Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Red Bull Renault RB9: A Sauber megoldását mintázó befújt orrkúp | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Red Bull Renault RB9: A Sauber megoldását mintázó befújt orrkúp

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.02.23. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,752
Befújt orrkúp (Red Bull, Barcelona teszt, 2013.02.22)

A Sauber Ferrari C32-as autón alkalmazott megoldáshoz hasonló nyílás az RB9-es orrkúpján (Fotó: Red Bull Racing)

A Red Bull Racing mérnökei által az idei évre tervezett RB9-es versenyautó orrkúpja egy különleges kialakítású légcsatornát tartalmaz, amelyről leginkább az orrkúp felső felületén látható, az orrkúp és a biztonsági cella találkozásánál lévő válaszfal közelében lévő nyílás árulkodik. A csapat azonban már nem első ízben alkalmaz ehhez hasonló nyílásokat az autó orrkúpján, hiszen a két évvel ezelőtti konstrukciójuk esetében az orrkúp alatt kialakított légbeömlő nyílással az autóban lévő elektronikai elemek túlmelegedését kívánták leginkább megakadályozni, míg a 2012-es szezonban használt RB8-as lépcsős orrkúpja szintén tartalmazott egy menetiránnyal szemben kialakított légbeömlő nyílást.

 

Az RB8-as orrkúpjának lépcsős szakaszán kialakított, nagyjából 250mm hosszú és valamivel több, mint 5mm-es magassággal rendelkező nyílásnak azon túl, hogy a pilótafülke hűtése céljából levegőt juttatott a versenyző számára, némi aerodinamikai jelentősége is volt. A módosított technikai szabályzatnak megfelelően átalakított, és széles kivitelt kapott orrkúp felső síkja mentén elhaladó levegő által keltett határréteg egy része a nyílás felső belépő éléhez érve csigavonalú pályát vett fel. Ez a visszaperdülő légáramlat pedig az örvénylő légáramlatok aerodinamikai jellemzőihez hasonlóan úgy javította az orrkúp hátsó részének aerodinamikai jellemzőit, hogy az orrkúp töréspontját követő légáramlatokat a karosszéria felületére kényszerítette.

Ezzel szemben viszont az RB8-as orrkúpja alatt kialakított nyílás az orrkúp teljes szélességét kitöltötte, és működése az orrkúp felső részén alkalmazott nyílással szemben már egy kissé rejtélyesebbnek mondható. Egyrészt megvalósíthatónak tűnik általa a pilótafülke mögötti területig végigvezetett légcsatorna segítségével a KERS elektronikai elemeinek és akkumulátorainak a hűtése, de éppúgy elképzelhető a padlólemez elülső részének, a splitter által képviselt szakasznak valamilyen szintű befúvása is.

 

Miután az FIA a 2013-as évre engedélyezte a csapatoknak, hogy egy úgynevezett kozmetikai panel alkalmazásával eltakarják az orrkúp magassági méretét érintő szabálymódosításból adódóan megjelent töréspontot, a Red Bull Racing alakulat egy közbenső megoldást alkalmazva nem a válaszfal és az orrkúp vége közötti szakaszt áthidaló, viszonylag nagyobb kiterjedésű panel mellett döntött, hanem egy annál jóval rövidebb változattal látta el az RB9-et. Ennek köszönhetően a tavalyi évben használt megoldáshoz hasonlóan továbbra is látható maradt az orrkúp töréspontja, viszont ezúttal eltűnt a felső, menetiránnyal szemben alkalmazott légbeömlő nyílás. Helyette megmaradt az orrkúp alatti keskeny nyílás, és a Sauber csapat által is alkalmazott műszaki megoldáshoz hasonlóan a kozmetikai panel mögött, az orrkúp feletti légáramlást befolyásoló, a pilótafülke irányába mutató kivezető nyílás jelent meg.

 

Befújt orrkúp (Red Bull, Barcelona teszt, 2013.02.22)

Az orrkúp alsó részén lévő légbeömlő nyílás segítségével valósul meg az orrkúp befúvása (Fotó: Formule1.nl)

A tavalyi évben használt konstrukcióról átörökített, az orrkúp alatt lévő nyílás viszont ezúttal egy, az orrkúpban lévő különleges kialakítású légcsatorna-szakasznak köszönhetően az orrkúp alatt belépő légáramlat egy részét a nyíláson keresztül az orrkúp felső síkján lévő kimeneti nyíláshoz vezeti. Ez a megoldás hatékonyabbnak ígérkezett a szimulációs tesztek során, és az RB8-as esetében alkalmazott elülső nyílással szemben az orrkúp felett elhaladó légáramlatokat hatékonyabb módon lehet a töréspont és a pilótafülke közötti felülethez kényszeríteni.

 

Az orrkúp és a biztonsági cella találkozásánál lévő válaszfal keresztmetszetének alsó része az RB8-as autónál látott kivitelhez hasonlóan továbbra is megőrizte a lefelé szűkülő, hozzávetőlegesen 30…40°-os törésponttal az autó hosszanti szimmetriatengelyének irányába haladó peremezést, ami az aerodinamikai előnyök mellett kedvező lehet az első kerékfelfüggesztés geometriai kialakítását tekintve is.

 

Azzal tehát, hogy az RB9-es autó orrkúpja már nem tartalmazza a 2012-es évben alkalmazott, a pilótafülke hűtésére szolgált légbeömlő nyílást, a melegebb versenyhelyszíneken minden bizonnyal az orrkúp végén fognak majd erre a célra nyílást kialakítani. Ennek a mérete is azonban kellő körültekintést kíván majd a mérnököktől, hiszen a karosszéria felületén készített minden egyes nyílás befolyásolja az autó aerodinamikai karakterisztikáját, ami akár a menetteljesítmény rovására is válhat.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Red Bull Renault RB9: A Sauber megoldását mintázó befújt orrkúp, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Módosított diffúzor (Ferrari, Barcelona teszt, 2013.02.19)
Ferrari F138: Módosított diffúzor próbája Barcelonában

A dupla diffúzorok betiltását követően a csapatok egyre nagyobb hangsúlyt kezdtek fektetni a versenyautók hátsó részére ható aerodinamikai leszorító erő...

Befújt első kerékanya (Williams, Barcelona teszt, 2013.02.20)
Williams Renault FW35: Speciális légcsatorna az első tengelyben

A Mike Coughlan technikai igazgató által koordinált mérnökgárda igyekezett egy olyan új konstrukcióval előhozakodni a soron következő világbajnoki idényre, amelynek...

Örvénykeltő lemezek az oldaldobozon (2013)
Az örvénykeltés fontossága az F1-es oldaldoboz felületén

A Nemzetközi Automobil Szövetség 2012-es évre eszközölt technikai szabálymódosítása, melynek értelmében a csapatok számára tiltott lett a kipufogóval befújt diffúzorok...

Close