Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Miért gyulladt ki Heidfeld autója a Hungaroringen? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Miért gyulladt ki Heidfeld autója a Hungaroringen?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.08.02. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,274
Nick Heidfeld (Lotus Renault GP, Magyar Nagydíj, 2011)

Nick Heidfeld lángba borult autója a 26-dik Magyar Nagydíjon. © Lotus Renault GP

Azt hiszem túlzás nélkül állíthatom, hogy a hétvégén megrendezett Magyar Nagydíjon az egyik legnagyobb döbbenetet Nick Heidfeld Lotus Renault autójának kigyulladása jelentette. Legalábbis erről árulkodik a világhálón terjengő mindazon sok videofelvétel és fotó, amelyek a német pilóta fekete-arany színezetű versenyautójának elfüstölését örökítették meg.

Rögtön a bejegyzés elején szeretnék két dolgot megemlíteni: Először is nagyon örülök annak, hogy Heidfeld sértetlenül szállt ki a pilótafülkéből, másodsorban pedig én nem igazán örülök, ha egy autóversenyen ilyen esemény történik. Kétségtelen ugyan, hogy technikai sportról lévén szó – és ahogyan az a sportág nevében is megtalálható – az adott pilóta szereplése nemcsak az emberi tényezőkön, hanem a technikán is múlik. Azon a technikán, amely a győzelmet, vagy adott esetben annak meghibásodása révén a bukást is jelentheti.

Elnézést kérek ezért, lehet hogy maradinak tűnök, de én sokkal inkább kedvelem az olyan futamokat, ahol a verseny izgalmait a látványos manőverek, és a technikai-, valamint a vezetői képességek különbözőségei, vagy akár az időjárási körülmények okozta fordulatok hozzák meg számomra.

 

A csapat közleménye a történtekről

A 26-dik hungaroringi versenyen a 9-es számú Lotus Renault versenyautó lángba borulásával kapcsolatban természetesen a csapat már kiadta a hivatalos közleményét, amely szerint a német versenyző autójában keletkezett lángok okozójaként a túlságosan hosszúra nyúlt boxkiállást említették meg. A csapat technikai igazgatója, James Allison elmondása szerint az egyik kerékanyával kapcsolatban volt gondja az érintett kereket cserélő szerelőnek, és annak beragadása miatt kellett a megszokottnál hosszabb ideig várakoznia Heidfeldnek. Ez önmagában véve még nem jelenti azt, hogy egy versenyautó kigyullad, viszont ha azt nézzük, hogy egy normál ütemben zajló kerékcsere nagyjából 3 másodperc alatt lezajlik, és ez időtartam alatt miközben a pilóta nyomva tartja a boxutcai sebességhatároló gombot, a motor fordulatszámát közel 18.000ford/perc-es értéken kell tartania, már más a helyzet.

Amikor viszont a kerékkel bajlódó szerelő végzett a feladatával, az előzőleg említett időtartamhoz képest hozzávetőlegesen négyszer annyi, kb. 10…12 másodpercet vesztegelt Heidfeld a szerelők között, miközben a motor folyamatosan magas fordulatszámon pörgött, ami a Renault közleménye szerint az előrevezetett kipufogó felmelegedését eredményezte, amely miatt végül meggyulladt az oldalsó kocsiszekrény elülső része. Ez történt tehát, és ezzel indokolta mindezt Heidfeld csapata.

 

Szerkesztői gondolatok

Miközben láttam, hogy a Lotus Renault egyre nagyobb füst közepette hajt ki a boxutcából, és végül megjelentek a lángok az oldalsó kocsiszekrény mellett, majd azután Heidfeld kiugrik a fülkéből, azon kezdtem gondolkodni, vajon mi okozhatta mindezt. Először – ahogyan az a Renault közleményében is áll – a kipufogórendszer felhevülésére tippeltem, de az igazat megvallva a motor körül kialakuló magas hőmérséklet és a KERS akkumulátorai közötti összefüggéseket sem zártam ki, mindamellett, hogy a motor körül hőpajzsokat használnak.

Nem sokkal azt követően, hogy a pálya szélére leparkolt autót elkezdték oltani, az autó bal oldali kocsiszekrénye – ahol a hűtőfolyadék megfelelő hőmérsékletét biztosító hűtőpanel van elhelyezve, míg az autó jobb oldali burkolata alatt az olajhűtő található – szétrobbant. Látva mindezt, felmerült bennem annak a lehetősége, hogy az égés következtében keletkező hő kémiai reakciót indított be a KERS akkumulátoraiban, majd utána azon kezdtem el gondolkozni, hogy a hidraulika olaj számára beépített tartály mellett vajon hol lehet elhelyezve az a nitrogén tartály, amelyet a motorok szelepeinek működtetéséhez használnak. Azt ugyanis tudtam, illetve tudom, hogy a Renault tavalyi évben használt R30-as konstrukciójában ez a pilótafülkében volt elhelyezve, de hogy mindez a jelenlegi autónál miként van megoldva, nem tudtam egészen addig, amíg egy kedves kollégám nem tudatta velem egy általa küldött fotó segítségével.

