Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Mérnöki fejlesztések az anyagi források és a szabályok tükrében | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Mérnöki fejlesztések az anyagi források és a szabályok tükrében

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.07.31. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,791
Az autó felkészítése (HRT Formula 1 Team, Európa Nagydíj, 2012)

A szükséges anyagi források miatti nélkülözés rányomja bélyegét a kisebb csapatok teljesítményére (Fotó: Sutton Images)

A Formula-1-ben már-már örök igazságnak számít, hogy a technikai szabályzat évről-évre kisebb-nagyobb mértékben, de folyamatosan változik. Az idei szezonban például betiltásra került a 2011-es idényben oly nagy népszerűségnek örvendett kipufogóval fújt diffúzorok használata, míg az FIA által eszközölt további szabálymódosítások közül az egyik legjelentősebb módosításként a 2014-es évben életbe lépő új motorformulát lehetne megemlíteni.

A technikai előírások módosítása meglehetősen egyszerűnek tűnhet, hiszen a tárgyalások és az egyeztetések után csupán át kell írni az érintett sorokat, majd az így elkészült irományt elérhetővé kell tenni a résztvevők számára. Nos, a szabálymódosítások – némileg leegyszerűsítve – valóban ennyiből tartanak, de annak a hatásai már ennél jóval komplexebbek. Mindazonáltal, hogy a csapatoknál dolgozó mérnökök igyekeznek olyan technikai megoldásokat kidolgozni, amelyek teljes mértékben megfelelnek a Nemzetközi Automobil Szövetség által kiadott direktíváknak, ezt úgy szeretnék megtenni, hogy általuk kompenzálni lehessen a szigorításokból eredő esetleges teljesítményvesztést, vagy az egyéb negatív hatásokat.

De valóban elegendő ehhez a mérnöki találékonyság? Sajnos nem! Mint az élet minden egyes területére, úgy a száguldó cirkuszra is elmondható, hogy a fejlődés és a fejlesztések minősége nagymértékben függnek a rendelkezésre álló anyagi forrásoktól is. Vannak olyan csapatok, ahol a financiális eszközök előteremtése nem jelent különösebb gondot, de az olyan alakulatnál, mint például a HRT Formula 1 Team, már teljesen más a helyzet.

A következőkben a HRT alakulatánál szolgálatot teljesítő versenymérnök, Mark Hutchinson ad betekintést a mérnöki munkák és a rendelkezésre álló anyagi források, valamint a technikai szabálymódosítások közötti összefüggésekbe.

 

A műszaki részleg milyen költségvetéssel rendelkezik, és a teljesítményüket hogyan tudná összehasonlítani a többi csapattal?
„Úgy gondolom, hogy tisztában kell lenni azzal, hogy hol lehet még azt a legkisebb különbséget megtalálni, amelynek a segítségével sikerül elmenni egészen a határokig, annak érdekében, hogy még jobb köridőkre legyünk képesek. Tisztában vagyunk azzal, hogy jó néhány olyan területről lehetne beszélni, ahol tudnánk még javulni. Ezen területekre kellő körültekintéssel és kellő alapossággal kell elosztani az anyagi forrásokat, hogy végül az autóinkat gyorsabbá tehessük. Ezek közül az egyik legnyilvánvalóbb terület az aerodinamika, amelynek a jövőbeli fejlesztéséhez ha minden jól fog majd alakulni, talán lesz egy vadonat új rendszerünk, ami sok-sok pénzbe fog ugyan kerülni, de egyáltalán nem biztos, hogy látványos javulást fog eredményezni a köridőkkel kapcsolatban.

A célunk nem az, hogy fél- vagy akár csak tizedmásodperceket faragjunk le a hátrányunkból, sokkal inkább 1…2 másodpercet kell megcéloznunk, amihez viszont az elvégzendő feladatok megfelelő priorizálására van szükség. Ez meglehetősen nehéz feladat lesz, hiszen olyan csapatokkal vagyunk versenyben, akik nagyságrendileg 5, 6, vagy akár 7-szeres költségvetéssel rendelkeznek hozzánk képest, éppen ezért reálisan végig kell gondolni minden egyes olyan területet, amelynek a fejlesztésével az autóink gyorsabbak lehetnek.”

