Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Speciális kagylóülés a pilóta biztonságáért | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Speciális kagylóülés a pilóta biztonságáért

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.10.18. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,782
Sebastian Vettel vezetői ülése (Sauber F1 Team, 2006)

Sebastian Vettel egykori sauberes vezetői ülésének kialakítása a 2006-os szezonban (Fotó: BMW AG)

Egy több mint 300km/h-val száguldó versenyautóról talán kissé furcsa kijelentésnek tűnhet, de az igazat megvallva egy profi pilóta számára a Formula-1-es versenyautó pilótafülkéje igen biztonságos munkahelynek mondható. Ezt a jellemzőt nemcsak a fülke elkészítéséhez használt szénszálas anyagok, a különleges erősítésű biztonsági öv, vagy a versenyző által használt sisak, HANS és a speciális ruházat miatt lehet kijelenteni: a pilóta testi épségének megóvásában ugyanis kulcsfontosságú szerepet játszik a versenyző testéhez kialakított speciális vezetői ülés.

 

A gyorsabb autók, valamint a nagy sebességgel jellemezhető versenyek esetében a biztonsági előírásokkal kapcsolatos elvárások tekintetében az FIA igen magasra helyezi a mércét. Nincs ez másként az autósport királykategóriáját jelentő Formula-1 esetében sem. A vezetői ülés megfelelő, anatómiailag az adott versenyzőre szabott tökéletes kialakítása nagymértékben hozzájárul az előírt biztonsági szint megvalósításához.

 

Ha egy kissé visszatekintünk a Formula-1 több mint 50 éves múltjára, akkor láthatjuk, hogy ez a sport milyen hatalmas technikai változásokon ment keresztül. A sportot figyelemmel kísérők számára azonban nemcsak az autókon megjelenő újítások tűnhetnek fel, hanem számos olyan eszköz, illetve felszerelés is, amelyek megfelelő biztonságot hivatottak teremteni használójuk számára. Az F1-es versenyautók fejlesztése során a mérnökök két alapvető célt tűznek ki maguk elé: a lehető leggyorsabb és legmegbízhatóbb autót próbálja minden egyes csapat megépíteni úgy, hogy eközben a lehető legnagyobb védelemmel lássák el a versenyzőt.

 

Minden kétséget kizáróan a biztonsági rendszer legfontosabb eleme a többrétegű karosszéria, amelynek minden egyes elemét szénszálas anyagok felhasználásával állítanak össze a megfelelő technológiai eljárások alkalmazásával. A biztonsági rendszer következő alkotóeleme a versenyző vezetői ülése, amelynek nemcsak az a feladata, hogy a megfelelő pozícióban elhelyezve viszonylag kényelmes vezetést tegyen lehetővé, hanem a pilóta a lehető legnagyobb biztonságban érezze magát munkája közben. A Nemzetközi Automobil Szövetség technikai előírásainak megfelelően az ülést mindössze két ponton lehet rögzíteni a versenyautó karosszériájához. Ezt a két rögzítési pontot pedig úgy kell kialakítani, hogy egy esetleges baleset alkalmával a versenyző mentését végző csapat ezen rögzítési pontok kioldásával minden probléma nélkül ki tudja emelni a versenyzőt a pilótafülkéből.

 

Nico Rosberg (Mercedes, Olasz Nagydíj, 2012)

A pilótafülkében helyet foglaló versenyző. Rosberg a csapattársához hasonló, légpárnákkal kiegészített vezetői ülést használ (Fotó: Sutton Images)

Ezt a megoldást 1999-ben mutatták be először, amikor is a versenyző a biztonsági övekkel már ehhez az üléshez volt rögzítve, és ennek megfelelően egy esetleges baleset során az üléssel együtt ki tudták őt emelni az autóból. Az így kialakított eszközt KED néven (Kendrick Extrication Device = Kendrick féle Kiszabadító Eszköz) vezették be, amely egyúttal a versenyző hátának és nyaki részeinek a védelmére is szolgál. Ennek az újításnak az alkalmazása lehetővé tette azt, hogy csökkentsék a pilóta gerincoszlopára nehezedő terhelés nagyságát, amely korábban komoly problémát jelentett. A vezetői ülés rögzítési módját természetesen szabályok írják elő, hogy megfelelő módon, és egységesített formában kerüljön alkalmazásba. A nagydíjak alatt szolgálatot teljesítő mentőcsapatok minden egyes tagja megfelelő képzésben részesül, ahol el kell sajátítaniuk mindazt, hogy egy esetleges balesetnél milyen módon lehet az ülést a versenyzővel együtt kiemelni a pilótafülkéből.

 

A versenyzők igen nagy igénybevételeknek vannak kitéve a Formula-1-es autó vezetése során. Mindazonáltal, hogy az F1-es autók nem a kényelmi szolgáltatásaikról híresek, a csapatok mérnökei folyamatos fejlesztéseket végeznek annak érdekében, hogy a pilóta a lehető legkomfortosabban tehesse a dolgát. Ez a szempont is elengedhetetlen ahhoz, hogy a versenyző a maximális teljesítményt tudja nyújtani a versenypályán. Nem egy alkalommal lehettet már hallani arról, hogy a futam után az autóból kiszállva komoly fizikai fájdalmakról tettek említést egyes versenyzők. A mérnökök a vezetői ülés tervezése során a versenyző testalkatáról mintát vesznek, és annak megfelelően egy anatómiailag megfelelően kivitelezett,

személyre szabott üléseket készítenek. Ezáltal nemcsak kényelmet biztosítanak használójának, hanem a megfelelő kialakításából adódóan ideális módon tudják azt elhelyezni és rögzíteni az autó pilótafülkéjében. A test vonalához igazodó ülések tulajdonképpen három alapvető rétegből állnak össze: az alsó réteg szénszálas anyagból készül, amelyre a komfortérzet fokozását szolgáló poliészter hab kerül, és mindezt egy speciális bőrrel borítják be (egyes csapatok Alcantara bőrt alkalmaznak). A felhasználni kívánt anyagok kiválasztásánál döntő szempont a megfelelő tűzállósági szint mellett, hogy azok a lehető legkisebb mértékben legyenek hajlamosak az elektrosztatikus feltöltődésre, miközben a versenyző mozgásokat végez a pilótafülkében.

