Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Red Bull Renault RB8: Fékhűtés vagy aerodinamikai segédeszköz?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.06.09. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 3,015

Alig néhány nappal ezelőtt zárult le a Red Bull Racing alakulattal kapcsolatban egy szabályértelmezési vita, a Kanadai Nagydíj hétvégéjén az RB8-as konstrukció újabb területét kezdte tüzetesen átvizsgálni az FIA.

Mint ismeretes, a monacói futamot követően néhány csapat az RB8-as hátsó kerekei előtt a padlólemezen kialakított nyílásokkal kapcsolatban szólalt fel a Nemzetközi Automobil Szövetség technikai szakemberei előtt.

A hátsó kerekek előtt kialakított, a versenyautó szimmetriatengelyére merőleges irányú nyílások szerepe nem más, mint az oldaldoboz befelé szűkülő keresztmetszete révén a padlólemez felett kialakuló extra légcsatorna által szállított levegő egy részét a szóban forgó réseken keresztül bejuttassa a kerék és a diffúzor közé, amelynek sebessége a nyílás keskeny kialakításának köszönhetően felgyorsul. Ezáltal egyrészt a kerék körül kialakuló turbulens légáramlatok negatív hatását lehet csökkenteni, javítva ezzel a versenyautó hátsó egyensúlyát, másrészt pedig növelni lehet a diffúzor alatt elhaladó légáramlatok aerodinamikai hatékonyságát, az autó hátsó részét érintő nagyobb leszorító erő és ezáltal nagyobb aerodinamikai stabilitás reményében.

Az FIA és a Red Bull Racing közötti egyeztetéseket követően végül a Formula-1 szabályalkotó testülete úgy reagált, hogy nem engedélyezi az érintett területen a teljesen zárt kialakítású nyílások alkalmazását a jövőben, vagyis továbbra is a Sauber Ferrari C31, vagy akár a Ferrari F2012 esetében is látható, úgynevezett hasított kivágásokat lehet kialakítani a hátsó kerék előtti területen.

A fentiekben jelzett döntést követően tehát a Red Bull Racingnek a Kanadai Nagydíjra át kellett alakítani az RB8-as padlólemezét, amelynek eredményeképpen a montreali csomag részét képező elemen semmiféle nyílást sem alakítottak ki.

A padlólemez körüli vita tehát ezzel lezárult, de a kanadai hétvége első szabadedzéseit követően az FIA az RB8-as versenyautó más területét, egészen pontosan annak első fékhűtését vette alaposan górcső alá. Még mielőtt azonban ismertetésre kerülne az érintett területen alkalmazott technikai megoldás, néhány gondolatban kövessük végig, miért is olyan lényeges egy Formula-1-es autó esetében a fékrendszer megfelelő hűtése.

 

Extrém mértékű lassulás az F1-ben

Első fékhűtés (Red Bull Racing, Kanadai Nagydíj, 2012)

Az F1-es autó fékrendszere nagyjából 650ºC-os hőmérsékleten képes biztosítani az optimális fékteljesítményt (Fotó: Red Bull Racing)

Egy 320km/h-val száguldó F1-es versenyautó 80km/h-ra történő lelassításához mindössze 3 másodpercre van szükség, miközben akár 5G-nek megfelelő terhelés is érheti a pilóta szervezetét. Ez az egyetlen aprócska információ már önmagéban véve is tökéletesen igazolja a Formula-1-ben alkalmazott fékek különlegességét.

A kanadai versenypálya kanyarkombinációi, és a hosszú egyenesek után kialakított fékezési zónák a gumiabroncsok mellett a versenyautók fékrendszerét is megterhelik. Mindazonáltal, hogy a fékrendszerek igénybevétele a montreali aszfaltcsíkon nagyjából 55%-os szintre tehető, a pilótáknak óvatosan kell kezelni a fékpedálokat, hogy megakadályozzák a kerekek blokkolását, amely leginkább a verseny első részében a teletankolt autók esetében a legkritikusabb.

