Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Technikai ismertető: McLaren Mercedes MP4-28 | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Technikai ismertető: McLaren Mercedes MP4-28

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.02.03. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,514

McLaren Mercedes MP4-28 bemutató (McLaren, Woking, 2013.01.31)

A Lotus csapatot követően a McLaren is nyilvánosságra hozta a 2013-as évre tervezett vadonat új konstrukcióját, amely az elmúlt évben használt elnevezés metodikáját követve az MP4-28-as kódnevet kapta. A Mercedes erőforrással felvértezett új négykerekű külső megjelenését tekintve szinte kísértetiesen hasonlít a 2012-es évben használt elődjéhez, viszont kissé alaposabban szemügyre véve az ezüstszínű betontorpedót, felfedezhetőek kisebb nagyobb mértékű módosítások.

 

Mivel a Nemzetközi Automobil Szövetség a soron következő 2013-as évre vonatkozóan a technikai szabályzatot illetően nem vezetett be jelentős mértékű változtatásokat, így az idei évben 50-dik születésnapját ünneplő wokingi csapat sem formálta át jelentős mértékben az elmúlt idényben már megszokottá vált konstrukció külső megjelenését. Mindamellett, hogy az MP4-28-as kecses vonalvezetésű orrkúpján a technikai szabályzat előírásainak megfelelő töréspont ezúttal sem vált láthatóvá, túlságosan nagy meglepetést nem okozhat, viszont az olyan technikai újítások, mint amit az új versenyautó első- és hátsó kerékfelfüggesztési rendszerét illetően a McLaren mérnökcsapata véghezvitt a tavalyi modellhez képest, már annál inkább.

 

Az MP4-28-as bemutató autóra épített aerodinamikai elemek tekintetében jelentős mértékű előrelépést és fejlesztést nem igazán lehet megemlíteni, de abban biztosak lehetünk, hogy a szezon előtti tesztsorozatok alkalmával jó néhány műszaki megoldás pályára kerül majd, hogy végül a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjra a megfelelő beállítások mellett a minél jobb menetteljesítményt biztosító aerodinamikai konfiguráció kerülhessen majd fel a McLaren 2013-as négykerekűjére.

 

 

Első légterelő szárny

 

McLaren Mercedes MP4-28 első légterelő szárny (McLaren, Woking, 2013.01.31)

Az MP4-28-as versenyautón megjelent első légterelő szárny a 2012-es év utolsó futamain használt műszaki megoldásokat idézi (Fotó: Vodafone McLaren Mercedes)

A McLaren 2013-as bemutató autóján látható első légterelő szárny tulajdonképpen a tavalyi év végén, a novemberi nagydíjhétvégéken alkalmazott változatot idézi. Mindamellett, hogy a főprofil külső megjelenése, a véglezáró lapok, a hátsó légterelő profilok és nem utolsó sorban a lépcsős szárnyelemek tekintetében sem fedezhetőek fel jelentős mértékű változtatások, a szezon előtti tesztelések során minden bizonnyal az MP4-28-as ezen aerodinamikai összetevője is át fog majd alakulni.

 

A 2012-es évben a mezőny többi résztvevőjéhez hasonlóan természetesen a McLaren is kereste azokat a műszaki megoldásokat, amelyek még megfelelnek ugyan az érvényben lévő technikai előírásoknak, de azok határmezsgyéin mozogva olyan első légterelő szárnyakat próbáltak megalkotni, amelyek a kellő menetstabilitás mellett a sebesség növelését is képesek voltak biztosítani. Megpróbálták az első légterelő szárny szerkezeti jellemzőinek azon összetevőit kihasználni, amelynek köszönhetően a versenyautó sebességétől, és az első légterelő szárnyról leváló légáramlatok aerodinamikai terhelésének hatására az autó első szárnyának két vége közelebb került a pálya felületéhez, és az így kialakuló kisebb közegellenállásnak köszönhetően nagyobb sebesség elérését tette elérhetővé.

 

A jobb menetjellemzők, a jobb menetteljesítmény és nem utolsó sorban a minél jobb sebességviszonyok biztosítása érdekében ez a fajta harc a 2013-as évben is tovább fog majd folytatódni, viszont a csapatoknak, és ebből adódóan a McLarennek is korlátozottak a lehetőségeik. De mit is jelent ez valójában az MP4-28-as első légterelő szárnyára vonatkozóan?

