Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.05.21. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 3,733
Módosított hátsó légterelő szárny (Force India, Duxford teszt, 2013.05)

A Spanyol Nagydíjat követően a Force India a duxfordi repülőtéren végzett egyenesvonalú tesztet (Fotó: David Salter)

A Spanyol Nagydíjat követő héten a Force India alakulat azon túl, hogy a tervezőasztalok mögött igyekezett minél alaposabban felkészülni a hétvégén megrendezésre kerülő, soron következő Monacói Nagydíjra, James Caladóval úgynevezett egyenesvonalú tesztet hajtott végre.

 

Mindazonáltal, hogy a Formula-1 sportszabályzata igencsak jelentős mértékben korlátozza az F1-es csapatok és pilóták szezon közbeni tesztlehetőségét, az FIA meghatározott módon ugyan, de engedélyezi a promóciós eseményeken történő megjelenést és az előzőekben említett egyenesvonalú tesztek elvégzését.

 

A Force India tesztcsapata ezúttal a duxfordi repülőtérre vitte magával a VJM06-os konstrukcióját, ahol az előzőleg említett GP2-es pilóta, James Calado ülhetett be a Mercedes erőforrással hajtott négykerekű volánja mögé.

 

Ahogyan az a teszten készült fotók alapján látható, a csapat leginkább a VJM06-os hátsó traktusára összpontosított, vagyis a hátsó légterelő szárnnyal kapcsolatban elvégzett fejlesztéssel vélhetően az autó hátsó menetstabilitásának fokozása volt a legfőbb cél. Az első és legfőbb változásként a DRS mechanizmus részeként használatos felső szárnyprofilt lehetne megemlíteni, amely a Spanyol Nagydíjon használt változattal ellentétben jóval hosszabb szelvényhúrral rendelkezik. Ennek következtében létrejövő nagyobb felület hatására megnő a hátsó légterelő szárnyról leváló légáramlatok által keltett aerodinamikai leszorító erő nagysága, ami viszont fordított arányban befolyásolja a DRS hatékonyságát. A hosszabb szelvényhúrral és ezzel együtt nagyobb felülettel rendelkező hátsó szárnyprofil az olyan versenypályákon, mint a monacói aszfaltcsík, jó szolgálatot tesz a gyors irányváltoztatásokat követelő kanyarokban, ahol a szükséges mértékű tapadás biztosításával meg kell tartani az autó hátsó traktusának menetstabilitását. A DRS nyitását követően a főprofil és a felső légterelő lap között maximálisan megengedett 50mm-es távolság mellett a rövidebb szelvényhúrral rendelkező szárnyprofil eredményezi a nagyobb hatékonyságot a DRS számára.

 

Módosított hátsó légterelő szárny (Force India, Duxford teszt, 2013.05)

A VJM06-os hosszabb szelvényhúrral rendelkező felső szárnyprofilt kapott (Fotó: David Salter)

A VJM06-os Duxfordban tesztelt hátsó légterelő szárnyának véglezáró lemezeinek alsó meghosszabbításában a diffúzor oldalsó légkamrái mögött lévő légterelő lemezek is más kialakítást kaptak.

 

A Force India csapat továbbra is alkalmazza a hátsó légterelő szárny két végén lévő függőleges elemek és a padlólemez hátsó meghosszabbításában helyet foglaló diffúzor összekötő elemét is. Ennek köszönhetően ugyanis megelőzhető a hátsó szárny nem kívánt rezonanciája, ami az érintett elem aerodinamikai jellemzőit és ebből adódóan az autó menetstabilitását is lerontaná. A mérnökök által alkalmazott elgondolás további előnye, hogy az oldalirányú terheléseknél jelentkező igénybevételeknek is jobban ellenáll a VJM06-os autó hátsó felépítménye, amely ezáltal nagyobb merevséggel rendelkezik.

 

Módosított hátsó légterelő szárny (Force India, Duxford teszt, 2013.05)

Módosított véglezáró lapok, amelyek a diffúzor aerodinamikai hatékonyságának növelését segítik elő (Fotó: David Salter)

A fentiekben ismertetett megoldás további előnye, hogy a véglezáró lemezek és a szárny vízszintes profiljainak csatlakozásánál spirális vonalban leváló légáramlatok az autó irányváltoztatása során nem eredményeznek túlzott mértékű rezonanciát, illetve nem képesek olyan könnyedén a szárnyelemek tulajdonságából eredő rugalmasság, és a véglezáró elemekre ható aerodinamikai igénybevétel hatására a szárny oldalirányú „elmozdítására”.

 

A véglezáró lemezeken kialakított, összesen 4-4db függőleges légterelő lemezek segítségével a diffúzort további, hozzávetőlegesen 300mm-rel hosszabbították meg. Ennek segítségével a diffúzor oldalsó légkamráiból kilépő légáramlatok örvénylése ezen a hosszon tovább csökkenthető, amely egy jóval direktebb légáramlást eredményez a diffúzor mögött. A légterelő lemezek kialakításának és elhelyezésének köszönhetően a lemezek közötti keskeny réseken felgyorsul az átáramló levegő sebessége, amely egyúttal növeli a diffúzor aerodinamikai hatékonyságát, és az általa előállított leszorító erő nagyságát is.

 

***

 

Köszönet David Salternek (Twitter: @davidothello), aki engedélyezte a fotók felhasználását. / Thanks to David Salter (Twitter: @davidothello) who permitted to use his great photos to illustrate my article.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Visszajelzés: Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Pirelli gumiabroncsok (Spanyol Nagydíj, 2013)
A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra

A tavalyi évhez hasonlóan a Formula-1 hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli a 2013-as Monacói Nagydíjra is a két leglágyabb keverékét, a...

Előzési zóna (Monacói Nagydíj, 2013)
Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna

A Nemzetközi Automobil Szövetség az elmúlt évekhez hasonlóan ismét úgy döntött, hogy a Monacói Nagydíj helyszínén a 2013-as évben sem...

Gumi- és boxtaktika elemzés (Kínai Nagydíj, 2013)
Gumi- és boxtaktika elemzés: Kínai Nagydíj (2013)

A 2013-as Formula-1-es világbajnokság harmadik állomásán, a sanghaji versenypályán megrendezett Kínai Nagydíjon a Pirelli a lágy- és a közepes keménységű...

Close