Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Technikai ismertető: Caterham Renault CT01 | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Technikai ismertető: Caterham Renault CT01

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.01.26. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,692
Autóbemutató (Caterham F1 Team, 2012.01.25)

A 2012-es mezőnyből a Caterham csapat mutatta be elsőként az új autóját. © Caterham F1 Team

A 2012-es Formula-1-es világbajnokságban szereplő csapatok közül elsőként a Caterham F1 Team mutatta be a legújabb szerzeményét. A tavalyi szezont Team Lotus néven teljesített alakulat új versenygépe igazodva az istálló új nevéhez, a CT01-es kódnevet kapta, amelynek bemutatására meglehetősen rendhagyó módon került sor. A Tony Fernandes irányítása alatt működő gárda ugyanis nem szervezett külön eseményt a CT01-es leleplezésére, és nem is az elmúlt években egyre inkább divattá váló módon, a csapat hivatalos internetes oldalán élőben közvetítette a sokak által várt pillanatokat, hanem a neves angol szaklap, az F1 Racing hasábjain közölt fotókkal fedte fel a zöld-sárga színt megtartó konstrukció kilétét.

A 2011-es szezont a konstruktőrök versenyében 10-dik helyen zárt alakulat nemcsak az idei évben életbe lépő új technikai szabályok miatt lesz kénytelen még nagyobb hangsúlyt fektetni az aerodinamikai fejlesztésekbe, hiszen ahhoz, hogy előrelépést legyenek képesek elkönyvelni majd a soron következő szezon végére, a mechanikai fejlesztések mellett a CT01-es aerodinamikai karakterisztikáját is tökéletesíteniük kell. Ehhez a csapat már az elmúlt évben lépéseket tett, hiszen a Williams alakulattal kötött megállapodásuknak köszönhetően a grove-i alakulattól bérlik a tesztelésekhez szükséges szélcsatornát. A Caterham technikai színvonalának növelését jelzi továbbá azon tény is, hogy Mark Smith – aki korábban már dolgozott együtt Mike Gascoyne-nal a Renault-nál, a Jordannél és a Force Indiánál – csatlakozott az ex-Lotus alakulathoz.

A Caterham technikai fejlődésének érdekében továbbá szerződést kötött a 2010-es és a 2011-es évben egyéni- és konstruktőri világbajnoki címet nyert Red Bull Racinggel is, akik az idei szezonban a sebességváltót, a hidraulikai rendszert és a hajtáslánc részét képező KERS-t is biztosítják majd Gascoyne-ék számára. A fékezések során keletkező mozgási energia eltárolására és újrahasznosítására alkalmas Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer tekintetében is izgalmas szezon előtt áll a Caterham F1 Team, hiszen a tavalyi szezonban mellőzött technológia ezúttal bekerül a CT01-es karosszériája alá. Ezt a lépést természetesen minden olyan kisebb csapatnak meg kell lépnie, akik valóban teljesítménybeli előrelépésre törekednek, hiszen a DRS által biztosított sebességelőny korántsem lesz elegendő azokkal szemben, akik kiaknázzák a KERS-ben rejlő extra 80LE-t.
A KERS tekintetében a csapat annyit elárult, hogy még nem végeztek teljes mértékben a Red Bull Racing hibrid hajtásának implementálásával, amely minden bizonnyal extra feladatot ró majd a tesztelést végző csapat számára a szezon előtt megrendezésre kerülő felkészülés-sorozatok alkalmával.

Az F1 Racing magazin oldalain megjelent fotó alapján látható, hogy a Caterham által megépített CT01-es igencsak furcsa külsővel rendelkezik. Mindamellett, hogy az új autón még a 2011-ben használt első- és hátsó légterelő szárnyak, fordítólemezek és fékbeömlő nyílások fedezhetőek fel, nem szabad megfeledkezni arról, hogy az új autó aerodinamikai csomagja az előszezoni tesztek során mindenképpen változni, finomodni fog még. Az új négykerekű furcsa küllemét leginkább a Renault erőforrással hajtott konstrukció érdekes orrkialakítása, a rövidebb és karcsúbb oldalsó kocsiszekrénye, és nem utolsó sorban a pilóta feje felett lévő, a motor levegőellátásában is szerepet játszó terület, a bukókeret külleme is befolyásolja. Az új kialakítású oldaldoboz – amely hasonlít a Mercedes GP W02-es autóján egykor alkalmazott megoldáshoz – nemcsak a kisebb közegellenállást segíti elő, hanem a versenyautó súlypontját is némileg hátrafelé mozdítja el. További érdekesség, hogy a bemutatott modell oldaldoboza egyetlen egy extra hűtőnyílást sem tartalmaz, helyette megmaradt a felső motorburkolat gerincvonalának végén, a hátsó kerékfelfüggesztés felső lengőkarjánál kialakított, kör keresztmetszetű szellőzőnyílás.

