Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Mi lesz végre a motorvezérlés szabályozásával? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Mi lesz végre a motorvezérlés szabályozásával?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.10.23. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,761
Motor (Sauber F1 Team, Török Nagydíj, 2011)

Egyértelmű szabályok meghozatalát sürgetik a motorvezérlések terén. © Sauber F1 Team

Legutóbb talán az Angol Nagydíjat megelőzően voltak terítéken a motorvezérléssel kapcsolatos szabályozások tárgyköre, amikor is az FIA véget kívánt vetni – szinte azonnali hatállyal – a kipufogóval fújt diffúzorok további használatának. A Nemzetközi Automobil Szövetség a csapatokkal folytatott egyeztetéseket követően végül is döntött, és nem került sor a hideg- és forróbefúvásos diffúzorok használatának szigorítását célzó szabálymódosítás bevezetésére, de csak az idei szezon végéig.

A Formula-1 technikai oldalát figyelemmel kísérők számára minden bizonnyal már ismert tény, hogy a csapatoknak teljesen más kivitelű kipufogórendszert kell majd használni, vagyis a diffúzor aerodinamikai szerepét nem lehet majd befolyásolni a fentiekben említett hideg- és forróbefúvásos módszerek egyikével sem. A versenyautók kipufogóit magasabb pontra kell majd emelni, szemben a jelenlegi helyzetüktől, vagyis a padlólemez feletti közvetlen kivezetéstől el kell majd búcsúzni. Ugyancsak ez vonatkozik majd a Lotus Renault GP alakulatra is, akik egyedülálló módon az oldaldoboz előtt vezetik be a forró égésterméket a padlólemez alá. Az új koncepció szerint előirányzott kipufogórendszerrel tulajdonképpen a hátsó rúdszárny irányába áramoltatják majd a kipufogógázokat, vagyis annak aerodinamikai szerepét fogják majd befolyásolni. Éppen ezért a jelenlegi szárnyszelvények terén nem kizárt, hogy újfajta megoldások fognak majd születni. Ez azonban egyelőre a jövő zenéje.

Az elmúlt napokban viszont ismét egyre többet lehetett hallani a diffúzor-ügyről, illetve egyes szakemberek véleménye szerint a bevezetés előtt álló technikai szabályzat nem fogalmaz egyértelműen. Ross Brawn is azon személyek között van, akik félelmüket fejezték ki az FIA számára, mégpedig azzal kapcsolatban, hogy a motorvezérléseket érintő trükközéseknek a kidolgozott szabályzat nem szab egyértelmű határt. A Nemzetközi Automobil Szövetségnek tehát mindenképpen pontosítania kell a regulákon, amit egyes beszámolók szerint már meg is tettek. Ezek szerint pedig értesítették a csapatokat az Elektronikai Vezérlő Rendszert, vagyis az ECU-t érintő várható változások tekintetében, amelyben megemlítik, hogy a kívánt eredmények elérése érdekében módosítani fognak néhány paraméteren és határértékeken.

Egészen pontosan mi is vezetett eddig? A Nemzetközi Automobil Szövetség az idei Spanyol Nagydíjat megelőzően már hangoztatta, hogy a versenyautók erőforrása nem biztosíthat extra égéstermék-áramlást akkor, ha a pilóta nem nyomja a gázpedált, és a fékezések során a fojtószelep maximum csak 10%-os mértékben maradhat nyitva. Az FIA tehát csakis a pálya padlógázas szakaszain kívánta engedélyezni a kipufogógázzal „fújt” diffúzorokat az eddigiekben alkalmazott módon. A Formula-1 technikai irányvonalát meghatározó testület azt is el kívánja érni, hogy ne tudjanak a csapatok olyan motorvezérlési módot alkalmazni, amelynek hatására az autó fékezése alatt is extra égéstermék-áramlás megy végbe a diffúzor irányába, ami elmondásuk szerint jogosulatlan aerodinamikai előnyt jelentene.

A fentiekben említett szigorítást már a 2011-es világbajnoki sorozat kilencedik állomásaként megrendezésre kerülő Angol Nagydíjtól kezdődően érvényre szerették volna juttatni, de végül másként alakultak a dolgok.

