Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.08.19. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 5,134
Kimi Räikkönen (Lotus, Magyar Nagydíj, 2013)

A Lotus csapat a Belga Nagydíjra növelni kívánja az E21-es tengelytávját (Fotó: Sutton Images)

A Magyar Nagydíjat követő igencsak hosszúra nyúlt nyári szünet után a Formula-1 mezőnye az Ardennekben húzódó Spa-Francorchamps versenypályán folytatja tovább a 2013-as küzdelemsorozatot. Az elmúlt négyhetes időszak a pihenés mellett azonban munkával is telt a csapatok számára, hiszen az idei világbajnokság még korántsem ért véget. Mindazonáltal, hogy az idény közepén az eddigi eredmények ismeretében a csapatoknak mérlegelniük kell, hogy mennyi energiát fektetnek a jelenlegi autók további fejlesztéseibe – vagy sokkal inkább már a 2014-es konstrukciókat építik -, a Lotus egyáltalán nem adta még fel az idei évet.

 

Az enstone-i csapat által legutóbb kiadott információk szerint egy meglehetősen szokatlan, ám annál merészebb lépésre szánták el magukat a Belga Nagydíjra összeállított fejlesztési csomag tekintetében. A Lotus elmondása szerint az E21-es aerodinamikai csomagjának kisebb-nagyobb, a spái versenypályára készített módosításai mellett meg kívánják növelni a Lotus tengelytávját is. A módosítás hátterében áll többek között az a cél is, hogy az E21-es tengelytávjának 100…120mm-rel történő növelésével csökkenteni szeretnék az első gumiabroncsokra ható mechanikai igénybevétel nagyságát úgy, hogy a jobb súlyeloszlásnak köszönhetően mérséklődjön a gumiabroncsok termikus degradációjának folyamata.

 

Ahhoz tehát, hogy az E21-es menetdinamikai jellemzői tekintetében a csapat javulást könyvelhessen el, az első tengely előretolásával nyert hosszabb tengelytávval együtt javítani kívánnak az autó súlyeloszlásán, mindamellett, hogy az első futómű geometriája sem marad érintetlen.

 

 

Mit nyerhet a Lotus az E21-es nagyobb tengelytávjával?

 

Első kerékfelfüggesztés (Lotus, Maláj Nagydíj, 2013)

Az E21-es megnövelt tengelytávja miatt módosítani kell az első kerékfelfüggesztés geometriáját is (Fotó: Sutton Images)

Azzal, ha egy Formula-1-es versenyautó a kelleténél rövidebb tengelytávval rendelkezik, rendkívüli módon képes megnehezíteni az autó megfelelő egyensúlyi állapotának beállítását. Ezt leginkább az időmérőkön és a versenyeken alkalmazott beállítások közötti különbségek révén lehet a legszemléletesebb módon érzékeltetni. A rövidebb tengelytáv miatt például a magasabb pontra került üzemanyagtartály, illetve az abban lévő üzemanyag mennyisége befolyásolja a versenyautó egyensúlyi helyzetét. Ha a tartály teljesen meg van töltve, akkor az autó súlypontja magasabbra kerül, és ahogyan a körök megtétele közben folyamatosan csökken a tankban lévő hajtóanyag mennyisége, természetesen az autó súlypontja is változik.

 

Mindamellett, hogy az üzemanyagfogyás tekintetében bekövetkező súlypontváltozás minden egyes versenyautó esetében elmondható, annak hatása viszont megfelelő tervezési- és műszaki megoldások segítségével kompenzálható.

 

Azzal tehát, hogy a Lotus mérnökei nagyjából 100…120mm-rel növelni kívánják az E21-es tengelytávját, tulajdonképpen ennyivel előbbre fog kerülni az első légterelő szárny is. A nagyobb tengelytávval elérhető súlyponti javuláshoz azonban változtatni kell első kerékfelfüggesztés lengőkarjainak beépítési szögén is, amely további pozitív hatást jelenthet az alulkormányozottság csökkentése szempontjából.

 

A jobb súlyeloszlásnak köszönhetően tovább lehet csökkenteni az első kerekekre ható terhelések intenzitását is – amely egyben az alulkormányozottság kiváltó oka is lehet -, és ezzel együtt kiküszöbölhetővé válhat a gumiabroncsok idő előtti elégtelen tapadása is.