Egy kis kitérőként mindenképpen érdemes említést tenni azon technikai változásról is, hogy a 2011-es évben a Team Lotus által használt Cosworth motorok helyett az idei évben már a Renault által biztosított RS27-es V8-as lóerőforrás kap helyet a Caterham F1 Team új szerzeményében.

Autóbemutató (Caterham F1 Team, 2012.01.25)

A karcsú kialakítású oldaldobozt a Red Bull Renault RB7-es konstrukciótól örökölte a CT01-es. © Caterham F1 Team

Visszatérve az előzőleg említett bukókeret kialakításához, itt is láthatóak eltérések a T128-as elődhöz képest. A tavalyi szezonban alkalmazott, ún. penge osztóprofillal ellátott airbox ezúttal eltűnt, és helyette egyetlen egy, kör keresztmetszetű, hagyományosnak mondható szerkezeti elem került fel a CT01 legmagasabb pontjára.

Minden bizonnyal vannak olyanok, akik számára nem igazán lett megnyerő külsejű az új kihívó, de a 2012-es szezonra bevezetett technikai szabálymódosítások miatt mindegyik csapat autói ilyen, illetve ehhez hasonló orrkúppal fognak megjelenni.
Az orrelemen, az első kerékfelfüggesztés lengőkarjai előtt kialakításra került töréspontra az FIA biztonsági direktíváinak módosítása miatt lett szükség, amelytől a Nemzetközi Automobil Szövetség azt reméli, hogy csökkenni fognak az ún. ráfutásos baleset kialakulásának lehetőségei. Ez ugyanis a tavalyi évben is használt, magasabb építésű orrkúpok miatt nagyobb kockázatot hordozott magában, mint amire sajnos volt is példa.

Az elmúlt években a csapatok egyre inkább arra törekedtek a versenyautók tervezése során, hogy a lehető legjobb mértékben megemeljék az autó elülső karosszériaelemeit, amelynek köszönhetően jobb áramlási viszonyokat voltak képesek biztosítani az orrkúp alatt helyet foglaló fordítólemezek és az oldaldoboz előtt lévő homloklemezek irányába. Az FIA által eszközölt szabálymódosításokkal meghatározták az orrkúp mögött lévő válaszfal keresztmetszetének megengedett méretét is, amely a 2012-es autók esetében 275mm-es magasságban (ez a méret az orr és a pilótafülke találkozásánál 400mm) és 300mm-es szélességben készülhet el. Ennek a területnek a méretkorlátozása természetesen mindig is jelen volt, de a csapatok úgy próbáltak ezen a területen minél több aerodinamikai előnyre szert tenni, hogy egyedileg változó nagyságú rádiuszok készültek a karosszériaelemek élei mentén.

A versenyautó ezen részének megfelelő kialakítása több szempontból is rendkívül kritikus. Befolyásolja ugyanis az autó elülső részének aerodinamikai teljesítményét, és a magasabb tömegközéppont ellenére jobb stabilitást tud eredményezni. A széles és lapos orrkúp kialakítására vonatkozó módosított előírások alapján tehát az orrkúp és a referencialemez közötti távolság nem lehet 550mm-nél nagyobb, míg a válaszfal mögötti terület magasságának maximuma továbbra is 625mm-ben lett meghatározva. Ezen két paraméter miatt látható tulajdonképpen a törés a CT01-es orrelemén.

Az új kialakítású orrkúppal tehát annak magasságát kívánta csökkenteni az FIA – a fentiekben jelzett ok miatt -, a csapatok mérnökei pedig igyekeznek a lehető legnagyobb teret biztosítani a pálya aszfaltja és az orrkúp alatt. Ennek nagyon egyszerű oka az, hogy megfelelő mennyiségű és megfelelő irányú légáramlatok legyenek biztosítva a padlólemez számára. Ez egyrészt azért fontos, mert ezzel szabályozni lehet a padlólemez alá kerülő levegő mennyiségét – amely befolyásolja a diffúzor és a padlólemez által kifejtett aerodinamikai leszorító erő hatékonyságát -, másfelől pedig a splitter megfelelő kialakításával (pl: peremezések használata) pozitív nyomást lehet kialakítani a padlólemez elülső részén, ami pedig nagyobb menetstabilitást, és az autó jobb vezethetőségét segíti elő.