A motorvezérlések efféle alkalmazási módja azonban egyáltalán nem számít újdonságnak a Formula-1-ben. Az autó motorfékkel történő lassítása során az autó viselkedése könnyedén instabillá tud válni. Ennek megakadályozása érdekében kezdték el kihasználni az elektronikus gázpedálban rejlő lehetőségeket, vagyis a motorféknél fellépő fékező erőnek a menetstabilitásra kifejtett negatív hatását úgy próbálták kompenzálni, hogy gázelvételkor teljes-, vagy majdnem teljes mértékben nyitva hagyták a kipufogórendszerben lévő fojtószelepet. Ezt a technikai megoldást nevezik egyébként ma ún. hidegfúvásos rendszernek, amely a diffúzor aerodinamikai hatékonyságát is javítja.

A fojtószelep működtetésének módja természetesen a motor megbízhatóságára is kihat, és tulajdonképpen ahogy az a lenti sorokban is olvasható, a Renault is ezen szempontokra hivatkozva fejtette ki az FIA szigorításával kapcsolatos ellenérzését. De mit is jelent mindez a megbízhatósággal kapcsolatban? Azt hiszem azt sem kell túlzottan magyarázni, hogy a Formula-1-es motorok gyártásánál alkalmazott különleges anyagok, a speciális szerkezeti kialakítás, a kis súly és az általuk elérhető hatalmas teljesítmény korántsem lenne elegendő a sikerhez, ha mindez nem megfelelő üzemi körülmények között kerülne felhasználásra. A motorok üzemelése közben az egyes alkatrészekre nehezedő mechanikai stressz mellett ugyanis hatalmas hőmérsékleti igénybevételekkel is számolni kell. Éppen ezért a kipufogószelepek optimális hőmérsékleti szintjének biztosításában is szerepet játszik az oly sokat emlegetett szelepnyitás mértéke, ha csak a jelenleg megengedett maximális 18.000 ford/perc motorfordulat közelében történő száguldást követően alkalmazott gázelvételnél jelentkező hatásokat is vesszük figyelembe. Ekkor ugyanis valóban jó szolgálatot tesz a technikai megbízhatóság tekintetében a fojtószelep 10%-nál nagyobb mértékben történő nyitva tartása.

A biztonságos versenyzés és a mozgatható aerodinamikai elemek használatát tiltó regulák értelmében szeretne tehát az FIA módosítani a versenyautók jelenlegi motorvezérlésén. Ezt pedig semmiképpen nem lett volna szerencsés megtenni a szezon kellős közepén. Nem tudom, hogy vannak-e a témát követő társaim között olyanok, akik osztoznak a megérzésemben, de én úgy gondolom, hogy ez a játszma még egyáltalán nem ért véget. Egészen addig lesz ez így, amíg egyértelmű, és mindenki számára elfogadott – még ha az kényszerűségből történik is – szabályokat nem fektetnek papírra. Amiben viszont biztos vagyok, hogy a mérnökök előbb-utóbb meg fogják találni annak a módját, hogy a szabályok adta kereteken belül olyan technikai megoldással álljanak majd elő, amivel kompenzálni tudják a tiltás, illetve a korlátozás okozta hiányosságokat. Pontosan ez a csodálatos a technikai sportok ezen válfajában, a Formula-1-ben.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Mi lesz végre a motorvezérlés szabályozásával?, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Motor és kipufogó (Lotus Renault GP, Török Nagydíj, 2011)
ECU: Az F1-es autó vezérlőrendszere (2. rész)

A Formula-1 2008-as szezonjában bevezetett technikai szabályváltozások következtében a száguldó cirkuszban résztvevő minden egyes csapat versenyautóiban ugyanolyan Elektronikai Vezérlő Egységet,...

Pálya animáció (Red Bull Racing, Indiai Nagydíj, 2011)
Egy kör a Red Bull Racing pilótáival: Indiai Nagydíj, 2011 (Videó)

A Formula-1 mezőnye először látogat el 2011-ben az Új-Delhitől 40km-re megépült Buddh International Circuit versenypályára. A három szektorra tagolt aszfaltcsík...

Virtuális gyártúra a Sauber hinwili bázisán
Virtuális gyártúra a Sauber hinwili bázisán (Videó)

Bizonyára sokan álmodoznak arról, hogy vajon milyen lehet az élet egy Formula-1-es csapat tagjaként. Legyen az illető a vezetőség tagja,...

Close