 

Mindamellett, hogy a bemutató autón látható első légterelő szárny külső megjelenését tekintve nem változott a 2012-es évben már látott megoldásokhoz képest – amelynek hátterében természetesen egyrészt az első szárny kivitelét érintő technikai szabályok változatlansága áll -, a szerkezeti kialakítását tekintve már más a helyzet. Az FIA ugyanis az idei évre vonatkozóan további szigorításokat vezetett be az első légterelő szárnyak flexibilitásának és torziós alakváltozásának kontrollálása érdekében. Ennek megfelelően pedig az első kerék tengelyvonalához képest nemcsak egy ponton, a korábban meghatározott 790mm-es távolságban fog majd történni a szárny elcsavarodási képességének vizsgálata. Az új szabályozás értelmében ugyanis az előző mérési ponthoz képest 150-150mm-rel előrébb és hátrébb, azaz az első tengely vonalától 940mm-rel előre, és 640mm-rel hátra is megtörténik majd a szárnyak főprofiljának terhelése, a torziós deformáció mértékének megállapítása érdekében. Éppen ezért tehát a wokingi csapat mérnökeinek a főprofil szerkezeti összetételén változtatniuk kellett, hogy a megfelelő módon alkalmazott szénszálas kompozit rétegek kialakításával eleget tegyenek a Nemzetközi Automobil Szövetség által meghatározott kritériumoknak, és mindezt úgy tegyék, hogy közben a kellő mértékű, az adott légterelő elemtől a szükséges mértékű aerodinamikai leszorító erő biztosított legyen.

 

 

Orrkúp

 

McLaren Mercedes MP4-28 orrkúp (McLaren, Woking, 2013.01.31)

A McLaren csapat élt az FIA által biztosított lehetőséggel, és egy kozmetikai panellel eltakarták a lépcsős orrkúp töréspontját (Fotó: Vodafone McLaren Mercedes)

Az FIA 2012-es szezonra bevezetett technikai szabálymódosításai jelentős mértékben érintették a versenyautók orrkúpjának kialakítását. Az egy évvel ezelőtt megrendezett autóbemutatókon sokakat igencsak kellemetlenül érintett, amikor a lepel alól előbukkant versenyautók orrkúpja a direktívában megadott magassági határértékek teljesítése érdekében az első kerékfelfüggesztéshez közel egy igencsak markáns töréspontot tartalmazott. A McLaren azonban nem kis meglepetést okozva a többségtől eltérően másmilyen műszaki megoldást alkalmazott, amelynek eredményeképpen úgy tudta teljesíteni a Nemzetközi Automobil Szövetség szigorítását, hogy egy kecses megjelenésű orrkúppal látta el autóját.

 

A Formula-1-es versenyautók tervezése és megépítése során a mérnökök arra törekednek, hogy a lehető legjobb mértékben megemeljék az autó elülső részét, amelynek hatására jobb áramlási viszonyokat lehet kialakítani az orrkúp alatt található fordítólemezek, a padlólemez és nem utolsó sorban az oldaldoboz előtt található homloklemezek irányába. Az FIA által bevezetett új regulákkal azonban módosították az orrkúp és a biztonsági cella között található válaszfal keresztmetszetének megengedett méretét, amely a 2012-es autók esetében 275mm-es magasságban (ez a méret az orr és a pilótafülke találkozásánál 400mm) és 300mm-es szélességben készülhetett el. Ennek a területnek a méretkorlátozása természetesen korábban is megfigyelhető volt a Formula-1-ben, és a mérnökök úgy próbáltak ezen a részen minél jobb aerodinamikai hatékonyságot elérni, hogy az adott konstrukcióhoz igazodva egyedileg változó nagyságú rádiuszokat alakítottak ki a karosszériaelemek élei mentén.

 

Az F1-es versenyautó orr-részének kialakítása jelentős mértékben befolyásolja a konstrukció elülső részének menetjellemzőit. Mindamellett, hogy hatással van az autó aerodinamikai karakterisztikájára, a magasabbra emelt tömegközéppont ellenére is megfelelő stabilitást lehet elérni általa. A viszonylag széles és lapos orrkúpra vonatkozó módosított előírások alapján tehát az orrkúp és a referencialemez közötti távolság maximuma 550mm lett, míg a válaszfal mögötti terület magassága továbbra sem haladhatta, meg a 625mm-es határértéket, amely az idei szezonban sincs másként.

