Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Sauber Ferrari C32: Próbálkozások a passzív DRD-vel | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Sauber Ferrari C32: Próbálkozások a passzív DRD-vel

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.02.27. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,369
DRD rendszer (Sauber, Barcelona teszt, 2013.02.21)

A Sauber a hátsó légterelő szárny befúvásával próbálkozott a 2013-as szezon előtti első barcelonai teszten (Fotó: Sutton Images)

A Sauber alakulat 2013-as szezonra tervezett C32-es versenyautója a bemutató napján többek között a meglehetősen szűkre szabott oldalsó kocsiszekrényével is felkeltette az érdeklődést. A motorburkolat, illetve az airbox két oldalának kivitelét alaposabban szemügyre véve azonban már sejteni lehetett, hogy a svájci gárda alkalmazni kívánja majd az idei évben a versenyautó végsebességét növelő műszaki megoldást, a Légellenállást Csökkentő Eszköznek nevezett DRD-t, amelynek elődjét már a 2012-es idényben tesztelte a csapat.

 

A különleges aerodinamikai kiegészítő idei pályára viteléig egészen a szezon előtti első barcelonai tesztsorozatig kellett várni, hiszen a hinwili alakulat ekkor már elkezdte próbálgatni a hátsó légterelő szárny aerodinamikai jellemzőit befolyásoló új DRD rendszerüket.

 

Az adott versenypálya nagy sebességgel teljesíthető egyenes szakaszaiban érvényesülő rendszer tulajdonképpen nem más, mint a 2010-es szezonban látott F-csatorna passzív változata, amelynek működése a pilótától, és az autó más egyéb alkatrészének a működtetésétől teljes mértékben függetlenül valósul meg.

 

A klasszikus, mára már betiltott F-csatorna által alkotott rendszernek az egyik eleme egy olyan légcsatorna volt, amelyen keresztül viszonylag kis mennyiségű levegő áramlott a versenyautó karosszériája alá. Ezen a légcsatornán a pilótafülkében kialakítottak egy speciális nyílást, amelynek a szabadon hagyása esetén a csatornába került levegő ki tudott áramolni. Abban az esetben viszont, ha a pilóta a nyílás kialakításától függően kézfejével, vagy a lábával elzárta azt, a levegő végigáramlott a rendszer következő eleméig, egy speciális áramláskapcsolóig, amely rendkívül fontos szerepet töltött be az F-csatorna működésével kapcsolatban.

 

Az áramláskapcsoló tulajdonképpen egy olyan légkamrát jelentett, amely összeköttetésben állt az előzőleg említett, és a pilóta feje feletti területen kialakított légcsatornákkal, és attól függően, hogy a kisebb csatornából érkezett-e a levegő, a versenyautó hátsó légterelő szárnyához, vagy éppen a sebességváltó hűtőjéhez vezette azt. Abban az esetben pedig, ha a versenyző eltakarta a légcsatornán kialakított nyílást, a beáramlott levegő nagyobb részét a hátsó légterelő szárnyhoz juttatta, ahol egy nyíláson keresztül távozni tudtak a csatornán áthaladó légáramlatok. Ez pedig pontosan elegendő volt ahhoz, hogy a szárnyfelület felett és alatt elhaladó levegőmennyiség arányát megváltoztassa úgy, hogy az aerodinamikai leszorító erő előállításáért felelős, a szárnyprofil felett elhaladó levegő mennyisége és ezzel együtt a nyomása is csökkent. Ennek eredményeképpen pedig csökkent a hátsó légterelő szárny közegellenállása, ami pedig az autó sebességének növelését vonta maga után.

 

DRD rendszer (Sauber, Barcelona teszt, 2013.02.21)

A passzív DRD egy különleges kialakítású légcsatornát tartalmaz a motorburkolat alatt (Fotó: Sutton Images)

A Sauber Ferrari C32-es versenyautón tesztelt DRD rendszer elődleges elemei a motorburkolat legmagasabb pontján lévő airbox mindkét oldalán kialakított légbeömlő nyílások, ahol a levegő be tud áramolni a motorburkolat alatt kialakított légcsatornába. A bukókeret mögötti részen látható légbeömlő nyílások méretét azonban kellő körültekintéssel kell meghatározni, hiszen mindamellett, hogy méretétől függően eltérő mennyiségű levegőt képes juttatni a szóban forgó légcsatorna megtáplálásához, fontos szerepet játszik az autó közegellenállását illetően is. A DRD légcsatornája ezt követően a motor légellátását szolgáló airbox kürtője felett halad el, miután a DRD légbeömlői egy közös légcsatornában egyesülnek. Ezen a ponton található a DRD rendszer vélhetően legfontosabb része, ahol egy speciális áramláskapcsoló kapott helyet. Ennek működése függ a versenyautó sebességétől, ami az autó tempójából adódóan engedi tovább áramolni a DRD légbeömlő nyílásán bejutó levegőt.

 

A DRD részét képező légcsatorna egy L-alakú profillal lép ki a motorburkolat alól, amely a hátsó légterelő szárny főprofilja alatt végződik. Az L-csatorna a kiviteléből adódóan egy 90°-os törést tartalmaz, amelynek nem aerodinamikai okai vannak. A Formula-1 technikai szabályzata ugyanis nem teszi lehetővé, hogy a hátsó légterelő szárny előtti részen bármilyen kiegészítő karosszériaelemet helyezzenek el. Pontosan ezen korlátozás miatt tiltotta be az FIA a 2010-es évben használt klasszikus F-csatornák további alkalmazását.