 

A vezetői ülés kialakítása (Ferrari, Kínai Nagydíj, 2012)

A Ferrari F2012-es versenyautóba készített, a pilóta testalkatához igazított ergonomikus kialakítású vezetői ülés (Fotó: Sutton Images)

Mindazonáltal, hogy a vezetői ülés a versenyautó biztonsági rendszerének egyik legfontosabb részét képezi, nem szabad megfeledkezni a speciális hatpontos biztonsági övről – amelynek hevederei kb. 1,5t terhelést képesek elviselni -, valamint a sisakkal együtt használatos, a pilóta fejét és nyakát védő HANS-ról sem, amely leginkább a frontális és az oldalirányú ütközések alkalmával fejtik ki hatásukat.

 

A személyautókban alkalmazott ülésekkel ellentétben a Formula-1-es versenyautókban lévő társaik korántsem engednek olyan szabad mozgásteret a vezető számára. Az F1-es versenyző ugyanis teljes mértékben oda van szíjazva az üléshez éppúgy, mint az a vadászpilóták esetében is lenni szokott. A megfelelő rögzítésről pedig a már előzőleg említett biztonsági öv gondoskodik, amely leginkább egy hámhoz hasonlítható módon köti magához a pilótát.

 

Ahhoz, hogy egy Formula-1-es versenyautó minél jobban teljesítsen a pályán, egy igazán fontos kritériumnak kell teljesülnie. Ez pedig nem más, mint a megfelelő súlypont kialakítása. A minél hatékonyabb súlyelosztás érdekében a vezetői ülést úgy helyezik el, hogy abban a versenyző sokkal inkább fekvő testtartásban helyezkedik el, aminek köszönhetően a súlypont az autó alsó része felé esik. A kissé felemelt orrész és más egyéb aerodinamikai elemek alkalmazásával pedig a pilótafülkében helyet foglaló versenyző lábai magasabb pozícióban helyezkednek el, mint a vezető ülepe.

 

Van olyan különleges kialakítással rendelkező vezetői ülés is – mint például a Mercedes alakulat színeiben versenyző Michael Schumacher esetében – amely extra kényelmi kiegészítőket is tartalmaz.

 

Párnázott vezetői ülés (Mercedes GP Petronas F1 Team, Kanadai Nagydíj, 2011)

Michael Schumacher légpárnákkal bélelt vezetői ülése a Mercedes csapatnál (Fotó: Mercedes AMG Petronas Formula 1 Team)

A pilóta hátának és nyaki részeinek védelmére szolgáló „Kendrick-féle Kiszabadító Eszköz”-nek is nevezett ülésen kissé szokatlan átalakítást alkalmaztak a német csapatnál. Az ülés felső pereménél összesen 6db gyorscsatlakozót alakítottak ki, amelyek egy-egy levegőcsőben folytatódnak. A csatlakozókon keresztül levegővel fel tudják fújni a versenyző vállai, csípője és combjai körüli területeken elhelyezett kis légpárnákat, komfortosabbá téve ezzel a vezetést. A légpárnák közül négyet az ülés jobb oldalán, míg a maradék két légpárnát a baloldalon helyezték el. Ez a fajta megoldás azonban nem teljesen újkeletű, hiszen a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher már a Ferraris évei alatt is használt ehhez hasonló kényelmi felszerelést.

 

Minden Formula-1-es vezetői ülés tehát személyre szabott ergonómiai kialakításának köszönhetően egyedi alkotásnak minősül. Abban az esetben, ha a versenyzőnek valamilyen ok miatt autót kell cserélnie, az ülésüket, mint egy személyes használati tárgyat mindig viszi magával.

 

 

Felhasznált anyagok:

 

  • Szénszálas, ragasztott rétegek (Alsó réteg)
  • Poliészter hab (Középső réteg)
  • Speciális bőr (Fedő réteg)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Speciális kagylóülés a pilóta biztonságáért, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Pirelli gumiabroncs (Magyar Nagydíj, 2012)
Abu Dhabiban szerepel utoljára idén a Pirelli lágy keveréke

Az elmúlt hétvégén megrendezésre került Koreai Nagydíjat követően a Formula-1 hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli nyilvánosságra hozta, hogy a szezon hátralévő...

Sebastian Vettel (Red Bull Racing, Koreai Nagydíj, 2012)
Gumi- és boxtaktika elemzés: Koreai Nagydíj (2012)

A Koreai Nagydíjnak otthont adó versenypálya igencsak kihasználja a versenyautókban rejlő erőforrásokat, miután az általuk elérhető sebesség tekintetében a lassú...

Coanda-kipufogó (Lotus, Koreai Nagydíj, 2012)
Lotus Renault E20: Megérkezett a Coanda-kipufogó

A Lotus alakulat kissé megkésve ugyan, de a Koreai Nagydíjra úgy döntött, hogy megpróbálkozik a Red Bull Racing, vagy akár...

Close