Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Red Bull Renault RB9: Első lépések a passzív DRS-sel | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Red Bull Renault RB9: Első lépések a passzív DRS-sel

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.03.03. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 3,066
Passzív DRS (Red Bull, Barcelona teszt, 2013.03.01)

A Red Bull Racing alakulat is pályára vitte passzív DRS rendszerét a szezon előtti barcelonai teszten (Fotó: Sutton Images)

A Red Bull Racing alakulat már a tavalyi évben is alkalmazta a DDRS rendszernek azon változatát, amelynek segítségével úgy voltak képesek befolyásolni a versenyautó hátsó légterelő szárnyának aerodinamikai működését, hogy a légterelő elem kisebb közegellenállásának köszönhetően nagyobb végsebességet tudtak elérni.

 

A 2012-es évben használt RB8-as konstrukció esetében a DRS mechanizmus által mozgatott felső szárnyprofil mindkét vége zárt helyzetben egy-egy nyílást takart el, amelyek a hátsó légterelő szárny véglezáró lapjainak belső felületén voltak kialakítva. Amikor a pilóta működésbe hozta a DRS rendszert, a felső profil nyitása, illetve kisebb állásszögének biztosításával együtt ezen nyílások szabaddá váltak. Ennek hatására a főprofil felső felületén elhaladó légáramlatok egy része ezeken a légbeömlő nyílásokon keresztül a véglezáró lemezekben kialakított csatornákba áramoltak, majd végül a rúdszárny alatt, annak két végénél, a véglezáró lapok belső felületén kialakított nyílásokon keresztül távoztak.

Ennek köszönhetően meg tudták növelni a rúdszárny alatt elhaladó légáramlatok mennyiségét és nyomását, így a szárnyprofil felett kialakuló kisebb nyomású területnek köszönhetően csökkent a rúdszárny közegellenállása, amely a kisebb állásszögű felső szárnyprofil által elért kisebb közegellenállással párosulva segítette a versenyautó nagyobb végsebességének biztosítását.

 

A Nemzetközi Automobil Szövetség azonban a 2013-as szezonra betiltott minden olyan másodlagos funkciót eredményező műszaki megoldást, ami a DRS mechanizmus működtetésével, illetve használatával összefügg. Éppen ezért a Red Bull Racingnek is egy olyan megoldást kell applikálnia az RB9-es versenyautóra, amelynek a használata passzív módon valósul meg.

 

A 2013-as szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat megelőző barcelonai tesztsorozaton a Sauber alakulat mellett a Red Bull Racing istálló is pályára vitte a saját, passzív módon működő DRS rendszerét. A két csapat által alkalmazott megoldás azonban meglehetősen eltér egymástól. A Red Bull Renault RB9-es autón használt rendszer jelenlétéről egyedül a hátsó légterelő szárny főprofiljához vezetett légcsatorna-idom árulkodik, miután a rendszer többi elemei kissé szokatlanul, rejtett módon kerültek kialakításra.

 

A passzív DRS rendszer – amely tulajdonképpen a 2010-es idényben használt klasszikus F-csatorna passzív változata – elsődleges eleme az, illetve azok a légbeömlő nyílások, amelyek ellátják levegővel a motorburkolat alatt húzódó és egészen a versenyautó hátsó részéig, valamint a hátsó légterelő szárnyig vezetett légcsatorna szakaszokat. Az RB9-es autó esetében azonban nem láthatóak ezek a bemeneti nyílások, így feltételezhetően a passzív DRS használatához szükséges másodlagos légbeömlők a pilóta feje felett lévő, a motor légellátásáért felelős airbox belsejében lehetnek kialakítva.

 

A pilóta feje fölött lévő airbox területének az FIA előírásainak megfelelően tartalmaznia kell egy acélból készített bukókeretet is. Abban az esetben, ha a passzív DRS működéséhez szükséges másodlagos légcsatorna az airbox belső részén került kialakításra, a Red Bull Racing mérnökeinek mindezt úgy kellett megtenniük, hogy az ne befolyásolja annak szerepét. Az airbox-nak nevezett egység működését tekintve nem tesz mást, mint hogy lelassítja a beáramló levegőt, amelynek a kinetikai energiáját statikus nyomássá alakítja át. A jól kialakított airbox-nak megfelelő módon ívelt csatornával kell rendelkeznie, hogy a tőle elvárt aerodinamikai jellemzőket legyen képes biztosítani, miközben a motor működéséhez szükséges légellátásról is gondoskodik.