 

Melyik volt az a fejlesztési terület, amely igazi kihívás volt anyagi szempontból?
„Ezek az aerodinamikai fejlesztések, hiszen ez az a legjelentősebb terület, ahol sok időt lehet nyerni, vagy éppen veszíteni, és ehhez képest minden más szinte csak másodlagosnak mondható. Ha például a Red Bull Racinget, a McLarent, vagy más nagyobb csapatot veszünk példaként, egyértelműen láthatóak az aerodinamikai újítások, és minden bizonnyal a mechanikai fejlesztések sem szorulnak a háttérbe, de az igazi teljesítménybeli eltérés az aerodinamikai csomagtól függ. Pontosan ezért ezek a csapatok a rendelkezésükre álló anyagi keret nagyobb részét az aerodinamikai újításokra fogják fordítani.”

 

Mit gondol a DRS-ről?
„Ez a rendszer pontosan azt teszi amire azt kitalálták, vagyis megnöveli a végsebességet, és segíti az előzéseket. Személy szerint én úgy gondolom, hogy sokkal jobb lenne, ha nem lehetne azt az edzések és az időmérő minden egyes pillanatában használni, mert ha például mindenki alkalmazza azt a pálya egyeneseiben, akkor nem igazán érzékelhető annak valódi előnye. Abban az esetben például, ha nem használhatnánk azt a kvalifikáció során, csak az azt követő futamon, akkor az már sokkal jobban érzékelhető előnyt jelentene az előzések kivitelezéséhez. Itt példának mondanám a Mercedes alakulatot, aki egy különleges DRS rendszert alkalmaz az első légterelő szárnyra vonatkozóan, amelynek köszönhetően ők jobb tempóra tudnak szert tenni.”

 

A realitások mellett maradva milyen eredményt tart elérhetőnek a szezon végén?
„Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy nem vagyunk olyan gyorsak, mint a Caterham, viszont elég közel állunk a Marussia teljesítményéhez. Éppen ezért úgy érzem, hogy a reálisan elérhető cél a számunkra nem más, mint hogy a Marussia előtt végezzünk majd, de természetesen dolgozunk annak érdekében, hogy a Caterhamet is le tudjuk majd győzni. Ahhoz viszont, hogy el tudjuk érni a célunkat, és végül a Marussia előtt végezzünk, a szerencsén kívül természetesen kemény munkára is szükségünk lesz.”

 

Ez lesz a céljuk a következő szezonra?
„Nem, mindenkinek az a legfőbb célkitűzése, hogy fejlesszen, és próbáljon minél jobb lenni, és bízni kell abban, hogy kellő előrelépést könyvelhetnek majd el az elmúlt időszakhoz képest. Természetesen a Marussia is ugyanazt szeretné, vagyis egyre jobban meg szeretnék szorongatni a Caterhamet, a Caterham pedig a Williamset és a Toro Rossót. Ha összehasonlítjuk az idei- és a tavalyi évben elért köridőinket, egyértelműen látható a javulás. Az elmúlt két évben többször is meg kellett küzdeni azért, hogy teljesíteni tudjuk a 107%-os szabályt, míg ebben az idényben már nincs ilyen gondunk. Az igazat megvallva alapjában véve 103…105%-on vagyunk jelenleg, tehát egyértelműen sikerült közelebb férkőznünk az előttünk álló csapatokhoz, de ilyen jellegű fejlődést a többi csapat is elkönyvelhet.

Nos igen, a Williams és a Sauber is sokat fejlődött, de a kisebb csapatok is elmondhatják ezt magukról, tehát teljesen hasonló a helyzetünk. Nyilvánvaló, hogy a Caterham is keményen dolgozik azért, hogy előrébb tudjon kerülni a mezőnyben, de mi is igyekszünk megtenni mindent annak érdekében, hogy minél kisebb legyen a lemaradásunk a jövőben.”

