Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Mercedes W04: Komplex első szárny a jobb stabilitásért | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Mercedes W04: Komplex első szárny a jobb stabilitásért

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.02.07. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,214
Első légterelő szárny (Mercedes, Jerez teszt, 2013.02.07)

Ötelemű első légterelő szárnyat tesztelt a Mercedes a jerezi versenypályán (Fotó: Techf1les/Facebook)

A szezon előtti tesztsorozatnak otthont adó jerezi versenypályán a Mercedes alakulat idei évre tervezett konstrukciójára ezúttal eltérő aerodinamikai csomagok elemei is felkerültek, miután a csapat az ilyenkor esedékes installációs körök kapcsán sikerrel teljesítette a különböző rendszerellenőrzéseket.

 

A W04-es kódnévre hallgató négykerekűre ezúttal a korábbi megoldással ellentétben egy merőben új kialakítású első légterelő szárny került fel, amelynek főprofilja, és a mögötte elhelyezett légterelő lapok tagoltsága leginkább a Ferrari által is alkalmazott kivitelre emlékeztet.

 

A Formula-1-es versenyautó elülső részének megfelelő menetstabilitásáért felelős aerodinamikai elem hangsúlyosabb szerepet játszik az olyan pályákon, ahol leginkább a szűk kialakítású, gyors irányváltoztatásokat követelő, és közepes sebességgel teljesíthető kanyarok dominálnak. Fontos, hogy az autó megfelelő aerodinamikai- és mechanikai beállításaival, valamint a szükséges légáramlásokat megvalósító kiegészítőkkel el kell kerülni az alulkormányozottság kialakulását, hogy a pilóta minél kevesebb időt és tempót veszítsen a kanyarok teljesítése során.

 

Az új összetételű első légterelő szárny véglezáró lemezei összesen két, eltérő méretben elkészített osztóprofilt kapott, amellyel a Mercedes mérnökei a véglezáró lemezen kialakított nyílások segítségével konzisztensebb áramlást próbálnak biztosítani az első kerekek irányába, stabilabbá téve ezzel az autó elülső részét.

 

Az F1-es autó első légterelő szárnyát érintő működési elv szempontjából igen fontos a szárny alatt és felett elhaladó légáramlatok közötti nyomáskülönbség mértéke, hiszen a légterelő elemek felett kialakuló, megfelelő mértékű pozitív nyomásviszonyok, és a kellő mértékű közegellenállási tényezőnek köszönhetően lehet biztosítani a szükséges aerodinamikai leszorító erő nagyságát. Mindamellett, hogy a kelleténél kisebb mértékű aerodinamikai leszorító erő elégtelen tapadási jellemzőket eredményez, egy nem megfelelően összeállított konfiguráció esetén a légterelő lemezekről leváló légáramlatok által keletkező terhelések hatására képes olyan rezonanciákat okozni, ami a vezethetőségi jellemzőket is lerontja.

 

Az első légterelő szárnyat érintő módosítások között további érdekesség, hogy a főprofil mögött elhelyezett légterelő lap, vagy más néven féklap kivitele is módosult. Mivel a Formula-1-es versenyautó első kerekei rendkívül kedvezőtlen közegellenállási jellemzőkkel rendelkeznek, ezért a mérnökök ezen terület aerodinamikai hatékonyságára is igyekeznek kellő figyelmet szentelni. Fontos továbbá, hogy az említett területre jellemző áramláskép javítása mellett az első tengelyre ható aerodinamikai leszorító erő is megfelelő mértékű legyen az alulkormányozottság csökkentése érdekében. Ebben nyújt segítséget a lépcsős szárnyelemek mellett a féklapok megfelelő kialakítása, ami a W04-es konstrukció esetében szembetűnő változásokat hordoz, mégpedig a főprofilon és a mögötte lévő féklapon kialakított tagolások révén. Megfigyelhető, hogy a főprofil mindkét végén már korábban is alkalmazott vízszintes kivágások kiegészültek a főprofil mögött lévő féklapon kialakított, annak teljes hosszában húzódó tagolásokkal. A három részre osztott féklap felületével pedig a Mercedes W04-es első légterelő szárnya úgy viselkedik aerodinamikai szempontból, mint egy ötelemű első légterelő szárny. Az eltérő hosszúságú szelvényhúrral rendelkező profilokkal kialakított nyílások méretéből adódóan pedig a rajtuk áthaladó légáramlatok sebessége felgyorsul, és a légterelő lapok alatt és felett kialakuló nyomáskülönbség hatására a pálya felülete és a szárny közötti területen lecsökken a légáramlatok által kifejtett nyomás, az aerodinamikai leszorító erőt előállító, a szárnyelemek felett elhaladó légáramlatok által kifejtett nyomás javára.

 

A Mercedes által tesztelt új kivitelű első légterelő szárny feladata tehát nem más, mint a szárnyelemek alatti alacsony nyomással rendelkező aerodinamikai viszonyok biztosítása mellett a légterelő profilok felett elhaladó légáramlatok nagyobb sebessége révén nagyobb mértékű aerodinamikai leszorító erő alakuljon ki.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Kipufogórendszer (Caterham, Jerez teszt, 2013.02.05)
Caterham Renault CT03: Áramlásjavítóval kiegészített kipufogó

Még szinte el sem kezdődött a 2013-as Formula-1-es szezon, máris elkezdődhet a csapatok szabályértelmezési vitája? A szezon előtti jerezi tesztsorozat...

Timo Glock (Marussia F1 Team, Silverstone, 2012.03.05)
Jerezben mutatkozik be a Marussia 2013-as autója

A 2013-as szezon Formula-1-es mezőnyének résztvevői közül a Marussia alakulat halogatta a leghosszabb ideig a vadonat új tervezésű versenyautójának bemutatóját...

McLaren Mercedes MP4-28 bemutató (McLaren, Woking, 2013.01.31)
Technikai ismertető: McLaren Mercedes MP4-28

A Lotus csapatot követően a McLaren is nyilvánosságra hozta a 2013-as évre tervezett vadonat új konstrukcióját, amely az elmúlt évben...

Close