanyag-ellátó rendszer újabb hibája a Red Bullnál

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.04.15. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 4,497
Mark Webber (Red Bull Racing, Kínai Nagydíj, 2013)

Webber az üzemanyagtöltő állomás hibája miatt kényszerült kiállásra a sanghaji időmérőn (Fotó: Sutton Images)

A Red Bull Racing alakulat számára nem éppen az előzetes elvárások szerint alakultak a dolgok a Kínai Nagydíj szombati időmérőjén. A csapatot, egészen pontosan Sebastian Vettelt mindössze öt nagydíjjal ezelőtt, a 2012-es Abu Dhabi Nagydíjon ért ahhoz hasonló műszaki probléma, mint ami ezúttal Mark Webber autójánál jelentkezett.

 

Történt ugyanis, hogy az energiaitalosok ausztrál pilótája a sanghaji kvalifikáció második szakaszában kénytelen volt RB9-es autóját a pálya mellett kialakított szervizútra kormányozni, miután már nem tudott azzal visszamenni a boxutcába. A Red Bull Racing pilótáitól eme szokatlan mozzanatra azért volt szükség, mert Webber autójában nem volt már annyi üzemanyag, hogy azzal teljesíteni tudta volna a csapat garázsáig még hátralevő távolságot.

 

Az autó átvizsgálását követően egyértelműsödött, hogy az ausztrál autójában mindössze 150ml üzemanyag maradt, ami azon túl, hogy Webber kiállását és az addig elért 14-dik rajthelyét eredményezte, további gondot is generált. Miután az esetet megelőzően a Nemzetközi Automobil Szövetség még nem vett üzemanyagmintát Webber autójából, a technikai szabályzatban előírt 1 literes mintamennyiség híján erre már nem is volt lehetőség. Ez a szabályszegés pedig további szankciókat jelentett a Red Bull Racing és ezzel együtt Mark Webber számára, ugyanis törölték az ausztrál addigi kvalifikációs eredményét, melynek köszönhetően Webbert a futamra vonatkozóan a mezőny végére sorolta a versenybíróság.

 

 

Mi idézte elő a problémát Webber RB9-es autójában?

 

Mobil üzemanyagtöltő állomás (Red Bull Racing, Kínai Nagydíj, 2013)

A tavalyi Abu Dhabi Nagydíj után ezúttal a 2013-as Kínai Nagydíjon is gondot okozott a mobil üzemanyagtöltő állomás a Red Bull Racing csapatnál (Fotó: Sutton Images)

A csapat az esetet követően természetesen megvizsgált minden egyes körülményt, melynek eredményeképpen körvonalazódott mi is okozta egészen pontosan azt, hogy Webber autójából idő előtt kifogyott az üzemanyag. A problémát egészen pontosan a boxutcában használatos mobil üzemanyagtöltő állomás okozta, amelynek az egyik feladata az, hogy az előre beprogramozott kilogrammértéknek megfelelő üzemanyag-mennyiséggel töltse fel az autó üzemanyagcelláját.

 

A rendszer által rögzített adatok utólagos elemzését követően kiderült, hogy Webber autójába a legutóbbi tankolás alkalmával mindössze csak 3kg-nak megfelelő üzemanyag került. A túl kevés hajtóanyag által okozott probléma pedig egészen addig rejtve maradt mind a pilóta, mind pedig a csapatirányítás számára, amíg a mérnökök a telemetriai adatok alapján nem látták azt, hogy az üzemanyagnyomás vészesen lecsökkent.

 

Az igencsak kevés mennyiségű üzemanyag tankolásáért felelős mobil töltőállomás tehát a tavalyi Abu Dhabi Nagydíjat követően igencsak rövid idő elteltével már másodszor okozott komoly gondot a világbajnok Red Bull Racing alakulatnak. Éppen ezért, hogy a csapat elkerülje a jövőben az ehhez hasonló eseteket, meg kell találniuk, hogy pontosan melyik hardverelem meghibásodása okozta mindezt, amit a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban orvosolniuk kell.

 

 

Az F1-es üzemanyag-ellátó rendszer technikai részletei

 

ATL üzemanyagtartály (2012)

A Formula-1-es versenyautókban speciális összetételű üzemanyagtartály kerül felhasználásra (Fotó: ATL)

A versenyautó és a boxban a csapatok által használt számítástechnikai rendszer között folyamatos adatáramlás zajlik, melynek köszönhetően a mérnökök pontosan látják az autó minden egyes jellemző műszaki paraméterét. Legyen szó a gumiabroncsok hőmérsékletéről, a gumiabroncsokban lévő nyomás értékeiről, az autón használt Pitot-csövek által mért légnyomás értékéről, a motort és a hajtásláncot érintő paraméterekről, vagy a hidraulikai rendszerben lévő nyomásszintről, természetesen a V8-as erőforrás üzemanyag-ellátása is megfelelő módon monitorozva van.

 

Webber autójának esetében a monitorok előtt helyet foglaló mérnökök pontosan látták, hogy az ATL biztonsági üzemanyagcella alsó részében elhelyezett gyűjtőtartályban drasztikus módon lecsökkent az üzemanyagnyomás értéke, ami miatt Webber nem tudott volna már visszatérni a boxba, sőt a helyzet jellegéből adódóan az elégtelen üzemanyag-ellátás komolyabb műszaki meghibásodásokat is könnyedén előidézhetett volna.