 

A 2012-es évben bevezetett új szabályozás hátterében a Nemzetközi Automobil Szövetség azon törekvése állt, hogy a magasabb építésű orrburkolatok száműzésével csökkenteni akarták az úgynevezett ráfutásos balesetek kialakulásának esélyét, továbbá az oldalirányú ütközések során csökkenteni kívánták a pilóta fejsérülésének lehetőségét.

 

A lépcsős orrkúpok megjelenése azonban a csapatok között is megosztotta a véleményeket, ezért az FIA úgy határozott a 2013-as évre vonatkozóan, hogy a technikai szabályzatban rögzített szempontok teljesülése mellett egy kiegészítő burkolati elemmel engedélyezi a töréspont elrejtését. A kiegészítő panel segítségével tehát a csapatoknak lehetősége lesz arra, hogy az orr-rész magassági kritériumai miatt létrejött szintkülönbséget kiegyenlítsék, és segítségével folyamatos vonalvezetésű, ívelt orrkúp megjelenését keltsék.

 

A Nemzetközi Automobil Szövetség által a lépcsős orrkúpokon lévő töréspont eltakarására definiált kiegészítő panel használata a 2013-as évben nem kötelező a csapatok számára, csupán egy ajánlás. Mindamellett, hogy a McLaren Mercedes MP4-28-at megalkotó szakemberek éltek a kozmetikai panel használatának lehetőségével, ez az új, látszólag jelentéktelennek tűnő szabálymódosítás jóval nagyobb hozadékot jelentett a wokingiak számára.

 

A 2012-es évben a McLaren szakemberei az autó orr-részét érintő magasságbeli korlátozások teljesítése mellett úgy határoztak, hogy az akkori tervezési filozófiájukhoz és a jobb futómű-geometriához az a fajta műszaki megoldás illeszkedik a legjobban, ha az autó elülső részét alacsonyabbra építik, és ezáltal a súlypontot is közelebb viszik a pálya felületéhez. Ezzel szemben viszont az MP4-28 orrkúpja esetében az egyik legnagyobb változás nem más, mint annak magassági méretén elvégzett módosítás. A hozzávetőlegesen 75mm-rel magasabb elülső rész természetesen tökéletes módon igazodik a technikai direktívákhoz, és mindamellett, hogy a McLaren alkalmazza az FIA által engedélyezett kozmetikai panelt, azzal, hogy nagyobb teret biztosítanak a versenyautó orrkúpja alatt, fokozni lehet az előzőekben említett, a padlólemez és nem utolsó sorban a diffúzor tekintetében elengedhetetlen aerodinamikai hatékonyságot.

 

 

Kerékfelfüggesztés

 

McLaren Mercedes MP4-28 első kerékfelfüggesztés (McLaren, Woking, 2013.01.31)

A tavalyi Ferrari F2012-es autón látott rendszerhez hasonlóan az MP4-28-as konstrukció is vonórudas első kerékfelfüggesztést kapott (Fotó: Vodafone McLaren Mercedes)

Az orrkúp változtatásánál említett magasabb súlypont velejárójaként a McLaren mérnökei egy merész gondolattal módosították a tavalyi évben használt MP4-27-es konstrukció első kerékfelfüggesztését, és a Ferrari F2012-n megjelent műszaki megoldáshoz hasonlóan a wokingiak is áttértek a vonórudas rendszerre, amelyet a maranellóiak előtt legutoljára a 2001-es szezonban szerepelt egykori Minardi istálló által használt PS01-es konstrukción láthattunk. Éppen ezért kétségtelen, hogy a McLaren 2013-as versenyautójának ezen része nem kis várakozást jelent a csapat, a technikai szakemberek, és nem utolsó sorban az alakulat szurkolói, támogatói számára.

