Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Mi várható az új aerodinamikai szabálytól? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Mi várható az új aerodinamikai szabálytól?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.07.01. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,652
Hátsó légterelő szárny (Red Bull Racing, Valencia teszt, 2011.02.01)

A Formula-1 új motorszabálya mellett a Nemzetközi Automobil Szövetség a versenyautók aerodinamikai csomagján is szeretne változtatni. © Red Bull Racing

Az elmúlt napokban végre tisztázódtak a Formula-1-et érintő új motorszabályok körüli kérdések, és az FIA hivatalosan is bejelentette az új regulák technikai vonatkozásait.

A Formula-1-es Bizottság által összeállított szabálytervezetnek megfelelően tehát a 2014-es évben búcsút kell intenünk a jelenlegi 2.4 literes, V8-as motoroknak, hiszen helyettük KERS-sel kiegészített, 1.6 literes, V6-os turbófeltöltős erőforrások érkeznek majd az F1-be. További változásként említhető, hogy az idei évben használt Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer jelenlegi 60kW-os teljesítményét megduplázva 120kW-ra fogják majd azt növelni, valamint a csapatok kérésére a tervezett 12.000-es értékkel ellentétben az új V6-os motorok legnagyobb megengedett percenkénti fordulatszáma 15.000 lesz majd.

A motorszabályok bevezetését érintő részletek tisztázását követően azonban egy további, igencsak lényeges területet, a versenyautók aerodinamikáját érintő szabálymódosításról azonban még nem született egyértelmű határozat. Azt hiszem túlzás nélkül állíthatom, hogy a Formula-1-et jelenlegi, aktuális témái közül a motorszabályok mellett az aerodinamikai regulák körüli „bizonytalanság” van leginkább reflektorfényben. Éppen ezért úgy gondoltam, hogy néhány sorban összefoglalnám milyen jellegű változásokat tervez a Nemzetközi Automobil Szövetség a versenyautók aerodinamikai csomagját illetően.

Az FIA törekvései, illetve elképzelései között szerepel az ún. szoknyás padlólemezek ismételt bevezetése. A szabályalkotók tehát közel 30 éves kihagyás után újra látni szeretnék a Formula-1-ben a nagyobb szívóhatást elősegítő fenéklemezeket. A csapatok azonban túlzottan radikális mértékű változtatásnak tartják ezt, amelyre elmondásuk szerint az átállás rendkívül nagy költségekkel járna.

Az új aerodinamikai szabálytervezetben megtalálható többek között az is, hogy a versenyautóra ható teljes leszorító erő nagy részét ne a légterelő szárnyak, hanem a speciálisan kialakított, „oldalperemmel” ellátott padlólemez révén állítsák elő, és ebből kifolyólag pedig kisebb méretben készülnének el az autók légterelő szárnyai. A kívánt aerodinamikai hatást a padlólemez hosszirányú formázásával, és a nagy kanyarsebesség eléréséhez feltétlenül szükséges nagy futófelülettel rendelkező gumiabroncsok alkalmazásával látnák biztosítottnak.

A leszorító erő fokozását célzó, az eddigiekben alkalmazott megoldással ellentétben jóval nagyobb szívóhatás előállítására alkalmas padlólemez használatától azt remélik az FIA szakemberei, hogy az autók a mainál kisebb távolságban haladhatnának egymás mögött. Ezzel az elképzeléssel viszont a legtöbb csapat nem igazán tud azonosulni. Véleményem szerint nem elhanyagolandó szempont az sem, a leszorító erőt és az autók közegellenállását érintő változtatások eredményessége nem lenne olyan egyszerű a szívóhatású konstrukciókkal. Továbbá a Formula-1-ben használt jelenlegi padlólemezek aerodinamikai jellemzőit már minden egyes csapat alaposan megismerte az elmúlt évek leforgása alatt, másfelől pedig az előirányzott szabálymódosítás által megfogalmazott radikális változtatás-igények miatt az autók tervezését koncepcionálisan is más irányvonalra kellene helyezni.

A következő felsorolásban a Formula-1 jelenlegi aerodinamikai előírásait érintő, tervezett változtatásokat igyekeztem összesíteni, amelyet végigolvasva azt hiszem egyértelműen látható, hogy a 2009-es évben bevezetett radikális aerodinamikai szabálymódosítások után ez lehet az az újabb csomag, amely ismét átformálná a versenyautók megjelenését.

 

A tervezett aerodinamikai szabálymódosítások:

  • A jelenlegi kivitellel szemben a versenyautó szélességével megegyező, 1.800mm széles első légterelő szárny keskenyebb külsővel, 1.650mm-es méretben készülne el
  • Kisebb hátsó légterelő szárny, amelyet az alacsonyabb leszorító erőt igénylő versenypályák esetében használnának
  • Alacsonyabb építésű orrkúp bevezetése, amivel az ún. ráfutásos balesetek előfordulását szeretnék csökkenteni, amikor a hátul haladó versenyautó ráhajt az előtte lévő hátsó kerekére, és annak hatására felemelkedik a levegőbe
  • Az idei évben bevezetett Légellenállást Csökkentő Rendszert (DRS) továbbra is megtartanák az F1-ben
  • Korlátozni szeretnék az oldalsó kocsiszekrények mellett, illetve annak közvetlen közelében alkalmazható kiegészítő légterelő elemek megjelenését (homloklemezek, váll-lemezek, a padlólemez belépő élének kialakítása, stb)
  • Korlátozni kívánják az első légterelő szárny véglezáró lemezeinek kialakításának módját, amelyek nem ritkán túl komplikált formában szoktak megjelenni
  • A kerekek mérete a 2014-es évet megelőzően nem változna a jelenlegi 13”-os méretéről 18”-ra

 

Ahogyan azt a bejegyzés első soraiban is említettem, az új motorszabályokat tehát már elfogadta a Nemzetközi Automobil Szövetség, és azok bevezetésére a 2014-es szezonban fog majd sor kerülni. A fentiekben részletezett aerodinamikai előírások érvényre jutását illetően viszont még egyelőre nem rendelkezett az FIA. A V6-os motorok bevezetése miatt azonban már lehet sejteni, hogy egyes karosszériaelemek mellett a sebességváltót és a teljes hajtásláncot érintően nagy átalakításokra lesz majd szükség, éppen ezért azt tartanám szerencsésnek, hogy a tervezések hatékonysága és nem utolsó sorban a jobb költségkontrol miatt az új aerodinamikai szabályok bevezetését is a 2014-es évre kellene datálni.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Az F1 hivatalos gumibeszállítója (Pirelli, Török Nagydíj, 2011.05.05)
Kijelölték a gumikat az angol, a német és a magyar futamokra

A Formula-1 hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli hivatalosan is bejelentette azon gumiabroncsainak típusát, amelyeket a világbajnoki széria soron következő három versenyén...

Renault motor (Red Bull Racing, Barcelona teszt, 2011.02.19)
Elfogadták a V6-os motorszabályt!

Az elmúlt hónapokban a Formula-1-et érintő egyik legjelentősebb témaként az autóversenyzés elit kategóriájára vonatkozó új, tervezett motorszabállyal kapcsolatban volt hangos...

Williams FW33 orrkúp (AT&T Williams, Barcelona teszt, 2011.03.09)
Teszttel erősít a Williams az Angol Nagydíjra

A Williams alakulat idei évkezdete nem éppen az előzetes elvárások szerint alakult. A futamok előrehaladtával azonban számos fejlesztéssel próbálkoztak több-kevesebb...

Close