Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Red Bull-Renault RB7: Mennyire hajlik az első légterelő szárny? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Red Bull-Renault RB7: Mennyire hajlik az első légterelő szárny?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.03.30. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,974
Sebastian Vettel (Red Bull Racing , Ausztrál Nagydíj, időmérő, 2011.03.26)

Egyes feltételezések szerint az RB7-es autók első szárnya túlzott mértékben lehajlik. Az FIA vizsgálati eredményei azonban nem mutattak szabálytalanságot. © Red Bull Racing

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat követően úgy tűnik, kezdik ízekre szedni a futamgyőztes Red Bull istállót. Mindamellett, hogy a 2010-es szezont a világbajnoki tabella legelső helyén fejezte be a csapat, és Sebastian Vettel lett a Formula-1 újdonsült VB-cím tulajdonosa, egyáltalán nem meglepő a melbourne-i futamon mutatott kimagasló teljesítménye, valamint futamgyőzelme.

Ezzel viszont nem mindenki van így. Az ausztrál verseny után egy nappal olyan fotók kezdtek elterjedni az interneten, amelyek arról próbálják meggyőzni a szemlélőket, hogy a Red Bull RB7-es versenyautók első légterelő szárnya kimeríti a flexibilis aerodinamikai elem fogalmát, melynek használatát határozottan tiltja az FIA.

Minden bizonnyal sokan emlékeznek még a tavalyi évben kirobbant botrányra, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség annak érdekében, hogy elejét vegye az olyan aerodinamikai elemek használatának, amelyek a róluk leváló légáramlatok hatására túlságosan nagymértékben hajlanak el, és ezzel nagyobb tapadást tesznek lehetővé, a Belga Nagydíjtól kezdődően megszigorította ezek vizsgálatát.

Az első versenyen láthattuk, hogy a Red Bull egyértelmű előnyben volt a csúcssebesség tekintetében, és a gyorsabb kanyarok teljesítését is rövidebb idő alatt voltak képesek abszolválni, mint a mezőny többi résztvevője. Mindazonáltal, hogy a Red Bull jelenlegi konstrukciója átment az FIA tesztjein, egyértelmű, hogy valami olyat sikerült kitalálniuk a csapat mérnökeinek, ami ezt a sebességbeli előnyt képes volt biztosítani. Az RB7-es konstrukció orrkúpját kissé rugalmasra készítették el, amelynek függőleges irányú elmozdulása teljes mértékben szabályosnak minősül. A versenyautó száguldása során az orrkúp kissé lejjebb ereszkedik, melynek hatására az első légterelő szárny kissé ferdén előre dől, ill. közelebb kerül a pálya felületéhez, nagyobb mértékű aerodinamikai leszorító erőt generálva ezáltal. Azt azonban le kell szögezni, hogy az első légterelő szárny középső, 500mm hosszan elkészített semleges szakasza önmagában véve meglehetősen kevés leszorító erőt képes biztosítani.

De nézzük meg, hogyan rendelkezik a Formula-1 technikai szabályzata az első légterelő szárnnyal kapcsolatban. Az első, 1800mm-es fesztávú légterelő szárny hossza megegyezik az autó teljes szélességével, és 75mm-rel a referencia-sík felett kell elhelyezkednie. Az FIA utasítására az orrkúp alatt 500mm hosszan egy ún. semleges szekciót kell kialakítani. Nincs limitálva a véglezáró elemek és a középső szekció között használható légterelő lemezek száma. Az orrkúp felett tilos hídszárnyat alkalmazni, de a külső szárnyfelületek felett az ún. lépcsős szárnyak használata megengedett. A szárny véglezáró elemeinek pedig 100mm-rel a referencia-sík felett kell lenniük.

A flexibilis aerodinamikai elemek kiszűrése érdekében az FIA úgy teszteli ezeket a szárnyakat, hogy kalibrált vizsgálósúlyokkal terhelik meg azok végeit, és mérik a keletkezett deformáció mértékét. Az előzőleg említett 2010-es Belga Nagydíjig 500N-os terhelést alkalmaztak erre a célra, melyet a spa-francorchampsi futamtól kezdődően 1000N-ra emeltek.

Mérések, ill. tesztek alapján a versenyautóra nagyjából 110…113km/h-ás sebesség esetén hozzávetőlegesen 600kg leszorító erő hat. Ebből az első légterelő szárny két végére nagyjából 70kg jut. Mint ahogyan az a technikai szabályzatban is megtalálható, a versenyautó egyetlen egy aerodinamikai eleme sem lehet az autó referencia síkja alatt. Ha ez mégis megtörténne, akkor az érintett pilóta, ill. csapat bizton számíthat az FIA által kiszabott büntetésre.

 

(Technikai fejlesztés – Red Bull-Renault RB7 – Ausztrál Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A rajt előtti pillanatok (Ausztrál Nagydíj, 2010.03.28)
Hosszabb előzési szakaszt jelölnek ki a Maláj Nagydíjon

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon nem igazán aratott túlzottan nagy sikert a pilóta által menetközben állítható hátsó légterelő szárny. A verseny...

Pirelli gumiabroncsok (Pirelli, Barcelona teszt, 2011.03.08)
A Pirellinek változtatnia kellene a gumik jelölési módján

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat követően a Pirelli úgy nyilatkozott, hogy a futam előtt közzétett, a hatféle gumikeverék megkülönböztetésére kidolgozott színkódok...

Az autó beállítása (Sauber F1 Team, Ausztrál Nagydíj, 1. szabadedzés, 2011.03.25)
A Sauber új diffúzorral készül a spanyol versenyre

Annak ellenére, hogy a Sauber alakulat végül világbajnoki pontok nélkül zárta a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, bizakodva várják az idény folytatását....

Close