 

A wokingi gárda tehát egy innovatív jellegű újításként a 2013-as szezonra az első kerékfelfüggesztés geometriáját és a felfüggesztő karok mechanikai kialakítását módosította, mely szerint az MP4-28-as elülső része vonórudas rendszert mondhat magáénak. A nyomórudas rendszerről történő átállás igencsak átgondolt mechanikai tervezést igényelt, amelynek menetdinamikai és aerodinamikai szempontból is vannak előnyei. Ezzel a technikai fejlesztéssel elérték továbbá, hogy az autó súlypontja kedvezőbben módosult, amely a menetdinamikai szempontokat tekintve szintén előnyére válhat az új konstrukciónak. A McLaren minden bizonnyal végzett szimulációkat a vonórudas első kerékfelfüggesztéssel kapcsolatban, de ami a kialakítás kapcsán kérdésként merülhet fel – amit a szezon előtti tesztek során lesznek képesek igazán megtapasztalni -, hogy mindez miként fog majd hatni az első kerekekre, illetve azok kopási jellemzőire.

 

Az MP4-28-as konstrukció esetében kihasználva az autó orra alatt megtartott nagyobb területet – a technikai szabályok adta kereteken belül a McLaren mérnökei a legmagasabb ponton hagyták az orr ezen részét -, a himbakarok és a lengéscsillapító elemek fordított beépítésével kialakult vonórúd a kerékagyban lévő csonkállvány felső pontjától kiindulva az orrelem alsó részén csatlakozik az autóhoz, nagyjából 10…15°-os szögben. Ezzel a kialakítással nyert kedvezőbb súlypont pedig vélhetően a kerékvető köveken történő áthajtáskor, és a kanyarok teljesítése során megkövetelt menetstabilitás tekintetében előnyére válhat majd az új konstrukciónak.

 

Az újratervezett első kerékfelfüggesztés további érdekessége, hogy a felső háromszög alakú keresztlengőkar csatlakozási pontja rendkívül közel helyezkedik el a karosszéria felső részéhez. Ennek hátterében természetesen a vonórudas rendszerre történt átállás említhető, mégpedig abból a célból, hogy a vonórúd adott versenypályára történő beállítása egyszerűbb legyen. A vonórúd vízszinteshez közeli beépítési helyzete szintén kedvezően hat a megfelelő súlypont biztosításához, mindamellett, hogy az adott geometria aerodinamikai előnyökkel is jár.

 

A hátsó kerékfelfüggesztés esetében a McLaren szakemberei megtartották a tavalyi évben is használt vonórudas rendszert, viszont az autó ezen területe sem maradt érintetlen. A Formula-1-es versenyautók hátsó vonórudas kerékfelfüggesztésének jellemzője, hogy a kerékabroncsban lévő csonkállványhoz rögzített vonórúd a karosszéria alsó pontjához csatlakozik, és a végén lévő himbakar is alsó ponton helyezkedik el.

 

McLaren Mercedes MP4-28 hátsó kerékfelfüggesztés (McLaren, Woking, 2013.01.31)

A különleges kialakítású felső lengőkart kapott a McLaren Mercedes MP4-28-as hátsó vonórudas kerékfelfüggesztése (Fotó: Vodafone McLaren Mercedes)

A himbakarok esetében érdemes megemlíteni továbbá, hogy a forgástengelye mentén torziós rugót helyeznek el. Az alkalmazott konstrukció előnye a kis méret, és az adott versenypályára történő konfiguráláshoz viszonylag kevés időráfordítás szükséges annak cseréjéhez. A himbakarok végéhez rögzített lengéscsillapító elemek elhelyezéséről pedig még annyit érdemes megemlíteni, hogy az első kerékfelfüggesztés tekintetében vízszintes pozícióban is szokás beépíteni, és a hátsó kerékfelfüggesztés rendszere esetén pedig a sebességváltó házának felső pontján szokott általában megjelenni, hogy a szerelők a lehető legkönnyebben hozzá tudjanak férni az esetleges beállítások elvégzése érdekében. A vonórúd alkalmazásának további előnye, hogy alkalmazásával a kerékfelfüggesztő karok között optimálisabb légáramlás biztosítható a diffúzor és a hátsó légterelő szárny irányába.

 

Az MP4-28-as hátsó kerékfelfüggesztési rendszerével kapcsolatban további érdekesség, hogy a bemutató autón látott műszaki megoldás leginkább a Red Bull Racing csapat által alkalmazott kivitelt idézi. A tavalyi évben világbajnoki címet szerzett alakulat már az RB5-ös konstrukciótól kezdve alkalmazza azt a fajta megoldást, miszerint a hátsó kerékfelfüggesztési rendszer egyik lengőkarja egyben beburkolja az autó hajtótengelyét is, mint ahogyan az most az MP4-28-as esetében is megfigyelhető. Ennek elsősorban aerodinamikai előnyei vannak, hiszen a hátrafelé karcsúsodó oldaldoboz, valamint a sebességváltó háza mentén elhaladó légáramlatok útjába nem kerül bele a kerékfelfüggesztés mellett a hajtótengely is, ami pedig a diffúzor aerodinamikai áramlásképére nézve fejti ki pozitív hatását.