A Formula-1-es versenyautók köztudottan kiemelkedő gyorsulási jellemzőkkel rendelkeznek. A pilóták testi épségének és a versenyzés biztonságának megóvásához azonban a jó karosszériaelemekkel ellátott versenyautót megfelelő kialakítású fékekkel is el kell látni.

Az F1-es autókban alkalmazott fékek csak meghatározott hőmérséklettartományban üzemelnek kifogástalanul. A fékezések alkalmával másodperceken belül képes több száz fokot is emelkedni a féktárcsák és a fékbetétek hőmérséklete, melynek mértéke a fékek üzemideje mellett a fékhatást is jelentősen befolyásolja. Abban az esetben, ha a versenyautó fékei gyakran 1000ºC-os hőmérséklet fölé hevülnek, az a gyors elhasználódásukat eredményezheti, míg abban az esetben, ha nem melegednek fel 400ºC-ig, nem biztosítanak megfelelő fékhatást. Egy Formula-1-es versenyautó fékrendszere nagyjából 650ºC-os hőmérsékleten képes biztosítani az optimális fékteljesítményt.

Ebből adódóan a csapatoknak gondoskodni kell arról, hogy a fékeket minden körülmények között megfelelő hőmérsékleten tudják tartani. Az adott versenypálya karakterisztikája, valamint a gyors- és lassabb pályaszakaszok figyelembe vételével határozzák meg a fékek hűtésének mértékét. A hosszú és gyors egyeneseket tartalmazó pálya esetében a kanyarokban felhevült fékeknek van idejük visszahűlni, míg az olyan pályákon, ahol a szűk kanyarok mellett viszonylag kevés egyenes pályaszakasz található, nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fékek minél hatékonyabb hűtését elősegítő aerodinamikai elemek kialakítására.

A Formula-1-es versenyautók fékeinek optimális hőmérsékleten történő tartásához az első- és a hátsó kerekekre vonatkozóan hűtőnyílásokat alakítanak ki a kerékfelfüggesztések felől a kerékagy belső felületén. A menetiránynak megfelelően kialakított nyílásokon keresztül jut be a féktárcsához és a fékbetétekhez a menetszél (hűtőlevegő), amelynek egy része a féktárcsa kerületén kialakított ovális furatokon keresztül sugárirányban áthaladva hűti a tárcsát, más része pedig keresztülhaladva a kerékagyon, hűti a fékbetéteket.

A konstrukció kialakításánál természetesen több tényezőt is figyelembe kell venni, hiszen a „hűtőjáratok” módosításának mértékétől függően előfordulhat, hogy módosítani kell a féktárcsa vastagságán, természetesen a technikai szabályzatban maximalizált 28mm-es határérték betartásával. Másfelől pedig ügyelni kell arra is, hogy a hűtéshez szükséges módosítás ne rontsa le a tárcsa mechanikai szilárdságát sem.

 

Fékhűtés és/vagy aerodinamikai segédeszköz?

Első fékhűtés (Red Bull Racing, Kanadai Nagydíj, 2012)

Az RB8-as első tengelyén kialakított furatsorok legalitását vizsgálta az FIA a Kanadai Nagydíj nyitónapján (Fotó: Auto Motor und Sport, Illusztráció: Formula1Tech Blog)

A féktárcsa és a fékbetétek megfelelő hűtésére kialakított konstrukciók tekintetében a Red Bull Racing alakulat egy igen érdekes technikai megoldást dolgozott ki. A fentiekben is említett légbeömlőkön keresztül beáramló levegő megfelelő kontrollálásával, annak egy része a fékbetétekre és ezzel együtt a féknyeregre, míg bizonyos mértéke a féktárcsákon keresztül áramolva hűti azt. Ennek hatékonyságát javítani lehet a kerékagy körül lévő, szénszálas anyagból készített burkolat kialakításával is, ahol a megfelelő méretben és módon kialakított nyílások megnövelik az átáramló levegő sebességét, növelve ezzel a hűtés hatékonyságát.