 

A különleges megjelenésű L-csatorna tehát a hátsó szárny főprofiljáig húzódik, viszont ezen a ponton nincs semmiféle kivágás, mint amilyen az egykori klasszikus F-csatornák esetében volt. A Sauber mérnökei az L-csatornán kisebb méretű nyílásokat alakítottak ki, amelyeknek köszönhetően az L-csatorna és a hátsó szárny találkozási pontjánál a szárnyelem alatt valósul meg a szárny extra levegővel történő befúvása.

Ennek következtében a főprofil alá áramlott légmennyiségnek köszönhetően megnő a szárny alatti légáramlatok mennyisége, és az általuk kifejtett nyomás egyaránt, amely a versenyautó nagyobb sebessége, és adott esetben a DRS mechanizmus működtetésének köszönhetően laposabbra állított féklappal tovább csökkenti a hátsó szárny felett elhaladó légáramlatok aerodinamikai nyomását. Ez pedig kisebb közegellenállást, kisebb aerodinamikai leszorító erőt, és ezzel együtt még nagyobb végsebességet képes biztosítani a C32-es autónak.

 

Az előzőekben említett passzív áramláskapcsoló – amely az autó nagyobb sebessége esetén biztosítja az extra légmennyiség-áramlást a hátsó légterelő szárny befúvására kialakított L-csatorna számára – tulajdonképpen egy légkamrát jelent az airbox mögötti részen, ami ahogyan az korábban is említésre került, nagyobb sebesség esetén fejti ki hatását.

 

DRD rendszer (Sauber, Barcelona teszt, 2013.02.21)

Az airbox két oldalán kialakított légbeömlők gondoskodnak a C32-es passzív DRD rendszerének levegőellátásáról (Fotó: Sutton Images)

Az L-csatornába áramlott légmennyiség a hátsó szárny főprofilja alatt, az L-csatornán kialakított nyílásokon keresztül hagyja el a rendszert. Ennek hatására leginkább háromszöghöz hasonlítható kavitáció jön létre, amely a főprofil alatt elhaladó, a főprofilról alapesetben lamináris módon leváló légáramlatokat turbulens áramlássá alakítja át. A főprofil alsó felületére érkező extra befúvás miatt lecsökken a szárny feletti légáramlatok által kifejtett aerodinamikai nyomás, amely az így lecsökkentett közegellenállásnak köszönhetően nagyobb végsebességet képes biztosítani az autónak, még abban az esetben is, ha a pilóta nem használja az adott szakaszon autójának DRS rendszerét.

 

A passzív áramláskapcsoló zárt állapota esetén a DRD légbeömlő nyílásán keresztül beáramló levegő feltételezhetően az áramláskapcsoló utáni elágazást követően kialakított, a sebességváltó irányába elvezetett légcsatorna szakaszába kerül, és a hátsó ütközési zóna, valamint a rúdszárny közötti részen kialakított keskeny nyíláson át távozik, növelve ezzel az autó hátsó részén kialakuló aerodinamikai leszorító erőt.

 

A Sauber megoldásának további érdekessége, hogy a DRD rendszerrel egy olyan hátsó légterelő szárny befúvását tették próbára, amelynek főprofilja a vízszintes kiviteltől eltérően sokkal inkább egy háromszöghöz hasonlítható formát kapott, köszönhetően a főprofilnak az autó hosszanti szimmetriatengelye felett látható lefelé ívelő, kanálszerű kialakításának. Ennek a dizájnnak vélhetően az a szerepe a DRD-t illetően, hogy a vízszinteshez képest meghatározott szöget bezáró alsó szárnyfelület befúvása hatékonyabb, mintha azt egy vízszintes vonalvezetésű főprofillal tennék meg.

 

Miután a 2013-as évre kidolgozott szabályrendszer szerint a versenyautók DRS rendszerének aktiválása az elmúlt szezonhoz képest jelentős mértékben korlátozódott, a Sauber által tesztelt DRD rendszerhez hasonló megoldások nagyobb jelentőséget kapnak majd, mivel a futamokhoz hasonlóan a nagydíjhétvégék szabadedzésein és a kvalifikáción is csak a meghatározott aktivációs zónában lehet majd működésbe hozni az autók DRS-ét. A DRD-vel viszont az előzési zónákon kívüli, nagyobb sebességű szakaszokon is extra sebességre lehet szert tenni a hátsó légterelő szárnyon keletkező aerodinamikai leszorító erő és a szárny közegellenállásának befolyásolása útján.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +3 (from 3 votes)
Sauber Ferrari C32: Próbálkozások a passzív DRD-vel, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Visszajelzés: Red Bull Renault RB9: Első lépések a passzív DRS-sel | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Kipufogó (Mercedes, Barcelona teszt, 2013.02.20)
Mercedes W04: Kipufogó a hátsó szárny befúvására

A kipufogórendszerrel befújt diffúzorok 2012-es betiltásától kezdődően a csapatok számára az egyik legnagyobb kihívást az jelenti a versenyautók aerodinamikai fejlesztésével...

Kipufogó (Williams, Barcelona teszt, 2013.02.19)
Williams Renault FW35: Tiszavirág-életű fejlesztés a kipufogón

A 2013-as világbajnoki szezon résztvevői közül utolsóként a Williams alakulat mutatta be a vadonat új versenyautóját. Az előző években alkalmazott...

Befújt orrkúp (Red Bull, Barcelona teszt, 2013.02.22)
Red Bull Renault RB9: A Sauber megoldását mintázó befújt orrkúp

A Red Bull Racing mérnökei által az idei évre tervezett RB9-es versenyautó orrkúpja egy különleges kialakítású légcsatornát tartalmaz, amelyről leginkább...

Close