 

A hátsó felfüggesztés geometriájával kapcsolatban további érdekességként említhető a felső háromszög alakú keresztlengőkar kialakítása is. Az előrenyúló villaelem a sebességváltó felöli szakaszán jóval keskenyebb kivitelt kapott, mint ami a hátsó kerékhez csatlakozó szakaszon látható. A konstrukció lényege nem más, mint hogy aerodinamikai szempontból megpróbálták megfelelő módon optimalizálni azt az MP4-28-as hátsó légterelő szárnyához, és annak igencsak alacsonyra épített rúdszárnyához, hozzásegítve ezzel az autó hátsó részének megfelelő aerodinamikai karakterisztikájának biztosítását.

 

 

Az oldalsó kocsiszekrény és a kipufogó

 

McLaren Mercedes MP4-28 oldalsó kocsiszekrény (McLaren, Woking, 2013.01.31)

Az MP4-28-as autó oldalsó kocsiszekrénye jelentős átalakításon ment keresztül a Coanda-kipufogó hatékonyságának növelése céljából (Fotó: Vodafone McLaren Mercedes)

A versenyautó hátsó traktusának aerodinamika jellemzőit jelentős mértékben befolyásolja, hogy az oldalsó kocsiszekrény milyen módon van kialakítva, valamint azon adott esetben milyen egyéb aerodinamikai kiegészítőket alkalmaznak. Az oldaldoboz felső felülete mentén elhaladó légáramlatok ugyanis segíteni tudják a Coanda-effektuson alapuló kipufogórendszer aerodinamikai szerepét. Az MP4-28-as versenyautó bemutatatott változatán ezúttal (még) nem láthatjuk azt a fajta vízszintes elhelyezésű légterelő profilt, amelyet az oldaldoboz elülső pereme fölött a tavalyi évben alkalmazott a wokingi gárda.

 

A McLaren mérnökei azonban az áramlásképek optimalizálása érdekében jól látható fejlesztést végeztek az oldalsó kocsiszekrény légbeömlő nyílása feletti területen, ahol egy külön eltávolítható panel jelzi számunkra, hogy a csapat adott esetben az oldaldobozban kialakuló meleg levegő minél hatékonyabb kivezetése, és annak aerodinamikai célokra történő felhasználásához egy kivezető nyílást tartalmazó panelt is el tudnak helyezni. Mindamellett, hogy a McLaren jelenlegi verzióján nem láthatjuk a 2012-es évben alkalmazott vízszintes légterelő profilt, az orrkúp felől érkező, és az oldaldoboz felett továbbhaladó áramlásviszonyok javítása érdekében az MP4-28-as autó visszapillantó tükrei egy megközelítőleg „L” profilhoz hasonlítható tartókonzolt kaptak. Továbbá, az oldalsó kocsiszekrény áttervezett légbeömlő nyílásához igazodva a bemutató autón meglehetősen kis méretben elkészített homloklemezek implementálása valósult meg.

 

Az oldalsó kocsiszekrény hátsó, a sebességváltó irányába elkeskenyedő területe a tavalyi évben alkalmazásba vett, és a 2013-as konstrukcióra átörökített Coanda-kipufogóhoz lett igazítva, amely feltehetően a szezonnyitó futam előtti időszakban további finomításokon megy majd keresztül. Az oldaldoboz padlólemez feletti, befelé szűkülő felületének köszönhetően a padlólemez felett aerodinamikai szempontból egy légcsatorna lett kialakítva, amely az MP4-28-as autó hátsó traktusának menetstabilitását segíti úgy, hogy az autó mögött kilépő légáramlatokkal a diffúzort is maximális módon ki szeretnék használni az optimális aerodinamikai tapadás érdekében.

 

Az MP4-28-as kipufogó-végződését övező, fekete színű hővédő burkolati elemek is azt kívánják sejtetni, hogy ezen ideiglenes darabok is átalakuláson mennek majd keresztül a szezon előtt megrendezett tesztek alkalmával.