A Red Bull Racing csapat különleges, és egyben vitatott megoldása az első kerék tengelyén, egészen pontosan a féktárcsa előtti szakaszon figyelhető meg. A tengelyen sugárirányban kialakított furatsorok valódi szerepét kérdőjelezheti meg az FIA, hiszen a jelenlegi technikai szabályzat értelmezése szerint az a légmennyiség, amely behatol a kerekeknél kialakított légbeömlőkbe, csakis a fékrendszerek hűtésére hasznosítható. Az FIA azonban úgy véli, hogy az előzőekben említett furatokon keresztül áthaladó levegő a kerékabroncson kiáramolva megváltoztatja a kerék mellett kialakuló áramlási viszonyok minőségét, ami a jelenlegi versenyautók esetében nem engedélyezett, mivel az ebben az esetben már aerodinamikai segédeszköznek minősíthető.

Természetesen a versenyautó fékrendszerén átáramló levegő a fékdobon és a kerékabroncson keresztül az első kerék mellé áramlik, de az FIA felvetése szerint az RB8-as tengelyvégén kialakított furatokkal a fékrendszer elemeinek hűtése nem fokozható, sokkal inkább a kerékabroncson keresztül történt kiáramlása révén a kerék melletti áramláskép módosítását szolgálja.

A csapat a Nemzetközi Automobil Szövetség felvetésére úgy reagált, hogy az általuk alkalmazott megoldással csakis a fékelemek, valamint a fékrendszer szerkezeti elemeinek hűtését valósítják meg, továbbá az RB8-as versenyautókon lévő, szóban forgó kialakítás nem tartozik a mozgó aerodinamikai elemek csoportjába.

 

Frissítés (2012.06.09, 18:00)

A Nemzetközi Automobil Szövetség a Red Bull Racing által alkalmazott fékhűtés technikai megoldásával kapcsolatban végül úgy határozott, hogy nem engedélyezi annak további használatát. Ennek megfelelően a milton keynesi gárda a Kanadai Nagydíj harmadik szabadedzését követően átszerelte mindkét RB8-as versenyautóját, és az időmérőn már nem a korábban használt „furatolt” kerékaggyal lépnek majd pályára.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Red Bull Renault RB8: Fékhűtés vagy aerodinamikai segédeszköz?, 5.0 out of 5 based on 2 ratings


Címkék: , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (5)

  1. Szerző: Mellár Zoltán | 2012.06.09. - 14:35

    Remek cikk :)

  2. köszönöm, hasznos cikk volt! :)

  3. Visszajelzés: Williams Renault FW35: Speciális légcsatorna az első tengelyben | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajanlom figyelmedbe a korabbi bejegyzeseket:
Renault motor (Red Bull Racing, Barcelona teszt, 2011.02.19)
F1-es hajtáslánc kerülhet a Le Mans-i versenyautókba

A Le-Mans-i versenysorozat és a Formula-1 összefonódni látszik, miután a 24 órás versenysorozat szabályrendszerében bekövetkező változás némileg lehetővé teszi majd...

Előzési zóna (Kanadai Nagydíj, 2012)
Ezúttal egy előzési zóna lesz Kanadában

A Nemzetközi Automobil Szövetség a tavalyi évben megrendezett Kanadai Nagydíjjal ellentétben a legendás Gilles Villeneuve nevét viselő versenypályának ezúttal nem...

A monacói padlólemez korrekciójának szemléltetése (Red Bull Racing, 2012)
FIA: Szabálytalan az RB8-as padlólemeze

A legutóbb megrendezésre került Monacói Nagydíj hétvégéjén kirobbant szabályértelmezési vita, miszerint a Red Bull Renault RB8-as padlólemezén a hátsó kerék...

Close