Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Mercedes W03: A kipufogó és a diffúzor összhangja | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Mercedes W03: A kipufogó és a diffúzor összhangja

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.03.21. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,082
A W03 hátsó szekciója (Mercedes, Ausztrál Nagydíj, 2012)

A W03-as autó kipufogórendszere a rúdszárny és a diffúzor középső területére tereli a forró égésterméket. © Mercedes AMG Petronas F1 Team

A 2012-es szezonkezdet technikai szempontból ezúttal a Mercedes alakulat W03-as autója körüli részletektől volt hangos. A német alakulat új konstrukcióját végignézve egyértelműen látható, hogy a tavalyi modellhez képest jó néhány módosítást tartalmaz. Ezek közül kétségtelen, hogy a legérdekesebb az első légterelő szárnyban lévő W-csatorna, valamint a hátsó légterelő szárnynál alkalmazott DRS által működtetett F-csatorna.

A 2011-es szezon egyik legjelentősebb technikai megoldása a kipufogóval fújt diffúzorok alkalmazása volt, amely komoly aerodinamikai előnyt jelentett a versenyautóra ható aerodinamikai leszorító erő fokozásának tekintetében. A kipufogóból kiáramlott forró égésterméket a versenyautó padlólemeze, illetve diffúzora alá vezették, és a meleg levegő kedvező aerodinamikai jellemzőjéből eredően fokozni tudták az autóra ható leszorító erőt. Mivel az FIA a 2012-es évtől kezdődően nem engedi, hogy a motorvezérléssel befolyásolt égéstermék-áramlást a padlólemez aerodinamikai hatékonyságának növelésére felhasználják, a csapatok számára az egyik legnagyobb kihívást az jelenteni, hogyan oldják meg a fentiekben említett korlátozásból eredő leszorító erő hiány pótlását a versenyautó hátsó- és természetesen az első tengelyére vonatkozóan is.

Az új előírásoknak megfelelően a kipufogó végződésének legalább 200mm-rel a padlólemez felett kell elhelyezkedni, és a hátsó légterelő szárny irányába mutató utolsó, kör keresztmetszetű 100mm-es szakasznak is a jól meghatározott tartományon belül kell lennie. A szabályok szerint tehát a kipufogó végződése irányulhat a hátsó légterelő szárny főprofiljára, a főprofil alatt lévő rúdszárnyra, vagy akár a hátsó kerék belső oldalán lévő légbeömlőre, valamint az ott kialakított légterelő lemezekre.

A diffúzor és a hátsó szárny kialakítása (Mercedes, Ausztrál Nagydíj, 2012)

A diffúzor középső 150mm-es területén egy másodlagos elem került kialakításra a W03-as konstrukción. © Mercedes AMG Petronas F1 Team

Az új technikai direktíváknak köszönhetően tehát újra visszatért a Formula-1-be a periszkóp kialakítású kipufogórendszer. A Mercedes W03-as autó esetében a kipufogóból kiáramló forró égéstermék a karcsú vonalvezetéssel rendelkező oldaldoboz mentén a diffúzor középső légkamrájához áramlik, ahol a versenyautó hosszanti szimmetriatengelyéhez mérten 150mm-es hosszon (amelyet a technikai szabályzat megenged) egy úgynevezett második elem került kialakításra. A Mercedes ennek megfelelően kissé eltérő műszaki megoldást alkalmaz ezen a területen, hiszen a motorburkolat alól kilépő meleg levegőt a rúdszárnyhoz és a hátsó ütközési zónához vezetik.

A német gárda technikai megoldásai közül azonban az egyik legnagyobb visszhangot a hátsó légterelő szárny függőleges lezáró lemezein kialakított nyílások adták, amelyek a DRS mechanizmus működtetése révén eredményezett laposabb szárnyállás esetén kerülnek nyitott állapotba. Az FIA természetesen alaposan megvizsgálta a DRS által működtetett F-csatorna kivitelét és működését, és mivel azt nem közvetlenül a pilóta üzemelteti – mint az a 2011-ben betiltott F-csatorna esetében volt -, ezért ez a passzív rendszer nem ütközik a technikai szabályzat által meghatározott irányelvekbe.

 

(Technikai fejlesztés – Mercedes AMG Petronas F1 Team – Ausztrál Nagydíj, 2012)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Első légterelő szárny (Sauber F1 Team, Ausztrál Nagydíj, 2012)
Sauber Ferrari C31: Módosított első légterelő szárny

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon a Sauber C31-es konstrukciója az év elején bemutatott autón látott első szárnyhoz hasonló kivitelű légterelő elemet...

A hátsó szárny és a diffúzor módosításai (Sauber F1 Team, Ausztrál Nagydíj, 2012)
Sauber Ferrari C31: A hátsó szárny és a diffúzor fejlesztései

A Sauber alakulat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj hétvégéjén pályára vitt C31-es konstrukció esetében kisebb-nagyobb változtatásokat végzett az autó hátsó területét...

Pálya animáció (Maláj Nagydíj, 2012)
Pálya animáció: Maláj Nagydíj, 2012 (Videó)

A Formula-1 2012-es mezőnye a szezonnyitó ausztrál futamot követően a csodálatos trópusi országba, Malajziába utazik tovább. A sepangi versenypálya kialakítása...

Close