A CT01-es oldalsó kocsiszekrénye az, ami szintén jelentősen eltér a tavalyi évben alkalmazott T128-as névvel szerepelt elődjénél. Az oldaldoboz elülső részén kialakított hűtőnyílások karcsúsításának következtében a karosszéria és a váll-lemez között egy nagyobb méretű ívelt felülettel határolt terület lett kialakítva, amely aerodinamikai szempontból nézve egy légcsatorna hatásával jellemezhető. Az új dizájn révén erősödött a padlólemez felső felületének aerodinamikai jelentősége is, hiszen a fentiekben ismertetett módon kialakított légcsatorna az elölről érkező légáramlatok egy részét a padlólemez felett vezeti tovább a hátsó kerékfelfüggesztés irányába, amely a karcsú vonalvezetésű, sebességváltót fedő burkolati elem mentén a rúdszárny alatt kilép az autó mögé. Ezzel nemcsak az autó stabilitásának növelése érhető el, valamint a CT01-es hátsó traktusának kedvezőbb aerodinamikai karakterisztikája, hiszen a diffúzor által kifejtett áramlástani viszonyokat is javíthatja.

Mindamellett, hogy a Caterham által a 2012-es szezonra megépített konstrukció a Red Bull Racing által biztosított sebességváltót mondhatja magáénak, a motorburkolat kialakítása is az energiaitalosok által tavaly alkalmazott megoldást, vagyis a Red Bull Renault RB7-es megjelenését idézi.

Autóbemutató (Caterham F1 Team, 2012.01.25)

A lépcsős kialakítású orrkúp az új technikai szabályok eredményeképpen született meg. © Caterham F1 Team

Az oldalsó kocsiszekrény új kivitelének hátterében állnak többek között az új technikai szabályok is. Az elmúlt szezonban slágerterméknek számított a kipufogóval fújt diffúzorok alkalmazása, amely komoly aerodinamikai előnyt jelentett a versenyautóra ható aerodinamikai leszorító erő fokozásának tekintetében. Mint ismeretes, az FIA a 2011-es Spanyol Nagydíjat megelőzően adott hangot véleményének, miszerint a versenyautó motorja nem biztosíthat extra égéstermék-áramlást abban az esetben, ha a pilóta nem ad gázt, és a fékezések alkalmával a fojtószelep maximum 10%-os mértékben maradhat nyitva. Ezzel tehát azt kívánta elérni az FIA, hogy csakis a pálya padlógázas szakaszain lehessen tovább használni a kipufogógázzal „fújt” diffúzorokat a korábban alkalmazott módon, továbbá ne tudjanak a csapatok olyan motorvezérlést használni, melynek hatására az autó fékezése alatt is extra égéstermék-áramlást biztosítanának a diffúzor számára, ami pedig a szabálymódosítás értelmében jogosulatlan aerodinamikai előnyt jelentene.

Végül a Formula-1 törvényhozó testülete úgy határozott, hogy az elmúlt szezon végéig engedélyezte a fentiekben ismertetett, kipufogóval fújt diffúzorok használatát, viszont a soron következő, 2012-es évben már nem lehet alapozni erre a rendszerre. Az újonnan életbe léptetett szabályrendszernek köszönhetően tehát a csapatoknak olyan konstrukciót kell kialakítani, amely már nem vezeti be a forró kipufogógázt a versenyautó padlólemeze és a diffúzora alá. Éppen ezért meghatározták, az új előírásoknak köszönhetően újra visszatérnek a Formula-1-be az ún. periszkóp kialakítású kipufogórendszerek, amelyek végződésének a motorburkolat fölé kell emelkednie. Ez a kialakítás viszont nem jelenti azt, hogy a forró égéstermék nem lesz használható aerodinamikai célokra, csak ezúttal nem azon hatása lesz kiaknázva, amely a forró levegő által előállítható szívóhatást növelte az elmúlt idényben.
A Caterham által megépített CT01-es konstrukción megfigyelhető kialakításon látható, hogy a hátsó szárny irányába tartó kipufogóval a hátsó szárny és ezzel együtt a rúdszárny aerodinamikai jellemzőit lehet majd befolyásolni.

