Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Red Bull-Renault RB7: Különleges kialakítású hátsó fékhűtés | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Red Bull-Renault RB7: Különleges kialakítású hátsó fékhűtés

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.05.09. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 4,038
Hátsó fékhűtés (Red Bull Racing, Török Nagydíj, 2011)

A speciális kialakítású hátsó fékdob a Red Bull Racing által a Török Nagydíjra összeállított fejlesztési csomag részeként jelent meg az RB7-es autókon. © Red Bull Racing

A Red Bull Racing alakulat által a Török Nagydíjra összeállított fejlesztések között szerepelt többek között az RB7-es konstrukció fékhűtésének módosítása is.

Mindazonáltal, hogy az isztambuli versenypálya nagyjából közepes mértékben, 60%-os szinten veszi igénybe az autók fékrendszerét, a pilótáknak óvatosan kell kezelni a fékpedálokat, hogy megakadályozzák a kerekek nem kívánt blokkolását, amely leginkább a verseny első részében a legkritikusabb, amikor még a sok üzemanyagnak köszönhetően nagyobb súllyal rendelkezik az autó.

A Formula-1-es autókban alkalmazott fékek csak meghatározott hőmérséklettartományban üzemelnek kifogástalanul. A fékezések alkalmával másodperceken belül akár több száz fokot is emelkedhet a féktárcsák és a fékbetétek hőmérséklete, ami nemcsak a fékek üzemidejét, hanem az általuk elérhető fékhatás hatékonyságát is jelentősen befolyásolja. Abban az esetben, ha a versenyautó fékei gyakran 1000ºC-os hőmérséklet fölé hevülnek, az a gyors elhasználódásukat eredményezheti, ha pedig nem érik el a 400ºC-os értéket, nem biztosítanak megfelelő fékhatást. A Formula-1-es versenyautók fékei hozzávetőlegesen 650ºC-os hőmérsékleten képesek biztosítani az optimális fékteljesítményt.

Ebből adódóan a csapatoknak gondoskodni kell arról, hogy a fékeket minden körülmények között a megfelelő hőmérsékleten tartsák. A hosszú és gyors egyeneseket tartalmazó pálya esetében a kanyarokban felhevült fékeknek van idejük visszahűlni, míg az olyan versenyhelyszíneken, ahol a szűk kanyarok mellett viszonylag kevés egyenes pályaszakasz található, nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fékek minél hatékonyabb hűtését elősegítő aerodinamikai elemek kialakítására.

Éppen ezért a kerekek belső oldalán egy-egy légbeömlő nyílást alakítanak ki, és az autó haladása közben itt belépő légáramlat a féktárcsán, a betéteken és a féknyergen áthaladva vonja el a hőt a felhevült fékelemekről. A légbeömlőt a lehető legkisebb méretben készítik el, melynek eredményeképpen sokkal hatékonyabb a magasabb nyomáson belépő, majd azt követően az alacsony nyomáson kilépő légáramlatok aerodinamikai hatása. Ennek segítségével ugyanis csökkenni fog a versenyautó légellenállási értéke, hiszen a kerekek az autóra vonatkozó közegellenállásnak nagyságrendileg a 35%-át teszik ki.

A Red Bull Racing mérnökei különleges kialakítással látták el az RB7-es konstrukció hátsó fékdobját, amely a menetiránynak megfelelő oldalon egy kürtőhöz hasonlítható nyílást tartalmaz. Ezzel a megoldással a fékektől kilépő meleg levegő áramlási sebességét fel tudják gyorsítani, ami kilépve a kerékagyon keresztül egy része a kerekek mögé áramlik. A forgó kerekek mögött kialakult alacsony nyomású területnek köszönhetően pedig csökkenteni tudják az elülső részek légellenállását.

A kerékagyból kilépő meleg levegő egy része a fékdobon lévő kürtőszerű kialakításnak köszönhetően nyert irányítottsága révén a kerekek mögé, valamint a versenyautó padlólemeze alá kerül, amely az autó alatt felgyorsul, és végül a diffúzornál kilépő légáramlatok aerodinamikai hatásfokát javítja. Ezzel a megoldással tehát nemcsak a hátsó fékek hűtését képesek hatékonyabbá tenni, de a leszorító erő ilyen módon történő megnövelésével jobb aerodinamikai egyensúlyt és stabilitást lehet biztosítani az autó hátsó traktusának.

 

(Technikai fejlesztés – Red Bull Racing – Török Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Pirelli gumiabroncs színkódok (Pirelli, 2011.04.07)
Kiválasztották a gumikat a kanadai-, valenciai- és angol versenyekre

A hétvégén megrendezett Török Nagydíjon a Pirelli hivatalosan bejelentette, hogy mely gumikeverékeket fogják a csapatok számára biztosítani a monacói futamot...

Hátsó légterelő szárny (Red Bull Racing, Valencia teszt, 2011.02.01)
Monacóban is használható lesz a DRS

Az előzetes hírekkel ellentétben mégis lehet majd használni a DRS-t a Monacói Nagydíjon. A Török Nagydíj helyszínén az FIA és...

Nico Rosberg (Mercedes, Ausztrál Nagydíj, 2011)
Flexibilis első szárnyat használ a Mercedes GP?

A Török Nagydíj szombati időmérőjét követően a Mercedes GP alakulat versenyautóival kapcsolatban olyan hírek láttak napvilágot, miszerint a Ross Brawn...

Close