Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Technikai ismertető: McLaren Mercedes MP4-27 | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Technikai ismertető: McLaren Mercedes MP4-27

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.02.03. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 5,031
McLaren Mercedes MP4-27 (McLaren Mercedes, Wokingi bemutató, 2012.02.01)

A 2012-es mezőnyből a McLaren nyitotta meg a klasszikus autó-bemutatók sorát. © Vodafone McLaren Mercedes

Az elmúlt héten a Caterham F1 Team fedte fel a 2012-es szezonra tervezett versenyautóját, de miután az ex-Lotus istálló az angol F1 Racing magazin oldalain megjelent fotókkal tette ezt meg, a klasszikus értelemben vett bemutatók sorát a McLaren Mercedes nyitotta meg. A wokingi alakulat központjában megrendezett eseményen a csapat két pilótája, Jenson Button és Lewis Hamilton rántotta le a leplet a vadonat új, MP4-27-es kódnevet viselő konstrukcióról.

A 2012-es évben életbe lépett technikai szabálymódosítások ismeretében, valamint a fentiekben említett, CT01-es Caterham lépcsős kialakítású, meglehetősen bizarr küllemű orrkúpja láttán sokan azt gondolhatták, hogy a McLaren is ehhez hasonló dizájnnal fog majd megjelenni. Azt hiszem az első és talán legnagyobb megdöbbenést az jelentette, amikor ennek az ellenkezőjével szembesülhetett az, aki megpillantotta az új négykerekűt, amely a szokványosnak mondható, lefelé ívelő orrelemet viselt a bemutató alkalmával. Arról azonban nem szabad megfeledkezni, hogy a csapatok rendelkezésére álló szezon előtti tesztsorozatokon még tovább fognak alakulni a versenyautók aerodinamikai- és karosszéria elemei, amely természetesen a McLaren részéről sem lesz másként.

De nézzük meg néhány gondolatban, hogy pontosan milyen paraméterekkel kell a 2012-es versenyautók orrkialakítását megoldaniuk a csapatoknak.
A korábbi években a Formula-1-es alakulatok igyekeztek úgy eljárni a versenyautók tervezése során, hogy a lehető legjobb mértékben megemeljék az autó elülső karosszériaelemeit, aminek hatására jobb áramlási viszonyokat lehet biztosítani az orrkúp alatt helyet foglaló fordítólemezek és az oldaldoboz előtt lévő homloklemezek irányába. Az FIA által bevezetett új szabálymódosításokkal meghatározták az orrkúp mögött lévő válaszfal keresztmetszetének megengedett méretét is, amely a 2012-es autók tekintetében 275mm-es magasságban (ez a méret az orr és a pilótafülke találkozásánál 400mm) és 300mm-es szélességben készülhet el. Ennek a területnek a méretkorlátozása természetesen korábban is jelen volt, de a csapatok úgy próbáltak ezen a részen minél jobb aerodinamikai hatásfokra szert tenni, hogy egyedileg változó nagyságú rádiuszok készültek a karosszériaelemek éleire.

A versenyautó orrelemének, és az azt körülvevő terület megfelelő kialakítása több szempontból is rendkívül kritikus. Befolyásolja ugyanis az autó elülső részének aerodinamikai teljesítményét, és a magasabb tömegközéppont ellenére jobb stabilitást tud eredményezni. A széles és lapos orrkúp kialakítására vonatkozó módosított előírások alapján tehát az orrkúp és a referencialemez közötti távolság nem lehet 550mm-nél nagyobb, míg a válaszfal mögötti terület magasságának maximuma továbbra is 625mm-ben lett meghatározva.

A 2012-es évben életbe lépett új előírások hátterében az áll, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség igyekszik megakadályozni az ún. ráfutásos balesetek kialakulását, amelyre sajnos az elmúlt szezonban is volt már példa.

