Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Sauber Ferrari C30: Extra kivágás és módosított belépő él az első szárnyon | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Sauber Ferrari C30: Extra kivágás és módosított belépő él az első szárnyon

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.10.10. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,439
Első légterelő szárny (Sauber F1 Team, Japán Nagydíj, 2011)

A suzukai versenypályára készített első légterelő szárny főprofilja és a lépcsős szárnyelemei is módosultak. © Sauber F1 Team

A Japán Nagydíj helyszínéül szolgáló suzukai versenypálya vonalvezetéséből adódóan a nagy sebességgel teljesíthető kanyarok és lassítók kapcsán gyors irányváltoztatásokra kényszeríti az autókat és természetesen az azokat kontrolláló pilótákat. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a minél jobb menetstabilitás, és ezzel egyidejűleg az előzőleg említett pályaszakaszokra nézve a lehető legkisebb mértékű alulkormányozottság biztosítására megfelelő aerodinamikai csomaggal kell itt megjelenni. Ehhez igazodva végzett néhány módosítást a Sauber alakulat mérnökgárdája a C30-as konstrukció első légterelő szárnyával kapcsolatban.

A Formula-1 technikai szabályzatához igazodva a referencia-sík (az autó padlólemeze alatt lévő kopóréteg) felett 75mm-rel lévő első légterelő szárnynak az orrkúp alatt 500mm hosszan egy semleges szekciót kell tartalmaznia. Ennek a lényege nem más, mint hogy a szárny által előállítható aerodinamikai leszorító erő nagyságát ezen a módon korlátozza az FIA, ezért az érintett területen semmilyen aerodinamikai kiegészítő elemet sem lehet elhelyezni. A regulák értelmezése szerint viszont a véglezáró lemezek és a középső szekció között használható légterelő idomok száma nincs limitálva, tehát a mérnökök ezen terület felhasználását tekintve szabad kezet kapnak.

A Sauber mérnökcsapata módosítást végzett a főprofil belépő élével kapcsolatban, és a lépcsős szárnyelemek alatti részen a korábban alkalmazott kivitelt módosítva, egy megemelt keresztmetszetnek köszönhetően további légcsatorna került kialakításra. Ennek eredményeképpen csökkenteni lehet a főprofil alatt kialakuló örvényléseket, ami sokkal tisztább áramlást biztosít a padlólemez irányába, javítva annak aerodinamikai hatékonyságát.

További módosítást lehet felfedezni a szárnyvégeken lévő véglezáró lemezekkel és a lépcsős szárnyak konfigurációját illetően is, amelyek fontos szerepet játszanak az autóra ható teljes leszorító erő nagyságával kapcsolatban. A légterelő idomok kivitelétől függően változik az átáramló levegő sebessége, valamint más és más nyomáskülönbségek jönnek létre a szárnyak alatt és felett elhaladó légáramlatok nyomásviszonyai között. A legfőbb cél az, hogy a szárny kialakításával és az alkalmazott légterelő elemek megfelelő beállításával olyan áramlási viszonyok alakuljanak ki, hogy az alkalmazott konfiguráció révén létrejövő örvénylések ne érintsék károsan a padlólemez aerodinamikai hatékonyságát, és ne jelentsen az első tengelyre és ezzel együtt az első gumiabroncsokra nézve extra aerodinamikai, és az ebből adódó mechanikai terhelést sem.

A lépcsős szárnyak összeállításától, és a légterelő lemezek között lévő légkamrák és légrések kialakításától függően felgyorsulnak az elölről érkező légáramlatok, amely növeli a szárnyon keletkező leszorító erő nagyságát, valamint megfelelő áramlást biztosít az aerodinamikailag igencsak rossz jellemzőkkel rendelkező első kerekek irányába is.

A Sauber Ferrari C30-as konstrukció első légterelő szárnyának további érdekessége, hogy a Mercedes W02-es, vagy a Williams-Cosworth FW33-as autókon alkalmazott megoldáshoz hasonlóan a lépcsős szárnyelemek alatt a főprofil mindkét végén egy-egy vízszintes kivágást alakítottak ki, aminek hatására a főprofil ezen része úgy viselkedik aerodinamikai szempontból, mintha azt eredetileg is két különálló profilból állították volna össze. Az extra nyílás előtti belépő él kissé magasabban van, ami azt eredményezi, hogy a profilnak ez a része egy meghatározott szöget zár be a pálya felületével. A szárny alsó síkjának kialakításával, valamint a főprofil kivágásának köszönhetően az elölről érkező légáramlatok egy része hatékonyabb aerodinamikai hatást fejt ki. A kivágás méretének meghatározásával pedig hasonlóan, mint az a lépcsős szárnyelemek esetében is említésre került, a keskeny résnek köszönhetően az áthaladó légáramlatok nagyobb sebességet érnek el, ami pedig az aerodinamikai leszorító erő növelését eredményezi.

 

(Technikai fejlesztés – Sauber F1 Team – Japán Nagydíj, 2011)

 

Képgaléria:

Első légterelő szárny (Sauber F1 Team, Japán Nagydíj, 2011)   Első légterelő szárny (Sauber F1 Team, Japán Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Első légterelő szárny (Red Bull Racing, Szingapúri Nagydíj, 2011)
Red Bull-Renault RB7: Új főprofil és lépcsős szárny

A Szingapúri Nagydíjon a jelentősebb fejlesztéseket felsorakoztató csapatok, mint például a Team Lotus, a Marussia Virgin Racing és a Lotus...

Kerékabroncs fűtés (Red Bull Racing, Japán Nagydíj, 2011)
Red Bull-Renault RB7: A kerékabroncs melegítése

A Formula-1-et figyelemmel kísérők számára ismert tény, hogy a hideg, illetve a nem megfelelő hőmérsékletű gumiabroncsok a versenyzők egyik legnagyobb...

Első légterelő szárny (AT&T Williams, Japán Nagydíj, 2011)
Williams-Cosworth FW33: Az első szárny új tartókonzoljai

A Formula-1-es versenyautó elülső elemeinek kialakítása rendkívül fontos szerepet játszanak a konstrukcióra nézve annak teljes egészében vett aerodinamikai hatékonyságára, ezért...

Close