 

A nagyobb tengelytáv kialakításának további velejárója, hogy a padlólemez orrkúp alatti részénél (splitter) hosszabb építésű fordítólemez beépítése is lehetővé válik, amely javíthat a padlólemez alá, és a homloklemezek, valamint a hűtőnyílások felé áramló levegő arányán is. Az esetlegesen megnövelt méretű fordítólemez alkalmazásával a mérnökök nagyobb szabadságfokhoz jutnának abból a szempontból, hogy a versenyautó megfelelő súlyeloszlásának biztosításához akár a légterelő idom négyszögletes részébe megfelelő ballaszt súlyokat helyezhetnek el.

 

A versenyautóra vonatkozó súlyeloszlás tekintetében azonban a mérnököknek figyelembe kell venni az FIA által összeállított technikai szabályzat ide vonatkozó 4.2-es cikkelyét is, amely a megengedett súlyeloszlást határozza meg az autó első- és hátsó tengelyére vonatkozóan. Ennek megfelelően pedig az F1 2013-as technikai direktívája úgy rendelkezik, hogy az autó első tengelyére minimum 292kg, míg a hátsó tengelyre vonatkoztatva pedig legalább 343kg tömegterhelésnek kell teljesülnie az időmérő edzés teljes időtartama során. Abban az esetben pedig, ha az FIA által ellenőrzésre kiszemelt versenyautón nem száraz időjárási körülményekre készített gumiabroncs van felszerelve, akkor a Nemzetközi Automobil Szövetség technikai delegátusa által kiválasztott száraz gumikat kell az autóra felszerelni a vizsgálatok végrehajtásához.

 

 

Rövidebb, vagy hosszabb legyen…?

 

Az autó első- és hátsó kerekei által meghatározott tengelyvonalak között mérhető távolság megfelelő mértékének megválasztása azonban nem olyan egyszerű, pontosan az általa eredményezhető, a menetjellemzőket befolyásoló tényezők komplexitása miatt.

 

A tengelytáv szerepe a Formula-1-es autóknál (Tengelytáv)

 

A tengelytávval kapcsolatban elvégzett legkisebb változtatás is jelentős mértékben befolyásolhatja a versenyautó által elérhető teljesítményt, és menetdinamikát. Abban az esetben, ha módosul a kerékfelfüggesztő karok beépítési helyzete, vagy adott esetben nagyobb lesz a motor és a sebességváltó közötti távolság, mind-mind hatással van a versenyautó vezethetőségére és a pályán tapasztalható viselkedésére.

 

A nagyobb tengelytávval rendelkező versenyautó sokkal inkább a pálya egyenes szakaszaiban és a hosszan elnyújtott, nagy sebességű kanyarokban jelent pozitívumot. Ezzel szemben viszont a kisebb tengelytávval rendelkező konstrukció jobb vezethetőséggel bír, vagyis a pilóta számára az autó bizonyos helyzetekben sokkal jobban kezelhető. A rövidebb tengelytávval többek között az olyan versenypályák esetében, ahol a kanyarok kialakítása miatt gyors irányváltoztatásokra van szükség, az autó stabilitása mellett gyorsabb sebességet lehet elérni, és aerodinamikai szempontból is kevesebb nehézséggel kell megbirkózni.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.4/5 (8 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában?, 4.4 out of 5 based on 8 ratings


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Pirelli gumiabroncsok (Spanyol Nagydíj, 2013)
A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket

A Formula-1 hivatalos gumibeszállítója hivatalosan is közzétette, hogy melyik gumikeverékeket biztosítja majd a csapatok számára a soron következő három futamon....

Renault RS34 turbófeltöltős F1-es motor 2014-re (Viry-Chatillon, 2013.02.27)
A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága

A 2014-es szezon számos technikai változást tartogat a Formula-1 számára. Mint az már ismeretes, ezek közül az egyik legjelentősebb a...

Oldalsó gyűrődési zóna (Lotus, Magyar Nagydíj, 2013)
Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban

Mindazonáltal, hogy a Formula-1 2014-es idénye számára az egyik legjelentősebb technikai szabálymódosításnak köszönhetően a jelenleg használatos 2.4 literes V8-as szívómotorok...

Close