Az oldaldoboz trapéz alakú légbeömlője (McLaren Mercedes, Wokingi bemutató, 2012.02.01)

A tavalyi szezon U-alakú oldaldoboza helyett trapéz formájú légbeömlőkkel ellátott kocsiszekrényt kapott az új konstrukció. © Vodafone McLaren Mercedes

A McLaren technikai gárdája által tervezett és megépített MP4-27-es négykerekű első ránézésre a tavalyi szezonban használt konstrukciót juttathatja az eszünkbe, és valljuk be joggal. Ezt természetesen nemcsak annak festése miatt lehet elmondani, hiszen az autón lévő első- és hátsó légterelő szárny, valamint a motorburkolat jellemző vonalvezetése is ezt tükrözi. Az új szerzeményen megjelent orrkialakítás is jóval letisztultabb, mint például amit a Caterham Renault CT01 esetében már láthattunk. Ezen meghatározó külső jegyek alapján joggal élhetünk azon kifejezéssel, hogy a McLaren nem egy koncepcionálisan megváltoztatott versenyautót prezentált a wokingi bemutatón, sokkal inkább a 2011-es idényben használt MP4-26-os evolúciójáról van szó. Annak ellenére, hogy ezen külsőségek rokon vonást hordoznak az elődre vonatkozóan, minden bizonnyal a karosszériaelemek alatt megbújó egyéb szerkezeti kialakítások tekintetében van több-kevesebb fejlesztés.

Egy új Formula-1-es versenyautó tervezése során a mérnököknek törekedni kell arra, hogy az autóhoz tartozó minden egyes alkatrészt megfelelő módon optimalizáljanak, annak érdekében, hogy az általuk összeépített, és meglehetősen komplex egység által képviselt teljesítmény néhány százalékban javuljon az előző évben alkalmazott megoldásokhoz képest. A 2011-es idényben használt autóhoz való hasonlatosságot tovább fokozza az MP4-27-es tengelytávja is, amely minden bizonnyal változott némileg, de alapjaiban véve közel áll az egy évvel ezelőtti verzióhoz.

Az elmúlt szezonban nagy népszerűségnek örvendett a kipufogóval fújt diffúzorok alkalmazása, amely komoly aerodinamikai előnyt jelentett a versenyautóra ható aerodinamikai leszorító erő fokozásának tekintetében. A kipufogóból kiáramlott forró égésterméket ugyanis a versenyautó padlólemeze, illetve diffúzora alá vezették, és a meleg levegő kedvező aerodinamikai jellemzőjéből eredően fokozni tudták az autóra ható szívóhatást. Mivel az FIA a 2012-es évtől kezdődően nem engedi, hogy a motorvezérléssel befolyásolt égéstermék-áramlást a padlólemez aerodinamikai hatékonyságának növelésére felhasználják, ezért kétségtelen, hogy a csapatok számára az egyik legnagyobb kihívást az fogja majd az idei esztendőben jelenteni, hogy miképpen oldják meg a fentiekben említett korlátozásból eredő leszorító erő hiány pótlását a versenyautó hátsó- és természetesen az első tengelyére vonatkozóan is.

Első ránézésre tehát a McLaren MP4-27-es versenyautója nem radikális módosítása a tavalyi évben használt modellnek, és az újonnan bevezetésre kerülő technikai szabályoknak történő megfelelés eredményeképpen sem igazán egy agresszív fejlesztésű négykerekűről van szó. Mindezek ellenére azonban az ezüstszínű négykerekű vonalvezetése szemet gyönyörködtető, és az autó egyes területeit végignézve a 2011-es modell körültekintő és logikus továbbfejlesztése valósult meg.