 

A tavalyi évben alkalmazott megoldáshoz hasonlóan az MP4-28-as konstrukció megőrizte a kipufogóval fújt diffúzorok betiltását követően megjelent, Coanda-effektuson alapuló kipufogórendszert. A versenyautó oldalsó kocsiszekrényén a kipufogórendszer végződése az oldaldobozon kialakított, sokkal inkább egy légcsatornához hasonlítható szakaszon keresztül a padlólemez irányába tereli a kipufogórendszeren keresztül távozó forró levegőt. A Formula-1-ben mára hétköznapi szóhasználattá érett Coanda-effektus által ismert hatásnak köszönhetően az elölről érkező, az oldaldoboz felületéről alááramló, és a kipufogóból távozó levegő a padlólemez irányába halad tovább. Ennek hatására a diffúzor alatt kialakuló áramlásviszonyok eredményeképpen csökken az ott elhaladó légáramlatok aerodinamikai nyomása, és az így keletkező nagyobb nyomáskülönbségnek köszönhetően nagyobb aerodinamikai leszorító erő alakul ki.

 

McLaren Mercedes MP4-28 kipufogó (McLaren, Woking, 2013.01.31)

A tavalyi évhez hasonlóan a McLaren a 2013-as szezonban is a Coanda-effektuson alapuló kipufogórendszert fogja alkalmazni (Fotó: Vodafone McLaren Mercedes)

A Coanda-effektusnak köszönhetően az oldalsó kocsiszekrény hátsó részének felületét a meleg levegő, valamint az elölről érkező légáramlatok egy bizonyos pontig követik, majd áramlásleválást követően a padlólemez irányába haladnak tovább, és végül a hátsó kerék és a padlólemez között a diffúzor alá áramlik. A karosszériára ráhajló levegő görbült áramvonalai miatt megnő a nyomáskülönbség a burkolati elemtől távolabb levő ponthoz képest, és az így kialakuló nyomásviszonyok hatására az autó karosszériájára, vagy éppen a padlólemezére ható aerodinamikai leszorító erő jön létre.

 

 

Az MP4-28-as első légterelő szárnyához hasonlóan a bemutató autón látható hátsó légterelő szárny sem mutat jelentős mértékű fejlesztést, csakúgy, mint az a fékfűtés légbeömlő nyílásainál kialakított légterelő elemek esetében sem. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a McLaren mérnökei figyelmen kívül hagyták volna az autó ezen területeit, csupán nem kívánják idő előtt minden egyes fejlesztésüket a világ szeme elé tárni.

 

A McLaren csapat számára a 2013-as évben is a Mercedes AMG biztosítja a szükséges V8-as motorokat, csakúgy, mint a fékezések során keletkező kinetikai energia eltárolására és újrahasznosítására alkalmas KERS-t. Információk szerint a KERS tekintetében is végeztek némi fejlesztést a csapatnál, míg az elektronikai rendszer és az akkumulátorok tekintetében mindez egyetlen modulként továbbra is az üzemanyag-tartály alatt kerül elhelyezésre az MP4-28-as esetében is.

 

A wokingi csapat mérnökgárdája tehát nem volt tétlen az elmúlt hónapokban, amelyről a vadonat új ezüstnyíl megjelenése, és az előzőekben ismertetett fejlesztések is tanúskodnak. De hogy mindez elegendő lesz-e a tavalyi évben oly sokszor tapasztalt megbízhatósági problémák kiküszöböléséhez, egyelőre még nyitott kérdés marad.

 

 

A McLaren Mercedes MP4-28 műszaki adatai:

 

Karosszéria: A McLaren által készített szénszálas/alumínium kompozit anyagból készített, préselt méhsejt szerkezetű anyagból áll, amely elöl és hátul ütközési zónát tartalmaz. A karosszéria magában rejti a speciális kialakítású üzemanyag-tartályt is. Különálló motorburkolat, oldalsó kocsiszekrény, padlólemez és integrált első légterelő szárnyat tartalmazó orrkúp.

 

Első kerékfelfüggesztés: A karosszéria alá épített torziós rugót tartalmazó rendszer, amely vonórúd és könyökemelő segítségével kontrollált duplavillás lengőkart tartalmaz

 

Hátsó kerékfelfüggesztés: A karosszéria alá épített torziós rugót tartalmazó rendszer, amely vonórúd és könyökemelő segítségével kontrollált duplavillás lengőkart tartalmaz

 

Elektronika: McLaren Electronic Systems vezérlő egység segítségével valósul meg a karosszériát és a motort érintő adatok gyűjtése. A McLaren Electronic Systems készíti az autó műszerfalát, a feszültségszabályzó rendszert, az érzékelőket és az adatelemző, valamint a telemetriai rendszereket.

