Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Szabályos a rugalmas illesztő elem az E21-es felfüggesztésén | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Szabályos a rugalmas illesztő elem az E21-es felfüggesztésén

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.04.08. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 5,798
Első kerékfelfüggesztés (Lotus, Maláj Nagydíj, 2013)

A karosszéria és a lengőkarok csatlakozása mentén speciális rugalmas illesztő elemet alkalmaznak az E21-es konstrukción (Fotó: Sutton Images)

A legutóbb megrendezésre került Maláj Nagydíjat követően nyilvánosságra került információk szerint a Lotus Renault E21-es versenyautó első kerékfelfüggesztési rendszere egy olyan speciális kiegészítőt kapott, amelynek szabályosságát egyesek megkérdőjelezték.

 

A belső beépítésű torziós rugókkal és nyomórudakkal működtetett szénszálas anyagból készített, az első felfüggesztésnél lévő felső- és alsó keresztlengőkarokat a monocoque oldalán kialakított nyílások mentén egy-egy rugalmas illesztő elemmel látták el. Az alkalmazott műszaki megoldás minden bizonnyal a tavalyi évben használt kerékfelfüggesztési rendszer megváltoztatott geometriájával függ össze, amelynek segítségével a nyomórudas felfüggesztés hatékonyabb működése mellett a felfüggesztő karok bekötési pontjai körül a monocoque mentén kialakuló úgynevezett áramlási határréteg által kifejtett aerodinamikai hatás is kedvező mértékben befolyásolható.

 

A Formula-1-es versenyautó alkotóelemei közül a kerekek mellett a kerékfelfüggesztő karok azok, amelyek kedvezőtlen hatást gyakorolnak az autó aerodinamikai karakterisztikájára vonatkozóan, így a csapatok mérnökei a technikai szabályzatban megadott szempontok figyelembe vétele mellett igyekeznek minden olyan lehetőséget megragadni, amellyel pozitív előrelépést képesek elérni.

 

A kerék függőleges irányú elmozdulása esetén az alsó- és a felső keresztlengőkarok között elvezetett, a karosszéria felső pontján csatlakozó nyomórúd a kerék elmozdulásának irányával megegyező módon elmozdul. A rúd mozgásának hatására az annak végén található himbakar a csapágyazott pontja körül elfordul, majd ennek következtében a himbakar másik végén lévő rögzítési pontján csatlakoztatott lengéscsillapító elem is mozgásba lendül.

Ha tehát a versenyautó kereke például áthalad a pálya szélén kialakított szegélyköveken, a kerék felfelé fog elmozdulni, majd ezt követi a nyomórúd, és a himbakar másik végén lévő lengéscsillapító elem pedig összenyomódik.

 

Felmerülhet a kérdés, hogy miért nem spórolják ki a himbakart, hiszen a lengéscsillapító elemet el lehetne helyezni a nyomórúdban is, illetve ki lehetne azt váltani az érintett lengéscsillapító elemmel. Ez technikailag természetesen kivitelezhető lenne, de egy ilyen konstrukció esetén a megnövelt keresztmetszetű nyomórúd, vagy a lengéscsillapító elem karosszérián kívül történő elhelyezése nagymértékben megnövelné a versenyautó kerékfelfüggesztésének légellenállását, amely egy Formula-1-es versenyautó tekintetében a kerekek mellett a karosszériaelemekhez viszonyítva már önmagában véve is rossz légellenállási tényezővel rendelkezik.

 

A közegellenállás minimalizálása mellett azonban van más egyéb előnye is annak, hogy a lengéscsillapító elem a karosszérián belül kerül elhelyezésre. A nyomórudak végén található himbakarokat, illetve a futóművek egyes alkotóelemeit viszonylag kis távolságra lehet ezáltal beépíteni, és a himbakarokat összekötő stabilizátort a minél kisebb súly biztosítása érdekében viszonylag kis méretben lehet elkészíteni. Ezzel a megoldással pedig lehetővé válik a mérnökök számára az, hogy ugyanakkora helyen a kisméretű stabilizátor révén komplexebb összetételű felfüggesztési rendszereket állítsanak össze, akár további lengéscsillapító elemek, mint például a csapatok körében jól ismert J-csillapítótag használata mellett.

 

Látható tehát, hogy mennyire komplex szempontokat kell figyelembe venni az F1-es autó első kerékfelfüggesztésének kialakítása során, így teljes mértékben érthető, hogy a csapatok megpróbálják ezt a szerkezeti egységet úgy optimalizálni, hogy segítségével jó menetjellemzők, minél jobb mechanikai tapadás, és nem utolsó sorban a karosszérián kívül lévő elemek működése mellett a lehető legjobb aerodinamikai hatásokat legyenek képesek biztosítani.

 

A Lotus által az E21-es első kerékfelfüggesztésénél alkalmazott rugalmas illesztő elemek használata a legfrissebb hírek szerint teljes mértékben megfelel a Formula-1 technikai direktíváinak, így ezek szerint a csapatnak nem kell azt módosítania a hétvégén megrendezésre kerülő Kínai Nagydíjra. Az enstone-i gárda által alkalmazott műszaki megoldás is pontosan mutatja, hogy a 2013-as szezonban mennyire kiélezett harc folyik a technikai fejlesztések frontján is, hiszen nemcsak az autók szabályosságát felügyelő FIA szakemberei, hanem a rivális csapatok is kiemelt figyelmet szentelnek a szemmel látható legapróbb részletekre is.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (4 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Szabályos a rugalmas illesztő elem az E21-es felfüggesztésén, 4.0 out of 5 based on 4 ratings


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Az F1-es vezetői ülés
Az F1-es vezetői ülés (Videó)

A Formula-1-es vezetői ülés tökéletesen igazodik a pilóta testéhez. Az egyedi gyártásnak köszönhetően a versenyző minden egyes pillanatban tökéletes egységet...

A koncentráció fontossága
A koncentráció fontossága (Videó)

Aki esetleg azt gondolná, hogy egy versenyautóval 300k/h-ás tempóval száguldani olyan könnyű, meglehetősen nagyot téved. Ha figyelembe vesszük azt, hogy...

Az F1-es biztonsági öv
Az F1-es biztonsági öv (Videó)

Csakúgy, mint a Formula-1-es versenyautó szinte minden egyes alkotóelemének, úgy a pilóták testi épségének megóvásáért felelős biztonsági övnek is igen...

Close