Új kivitelű kipufogórendszer (McLaren Mercedes, Wokingi bemutató, 2012.02.01)

A 2012-es évre szánt versenyautó kipufogó-végződése egyedi burkolattal lett ellátva. © Vodafone McLaren Mercedes

Az MP4-27-es külső jegyei közül talán nem tűnik számottevőnek, de mégis egy pillanatra magához ragadják a tekintetet az Enkei által gyártott, kovácsolt magnéziumból készített kerékabroncsok. A fekete színben megjelent elemek küllőitől kifelé haladva látható, hogy a teljes kerület mentén érdekes kivitelű, rácsszerű perforációkat alakítottak ki, ami minden bizonnyal a kedvezőbb súly mellett jobb levegőáramlást is képes biztosítani, amely a fékeknél kialakuló meleg levegő mielőbbi elvezetését tekintve fontos lehet.

Ahogyan az a bejegyzés korábbi részében is említésre került, az első és legszembetűnőbb különbség a Caterham F1 Team által készített CT01-hez képest, a McLaren orrkúpja. Érdekes látni, hogy az új technikai direktívák által megkívánt alacsonyabb építésű orrelem úgy valósult meg a wokingiak esetében, hogy annak felső felületén nem kellett semmiféle töréspontot sem kialakítani. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a McLaren az elmúlt évek során alapjában véve is alacsony orrkúpokat alkalmazott, így a most megjelent változat tulajdonképpen pontosan beleillik ebbe a fejlődési irányvonalba. Az orrkúp és a karosszéria csatlakozási pontjánál tökéletesen teljesült az FIA által megkívánt azon kritérium, miszerint az orrelem felső síkjának a referencia lemeztől mért távolsága nem haladhatja meg az 550mm-t.
Az MP4-27-es jelenlegi orrkúpjának kialakítása mindamellett, hogy külső megjelenésében tökéletes esztétikumot hordoz, és a Formula-1-es versenyautó esetében a legfontosabb, aerodinamikai szempontból is jól illeszkedik az autó karakterisztikájához, a csapat minimális módosítással ugyan, de meg tudta tartani az első kerékfelfüggesztés tavalyi évben használt geometriáját.

Extra légterelő az orrkúp alatt (McLaren Mercedes, Wokingi bemutató, 2012.02.01)

Az alacsony építésű orrkúp alatti kisebb terület aerodinamikai hatékonyságának növelésére extra légterelő (hóeke) került elhelyezésre az orrelem alatt. © Vodafone McLaren Mercedes

Az alacsony építésű orrkúp alkalmazásával az autó alatt kisebb tér alakul ki, amely aerodinamikai szempontból hátrányokkal jár. A kötelező módosítás miatt elszenvedett leszorító erő vesztés miatt a McLaren szakemberei egy vízszintes kialakítású, angol szakszóval „hóekének” nevezett légterelő idomot alakítottak ki. Segítségével az elölről érkező légáramlatok nyomása megnő, amely pozitívan hat az MP4-27-es első tengelyén jelentkező leszorító erő tekintetében.

Míg az MP4-27-es konstrukció orreleme többé-kevésbé az elmúlt idényben használt versenyautóról lett átörökítve, az oldaldobozról már aligha lehet ugyanezt elmondani. A McLaren által a 2011-ben bevetett innovatív megoldások egyike volt az ún. U-alakú oldaldoboz, amelynek vonalvezetése tökéletes aerodinamikai összhangot teremtett a kipufogóval fújt diffúzor alkotta egységgel. Mivel az idei szezonban már nem lehet egyik csapatnak sem használni az előzőleg említett, kipufogórendszerrel segített diffúzorokat, a wokingi mérnökök igazodva a kipufogórendszerre vonatkozó új előírásokhoz, egy teljesen új külsejű oldalsó kocsiszekrényt alkottak az MP4-27-es számára.
A leginkább trapézhoz hasonlítható légbeömlőkkel rendelkező oldalsó kocsiszekrény és a váll-lemez között kialakított, kissé befelé szűkülő felület révén egy extra légcsatorna jött létre. Ennek hatására a váll-lemez mögött elhaladó, az első kerékfelfüggesztés irányából érkező légáramlatok az oldaldoboz hátrafelé karcsúsodó fala mentén a padlólemez felett az autó hátsó szekciójához kerülnek, majd kilépve a diffúzor mögé, segítik az autó hátsó részének jobb menetstabilitását. A keskenyedő vonalvezetésű hátsó terület további szerepe, hogy a motorburkolat végén, a sebességváltó felett kialakított hűtőnyílás hatékonysága is jobbá válik.

