Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Szigorodik az első szárnyak rugalmassági vizsgálata 2013-ban | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Szigorodik az első szárnyak rugalmassági vizsgálata 2013-ban

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.11.18. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,703
Első szárny flexibilitás teszt (Ferrari, Török Nagydíj, 2011)

Az első légterelő szárnyak flexibilitásának korlátozására az FIA szigorúbb technikai szabályzattal készül 2013-ra (Fotó: Sutton Images)

A 2012-es Formula-1-es szezon sem volt mentes a flexibilis légterelő szárnyak körüli viták tekintetében. Egy F1-es versenyautó megfelelő menetteljesítményéhez önmagában véve nem elegendő egy jó erőforrás, hiszen a kellő mechanikai- és aerodinamikai tapadás biztosítása nélkül az aszfaltra történő nyomatékátvitel mértéke sem lenne elegendő.

 

Éppen ezért a csapatok rendre keresik azon műszaki megoldásokat, amelyeknek köszönhetően olyan aerodinamikai légterelő elemeket hoznak létre, amelyek a kellő menetstabilitás mellett a sebesség növelését is képesek biztosítani. A versenyautó sebességétől, és az első légterelő szárnyról leváló légáramlatok aerodinamikai terhelésének következtében az autók első szárnyának két vége közelebb kerül a pálya felületéhez, és az így kialakuló kisebb közegellenállásnak köszönhetően nagyobb sebesség elérését teszi lehetővé. A légterelő elemek szerkezeti kialakításából adódóan tehát bizonyos mértékű flexibilitással is számolni kell, ami jelentős szerepet játszik azok aerodinamikai hatékonyságát illetően.

 

Az első szárny flexibilitása azonban korlátozott, és az elmúlt években az FIA rendre igyekezett megfelelő szabályozással kordában tartani a mérnökök találékonyságát. Az elmúlt napokban nyilvánosságra hozott információk szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség további szigorításokat kíván alkalmazni az első légterelő szárnyak flexibilitása tekintetében. A 2013-as évben bevezetni kívánt új regulákkal az első légterelő szárnyak torziós alakváltozását is megfelelő kontrol alatt kívánják majd tartani.

 

Egy Formula 1-es versenyautó első légterelő szárnya hozzávetőlegesen akkora aerodinamikai leszorító erőt állít elő, mint a hátsó légterelő szárny alatt, az autó hátsó részében található diffúzor, áramlástechnikai szempontból azonban kevésbé olyan érzékeny, mint a versenyautó hátsó traktusa.

 

A Formula-1-es autó első légterelő szárnyának hossza megegyezik az autó teljes szélességével, és 75mm-rel a referencia sík felett kell elhelyezkednie. A technikai szabályzatban megadott szempontoknak megfelelően az orrkúp alatt 500mm hosszan egy semleges szekciót kell kialakítani, amelynek vízszintesnek kell lennie, és egyetlen egy kiegészítő légterelő idomot sem tartalmazhat. Az első légterelő szárnyra vonatkozó technikai szabályzat értelmében nincs limitálva a véglezáró elem és a középső szekció között használható légterelő lemezek száma, továbbá a szárny véglezáró elemeinek 100mm-rel a referencia-sík felett kell elhelyezkedni.

 

Az első légterelő szárnyra tehát rendkívül szigorú előírások vannak érvényben. Az elmúlt években egyre nagyobb hangsúly került a csapatok által elvégzett fejlesztések folyamán az egyes aerodinamikai elemek flexibilitásának biztosítására, ami azt jelenti, hogy az adott alkatrész meghatározott része a versenyautó sebességének függvényében a ráható aerodinamikai terhelés hatására elhajlik, vagyis közelebb kerül a pálya aszfaltjához. Ennek köszönhetően pedig az érintett elem nagyobb mértékű aerodinamikai leszorító erőt képes előállítani, amely növeli az autó menetstabilitását, illetve javítja annak vezethetőségét.