A Lotus Renault R31-es autójában ez a tartály már az oldalsó kocsiszekrény burkolata alatt van elhelyezve (lásd a mellékelt fotón), vélhetően ezért valamelyest szűkebb, illetve előnyösebb kialakítású biztonsági cellát tudnak kialakítani. Majd miután mindez az említett fotónak köszönhetően letisztázódott, azt láttam valószínűnek, hogy a felmelegedő tartályra kerülő hűtőközeg (oltóanyag) miatt az említett tartály repedhetett, illetve robbanhatott szét, és törhette át az R31-es oldaldobozát.

Nos, elsősorban ezen gondolatokat szerettem volna megosztani a Kedves Olvasókkal, másrészt pedig a téma apropójából a Formula-1-es versenyautókban használt tűzoltórendszer felépítését és működését ismertető bejegyzésre is fel szeretném hívni a figyelmet, amelyet itt lehet elérni.

 

Frissítés (2011.08.04, 13:42)

Az elmúlt hétvégén Nick Heidfeld autójának látványos kigyulladásával kapcsolatban a Lotus Renault GP elvégezte az ilyenkor esedékes belső vizsgálatot, és a csapat technikai igazgatója, James Allison elmondása szerint a meghibásodás hátterében tulajdonképpen kettős okot lehet megemlíteni. Ezek között szerepel többek között a kipufogórendszerben keletkezett előzetes meghibásodás és a kelleténél hosszabbra nyúlt kerékcsere miatti túlmelegedés.

A Renault eltérő motorbeállításokat alkalmazott – bár itt szeretném megemlíteni, hogy ezzel a francia csapat nincs egyedül – az időmérőhöz képest, amelynek következtében a kipufogórendszer is magasabb hőmérsékleten üzemelt, és vélhetően ennek következtében keletkezett repedés a kipufogócsövön. A Renault feltételezése szerint ez a repedés már a kerékcserét megelőző körökben kialakult, aminek a kiterjedése a hosszúra nyúlt boxkiállás során fellépő hőterhelés hatására tovább fokozódott. Igen, ez mindössze csak egy feltételezés a csapat részéről, mivel a közlésük szerint a kipufogócsövön keletkezett sérülés éppen egy hőmérsékletmérő érzékelő közelében keletkezett.

Allison elmondta továbbá, hogy Heidfeld már vélhetően sérült kipufogóval érkezett meg a szerelőkhöz, és a szokásosnál hosszabbra nyúlt kerékcsere során a motor 6.3 másodpercig meglehetősen magas – közel a megengedett 18.000 ford/perc-es értékhez – fordulatszámon pörgött. Egy ilyen folyamat leforgása során pedig meglehetősen sok üzemanyag áramlik a kipufogóba, amelynek a hőmérséklete másodpercek alatt képes 100°C-ot is emelkedni. Ez a tény pedig már önmagában is elegendő lehetett ahhoz, hogy a már amúgy is sérült kipufogócsövet tovább károsítsa, és végül tüzet okozzon.

A csapat technikai vezetője hozzátette továbbá, hogy a német pilótájuk már álló autójában bekövetkezett kisebb robbanást pedig az okozta – ahogyan az a bejegyzésben eredetileg szerepel is, mint a robbanás feltételezhető oka -, hogy a motorok szelepeinek működtetésére alkalmazott, és a tűz miatt felhevült légtartály a rákerült oltóanyag által előidézett hirtelen hőmérsékletcsökkenés miatt repedt szét.

 

Képgaléria:

Nick Heidfeld (Lotus Renault GP, Magyar Nagydíj, 2011)   Részletek a hűtőpanel alatt (Lotus Renault, Ausztrál Nagydíj, 2011)   Kipufogó (Lotus Renault GP, Török Nagydíj, 2011)   Kipufogó (Lotus Renault GP, Spanyol Nagydíj, 2011)   Motor és kipufogó (Lotus Renault GP, Török Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Pirelli animáció (Magyar Nagydíj, 2011)
Pirelli animáció: Magyar Nagydíj, 2011 (Videó)

A Magyar Nagydíjnak otthont adó Hungaroring versenypálya aszfaltja a maga 4.381m-es hosszával rendkívül csúszós. Az elmúlt években előfordult, hogy akár...

Első légterelő szárny (Force India, Magyar Nagydíj, 2011)
Force India Mercedes VJM04: Új lezáró elemek az első szárnyon

A Force India alakulat a Magyar Nagydíjra összeállított aerodinamikai csomag részeként új véglezáró elemekkel látta el a VJM04-es konstrukciót. A...

Első légterelő szárny (Lotus Renault GP, Magyar Nagydíj, 2011)
Lotus Renault GP R31: Komplex első légterelő szárny

A 26-dik Magyar Nagydíjnak otthont adó Hungaroring versenypálya vonalvezetésére jellemző szűk és technikás kanyarokban szükséges nagyobb menetstabilitás biztosítása, valamint a...

Close