Paddy Lowe, a csapat technikai igazgatójának elmondása szerint az MP4-27-es külleme bármennyire is a 2011-es autót idézi, az új kialakítású oldalsó kocsiszekrényen belül szinte minden újra lett tervezve, kivéve néhány alkatrészt az üzemanyag-ellátó rendszerrel kapcsolatban. A jelentéktelennek tűnő visszapillantó tükrök sem maradtak érintetlenül, amelyek szintén fontos szerepet játszanak az autó egészére jellemző aerodinamikai karakterisztika tekintetében. Az új versenyautón megjelent tükrök is némi ráncfelvarráson mentek tehát keresztül, amelynek köszönhetően minden bizonnyal a száguldás közben keletkező áramlásleválások hatására minimális rezonancia lesz tapasztalható, és nem utolsó sorban a pilóta tisztább módon lesz majd képes szemlélni az autó mögött zajló eseményeket.

A 2012-ben életbe lépett új technikai szabályoknak köszönhetően az MP4-27-es kipufogórendszere is teljesen új geometriát kapott. Az előírásoknak megfelelően a kipufogó végződésének legalább 200mm-rel a padlólemez felett kell elhelyezkednie, és a hátsó légterelő szárny irányába mutató utolsó 100mm-es szakasznak is a jól meghatározott tartományon belül kell lennie. A McLaren által bemutatott autón lévő kipufogó-végződés kialakításának módja is minden bizonnyal még finomodni fog a szezon előtti tesztsorozatokon szerzett tapasztalatok függvényében. A jelenlegi megoldásról azonban jól látható, hogy kipufogó a lehető legtávolabb került a versenyautó tengelyvonalától, és igencsak meredek szögben a hátsó légterelő szárny irányába lenne képes továbbítani a távozó forró égésterméket. Ezáltal pedig egy kipufogóval fújt hátsó szárny jön létre, amely kétségtelenül jobb aerodinamikai hatékonyságot képes kölcsönözni az autónak, és a tavalyi évben alkalmazott diffúzorok betiltásából eredő leszorító erő vesztést ezzel a megoldással lehet valamelyest kompenzálni.

Karcsú kialakítású oldaldoboz (McLaren Mercedes, Wokingi bemutató, 2012.02.01)

A kipufogórendszert érintő új szabályok miatt karcsú vonalvezetésű hátsó szekciót kapott az MP4-27-es autó. © Vodafone McLaren Mercedes

Az új kialakítású kipufogórendszer nemcsak az azt megalkotó és a szezon során folyamatosan fejlesztő mérnökök számára jelent kihívást, hiszen a kipufogógázzal segített hátsó légterelő szárnyak, és a kipufogóval fújt diffúzorok kötelező mellőzése miatt minden bizonnyal a pilótáknak is hozzá kell majd szokni az új körülményekhez, hiszen ez a fajta technikai megoldás megváltoztatja a versenyautó vezetési jellemzőit is. A fújt diffúzorok betiltása, és a fentiekben említett, kipufogóval fújt hátsó légterelő szárny használata miatt minden bizonnyal megnő majd a versenyautó hátsó szekcióján keletkező leszorító erő nagysága, ezért az MP4-27-es megfelelő súlyeloszlása érdekében a mérnököknek meg kell találni a módját annak, hogy miképpen járnak el a megfelelő egyensúly érdekében az autó elülső részét tekintve.

