Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Nyomd a megfelelő gombot | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Nyomd a megfelelő gombot

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.05.14. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,117
Kormánykérek (Lotus Renault, Török Nagydíj, 2011)

A Formula-1-es versenyautókban használatos kormánykerekek az elmúlt évtizedek során hatalmas fejlődésen mentek keresztül. © Lotus Renault GP

Ha a Formula-1-es autó kormánykerekére gondolunk, akkor valószínűleg az első, amely ezzel kapcsolatban az eszünkbe jut nem más: ezzel kell az autót a pálya ideális ívén tartani. De ez a kijelentés ebben a formában csak az „őskori” F1 estében volt igaz.

A modernkori Formula-1-ben viszont a kormányzási feladatok ellátása mellett az autó kormánykereke a pilótafülke vezérlő központját is alkotja egyben, amely különböző gombokkal és kapcsolókkal van ellátva annak érdekében, hogy a versenyző minél egyszerűbben és gyorsabban tudja megoldani az egyes feladatokat.

Nem kell nagyon sok oldalt visszalapozni a Formula-1 történelemkönyvében ahhoz, hogy láthassuk milyen változáson ment keresztül az F1-es kormánykerék. 1992-ben még a régi, akkoriban hagyományosnak mondható kör alakúra volt elkészítve, és a középső részén egy kis fémdarab volt elhelyezve, amelyen mindössze három darab gombot alakítottak ki. Ezek a kezelőszervek arra voltak hivatottak, hogy a pilóta az egyik gombot megnyomva alapjárati sebességbe tudta autóját kapcsolni, a másikkal a számára szükséges ivóvíz mennyiségét tudta adagolni, és a harmadikkal pedig a rádiót működtette. Ezek a tényezők azonban egyáltalán nem játszottak döntő szerepet az autó teljesítményére nézve.

Akárhogyan is, de a Formula-1-ben az egyik legnagyobb áttörést az elektronika fejlődésének beindulása jelentette. Ennek egyik előhírnöke az 1980-as év legnagyobb technikai guruja, John Barnard volt, aki egy olyan rendszert installált Nigel Mansell autójába, hogy a versenyzőnek nem kellett a kormányról levennie a kezét ahhoz, hogy sebességi fokozatot tudjon váltani. Ez nem volt olyan egyszerű feladat, hiszen akár 3.000 sebességváltást is el kellett végeznie a pilótának egy teljes verseny folyamán, de ennek ellenére már ezzel is sok időt takarítottak meg.

Mindez azonban csak a kezdet volt. Ahogyan teltek múltak az évek, egyre több gomb és kapcsoló került fel a kormányra, és így már könnyedén tudták például aktiválni a rajt-automatikát, vagy akár a sebességhatárolót, melyet a boxutcában szokás használni a megengedett maximális sebesség túllépésének megakadályozása érdekében. Mindezek mellett a versenyzőnek lehetősége nyílik arra is, hogy akár a verseny alatt változtasson az autó egyes beállításain: például állítani tud az első- és a hátsó kerekek közötti fékerő-eloszlás mértékén, vagy akár a levegő- és az üzemanyag keverési arányába is „bele tud szólni”.

A gombok számának és helyének megfelelő megválasztása nagyon fontos. Ahhoz, hogy minél hatékonyabban ki tudják használni a pilóták a kormánykeréken rejlő lehetőségeket, nagymértékben függ a versenyző kézügyességétől is. A kezelőszervek megfelelő használatával ugyanis javítani lehet az autó teljesítményén, de helytelen paraméterek megválasztásával viszont könnyedén megnehezíthetik a saját munkájukat. Ahhoz pedig, hogy a versenyző ne zavarodjon bele abba, hogy miket is állított be, a csapat egy nagyobb méretű kijelzővel látja el a kormánykereket, amelyen keresztül használója informálódhat az autó éppen aktuális beállításairól. Ezáltal láthatóvá válnak egyéb olyan információk is, amelyek a pilóta számára elengedhetetlenek. Ilyenek például az egyes köridők, vagy akár az autó sebessége. Ezért a kényelemért azonban meg kell fizetni, ugyanis egy ilyen különleges kormánykerék előállítási költsége megközelíti a 25.000 eurós nagyságrendet.

Nem ritka az sem, hogy ez a „kis” eszköz a versenyző szívéhez oly közel álljon. Néhányan közülük szeretik magukkal vinni akár a csapatsátorba is, miután elhagyják versenyautójukat. De a szabályok jelenlegi állása szerint, ha a pilóta elhagyja járművét, akkor a kormánykereket vissza kell helyezni a kormányoszlopra. Erre pedig azért van szükség, hogy az így hátrahagyott autó irányíthatósága biztosított legyen annak elszállítása során. Az előírások még azt is megszabják, hogy adott szituációban a pilótának öt másodperc alatt ki kell vennie a kormányt a helyéről, el kell hagynia a pilótafülkét, és vissza kell helyeznie azt az előzőekben említett ok miatt a kormányoszlopra.

