Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Sauber Ferrari C32: Légcsatorna és áramlásjavítók a hátsó fékdob mentén | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Sauber Ferrari C32: Légcsatorna és áramlásjavítók a hátsó fékdob mentén

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.02.28. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,001
Hátsó fékhűtés (Sauber, Barcelona teszt, 2013.02.28)

Különleges kialakítású hátsó fékdobbal rendelkezik a Sauber C32-es versenyautó (Fotó: Auto Motor und Sport)

A Sauber alakulat mérnökei által a 2013-as évre tervezett C32-es versenyautó hátsó fékdobján kialakított légcsatorna – amelyhez hasonló megoldást már a tavalyi évben is alkalmaztak – a fékrendszer elemeinek megfelelő hatékonyságú hűtése mellett aerodinamikai célokat is szolgál.

 

A Formula-1-es versenyautókban használt fékrendszer csak meghatározott hőmérséklettartományban képes megfelelő hatékonysággal üzemelni. A fékezések alkalmával másodperceken belül több száz fokot is emelkedhet a féktárcsák, a fékbetétek és ezzel együtt a féknyereg hőmérséklete is, ami nemcsak a fékek üzemidejét, hanem az általuk elérhető fékteljesítményt is jelentősen befolyásolja. Abban az esetben, ha a versenyautó fékei gyakran 1000°C-os hőmérséklet fölé hevülnek, az a gyors elhasználódásukat eredményezheti, ha pedig nem érik el a 400°C-os értéket, nem biztosítanak megfelelő fékhatást. A Formula-1-es versenyautók fékei megközelítőleg 650°C-os hőmérsékleten képesek biztosítani az optimális fékteljesítményt.

 

Az előzőekben ismertetett kritériumok miatt a csapatoknak gondoskodni kell arról, hogy a fékeket minden körülmények között a megfelelő hőmérsékleten tudják tartani. Az adott versenypálya nagy sebességgel teljesíthető hosszú egyenes szakaszaiban a felhevült fékeknek van elegendő ideje ahhoz, hogy visszahűljenek, míg az olyan versenyhelyszíneken, ahol viszonylag kevés egyenes pályaszakasz található, nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fékek minél hatékonyabb hűtését elősegítő aerodinamikai elemek kialakítására.

 

A kerekek belső oldalán a menetiránynak megfelelően egy-egy légbeömlő nyílást alakítanak ki, ahol a belépő légáramlatok a féktárcsán, a fékbetéteken és a féknyergen áthaladva segítik a hőelvonást a felhevült fékelemekről. A légbeömlő méretének kialakításakor azonban nemcsak a hűtési teljesítményt kell szem előtt tartani. Ezeket a kürtőszerű kiegészítőket ugyanis a lehető legkisebb méretben készítik el, egyrészt abból a célból, hogy minél kisebb közegellenállással rendelkezzenek, másfelől pedig azért, mert jóval hatékonyabb a magasabb nyomáson belépő, majd azt követően az alacsony nyomáson kilépő légáramlatok aerodinamikai hatása. Ez utóbbi jellemző hatására ugyanis csökkenni fog a versenyautó közegellenállási értéke, ami egy cseppet sem elhanyagolandó, hiszen az autó kerekei nagyjából ennek a 35%-át teszik ki.

 

A szezon előtti második barcelonai tesztsorozatra összeállított fékrendszer részeként a Sauber mérnökei a C32-es konstrukció hátsó fékdobjának felületén a menetiránnyal szemközti oldalon egy kürtőhöz hasonlítható légcsatornát alakítottak ki. A kerék belső oldalán a kedvezőbb Magnus-effektus érdekében beburkolt hajtótengely felett elhelyezett áramlásjavítók segítségével extra levegő áramlik be az előzőleg említett légcsatornába a fékdob és az abroncs közötti területre. Ennek segítségével a fékrendszerben kialakuló magas hőmérsékletű levegő áramlási sebessége megnő, amely végül a kerékagyon keresztül kilépve a kerék mögé áramlik.

 

A hajtótengely körül kialakított áramlásjavító lemezekhez hasonló megoldást elsőként a 2010-es évben a Williams és a Sauber alakulatok alkalmaztak. Segítségével azonban nemcsak a versenyautó hátsó tengelyére igyekeznek nagyobb leszorító erőt előállítani az autó hátsó traktusának nagyobb menetstabilitása érdekében. Amikor az autó áthajt a pálya kerékvető kövein – függetlenül attól, hogy kisebb-, vagy nagyobb sebességgel teszi azt a pilóta – a versenyautó hátsó lengéscsillapító elemeinek működése, beállítása, és ebből adódóan rugalmas viselkedése révén a lengéscsillapító elemek összenyomódnak, és az ébredő ellenerő hatására meglehetősen nagy terhelés jut a hátsó kerekekre. De hasonló a helyzet a hullámos vonalvezetésű aszfalt esetében is. Abban a pillanatban, amikor az autó ráhajt ezekre a szegély-elemekre, az igénybevétel nagysága intenzívebbé válik, amikor pedig elhagyja azokat, a gumikra ható terhelés csökkenni kezd. A gumiabroncsokat érintő igénybevételek csökkentése mellett azonban az autók beállításait végző mérnököknek meg kell találni a megfelelő egyensúlyt, hiszen a hátsó kerekeken ezen a módon jelentkező terhelésváltozás nagyságától függően az autó vezethetősége és viselkedése jelentősen leromolhat, a jelentkező instabil menetjellemzők miatt.

Az alkalmazott áramlásjavítók segítségével nyert leszorító erő többlet mellett a szénszálas anyagból készített, és speciális módon kialakított légterelő lapok segítségével csökkenteni lehet a lengéscsillapító elemek mozgása közötti idő-, illetve fáziskülönbséget, aminek köszönhetően a versenyautó hamarabb visszanyeri stabil viselkedését.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
DRD rendszer (Sauber, Barcelona teszt, 2013.02.21)
Sauber Ferrari C32: Próbálkozások a passzív DRD-vel

A Sauber alakulat 2013-as szezonra tervezett C32-es versenyautója a bemutató napján többek között a meglehetősen szűkre szabott oldalsó kocsiszekrényével is...

Kipufogó (Mercedes, Barcelona teszt, 2013.02.20)
Mercedes W04: Kipufogó a hátsó szárny befúvására

A kipufogórendszerrel befújt diffúzorok 2012-es betiltásától kezdődően a csapatok számára az egyik legnagyobb kihívást az jelenti a versenyautók aerodinamikai fejlesztésével...

Kipufogó (Williams, Barcelona teszt, 2013.02.19)
Williams Renault FW35: Tiszavirág-életű fejlesztés a kipufogón

A 2013-as világbajnoki szezon résztvevői közül utolsóként a Williams alakulat mutatta be a vadonat új versenyautóját. Az előző években alkalmazott...

Close