A technikai szabályok értelmében a kipufogórendszer utolsó 100mm-es szakaszának kör keresztmetszetűnek, és a vízszintes kiterjedéshez képest 10…30 között kell lennie. A kipufogórendszeren keresztül távozó égéstermék magas hőmérséklete elleni védelem érdekében – amely a McLaren Mercedes MP4-27-es esetében alkalmazott burkolati elemek miatt hangsúlyosabban van jelen – speciális kerámia-bevonattal látják el a kipufogórendszert. A sprayző eljárással felvitt vékony kerámiaréteg alkalmazása természetesen nem újkeletű a motorsportban. A kipufogórendszer felületi bevonatolásának hatására a motorburkolat alatt kialakuló hőmérséklet csökkenthető, és mindazok mellett, hogy a motor megbízhatósági- és teljesítménymutatóját is javítja, további előnyökkel szolgál a kipufogórendszer közvetlen közelében lévő egyéb alkatrészek hővédelmét illetően is.

Kisebb kitérőként érdemes ezzel kapcsolatban megemlíteni továbbá, hogy a Formula-1-es versenyautók esetében alkalmazott, kerámiaréteggel bevont alkotóelemek többsége az angliai bázisú Zircotec vállalat üzemeiből kerülnek ki. További érdekesség, hogy a sprayző eljárással elkészített kerámiaréteg mellett az autók kritikus elemeinek hővédelmére egy további megoldással, az ún. ZircoFlex lemezeléssel is kiválóan helyt tudnak állni. Ez utóbbi anyag tulajdonképpen egy rendkívül flexibilis „fólia”, amely akár 180 fokban is meghajlítható anélkül, hogy károsodást szenvedne. További előnyeként említhető a rendkívül kicsi, típustól függően akár mindössze 0.46kg/m2-es súlya, valamit a 0.25mm-es vastagsága. Rugalmasságából adódóan pedig rendkívül jól applikálható szinte bármilyen kialakítású felületre.

Arról azonban nem szabad megfeledkezni, hogy a Formula-1-es versenyautók szezon előtti bemutatóján látott aerodinamikai elemek tavalyi évben használt megoldásaihoz való erőteljes hasonlatosság egyáltalán nem nevezhető furcsának, mint például az MP4-27-es diffúzorának kialakítása sem. Bár ez utóbbi esetében semmiféle kialakításról nem tudunk jelenleg beszélni, hiszen a csapat által leleplezett konstrukció padlólemezének hátsó meghosszabbításában helyet foglaló aerodinamikai elem egy függőleges lemezzel nemes egyszerűséggel le van zárva.
Természetesen ennek nagyon egyszerű az oka. A csapatok ugyanis ilyenkor még nem igazán szeretik felfedni a riválisok előtt azon aprócska finomságaikat, amelyek bizony egy megfelelő technikai megoldás esetén komoly teljesítménybeli előnyhöz képes juttatni viselőjét.

Letisztult kialakítású airbox (McLaren Mercedes, Wokingi bemutató, 2012.02.01)

Leegyszerűsödött az MP4-27-es motorburkolatának felső területe, és megszüntették az airbox két oldalán 2011-ben alkalmazott légcsatornákat. © Vodafone McLaren Mercedes

Az orrkúp, az oldalsó kocsiszekrény és a versenyautó hátsó szekciójának jelentősebb mértékű átalakulása mellett változott az MP4-27-es motorburkolatának felső része is. A pilóta feje fölött lévő airbox az FIA előírásainak megfelelően továbbra is tartalmazza azt az acélból készített bukókeretet, amelynek mindegyik Formula-1-es versenyautóban benne kell lennie, de a McLaren mérnökei láthatóan leegyszerűsítették az autó ezen szekcióját. A versenyautó legfelső pontján a bukócső alatt lévő légbeömlőn keresztül jut el a levegő a motorhoz. Az angol szakszóval airbox-nak nevezett egység működését tekintve lelassítja a beáramló levegőt, amelynek a kinetikai energiáját statikus nyomássá alakítja át. A jól kialakított airbox-nak megfelelő módon ívelt kialakítású csatornával kell rendelkeznie, hogy a tőle elvárt aero-jellemzőket legyen képes produkálni. A tavalyi évben használt MP4-26-os konstrukció esetében a bukócső, valamint az airbox nyílása mögött, a motorburkolat mindkét oldalán egy-egy további légbeömlő nyílás volt található, amely a sebességváltó hűtésében játszott fontos szerepet. Ez a kiegészítő légcsatorna, vagyis az osztott airbox a McLaren 2012-es bemutató-autóján nem látható, tehát a mérnökök más módon alakították ki a burkolat alatti területet.

