Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Mercedes W04: Kipufogó a hátsó szárny befúvására | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Mercedes W04: Kipufogó a hátsó szárny befúvására

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.02.25. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,209
Kipufogó (Mercedes, Barcelona teszt, 2013.02.20)

Módosított oldaldobozt és a hátsó légterelő szárny felé irányított kipufogó-végződést is kapott Barcelonában a W04-es autó (Fotó: Sutton Images)

A kipufogórendszerrel befújt diffúzorok 2012-es betiltásától kezdődően a csapatok számára az egyik legnagyobb kihívást az jelenti a versenyautók aerodinamikai fejlesztésével kapcsolatban, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség által eszközölt korlátozások miatt miként lesznek képesek pótolni az aerodinamikai leszorító erő vesztést az autók hátsó traktusánál.

 

Az aerodinamikában jól ismert Coanda-effektus törvényszerűségein alapuló oldaldobozok és kipufogórendszerek megjelenése mellett a Formula-1-es csapatok folyamatosan keresik azt a lehető legoptimálisabb műszaki megoldást, amely mindamellett, hogy teljes mértékben megfelel a technikai szabályzatnak, a lehető legjobb aerodinamikai hatékonyságot képes biztosítani.

 

A 2012-es évre bevezetett technikai szabályzat értelmében a kipufogórendszer végződését a versenyautó hosszanti szimmetriatengelyétől 200mm-re meghatározott 300mm széles, 700mm hosszú (a hátsó tengelytől mért 500…1.200mm-es tartományban) és 350mm magas (az autó alatt lévő referencialemez feletti 250…600mm-es tartományban) képzeletbeli doboz által körülhatárolt területen kell elhelyezni, amelynek az utolsó 100mm-es szakaszának egyenes vonalvezetéssel és kör keresztmetszettel kellett rendelkeznie. A kipufogó végződésével kapcsolatos további kritérium, hogy a versenyautó szimmetriatengelye és a kipufogó-végződés által bezárt szög nem lehetett nagyobb 10°-nál, míg az utolsó 100mm-es szakasznak a vízszinteshez képest 10…30° között kellett lennie.

 

A technikai szabályzatban megfogalmazott feltételek lehetővé teszik a csapatok számára, hogy a kipufogórendszerből kiáramló forró égésterméket a hátsó kerékfelfüggesztés lengőkarjai, a hátsó fékrendszer légbeömlőinél kialakított légterelő idomokra, a hátsó légterelő szárny főprofiljára és nem utolsó sorban a hátsó ütközési zóna felett lévő rúdszárnyra áramoltassák, befolyásolva ezzel ezen elemek aerodinamikai szerepét.

 

A Mercedes alakulat az elmúlt héten megrendezett barcelonai tesztsorozaton nagy hangsúlyt fektetett a W04-es konstrukció aerodinamikai fejlesztéseire, melynek keretén belül a Coanda-kipufogó sem maradt érintetlenül. A német gárda egy új hátsó kialakítással rendelkező oldalsó kocsiszekrényt is pályára vitt, amely nem az előzőekben említett, Coanda-effektusból adódó előnyöket biztosította, hanem helyette egy teljesen új kipufogó-konfiguráció révén, úgynevezett periszkóp kialakítású kipufogó-végződés került beépítésre. A teszt segítségével szerzett adatoknak köszönhetően a csapat mérnökei összehasonlításokat végeztek a kipufogórendszer által a versenyautó karosszériáját- és légterelő elemeit érintő hőmérsékleti igénybevételekről, valamint arról, hogy a kétféle konfiguráció miként képes befolyásolni az autó hátsó traktusának aerodinamikai karakterisztikáját.

 

Kipufogó (Mercedes, Jerez teszt, 2013.02.04)

A padlólemez irányába elősegített légáramlást biztosító Coanda-kipufogó az év eleji jerezi teszten (Fotó: Sutton Images)

A rúdszárny kipufogóval történő befúvása azonban aligha jelent érdemleges aerodinamikai előnyt. Ebben a hátsó kerékfelfüggesztés lengőkarjai jelentik a nagyobb nehézséget, amelyek nem rendelkeznek jelentős kiterjedésű aerodinamikai légterelő felületekkel. Abban az esetben viszont, ha ezek a szerkezeti elemek pontosan a kipufogógázok áramlásának irányában helyezkednek el, némiképp előidézhetik a forró levegő padlólemez felé történő leáramlását. A hátsó kerékfelfüggesztés tekintetében talán a felső keresztlengőkar jelentőségét lehetne kihangsúlyozni, mivel az kissé szélesebb méretben készült el a W04-es versenyautó esetében. Mindez pedig kiegészülve a hátsó kerék belső oldalán kialakított áramlásjavító szerepével, már jelentősebb leáramlást tesz lehetővé az autó hátsó részének irányába, elősegítve ezzel az autó hátsó részének jobb menetstabilitását. Ehhez azonban az előzőleg említett keresztlengőkar meghatározott részeit megfelelő kompozit anyagból, vagy titánból készített hővédő burkolattal kell ellátni, amelyek ellenállnak a hozzávetőlegesen 800°C-os hőmérséklettel rendelkező kipufogógáznak.

 

A hátsó légterelő szárny főprofiljának kipufogóval történő befúvása a profil középső részén, vagy a véglezáró lemezek közelében történhet. A főprofil két végének befúvása estén azonban nemcsak az általa elérhető nagyobb aerodinamikai leszorító erővel kell kalkulálni, hiszen a véglezáró lemezek közelében történő áramlások jó része turbulens áramlásleválást eredményez, ami pedig növeli a hátsó légterelő szárny közegellenállását. Ebből adódóan tehát kedvezőbb aerodinamikai hatást lehet elérni, ha a hátsó légterelő szárny főprofiljának középső része felé történik meg a kipufogógázok áramoltatása, amely az előző megoldáshoz hasonlóan szintén fokozza a hátsó szárny által előállítható aerodinamikai leszorító erő nagyságát, de mindezt úgy, hogy eközben nem okoz jelentős mértékű közegellenállást.

 

A hátsó szárny főprofiljának befúvásánál azonban további aerodinamikai hatékonyságot lehet elérni abban az esetben, ha a kipufogórendszerrel a profil alatti terület befúvása valósul meg. Ebben az esetben azonban kellő figyelmet kell szentelni a DRS működtetése során keletkező áramlásviszonyok és az előzőekben jelzett befúvási mód közötti összefüggésekre.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Mercedes W04: Kipufogó a hátsó szárny befúvására, 5.0 out of 5 based on 2 ratings


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Kipufogó (Williams, Barcelona teszt, 2013.02.19)
Williams Renault FW35: Tiszavirág-életű fejlesztés a kipufogón

A 2013-as világbajnoki szezon résztvevői közül utolsóként a Williams alakulat mutatta be a vadonat új versenyautóját. Az előző években alkalmazott...

Befújt orrkúp (Red Bull, Barcelona teszt, 2013.02.22)
Red Bull Renault RB9: A Sauber megoldását mintázó befújt orrkúp

A Red Bull Racing mérnökei által az idei évre tervezett RB9-es versenyautó orrkúpja egy különleges kialakítású légcsatornát tartalmaz, amelyről leginkább...

Módosított diffúzor (Ferrari, Barcelona teszt, 2013.02.19)
Ferrari F138: Módosított diffúzor próbája Barcelonában

A dupla diffúzorok betiltását követően a csapatok egyre nagyobb hangsúlyt kezdtek fektetni a versenyautók hátsó részére ható aerodinamikai leszorító erő...

Close