 

Passzív DRS (Red Bull, Barcelona teszt, 2013.03.01)

A hátsó légterelő szárny főprofilja alatt megvalósított befúvásnak köszönhetően csökkenthető a szárny közegellenállása (Fotó: Sutton Images, Illusztráció: Formula1Tech Blog)

A passzív DRS rendszer következő eleme egy speciális áramláskapcsoló, amely az autó nagyobb sebessége esetén biztosítja az extra légmennyiség-áramlást a hátsó légterelő szárny befúvására kialakított L-csatorna számára. Ennek az airbox mögötti területen lévő légkamrának a feladata az, hogy a versenyautó nagyobb sebessége esetén működésbe hozza a hátsó szárnyhoz vezetett légcsatorna-szakaszt. A főprofilhoz csatlakoztatott légcsatorna oldalsó részén, a légterelő lap alsó felülete alatt kimeneti nyílás található, amelyen keresztül a légcsatornában lévő levegő képes távozni. A hátsó légterelő szárny főprofilja alatt alapesetben tiszta, lamináris áramláskép alakul ki, amely a passzív DRS általi extra befúvás hatására turbulens, csigavonalú áramlássá alakul át, a légcsatorna mindkét oldalára vonatkozóan.

A főprofil alatt megnövelt légmennyiség és az általa elért nagyobb aerodinamikai nyomás következtében megváltozik a főprofil alatt és felett elhaladó légáramlatok nyomáskülönbsége. Ennek hatására a szárnyelem felett elhaladó levegő kisebb aerodinamikai nyomást produkál, melynek eredményeképpen változatlan állásszög mellett is csökkenteni lehet a légterelő szárny közegellenállását, ami pedig a versenyautó nagyobb sebességét teszi lehetővé.

 

A passzív áramláskapcsoló zárt állapota esetén a passzív DRS légbeömlő nyílásán keresztül beáramló levegő az áramláskapcsoló utáni légcsatorna elágazást követően egy másik csatornaszakaszba kerül. Ennek a kimeneti nyílása feltételezhetően az RB9-es hátsó területén, egy alacsony aerodinamikai nyomású résznél, a rúdszárny alatt, vagy adott esetben a hátsó gyűrődési zóna alatt található. Ennek a kimeneti nyílásnak a feladata pedig nem más, mint a versenyautó kisebb sebessége esetén kivezesse a passzív DRS rendszer légcsatornájába áramlott légmennyiséget, amikor az nem a hátsó légterelő szárny befúvását végzi az L-csatornán keresztül. Segítségével adott esetben növelni lehet a diffúzor felett kialakuló aerodinamikai leszorító erőt, amely a kisebb- illetve a közepes tempó esetén a megnövelt menetstabilitásnak köszönhetően akár az időmérőkön is hasznára válhat a Red Bull Racing számára.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (4 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
Red Bull Renault RB9: Első lépések a passzív DRS-sel, 4.0 out of 5 based on 4 ratings


Címkék: , , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Kipufogórendszer (Ferrari, Barcelona teszt, 2013.03.01)
Ferrari F138: Továbbfejlesztett Coanda-kipufogó

A szezon előtti második és egyben utolsó barcelonai tesztsorozatra a Ferrari alaposan átdolgozott aerodinamikai csomaggal szerelte fel az F138-as konstrukciót....

Kipufogórendszer (Williams, Barcelona teszt, 2013.02.28)
A Williams átalakította a szabálytalan kipufogóját

A Williams 2013-as évre tervezett versenyautójának hivatalos bemutatóját követően az FIA úgy határozott, hogy az FW35-ös áramlásjavítóval kiegészített kipufogó-végződésének további...

Renault RS27 motor (Renault, Jerez teszt, 2012.02.06)
Szabályértelmezés a Renault vitás motorvezérlése kapcsán

A 2013-as előszezoni tesztsorozatok során a Caterham, valamint a Williams autókon alkalmazott, és az FIA által is bírált kipufogórendszert követően...

Close