 

A Formula-1-es versenyautókban az üzemanyag megfelelő áramoltatásához nagynyomású szivattyút használnak, amelynek segítségével jut el a motort működtető folyadék a pilótafülke mögött elhelyezett üzemanyagtartály alatt lévő gyűjtőtartályból egészen az autó V8-as erőforrásához, illetve annak injektoraihoz. A versenyautó gyorsítása, fékezése és nem utolsó sorban a kanyarodások során keletkező erőhatások következtében az üzemanyagtartályban lévő folyadék gyakorlatilag folyamatos mozgásban van. A motor megfelelő üzemeléséhez viszont minden esetben biztosítani kell a megfelelő, a technikai szabályzatban maximálisan megengedett 100bar-os üzemanyagnyomás értékét. Ebben játszik jelentős szerepet a gyűjtőtartályhoz csatlakoztatott nagynyomású szivattyú, amelynek a folyamatos működtetéséhez mindvégig jelen kell lenni a szállítandó közegnek, vagyis az üzemanyagnak. A nagynyomású szivattyú folyamatos működtetéséhez szükséges üzemanyag-mennyiség biztosításáért pedig az előzőleg említett gyűjtőtartály a felelős.

 

Abban az esetben, ha a gyűjtőtartályban a nyomásmérő szenzor kritikusan kevés értéket mutat, azonnali beavatkozásra van szükség. A lecsökkent üzemanyagnyomás miatt ugyanis a motor nem kap megfelelő mennyiségű üzemanyagot, és ami szintén nem elhanyagolandó, hogy az előzőleg említett nagynyomású üzemanyag-szállító szivattyú szállítandó közeg nélkül igen rövid idő alatt meghibásodna, ami szintén az autó megállását eredményezné.

 

A különleges összetételű anyagból készült Formula-1-es üzemanyagtartály egy rendkívül érdekes és komplex összetételű egység. A tartály belsejében több, speciálisan kialakított, egymás alatt lévő, és hátrafelé irányuló kamrák találhatóak, amelyek között a folyadékáramlásnak folyamatosnak kell lenni. Abban az esetben, ha az üzemanyag mennyisége annyira lecsökken, hogy az már csak a legalsó kamrában foglal helyet (ahol az üzemanyag-szivattyú is található), az úgynevezett egyutas szelepezésnek köszönhetően nem fordulhat elő olyan eset, hogy az üzemanyag a feljebb lévő kamrába visszaáramoljon.

 

ATL üzemanyagtartály (2012)

A Formula-1-es autó üzemanyag-ellátó rendszerének szerves része a pilóta mögött elhelyezett, kamrákra osztott speciális tartály (Fotó: Sauber F1 Team)

Az üzemanyagtartály legalsó kamrája tartalmaz továbbá három kisnyomású szállítószivattyút is, amelyeknek az a feladata, hogy a korábban is említett, szénszálas kompozit anyagból készített gyűjtőtartályban mindvégig legyen kellő mennyiségű üzemanyag, amelynek a mennyisége hozzávetőlegesen 1…2 liter közé tehető. Ebből a kompozit tartályból egy precízen megépített nagynyomású szivattyú segítségével jut el az üzemanyag a versenyautó motorjához, vagyis ennek a segítségével lesz végül a versenyautóban lévő üzemanyag-ellátó rendszer egy összefüggő cirkulációs kör.

 

Mark Webbernek tehát azért kellett az időmérőn kiállni a pálya szélére, mert a nagynyomású szivattyú által biztosított nyomás értéke jelentős mértékben lecsökkent, vagyis nem szállított megfelelő mennyiségű üzemanyagot. További érdekesség, hogy az üzemanyagtartály ezen részében található az a csőhálózat is, amelyet az FIA fel szokott használni akkor, amikor a versenyautóban lévő üzemanyag összetételének vizsgálatához szükséges mennyiségű folyadékhoz hozzá kíván jutni.

 

A gyűjtőtartály alacsony üzemanyagszintjét, illetve az ott mért alacsony üzemanyagnyomás értékét tehát az okozta, hogy az üzemanyagtartály legalsó kamrája – amely a gyűjtőtartályt látja el kellő mennyiségű üzemanyaggal – gyakorlatilag üres volt.

 

 

A boxutcában használatos mobil töltőállomás meghibásodása, illetve nem megfelelő működésének eredményeképpen az FIA nem tudta az üzemanyag összetételének vizsgálatához szükséges 1 liternyi mennyiséget kinyerni Mark Webber autójából az erre a célra kialakított mintavevő ponton keresztül, amelyre a technikai szabályzat ide vonatkozó sorai szerint a csapat minden egyéb segítsége nélkül kell, hogy sor kerüljön.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: -1 (from 1 vote)


Címkék: , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Első kerékfelfüggesztés (Lotus, Maláj Nagydíj, 2013)
Szabályos a rugalmas illesztő elem az E21-es felfüggesztésén

A legutóbb megrendezésre került Maláj Nagydíjat követően nyilvánosságra került információk szerint a Lotus Renault E21-es versenyautó első kerékfelfüggesztési rendszere egy...

Az F1-es vezetői ülés
Az F1-es vezetői ülés (Videó)

A Formula-1-es vezetői ülés tökéletesen igazodik a pilóta testéhez. Az egyedi gyártásnak köszönhetően a versenyző minden egyes pillanatban tökéletes egységet...

A koncentráció fontossága
A koncentráció fontossága (Videó)

Aki esetleg azt gondolná, hogy egy versenyautóval 300k/h-ás tempóval száguldani olyan könnyű, meglehetősen nagyot téved. Ha figyelembe vesszük azt, hogy...

Close