A kerékfelfüggesztés tekintetében jelentős változásról a bemutatón közzétett fotók alapján nem lehet szót ejteni. Amit viszont egyértelműen látni lehet, hogy kialakítását és geometriáját tekintve hasonló a Red Bull Racing által a tavalyi évben alkalmazott megoldáshoz.

A 2012-es évben a Heikki Kovalainen és Jarno Trulli párossal induló alakulat legfőbb célkitűzése a soron következő szezonra az, hogy megerősítse helyzetét a középmezőnyben, amelyhez érdemben fel kell tudnia venni a versenyt az olyan csapatokkal, mint a Sauber, a Toro Rosso és a Williams. A dolgok jelenlegi állását tekintve a Caterham F1 Team jó úton halad, hiszen a korai bemutatónak köszönhetően ott tudnak lenni az új konstrukcióval az idei első tesztsorozaton Jerezben. Addig is minden bizonnyal számos szimulációs feladatot el kell még végezniük, és a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtti tesztek alkalmával az installációs gyakorlatok mellett az aerodinamikai csomag tökéletesítése és a CT01-es mechanikai elemeinek teljes összehangolása és beállítása vár majd a csapatra.

 

A Caterham Renault CT01 műszaki adatai:

Karosszéria: Méhsejt szerkezetű, préselt szénszálas anyag
Üzemanyag tartály: ATL biztonsági cella
Kerékfelfüggesztés: Szénszálas anyagból készített dupla villás lengőkar, amely szintén szénszálas anyagból készített kereszt- és nyomórudat tartalmaz.
Lengéscsillapító: Penske & Multimatic
Kerekek: BBS kovácsolt magnézium
Gumik: Pirelli
Fékek: Carbone Industrie féktárcsák és fékbetétek; Hitco anyag (szén/szén); AP féknyergek
Kormánymű: Caterham F1 Team szervomotoros kormányzás. Caterham F1 Team szénszálas anyagból készített kormánykerék. Műszerezés a McLaren Electronic Systems által kifejlesztve.
Versenyzői ülés: Caterham F1 Team, Szénszálas anyagból készített, amely a pilóta testformájához van kialakítva.
Biztonsági öv: Schroth
Sebességváltó: Red Bull Technology által kifejlesztett, hátramenetet is tartalmazó 7-fokozatú váltómű
Kuplung: AP
Hűtőrendszer: Caterham F1 Team
Tűzoltó rendszer: FEV

 

CT01 technikai adatai:

Teljes hossz: kb. 5.000 mm
Teljes magasság: 950 mm
Teljes szélesség: 1.800 mm
Tengelytáv: >3.000mm
Teljes súly: 640 kg a pilótával és a kamerával együtt

 

A motor műszaki adatai:

Megnevezés: Renault V8 RS27-2012
Hengerszám: 8
Űrtartalom: 2398 ccm
Fordulatszám: max. 18.000 ford/perc (amely megfelel az FIA előírásainak)
Szelepműködtetés: pneumatikus
Gázszabályzás: hidraulikus
Üzemanyag: Total
Kenőanyagok: Változó

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Technikai ismertető: Caterham Renault CT01, 5.0 out of 5 based on 3 ratings


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Visszajelzés: Technikai ismertető: Ferrari F2012 | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
DRS-vonal (Spanyol Nagydíj, 2011)
Változni fognak a DRS-zónák 2012-ben

A tavalyi évben bevezetett technikai szabálymódosítások egyikeként a Formula-1 megismerkedhetett a DRS fogalmával. Mint ahogyan az a legtöbb új szabályozás...

A Pirelli 2012-es gumiabroncsai (Abu Dhabi, 2012.01.25)
A Pirelli bemutatta a 2012-es abroncsokat

A Formula-1 hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli Abu Dhabiban tartott sajtótájékoztató keretén belül ismertette a 2012-es évre szóló terveit, és egyúttal...

Az autók felkészítése (Hispania Racing Team, Maláj Nagydíj, 2011.04.07)
Csapatról-csapatra: Várható fejlesztések és tervek 2012-re (3. rész)

A soron következő 2012-es Formula-1-es szezon jó néhány területen jelent majd újdonságot a csapatok és a versenyzők számára egyaránt. Az...

Close