Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Mercedes W03: A DDRS hatékonyságát növelő motorburkolat | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Mercedes W03: A DDRS hatékonyságát növelő motorburkolat

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.09.16. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,253
Új motorburkolat (Mercedes, Magny-Cours teszt, 2012.09.13)

A Magny-Coursban megrendezett tesztsorozaton a Mercedes csapat egy új kivitelű motorburkolatot is pályára vitt (Fotó: Autosport)

Az Olasz Nagydíjat követően Magny-Coursban megrendezésre került háromnapos tesztsorozat utolsó napján a Mercedes alakulat újabb aerodinamikai fejlesztést tett próbára. Miután a német csapat pályára vitte a Coanda-effektus hatásaira alapuló, új kialakítású kipufogórendszerét, a Nico Rosberg és Michael Schumacher pilótapárossal szereplő alakulat tesztcsapata egy módosított motorburkolatot is próbára tett.

 

A lassabb tempóval teljesíthető kanyarokban nagyobb menetstabilitást biztosító kipufogórendszer pályára vitelét követően egyáltalán nem mondható meglepő próbálkozásnak a Mercedes részéről az, hogy az előző években látott technikai megoldáshoz hasonlóan nagyobb felülettel ellátott motorburkolatot kapott a W03-as konstrukció. A szakzsargon szerint nemes egyszerűséggel cápauszonynak nevezett, a hátsó légterelő szárny irányába az airbox felső síkjában meghosszabbított felülettel rendelkező motorburkolattól a csapat mérnökei egyértelműen azt remélik, hogy általa tovább tudják növelni a versenyautó menetstabilitását. A fejlesztés leginkább a pálya kanyarjaiban a fékezések során, valamint a nagy sebességű egyenes szakaszokban fejti ki kedvező hatását, miután a módosításnak köszönhetően javítani lehet a hátsó légterelő szárny felé irányuló légáramlatok aerodinamikai jellemzőin, ami pedig a versenyautó hátsó traktusának tapadására egyaránt pozitív hatással van.

 

Azok számára, akik már az elmúlt években is figyelemmel kísérték a Formula-1 eseményeit, egyáltalán nem számít innovatív jellegű újításnak a bajorok megoldása. A Mercedes W03-as autón megjelenő, megnövelt felületű motorburkolat tehát kissé múltidéző hatással is bír, ha csak a 2010-es, az F-csatornát magukon hordozó versenyautók időszakára gondolunk vissza. A mára tiltólistára került, a hátsó szárny aerodinamikai viselkedését befolyásoló rendszerrel is tulajdonképpen kétféle feladatot igyekeztek ellátni a csapatok. A motorburkolat és a hátsó szárny összekötésével ugyanis egyrészt egy megnövelt légterelő felületet, másrészt pedig a hátsó légterelő szárny irányába egy sokkal koncentráltabb áramlásképet biztosító rendszer állt össze.

 

Pályán a hagyományos motorburkolattal (Mercedes, Magny-Cours teszt, 2012.09.11)

A Mercedes alakulat az idei nagydíjakon a hagyományosnak mondható motorburkolattal látta el a W03-as konstrukcióit (Fotó: Autosport)

A Mercedes W03-as konstrukción tesztelt műszaki megoldás az általa nyújtott pozitív aerodinamikai jellemzők mellett azért hordoz némi kockázatot is. A nagyobb felületű karosszéria ugyanis oldalirányú széláramlatok esetében érzékenyebbé képes tenni az autót, ami egyértelműen érezhetővé válik annak menetjellemzőit illetően. Másfelől pedig, a közepes tempót követelő kanyarokban, illetve kanyarkombinációkban, amikor a menetirányhoz képest a hátsó légterelő szárny a motorburkolat kinyúlásának a takarásába kerül, csökkenhet a hátsó szárny vízszintes profiljaira áramló, és onnan leváló légáramlatok mennyisége. Ez utóbbi esetben pedig kisebb mértékű aerodinamikai leszorító erő fog keletkezni az autó hátsó részére vonatkozóan, ami kiegészülve a pálya vonalvezetése által megkívánt hirtelen irányváltoztatással, könnyedén eredményezheti az autó hátsó traktusának ideális ívről történő lecsúszását.

 

A korábbi években alkalmazott, szinte a hátsó légterelő szárnyig megnövelt felülettel rendelkező motorburkolatok (amelyek nem egyenértékűek az egykori F-csatorna esetében látott megoldásokkal) Formula-1-es alkalmazása természetesen továbbra is tiltott a száguldó cirkuszban, de a jelenlegi regulákban meghatározott feltételeknek, vagyis a megengedett maximális magasságot és a hátsó légterelő szárny irányába alkalmazott karosszéria-kinyúlást korlátozó méretjellemzőknek tökéletesen megfelel a Mercedes W03-as „csonkított” kinövéssel ellátott motorburkolata.

 

A hátsó légterelő szárny irányába megnövelt felületű motorburkolat által kifejtett azon aerodinamikai jelenség, miszerint a hátsó szárny irányába jóval egyenletesebb áramlásviszonyok biztosítására nyílik lehetőség, az áramlásleválások okozta kavitáció csökkentésével növelhető a hátsó szárny által előállítható aerodinamikai leszorító erő nagysága. Ez pedig kétségtelenül további előnyökkel szolgálhat a hátsó gumiabroncsok korábban tapasztalt, a vártnál nagyobb intenzitású kopásának csökkentése szempontjából is.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A Mercedes W03 kipufogórendszere (Mercedes, Magny-Cours teszt, 2012.09.11)
Mercedes W03: Az új kipufogórendszer és az ECU összefüggései

A 2012-es szezon elején életbe lépett új technikai szabályoknak köszönhetően a csapatoknak végleg búcsút kellett inteni a tavalyi idényben slágerterméknek...

Csuti László (RCM Motorsport, Euro-Ring, 2012.09.02)
Csapatvezető és pilóta egy személyben: Interjú Csuti Lászlóval

A technikai sportokban, és azon belül is az autósportokban való részvétel egy pilóta, vagy egy csapat számára egyaránt többféle cél...

Felkészülés az indulásra (RCM Motorsport, Euro-Ring, 2012.09.02)
Technikai ismertető: Formula Renault 1.6-tal az Euro-Ringen (+Videó)

Azon autósport rajongók számára, akik figyelemmel kísérik a magyar technikai sportok világát, minden bizonnyal ismerősen cseng az RCM Motorsport neve....

Close