Egy dolgot azonban biztosra vehetünk: a modern Formula-1-es autó kormánykereke egy multifunkcionális eszköz. Gyakorlatilag mondhatjuk úgy is, hogy az F1-es gépcsodák kormánykereke egy számtalan funkciót magába rejtő vezérlő központ, amely akár 25…30 különböző gombot és kapcsolót is tartalmazhat.

Nagyritkán az a helyzet is előállhat, hogy a pilóta egy nehéz pillanatban véletlenül egy rossz gombot nyom meg. Néha még az is elő szokott fordulni, hogy ilyen tévedés eredményeképpen a versenyző boxutcai áthajtásos büntetésben részesül, mert amikor áthalad, illetve behajt a boxutcába, tévedésből nem a sebességhatároló gombot hozza működésbe, és így autójával túl nagy sebességgel fog haladni.

A kormánykerék nemcsak egy egyszerű, csúcstechnológiát képviselő alkotóeleme a Formula-1-es autónak, hanem egyben annak multifunkcionális eszközeként is szolgál. Speciális, ultrakönnyű anyagokból készítik el: karbon, alumínium, titán, acél, gumi és műanyag. Ezekből az anyagokból áll össze az autó kormánykereke. Hozzávetőlegesen 120 db alkotóelemből állítják össze, és együttes súlya mindössze 1.3 kg-ot nyom. Ennek az eszköznek az elkészítési ideje körülbelül 100 munkaórát vesz igénybe. Minden egyes szezonban összesen 5 db kormánykereket készítenek a pilóták részére. Általában az egy csapaton belüli versenyzők esetében ezeknek a kialakítása nagyjából megegyezik, de vannak olyan funkciók, amelyekben lehetnek eltérések. Példaként meg lehetne említeni azt az esetet, amikor a csapat egyik pilótája előnyben részesíti azt, hogy a rádiót működtető nyomógomb a jobb hüvelykujja alatt legyen, míg a csapattárs a bal mutatóujja alatt szeretné tudni ezt a gombocskát.

A kormánykeréken elhelyezett funkciók száma a hétköznapi autók esetében az évek múlásával egyre inkább növekedő tendenciát mutat. A hagyományos gyártási technológiák esetében az látszik elterjedni – a Formula-1 analógiájára -, hogy az autó kormánykerekére egyre több olyan működtető elemet helyeznek el, amelyek segítségével a komfortérzet növelésére és a még nagyobb biztonsági szint elérésére nyílik lehetőség. Hiszen a vezetőnek ezáltal egyre biztosítottabbá válik az, hogy nem kell olyan sokszor levennie a kezét a kormányról, és ezzel egyidőben pedig sokkal jobban tud koncentrálni a forgalomra.

A Formula-1 esetében a kormánykeréken kialakított gombok és kapcsolók számát a nem is olyan régen még a Max Mosley vezette FIA minél inkább le szerette volna redukálni. Csökkenteni szerették volna azon elektronikai elemek, illetve összetevők számát, amelyeknek a kifejlesztése meglehetősen költséges. A versenyautó működésében jelentős szerepet játszó szoftverek természetesen nagyon sokat változtak az elmúlt években, és bizonyos funkciókat, mint például a kipörgésgátló használatát betiltották ugyan, de mindezek nem igazán eredményezték a Nemzetközi Automobil Szövetség eredeti elképzelését. Mára ugyanis a Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer (KERS), vagy akár a pilóta által menetközben állítható hátsó légterelő szárny (DRS) bevezetése révén további extra funkciókkal bővültek a Formula-1-es kormánykerekek.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Első fékhűtés (Lotus, Török Nagydíj, 2011)
„Betétfutam” F1 módra

A fékbetétek igen fontos alkotóelemei a Formula-1-es versenyautóknak. Ezek a kis alkatrészek rendkívül fontos szerepet játszanak az autók eredményességében, hiszen...

Keke Rosberg (McLaren, 1986)
Az új padlólemez bevezetését késleltetnék a csapatok

Legutóbb 2010 decemberében tárgyalta az FIA a 2013-as évre elfogadott szabálymódosításokkal kapcsolatban, hogy közel harminc éves szünetet követően újra visszatérhetne...

Kipufogógáz terelőlemez (Mercedes GP Petronas F1 Team, Török Nagydíj, 2011)
Mercedes MGP W02: A kipufogórendszer aerodinamikai szerepe

A 2010-es évhez hasonlóan a Formula-1 számára összeállított technikai szabályzat révén a csapatoknak leginkább az autók aerodinamikai terén van lehetőségük...

Close