 

Hogyan sikerült elérni az alap 103…104%-os szintet? Ez kizárólagosan a fejlesztéseknek és a tavalyi évben megszerzett tapasztalatoknak köszönhető?
„Ez pontosan így van. Az idei évre vonatkozóan nagyon sok technikai szabály megváltozott, melynek értelmében például betiltásra került a kipufogóval fújt diffúzorok további használata is, ami ugyan nem lassította le jelentős mértékben az élmezőnybeli csapatokat, de mindez jelentett számunkra némi kis előnyt. Az aerodinamikai szabályok viszonylag változatlanok maradtak, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy a nagyobb költségvetéssel rendelkező alakulatok sokkal gyorsabban el tudják érni a fejlesztésbeli céljaikat. Ezzel szemben viszont az olyan kisebb csapatnak, mint amilyen mi is vagyunk, több időre van hozzá szükségünk. Abban az esetben, ha a szabályok 2…3 évig nagyjából változatlanok maradnának, akkor nagyobb lehetőségünk lenne a gyorsabb felzárkózásra. Azt sem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a téli felkészülés során sem lenne lehetőség másodperceket lefaragni a hátrányunkból, hiszen a nagyobb csapatok is fejlesztenek, ezért úgy gondolom, hogy ilyen esetben 2…3 tizedmásodperc lehetne a reális cél.”

 

Mit gondol, merre is tart valójában az F1, és hogyan tudnak majd ledolgozni a lemaradásukból?
„Úgy gondolom, hogy a következő évben a szabályok nagyon hasonlóak lesznek a jelenlegihez, viszont az azt követő szezon az új motorformula miatt már hoz majd jó néhány újdonságot. A változás mértéke természetesen attól is függ majd, hogy aerodinamikai téren milyen szabálymódosításokkal kell szembesülnünk. Abban az esetben, ha a szabályok megalkotásánál figyelembe veszik a kisebb csapatok lehetőségeit is, akkor nagyobb sanszunk lesz a mielőbbi felzárkózásra, de ha erre nem fog sor kerülni, akkor továbbra is a nagyobb anyagi forrással rendelkező alakulatok lesznek előnyben a fejlesztések ütemezésével kapcsolatban.”

 

Mi a személyes véleménye a szabályokkal kapcsolatban, és mit gondol arról, hogy mindez milyen hatással van az innovatív megoldások kidolgozására?
„Ha van elég pénze a csapatnak, akkor a szabálymódosítások kevésbé képeznek korlátot a fejlesztések számára, és abban az esetben pedig, ha a szabálymódosítás jóval agresszívabb, akkor pedig kellő mérnöki találékonysággal meg lehet találni azon megoldásokat, amelyek segítségével a szabályok adta kereteken belül tudunk maradni. Természetesen azon lehet vitatkozni, hogy a szigorúbb regulák miatt jobban kell-e ügyeskedni, vagy sem, de ha a regulák nem annyira merevek, akkor lehetőség van arra, hogy ne csak egy-két területre összpontosítsunk, hanem a kezünkben van a lehetőség arra, hogy kellő intelligenciával felmérjük és megtaláljuk azon területeket, ahol a fejlesztésekkel valóban előrébb tudunk kerülni a mezőnyben.”

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Renault motor (Red Bull Racing, Barcelona teszt, 2011.02.19)
Veszélyben a PURE-motor 2013-as debütálása?

A 2014-es szezonban bevezetésre kerülő új motorszabályok a Formula-1 és annak résztvevő számára minden bizonnyal nagy jelentőséggel bíró változásokat tartogat....

Jenson Button (McLaren, Magyar Nagydíj, 2012)
Gumi- és boxtaktika elemzés: Magyar Nagydíj (2012)

A 27-dik Magyar Nagydíj hétvégéje a McLaren csapat, vagyis egészen pontosan Lewis Hamilton dominanciájával ért véget, miután a wokingi gárda...

Első légterelő szárny (Ferrari, Magyar Nagydíj, 2012)
Ferrari F2012: Új első szárny az aerodinamikai egyensúly fokozására

A Ferrari alakulat az elmúlt nagydíjhétvégék során több-kevesebb új kialakítású aerodinamikai elemet próbára tett már, amelyek között érdemes említést tenni...

Close