A McLaren versenyautóiban lévő KERS hűtésére szolgáló alumínium hűtőpanel vélhetően továbbra is a pilóta feje fölött, a bukócső és az airbox légbeömlő nyílása alatt kapott helyet. A rendszer kialakításából adódóan az elölről érkező légáramlatok áthaladnak a kis hűtőpanelen, majd a hűtőfolyadéktól elvont viszonylag magas hő a levegővel együtt távozik a sebességváltó és a hátsó kerékfelfüggesztés felett, a motorburkolaton kialakított nyíláson keresztül.
Az MP4-27-es hűtőrendszerét tekintve a wokingiak további újítást fognak az idei évben alkalmazni, melynek eredményeképpen többek között a sebességváltó olajhűtése is más módon lett megoldva, mint ahogyan az a tavalyi modell esetében volt.

Annak ellenére, hogy a Formula-1-es versenyautók hűtőrendszere csak egy azon területek közül, amely kimagaslóvá teszi ezeket a négykerekű szerzeményeket az autósport kategóriái közül, mindenképpen látható, hogy a rendszer komplexitása, amely a megfelelő súly/teljesítmény aránynak köszönhetően akár egy nyerő konstrukciót is képes biztosítani, komoly tudást kíván a csapatoknál dolgozó szakemberektől.

A McLaren által kiadott információk szerint a csapat tesztpilótája, Oliver Turvey vezetheti majd az új kihívót elsőként a hétvégén megrendezésre kerülő, ún. „egyenesvonalú” teszt alkalmával, majd azt követően a február 7-én kezdődő, négynapos felkészülés-sorozaton pedig Jenson Button és Lewis Hamilton is megteheti majd első köreit a vadonat új MP4-27-tel. A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat megelőző tesztek során a csapat számára leginkább az adatgyűjtés, az új autó beállításainak finomítása és nem utolsó sorban a minél több hasznos tesztkilométer megtétele lesz a legfontosabb feladat. A csapat szakembereinek ugyanis nemcsak a Pirelli által a 2012-es szezonra tervezett új keverékeket kell megismernie, hanem a technikai szabályokban eszközölt módosítások miatt történt átépítéssel megváltozott aerodinamikai jellemzőket is optimalizálniuk kell. Látva a McLaren kezdeti konstrukcióját – amelyet sokkal inkább MP4-27A-nak lehet nevezni -, borítékolható, hogy a melbourne-i idénynyitóra új padlólemezt és módosított első- és a hátsó légterelő szárnyat fog majd kapni.

 

A McLaren Mercedes MP4-27 műszaki adatai:

