Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Összeállt a csapatok 2013-as szabálytervezete | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Összeállt a csapatok 2013-as szabálytervezete

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.05.17. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,452
FIA motorhome (Angol Nagydíj, 2009.06.18)

Radikális szabályváltoztatásokra készül az FIA, melynek részleteivel a csapatok nem egészen értenek egyet. © FIA

A Formula-1-es csapatok érdekvédelmi szervezete, a FOTA legutóbbi ülésén ezúttal a 2013-as évre előirányzott aerodinamikai szabályokkal kapcsolatban egyeztettek a jelenlévők. A tárgyalás eredményeképpen a tagok összeállították a számukra elfogadhatónak tartott szabálytervezetet, amely nem kimondottan egyezik meg a Nemzetközi Automobil Szövetség által preferált módosításoknak.

A csapatok túlzottan radikális mértékű változtatásnak tartják ugyanis az FIA által szorgalmazott ún. szoknyás padlólemezek kialakítását, amire az átállás rendkívül nagy költségekkel járna. Legutóbb 2010 decemberében voltak napirenden az FIA részéről a 2013-as évre tervezett szabálymódosítások, miszerint közel harminc éves szünetet követően újra visszatérhetne a Formula-1-be a szívóhatást elősegítő fenéklemezek alkalmazása.

A költséghatékonyság fokozása és a látványosabb futamok reményében az FIA Motorsport Világtanács már jóváhagyott jó néhány olyan szabálymódosítást a 2013-as évtől kezdődően, mint például a turbófeltöltős motorok visszatérését. Ez pedig azt jelenti, hogy a jelenleg használt 2.4 literes erőforrások helyett 1.6 literes, turbófeltöltős motorokat használnak majd a csapatok, melyek maximálisan megengedett fordulatszámhatára a percenkénti 12.000 lesz majd.

A fentiek mellett azonban további javaslatok összeállítására került sor, és az FIA el is küldte azokat véleményezésre a csapatok számára. A javaslatok között szerepelt többek között, hogy a versenyautóra ható teljes leszorító erő nagy részét ne a légterelő szárnyak, hanem a speciálisan kialakított fenéklemez révén állítsák elő, és ebből adódóan jóval kisebb méretben készülnének el az autók szárnyai. A kívánt hatást az előrejelzések szerint úgy biztosítanák, hogy a fenéklemez hosszirányban formázható lenne, és mindezek mellett továbbra is meg kívánják tartani a nagy futófelülettel rendelkező gumiabroncsokat, hogy biztosított legyen a nagy kanyarsebesség.

A leszorító erő növelését célzó, az eddigiekben alkalmazott megoldással ellentétben jóval nagyobb szívóhatást generáló fenéklemez használatától azt remélnék az FIA szakemberei, hogy az autók kisebb távolságban haladhatnának egymás mögött. Ezzel viszont a csapatok többsége nem igazán értett már korábban sem egyet, továbbá az ezirányú tapasztalatok hiánya miatt nem tartották szerencsésnek a módosítás ilyen gyors ütemű bevezetését.

A Williams csapat technikai igazgatója, Sam Michael elmondása szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség által a leszorító erőt és az autók légellenállását érintő célkitűzések teljesítése nagyon nehézkes lenne a szívóhatású konstrukciókkal. A Formula-1-ben jelenleg használatos padlólemezek aerodinamikai hatását már minden egyes alakulat pontosan ismeri, de egy ilyen mértékű radikális módosítás miatt az autók tervezését teljesen más alapokra kellene helyezni.

A csapatvezetők az általuk összeállított tervezettől azt várják, hogy hatásait tekintve ugyanott lennének, mint amit az FIA is el szeretne érni, de mindezt úgy lehetne megtenni, hogy alig kellene nagyobb módosításokat végezni a jelenleg használatos konstrukciókon. Az új regulák összeállítása a Ferrari egykori főkonstruktőre, Rory Byrne közreműködésével valósult meg, amellyel a legutóbb megrendezett Török Nagydíjon a csapatok nagy része mellett az FIA, és nem utolsó sorban Charlie Whiting is

 

A 2013-as szezontól tervezett aerodinamikai szabálymódosítások:

– Keskenyebb első légterelő szárny, amelynek jelenlegi, a versenyautóval megegyező 1.800mm-es hossza 1650mm-re csökkenne

– Kisebb hátsó légterelő szárny, amelyet az alacsonyabb leszorító erőt igénylő versenypályák esetében használnának

– Alacsonyabb építésű orrkúp bevezetése, amellyel az ún. ráfutásos balesetek előfordulását szeretnék csökkenteni, amikor a hátul haladó versenyautó ráhajt az előtte lévő hátsó kerekére, és annak hatására felemelkedik a levegőbe

– Az idei évben bevezetett Légellenállást Csökkentő Rendszert (DRS) szeretnék megtartani 2013-ban is

– Korlátozni szeretnék az oldalsó kocsiszekrények mellett alkalmazható kiegészítő légterelők megjelenését (homloklemezek, a padlólemez belépő élének kialakítása, stb)

– Korlátozni szeretnék az első légterelő szárny véglezáró lemezeinek kialakításának módját, amelyek nem ritkán túlságosan is bonyolult formában szoktak megjelenni

– A kerekek mérete a 2014-es évet megelőzően nem fog változni a jelenlegi 13”-os méretéről 18”-ra

 

A FOTA által összeállított szabálytervezet további sorsát illetően a Technikai Munkacsoport és a Motorsport Világtanács fog újabb vizsgálatokat végezni, így leghamarabb csak azt követően várható döntés, hogy az FIA, vagy a csapatok által előterjesztett regulák érvényesülhetnek majd a jövőben.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , , , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Az F1 hivatalos gumibeszállítója (Pirelli, Török Nagydíj, 2011.05.05)
Strapabíróbb kemény gumikat ígér a Pirelli

Az idei évben a Formula-1-be visszatért Pirelli által biztosított gumiabroncsok igencsak átformálták a tavalyi évben megszokott, a csapatok által a...

Sam Michael (AT&T Williams, 2011.01.26)
A Williams további fejlesztésekkel próbálkozik

A 2011-es Formula-1-es világbajnoki sorozat ötödik állomásaként megrendezésre kerülő Spanyol Nagydíjon a Williams alakulat további fejlesztésekkel próbál majd javítani eddigi...

Motorhome (Force India, Török Nagydíj, 2011)
Bizonytalan a fejlesztéseket illetően a Force India

A Force India alakulat egyelőre még nem áll a helyzet magaslatán a fejlesztéseket illetően, legalábbis az egyik nyilatkozatukból ez derült...

Close