 

Kenőanyagok és folyadékok: Mobilith SHC™ 1500 kenőanyag, amely többek között a hajtótengelynél is alkalmazva van, amely a forró kipufogógázokkal szemben tökéletesen ellenáll; Mobilith SHC™ 220 kenőanyag, amely a kerámiacsapágyak esetében van alkalmazva, és segíti a maximális sebesség és futásteljesítmény biztosítását; Mobil SHC™ hidraulika olaj, amely több mint 200 bar nyomás mellett akár 100°C-os hőmérsékletnek is ellen kell állnia. Ez utóbbit alkalmazzák a sebességváltót, a gázpedált és nem utolsó sorban a DRS-t működtető rendszerben.

 

Gumik: Pirelli P Zero

 

Rádió: Kenwood

 

Kerekek: Enkei kovácsolt magnézium

 

Féknyergek: Akebono

 

Fék fő-munkahenger: Akebono

 

Akkumulátor: GS Yuasa Corporation

 

Kormánymű: McLaren szervomotoros kormányzás

 

Műszerek: McLaren Electronic Systems

 

Festés: AkzoNobel és Sikkens termékek

 

Üzemanyag tartály: ATL biztonsági cella

 

Hátsó légterelő szárny: A pilóta által állítható légterelő elem (DRS)

 

Lengéscsillapító: Koni

 

Versenyzői ülés: A McLaren által szénszálas anyagból készített, amely a pilóta testformájához van kialakítva

 

Sebességváltó: A McLaren által kifejlesztett, kézi működtetésű, szénszálas kompozit anyagból készült, hátramenetet is tartalmazó 7-fokozatú váltómű

 

Kuplung: Kézi működtetésű, szén/szén

 

Hűtőrendszer: McLaren Mercedes

 

 

A motor műszaki adatai:

 

Megnevezés: Mercedes-Benz FO 108F

Hengerszám: 8

Űrtartalom: 2.4 l

Fordulatszám: max. 18.000 ford/perc (amely megfelel az FIA előírásainak)

A hengerek elrendezése: 90°

Max. dugattyú méret: 98 mm

Szelepek száma: 32db

Üzemanyag: ExxonMobil, nagy teljesítményt biztosító, ólommentes (5.75%-ban biológiai eredetű összetevőket tartalmaz)

Gyújtógyertya: NGK által gyártott, kifejezetten a Formula-1 számára tervezve

Kenőanyagok: Mobil 1 (nagy teljesítményt, alacsonyabb felületi súrlódást és jobb kopásállóságot biztosít)

Súly: <95 kg

Szelepműködtetés: pneumatikus

Gázszabályzás: hidraulikus

 

 

A KERS Hybrid rendszer műszaki adatai:

 

Típus: Mercedes-Benz

e-Motor: A hajtásláncba épített elektromos motor/generátor

ESS: Integrált energiatároló cellák és erősáramú elektronika

Teljesítmény: 60 kW

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Technikai ismertető: McLaren Mercedes MP4-28, 5.0 out of 5 based on 5 ratings


Címkék: , , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Lotus E21 bemutató (Lotus, Enstone, 2013.01.28)
Technikai ismertető: Lotus Renault E21

A Formula-1-es világbajnokság 2013-as idénye a Lotus F1 Team által január 28-án, a csapat YouTube csatornáján élőben közvetített ünnepélyes bemutatóval...

A DRD kialakítása (Lotus, Német Nagydíj, 2012)
Utolsóból első: Hamarosan érkezik a 2013-as Lotus

A Marussia alakulat mellett már csak a Lotus F1 Team maradt hallgatag a 2013-as szezonra szánt új versenyautójuk bemutatójának időpontját...

Autóbemutató (Caterham F1 Team, 2012.01.25)
Idejében elkészül a Caterham 2013-as versenyautója

Annak ellenére, hogy még nem lehet tudni, ki lesz Charles Pic csapattársa a Caterham F1 Team-nél, a csapat gőzerővel készül...

Close