 

Az első légterelő szárnyak túlzott mértékű rugalmasságának kiszűrése érdekében az FIA olyan vizsgálati módszert alkalmaz, melynek keretein belül a vizsgálandó elemet egy erre a célra összeállított tartókerethez rögzítik. Ezt követően hidraulikus munkahengerek által kifejtett nyomás útján terhelik meg azt a szabályzatban meghatározott mérési pontokon, és a rendszerhez illesztett mérőműszerek segítségével mérik a keletkezett nyomást, valamint a deformáció mértékét. A 2010-es Belga Nagydíjig 500N-os terhelést alkalmaztak erre a célra, melynek hatására a szárnyvégek elhajlásának mértéke nem haladhatta meg a 10mm-t. Az előzőleg említett spa-francorchampsi nagydíjtól kezdődően bevezetett szigorításnak köszönhetően pedig 1000N-ra (kb. 102kg) növelték a vizsgálatnál alkalmazott terhelés nagyságát, amelyet az első kerék tengelyvonalától és a versenyautó középvonalától 790mm távolságra alkalmaztak az első légterelő szárny mindkét oldalán. A vizsgálat során pedig a szárnyvégek elhajlásának mértéke nem lépheti túl a 10mm-es küszöbértéket.

 

A 2012-es Japán Nagydíjtól kezdődően azonban az FIA változtatott az előbbi módszeren. A mérési pont módosítása értelmében továbbra is megmaradt az autó középvonalától mért 790mm-es távolság, viszont az első kerék tengelyvonalához közelebb, egészen pontosan 675mm-re került az 1000N-os terhelés felvételére kijelölt pont. Ezzel a módszerrel az FIA azt is vizsgálni kívánja, hogy a versenyautó nagyobb sebessége esetén a szárnyról leváló légáramlatok aerodinamikai terhelésének hatására annak szerkezete mekkora mértékű elcsavarodásra képes.

 

A 2013-as évtől kezdődően azonban a Nemzetközi Automobil Szövetség csökkenteni kívánja az első légterelő szárnyak torziós deformációjának megengedett mértékét. Ennek megfelelően pedig az első kerék tengelyvonalához képest nemcsak egy helyen, a korábban meghatározott 790mm-es távolságban fog majd történni a szárny elcsavarodási képességének vizsgálata. Az új szabályozás értelmében ugyanis az előző mérési ponthoz képest 150-150mm-rel előrébb és hátrébb, azaz az első tengely vonalától 940mm-re előre, és 640mm-rel hátra is megtörténik majd a szárnyak főprofiljának terhelése, a torziós deformáció mértékének megállapítása érdekében.

 

Flexibilis első légterelő szárny (Red Bull Racing, Abu Dhabi Nagydíj, 2012)

Jól látható a Red Bull Renault RB8-as első légterelő szárnyának csavarodása, miközben a pilóta áthajt a szegélyköveken (Abu Dhabi Nagydíj, 2012) – Az animációhoz kattints a képre!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Hátsó légterelő szárny (Red Bull Racing, Amerikai Nagydíj, 2012)
Red Bull Renault RB8: A diffúzor és a hátsó szárny összhangja

A Red Bull Racing csapat az Amerikai Nagydíjra összeállított aerodinamikai csomag részeként egy módosított hátsó légterelő szárnyat is pályára vitt....

Első légterelő szárny (McLaren Mercedes, Amerikai Nagydíj, 2012)
McLaren Mercedes MP4-27: Módosított első légterelő szárny

A 2012-es Formula-1-es világbajnoki szezon utolsó előtti állomásaként megrendezésre kerülő Amerikai Nagydíj hétvégéjén a McLaren alakulat egy új fejlesztésű első...

Előzési zóna (Amerikai Nagydíj, 2012)
Az FIA pontosított az austini előzési zónán

A 2012-es Formula-1-es világbajnoki sorozat utolsó előtti állomásaként az amerikai kontinensre látogat a száguldó cirkusz mezőnye. A híres német építész,...

Close