Karosszéria: A McLaren által készített szénszálas/alumínium kompozit anyagból készített, préselt méhsejt szerkezetű anyagból áll, amely elöl és hátul ütközési zónát tartalmaz. A karosszéria magában rejti a speciális kialakítású üzemanyag-tartályt is. Különálló motorburkolat, oldalsó kocsiszekrény, padlólemez és integrált első légterelő szárnyat tartalmazó orrkúp
Üzemanyag tartály: ATL biztonsági cella
Első kerékfelfüggesztés: A karosszéria alá épített torziós rugót tartalmazó rendszer, amely tolórúd és könyökemelő segítségével kontrollált duplavillás lengőkart tartalmaz
Hátsó kerékfelfüggesztés: A karosszéria alá épített torziós rugót tartalmazó rendszer, amely vonórúd és könyökemelő segítségével kontrollált duplavillás lengőkart tartalmaz
Elektronika: McLaren Electronic Systems vezérlő egység segítségével valósul meg a karosszériát és a motort érintő adatok gyűjtése. A McLaren Electronic Systems készíti az autó műszerfalát, a feszültségszabályzó rendszert, az érzékelőket és az adatelemző, valamint a telemetriai rendszereket.
Hátsó légterelő szárny: A pilóta által állítható légterelő elem (DRS)
Lengéscsillapító: Koni
Kerekek: Enkei kovácsolt magnézium
Gumik: Pirelli P Zero
Rádió: Kenwood
Féknyergek: Akebono
Fék fő-munkahenger: Akebono
Akkumulátor: GS Yuasa Corporation
Kormánymű: McLaren szervomotoros kormányzás
Műszerek: McLaren Electronic Systems
Festés: AkzoNobel és Sikkens termékek
Versenyzői ülés: A McLaren által, szénszálas anyagból készített, amely a pilóta testformájához van kialakítva.
Sebességváltó: A McLaren által kifejlesztett, kézi működtetésű, szénszálas kompozit anyagból készült, hátramenetet is tartalmazó 7-fokozatú váltómű
Kuplung: Kézi működtetésű, szén/szén
Hűtőrendszer: McLaren Mercedes

 

A motor műszaki adatai:

Megnevezés: Mercedes-Benz FO 108Z
Hengerszám: 8
Űrtartalom: 2.398 ccm
Fordulatszám: max. 18.000 ford/perc (amely megfelel az FIA előírásainak)
A hengerek elrendezése: 90°
Max. dugattyú méret: 98 mm
Szelepek száma: 32db
Üzemanyag: ExxonMobil, nagy teljesítményt biztosító, ólommentes (5.75%-ban biológiai eredetű összetevőket tartalmaz)
Gyújtógyertya: NGK által gyártott, kifejezetten a Formula-1 számára tervezve
Kenőanyagok: Mobil 1 (nagy teljesítményt, alacsonyabb felületi súrlódást és jobb kopásállóságot biztosít)
Súly: <95 kg
Szelepműködtetés: pneumatikus
Gázszabályzás: hidraulikus

 

A KERS Hybrid rendszer műszaki adatai:

Típus: Mercedes-Benz
e-Motor: A hajtásláncba épített elektromos motor/generátor
ESS: Integrált energiatároló cellák és erősáramú elektronika
Teljesítmény: 60 kW

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (8 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
Technikai ismertető: McLaren Mercedes MP4-27, 4.0 out of 5 based on 8 ratings


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Visszajelzés: Technikai ismertető: Force India Mercedes VJM05 | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Mérnökök a monitorok előtt (Ferrari, Indiai Nagydíj, 2011)
A Ferrari F1-es technológiájának bemutatása

A Formula-1 műszaki oldalát figyelemmel kísérők számára minden bizonnyal nem újdonság az a kijelentés, hogy az autóversenyzés elit kategóriájában szereplő...

Kerékkulcsok (Ferrari, Maláj Nagydíj, 2011)
Számítógépes felügyelet a kerékcserék biztonságáért (+Videó)

A Nemzetközi Automobil Szövetség engedélyével újabb biztonsági eszközzel bővül a csapatok 2012-es évben használható eszközeinek palettája. A Formula-1-es nagydíjhétvégék egyik...

Renault motor (Renault, Kanadai Nagydíj, 2010.06.10)
Újra előkerült az F1-es dosszié a Volkswagennél

A 2014-es évben bevezetésre kerülő új motorszabályok nemcsak a csapatok és a pilóták tekintetében okoz majd közvetlen hatásokat, hanem minden...

Close