Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Technikai ismertető: Új diffúzort fejleszt a McLaren | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Technikai ismertető: Új diffúzort fejleszt a McLaren

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.03.31. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,103
McLaren Mercedes MP4-26 diffuzor (McLaren, Barcelona teszt, 2011.03.08)

A szezon előtti tesztek problémái miatt az ausztrál futamon használt egyszerűsített kipufogó-diffúzor páros fejlesztésén dolgozik a McLaren. © Vodafone McLaren Mercedes

Néhány nappal ezelőtt még arról lehetett beszámolni, hogy a melbourne-i szezonnyitón kiválóan teljesítő Red Bull Racing alakulat által használt kipufogórendszert le fogja másolni a Williams istálló mérnökcsapata, és mint kiderült, nemcsak a grove-i gárda van így ezzel.

Mint ismeretes, a McLaren csapat a téli tesztelések során több ízben is küszködött az idei évre szánt kipufogórendszerével, ami arra a döntésre kényszerítette a wokingi gárda vezetőségét, hogy az Ausztrál Nagydíjon egy leegyszerűsített konfigurációval lépjenek pályára. Mindamellett, hogy a McLaren színeiben szereplő Lewis Hamilton dobogóra állhatott Melbourne-ben, a csapat tovább folytatja a fejlesztéseket a kezdeti kudarcot vallott rendszerén, ami helyett a Red Bull által használt kivitelhez kísértetiesen hasonlító kipufogórendszerrel rajtoltak el az Albert Parkban.

A McLaren számára egyáltalán nem volt szerencsés a szezonnyitó előtt módosítani a versenyautón – hiszen az utolsó barcelonai tesztsorozat után már nem volt lehetőségük pályára lépni -, de mint ahogyan azt látni lehet, a szükség vitte rá őket erre a lépésre. Azt az aprócska részletet sem szabad azonban elfelejteni, hogy a leegyszerűsített kipufogóhoz teljesen más, az eredeti tervekkel ellentétben titán felhasználásával készített diffúzor párosult, melynek nagyobb súlya miatt teljesen át kellett gondolni az autó egyensúlyi beállításait is.

Annak érdekében, hogy a fenti helyzeten javítsanak, a McLaren szakemberei egy jóval kisebb súllyal rendelkező diffúzort kívánnak összeállítani a szezon soron következő Maláj Nagydíjára. A kisebb súly biztosításához azonban más anyagok után kell néznie a mérnököknek. Fontos szempont továbbra is, hogy a kipufogórendszer átalakítását sem szabad figyelmen kívül hagyni, amelynek működési elve szerint a forró égéstermék diffúzor alá történő áramoltatásával nagyobb szívóhatást, és ezzel együtt nagyobb leszorító erőt kívánnak kinyerni a diffúzor által. Ehhez viszont olyan anyagokat kell alkalmazni, amely kis súlya és megfelelő merevsége mellett hőállóságával is kiállja majd a próbát. Éppen ezért a versenyautó-építésben elterjedt szénszálas kompozit anyag mellett ún. PyroSic felhasználásával kívánják majd biztosítani a megfelelő hőállósági jellemzőket.

Azt hiszem a Formula-1 iránt érdeklődők már igencsak sokszor találkozhattak a kompozit anyag fogalmával. Először talán nézzük meg, mit is nevezünk kompozit anyagnak. Nos, azokat az anyagokat illetjük ezzel a névvel, amelyek két vagy több különböző összetételű, és a kicsi méretekben egymástól különálló anyagkombinációkból állnak össze úgy, hogy a pozitív anyagjellemzők fokozása mellett a káros tulajdonságok csökkenjenek. Az alapanyagot mátrixnak, a többi alkotóelemet pedig ún. erősítő fázisnak nevezik. Az előzőleg említett PyroSic mátrixanyaga nem más, mint üveg-kerámia, az erősítő fázis pedig szilícium-karbid. Ez utóbbi szerkezete hasonlatos a gyémántéval, csak a rácsban a szénatomok felét a szintén négy vegyértékelemű szilícium helyettesíti. Ez pedig azt jelenti, hogy minden szénatomhoz négy szilíciumatom, és minden szilíciumatomhoz összesen négy szénatom kapcsolódik.

Red Bull Renault RB7 kipufogó (Red Bull Racing, Ausztrál Nagydíj, 2011.03.26)

A Red Bull által használt kipufogórendszer a Williams csapat mellett a McLarent is megihlette. © Red Bull Racing

A PyroKarb anyag esetében a második fázis szénszálas összetételű, és mindkét kompozit felhasználása leginkább a hajózás, az űrkutatás és természetesen az autósport területén is ismert. A szilícium-karbid összetevőnek köszönhetően az így összeállított anyag akár az 1000°C hőmérsékletnek is képes ellenállni. További nagyszerű tulajdonságaként érdemesnek tartom megemlíteni, hogy ez a fajta kompozit anyag nemcsak az extrém hőállósági tényezőjével vonja magára a figyelmet, hiszen a rendkívül magas üzemi hőmérséklet mellett kiválóan tűri a mechanikai feszültségeket, ill. igénybevételeket is. Ez azért kimagasló tulajdonság, mert amíg az elterjedtebb hőálló fémötvözetek kibírják ugyan a magas hőmérsékletet, de a hosszantartó extrém terhelés hatására ezen anyagokon az idő előrehaladtával repedések jelennek meg.

Nos, elnézést szeretnék kérni mindazoktól, akik esetlegesen túl száraznak tartanák az előző sorokat, de mindenképpen szerettem volna megosztani ezen információkat. Azt hiszem azzal sem mondok újat, hogy a Formula-1 pontosan azért olyan csodálatos, mert a pályán száguldó versenyautók és a bennük dohogó erőforrások jellegzetes hangja már önmagában véve is magával ragadják mindazokat, akik egy kicsit is hajlamosak elcsábulni ezektől a technikáktól. De ha egy kicsikét is mögé nézünk ama láthatatlan színfalaknak, és beleássuk magunkat a miértekbe és a hogyanokba, szembesülhetünk megannyi érdekes és szinte egyedülálló műszaki megoldással, ami ennek a sportnak a sajátja.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Visszajelzés: McLaren Mercedes MP4-26: Továbbfejlesztett diffúzor | Formula1Tech

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A verseny rajtja (Ausztrál Nagydíj, 2011.03.27)
Vége az első felvonásnak (Ausztrál Nagydíj, 2011) – 1. rész

A téli hónapokat követően végre valahára elkezdődhetett a 2011-es Formula-1-es világbajnoki szezon, amely az eredeti forgatókönyv szerint a Bahreini Nagydíjjal...

Sebastian Vettel (Red Bull Racing , Ausztrál Nagydíj, időmérő, 2011.03.26)
Red Bull-Renault RB7: Mennyire hajlik az első légterelő szárny?

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat követően úgy tűnik, kezdik ízekre szedni a futamgyőztes Red Bull istállót. Mindamellett, hogy a 2010-es szezont...

A rajt előtti pillanatok (Ausztrál Nagydíj, 2010.03.28)
Hosszabb előzési szakaszt jelölnek ki a Maláj Nagydíjon

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon nem igazán aratott túlzottan nagy sikert a pilóta által menetközben állítható hátsó légterelő szárny. A verseny...

Close