Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Nem mindenki fogja használni a KERS-t 2012-ben sem | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Nem mindenki fogja használni a KERS-t 2012-ben sem

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.11.20. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,762
A hátsó felfüggesztés és a KERS akkumulátora (Red Bull Racing, Maláj Nagydíj, 2011.04.10)

Értékes extra lóerők forrása a Formula-1-es autókban alkalmazott KERS. © Red Bull Racing

A 2009-es szezonban bevezetett, a Formula-1 számára azelőtt még teljesen ismeretlen hajtás-technológia mára már bizonyított a száguldó cirkuszban. Még javában zajlott a 2008-as világbajnoki szezon, amikor egyes csapatok már tesztelhették a Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszernek nevezett segédeszközt, amelyet legtöbbször csak KERS (Kinetic Energy Recovery System) néven említenek.

Ezzel a négybetűs mozaikszóval illetett berendezéssel a fékezések alkalmával keletkezett energia – amely az eddigiekben alkalmazott technológiák révén hővé alakul – egy részét eltárolják, hogy azt a megfelelő pillanatban a versenyautó mozgatására újra fel lehessen használni.

A KERS bevezetésének hátterében állt többek között az a tény is, hogy a Formula-1-ben használt V8-as motorok az üzemanyag által biztosított energia mennyiségnek hozzávetőlegesen csak egyharmadát hasznosítják az autó mozgatására, és a többi rész kipufogógáz, valamint hő formájában távozik. A Formula-1 technikai szabályzata szerint a KERS maximálisan 60kW-os teljesítményt, és egy kör teljesítése során legfeljebb 400kJ energiát biztosíthat, amely hozzávetőlegesen 6.67 másodpernyi időtartamra extra 80 lóerőt képes biztosítani. Mivel a berendezés kialakításának technikai módjáról az FIA nem rendelkezett korábban, kétféle megoldást dolgoztak ki: a versenyautó fékezésénél felszabaduló energiát egy ún. lendkerekes rendszerben mozgási energiaként, egy másik megoldással pedig elektromos energia formájában tárolják. Az előbbi elgondolás útján megalkotott rendszer alkalmazásának nehézsége, hogy csak rövid ideig képes feladatát ellátni, míg elektromos változatánál az akkumulátorok jelentik a legnagyobb kihívást.

A tavalyi évre vonatkozóan annak ellenére, hogy a szabályok lehetővé tették a KERS alkalmazását, a csapatok egyöntetűen mégis úgy döntöttek, hogy mellőzik az akkor még igencsak kiforratlan, és nem utolsó sorban költséges fejlesztéseket igénylő hibrid technológia használatát.

Az idei szezonban újra használhatóvá vált a KERS a csapatok számára, viszont a Team Lotus, a Marussia Virgin Racing és a Hispania Racing Team KERS nélkül teljesítette a szezont. A Lotus korábbi bejelentése szerint azonban ők a következő, 2012-es idényben be fogják építeni a hibrid rendszert az új konstrukciójukba, míg az előzetes hírek szerint a Virgin Racing továbbra sem kívánja majd használni az extra lóerőket biztosító eszközt, legalábbis a szezon elején.

A KERS hosszútávú nélkülözése azonban nem igazán kifizetődő, legalábbis az elérhető eredmények tekintetében. Természetesen a rendszer fejlesztése, és a hajtáslánc átalakítása nem kis költségvonzattal jár, és ez a kisebb csapatok esetében is mérlegelésre ad okot. De előbb, vagy utóbb a Virginnek is lépnie kell, és ki tudja, talán a 2012-es szezon európai nyitánya lesz az, amikor már a KERS-sel felvértezett négykerekűvel állnak fel a rajtrácsra.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Nem mindenki fogja használni a KERS-t 2012-ben sem, 5.0 out of 5 based on 2 ratings


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Előzési zóna (Brazil Nagydíj, 2011)
Egy előzési zóna lesz Brazíliában

A Formula-1 2011-es világbajnoki idénye hamarosan véget ér, mégpedig a következő héten megrendezésre kerülő Brazil Nagydíjjal. Az interlagosi pályán lebonyolításra...

Pirelli animáció (Abu Dhabi Nagydíj, 2011)
Pirelli animáció: Abu Dhabi Nagydíj, 2011 (Videó)

A 2011-es Abu Dhabi Nagydíj az 5.554m hosszú Yas Marina Circuit versenypályán kerül megrendezésre, ahol 55 kört, vagyis valamivel több,...

Új előzési zóna (Abu Dhabi Nagydíj, 2011)
Az FIA módosított az előzési zóna hosszán

Miután az első két Abu Dhabi Nagydíjon beigazolódott, hogy meglehetősen nehéz az előzések kivitelezése, és ez egyáltalán nem segíti elő...

Close